Moto Guzzi wel of niet

Jiep

Rookie
14 feb 2008
15
0
Hallo,

Ik ben reeds jaren fervente motorrijder :] . Heb steeds met customs (waaronder Harley jawel) gereden. Rijd nu al jaren met een BMW RT. Is een prima bike en voldoet 100% aan de eisen. Mijn hart klopt eigenlijk nog steeds voor een klassieke Bike en heb mijn zinnen een beetje op een Guzzi California 1100 EV gezet.(tweedehands). Heb eigenlijk een beetje reserves hierbij omdat ze een beetje een kwalijke naam hebben op het vlak van elektronica en elektrische voorzieningen. Weet niet wat het motorische betreft?

Mijn vraag:
Kan mij iemand mededelen of een Guzzi in het algemeen betrouwbaar is en of er makkelijk aan te werken is? Is hij even betrouwbaar als de doorsnee motor (Jap?)
Mijn Harley was dat alleszins niet. :(
Alvast bedankt.

Jiep
 
Hoi Jiep,

Gaan voor die EV!!!!!
Ik rij al jaren een Cali 3. Staat altijd buiten. Soms wel een half jaar stil. Één druk op de startknop en hij loopt. Die kwalijke naam hadden ze vroeger, maar daar hoef je je tegenwoordig niet druk meer om te maken. Guzzi levert goede kwaliteit en een 1100 EV kun je bijna blind kopen. Guzzi rijders zijn namelijk echte Guzzi liefhebbers en zijn meestal heel zuinig op de motor. Onderhoud plegen schijnt makkelijk zelf te doen te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Guzzies zijn technisch vrij eenvoudig. Dat is bij jappen wel anders. Moet je ook de halve motor slopen om ergens bij te kunnen. Bij de EV is alles onder handbereik.

Succes bij de koop.
 
Guzzi = betrouwbaar en gemakkelijk om aan te sleutelen. Electronica is volgens mij kwalitatief niet helemaal van het Japanse niveau. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat bij de modernere fietsen ook zo is. Misschien dat het daar beter is.
 
Niks mis met guzzi, mn pa rijd nu ook al dik 14 jaar op een cali 3 met span rond. Enige electronische spoken die wij kennen op deze fiets is de kerstsfeer die de waarschuwings lampjes soms wel eens willen aangeven of juist niet. En 1 keer een kruiskoppeling die kapot ging, maar zijn oerdegelijk machines, gaan er jaarlijks mee op vakantie en heeft ons nog nooit in de steek gelaten (veel rijden weinig stilzitten en nooit meer dan 3 dagen opdezelfde camping).

Zelf heb ik hierdoor ook een guzzi gekocht om op te beginnen (V35 III 82.000km) al was dat een beetje een miskoopje. Motoplat ontsteking geeft wil wel eens onbetrouwbaar zijn dus daar contactpuntjes van gemaakt, ook voor de rest op de kleine eigenlijk nooit problemen mee gehad en dat terwijl ik in weer en wind rijd met dat apparaat, is 1 keer een 3 maand uit de roelatie geweest vanwege ontstekings problemen maar kunnen oplossen, sindsdien heeft ie niet meer dan 2 week rust achterelkaar gekent. En nu staat er bijna 110.000 op de teller en nog altijd brengt hij me vrolijk naar alle uithoeken van NL.

Na 25kw een Sport 1100 erbij gekocht, ook een oerdegelijk machine. Heeft me nog nooit in de steek gelaten alleen ik hem wel helaas (onderuit gegaan) Niettemin doet hij het nog perfect alleen het uiterlijk is nu wat minder.

~[edit] Zowel de cali 3 van mn pa als mijn v35 hebben op een gegeven moment 3 dagen zonder bescherming in de stromende regen (festival was 1 grote modderpoel) gestaan. En nog starten ze zonder ook maar even tegen te stribbelen
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd nu sinds 2006 een california 3. En dan vrijwel dagelijks met veel plezier. Een goede stuurmachine met het stoere V-Twin karakter.

Ik heb een kruiskoppeling kapot gedraaid doordat ik de achter brug na het schilderen niet juist uitgelijnd gemonteerd had.
Ik heb ook nog een elektronische ontsteking gemonteerd motor start erg makkelijk.

Het onderhoud doe ik zelf aan deze trekker kan je met een standaard gereedschap set sleutelen. Op het net kan je alle manuals vinden. Onderdelen zijn niet zo belachelijk duur als van harley wat ook erg prettig is. Een guzzi is net zo betrouwbaar als de montuer die hem onderhoud. Dus een goede guzzi monteur zal dan veel uitmaken voor betrouwbaarheid en rij plezier.

Elektrisch kan er niet veel aan kapot ik had een draad van de start knop los zitten en een stekker die bij het achterspatbord zit erg geoxideerd(motor van 20 jaar oud). En het gloei draadje van het achterlicht trilt snel stuk.
De verbindingen kan je gewoon schoon maken en vol smeren met vaseline om oxidatie te vermijden. Net als schakelaartjes.

