Moto laten staan zonder alternator

jcxtreme007

Rookie
27 aug 2004
10
0
opwijk
vorige maand ben ik met mijn ZX9R eraf gegaan op zolder. Dat betekende dat mijn motoseizoentje er meteen op zat met een kapotte enkel en dito moto. uiteindelijk viel de schade aan mijn machien nog mee dankzij de valblokken.
Belangrijkste schade is karterdeksel en alternator stuk.

Vermits mijn financiele toestand, zoals bij velen op het einde van het motoseizoen, niet zo rooskleurig is had ik gedacht om de reparatie uit te stellen tot volgend jaar maart.

Is het schadelijk om de moto een 6 tal maand te laten staan zonder alternator en dito olie??

thanks
 
zonder olie denk ik dat sommige onderdelen in je blok zullen gaan roesten en/of uitdrogen. ik denk niet dat je blok daar zo gelukkig van zal worden. ik heb toen voor mijn zzr600 een dynamokap ( gebruikt ) gekocht voor 100 euro.
ik vraag me af of echt je carterpan + je dynamodeksel kapot is, of alleen je dynamodeksel?
 
probleem is da ik er