Dus wat mij betreft is het een doorgegeven fabel dat juist Italianen elektrische problemen hebben.
Mijn california heeft een bosch dynamo en startmotor wat hou je dan nog over?
Draad en schakelaartjes.

Kopen zo'n ding *O* ik heb er ook nog een le mans er bij gekocht. }). Echte karakter fiets spagetti harley.
 
Laatst bewerkt:
bovenstaande klopt gewoon; midden jaren 80 guzzi's zijn uitgevoerd met relatief slechte kwaliteit schakelaars en stekkers en zijn erg gevoelig voor slecht onderhoud en vocht.
Bij de 1100EV is dat dus duidelijk verleden tijd. Het enige wat die gemeen heeft met de oudere calli's is de goede wegligging, de fantastische remmen en een onverwoestbaar motorblok.
Mijn eigen guzzi heeft bijna 250.000km weg en rijdt nog steeds rond met dezelfde zuigers, cylinders etc etc als er door de fabriek in gegooid zijn; alleen de kleppen zijn vervangen (voor loodvrij), de zuigerveren zijn vervangen en de tuimelaars zijn rond de 200.000km ofzo gereviseerd.
motor heeft in verband met gezinsuitbreiding overigens de laatste ca 70.000km een zijspan voortgesleurd en wordt op de snelweg (dagelijks woon/werk) dus eigelijk altijd volgas gereden.
Motor staat momenteel stil, maar dat is vanwege een recent koekblik stempeltje (vorige week, na 19 jaar A) en even willen oefenen voor we dalijk met vakantie ettelijke duizenden kilometers rusland ingaan (familie-bezoek) want voor dat soort afstanden vind ik het zijspan niet geschikt voor mijn dochter (3 jaar)
Verder kan de combinatie wel wat aandacht gebruiken; ik wil af van de volgas perikelen op de snelweg en een kleiner achterwiel monteren verder heeft het span zelf heeft behoorlijke schade aan neus en spatbord na een schuiver.
De Oude Dame zelf? behalve de andere wielen?? Wil ik eigelijk alleen de toerenteller kabel vervangen........
Want die doet het nog prima:
Moto Guzzi 1000 SPII, bj 1985
BMW-Beater pur sang
 
Vergeleken met de Kawa's die ik heb gereden had de LeMans III die ik ook gehad zondermeer meer "Gremlins". De LeMans was dan ook wel degelijk een stukje meer op leeftijd.


Voordeel van de Guz was de simpele elektrische en Mechanische bouw, waardoor je de kleine probleempjes die er zijn vaak simpel zelf kan oplossen. Als je fiets goed is onderhouden is ie zondermeer wél betrouwbaar te noemen, en ook te houden.

Hét grote voordeel van de Guz, het geluid, het rijden en het karakter. Ik heb nu alweer een tijdje een Kawa ZX-9, maar bij iedere Guzzi die ik hoor dan wel zie, slaat de twijfel toe. Een v11 sport óf een nieuw Griso Hmmmmm.

Freez
 
................
................

Hét grote voordeel van de Guz, het geluid, het rijden en het karakter. Ik heb nu alweer een tijdje een Kawa ZX-9, maar bij iedere Guzzi die ik hoor dan wel zie, slaat de twijfel toe. Een v11 sport óf een nieuw Griso Hmmmmm.

Freez

als guzzi 1 keer in je bloed zit })
ga maar vast sparen.......... :P
 
is de passie voor een europese motor niet alom? je hoort altijd nagenoeg dezelfde verhalen over guzzi, bmw en triumph. Maar weinig van die verhalen over yamaha, honda, kawasaki.
 
Hét grote voordeel van de Guz, het geluid, het rijden en het karakter. Ik heb nu alweer een tijdje een Kawa ZX-9, maar bij iedere Guzzi die ik hoor dan wel zie, slaat de twijfel toe. Een v11 sport óf een nieuw Griso Hmmmmm.

Freez~[/quote]



Hey Freez, heb het hier al eens vermeld maar Motorservice Twente heeft nog een nieuwe v 11 cafe sport staan. Is met Ohlins. :9
 
Hallo,

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de reactie op mijn vraag. De Guzzi is nog niet gekocht , doch het zal niet lang meer duren!!

Groeten,

Jiep
 
is de passie voor een europese motor niet alom? je hoort altijd nagenoeg dezelfde verhalen over guzzi, bmw en triumph. Maar weinig van die verhalen over yamaha, honda, kawasaki.

Op verzoek; Mijn TDM is fantastisch! :P Echt een wereldfiets :Y
Maar Guzzi's vind ik ook errug lekker :+
 
is de passie voor een europese motor niet alom? je hoort altijd nagenoeg dezelfde verhalen over guzzi, bmw en triumph. Maar weinig van die verhalen over yamaha, honda, kawasaki.

Als ik mijn bloed groen kon laten maken, dan zou ik dat zeker doen :Y

Aan een Guzzi schijnt het makkelijk sleutelen te zijn, maar zou dan ook vaker nodig zijn. Mij heeft het nooit zo aangetrokken, maar veel plezier er mee :)
 
Moto Guzzi? ;)

Guzzi calli zijn oerbetrouwbaar. Mijn vader heeft er een gereden, 12 jaar lang met geowon normaal onderhoudt en heel soms een klein ding maar voor de rest super! Gewoon doen dus ;)
 
Als ik mijn bloed groen kon laten maken, dan zou ik dat zeker doen :Y

Aan een Guzzi schijnt het makkelijk sleutelen te zijn, maar zou dan ook vaker nodig zijn. Mij heeft het nooit zo aangetrokken, maar veel plezier er mee :)

Die kawa komt zeker alleen met mooi weer buiten en word 20 jaar oud met 35000km op de teller.
 
Die kawa komt zeker alleen met mooi weer buiten en word 20 jaar oud met 35000km op de teller.

Jaren lang woon-werk mee gedaan, door weer en wind, was mijn enige vervoer hoezo :?

Maar goed, we hadden het over groen bloed.

Jaaaren geleden, toen ik nog een kleine TechnoLust was, ging ik samen met mijn vader naar Motorhuis Safe in Rotterdam. En daar stond het allereerste model ZXR750 :9~

Ik heb toen gezworen dat ik ooit zo'n groen monster zou bezitten. Andere motoren vond (en vind) ik ook mooi hoor; Honda VFR, Suzuki GSXR1100, Ducati 916, Yamaha R1... Maar Kawasaki is gewoon mijn favoriet, omdat dat nou eenmaal zo is :}

Toen ik mijn Kawa kocht, was het een rode, het leven is niet perfect. Het was echt een droom die uit kwam. Na een schuivertje laten spuiten... zwart! |( :)
 
over hoeveel jaren door weer en wind hebben we het hier?
of was de kleine technolust al bijna 18?

TechnoLust is van bouwjaar 1977.

Maar kon pas het motorrijbewijs betalen toen hij 22 was ;(
En kon toen alleen een oude Honda kopen ;(

Zes jaar geleden kocht TechnoLust een Kawasaki :] :Y

Maar wat doet dat er verder toe? Mijn punt is dat er mensen zijn die evenzeer gepassioneerd zijn van een Japans motormerk, als anderen van een Europees merk.
 
Gewoon Doen! 8-)

Gij pakt de guzzi, ik mijne Kawa en dan kunnen we wat gaan toeren hè P. :]
A. bij u achterop, T. bij mij...

Kunt ge mij met de guzzi die mooie streekskes eens laten zien zoals ge zelf gezegd hebt.
;)

Voila mijn gedacht sè... nu slapen want morgen nog wat rijden... staat nog maar 40km :Z op de teller...

Greetz!
 
Laatst bewerkt:
Jaren lang woon-werk mee gedaan, door weer en wind, was mijn enige vervoer hoezo :?

Maar goed, we hadden het over groen bloed.

Jaaaren geleden, toen ik nog een kleine TechnoLust was, ging ik samen met mijn vader naar Motorhuis Safe in Rotterdam. En daar stond het allereerste model ZXR750 :9~

Ik heb toen gezworen dat ik ooit zo'n groen monster zou bezitten. Andere motoren vond (en vind) ik ook mooi hoor; Honda VFR, Suzuki GSXR1100, Ducati 916, Yamaha R1... Maar Kawasaki is gewoon mijn favoriet, omdat dat nou eenmaal zo is :}

Toen ik mijn Kawa kocht, was het een rode, het leven is niet perfect. Het was echt een droom die uit kwam. Na een schuivertje laten spuiten... zwart! |( :)

Ik moet toe geven dat ik me het meest aangetrokken voel tot kawa als het om japanners gaat.
In mijn brommer tijd was de gpz900 net uit de eerste 100pK machine dat werd echt te gek een motor met 100pk was de stemming toen. Ze zijn nu erg betaalbaar.
De nieuwe Z1000 de eerste uitvoering is ook mooi.

Maar ik ben bezig met een lm3 cafe racer echt oergevoel op zo'n guz. 80pk puur en met trillingen lijken het er 100 }) Dus twee motoren is genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Bij de amsterdamse Politie zijden ze ooit: Die Guzzis de starten gewoon altijd!
zo ervaar ik dat ook, Guzzi is oerbetrouwbaar als het om het motorische gaat en gebouwd als een tank. ik rij er nu bijna 3 jaar mee en 60000Km (motor heeft een ton staan nu), ook behoorlijk extreme situaties zoals tropische hitte of extreme kou is geen probleem.
Elektrisch is het kwestie van onderhoud en wat modificaties, in principe heeft ie dezelfde zooi als BMW (Bosch dyn/gelijkrichter en startmotor)
Mijn voorkeur gaat uit naar jaren 70 en 80 modellen, deze zijn onderweg makkelijker te repareren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan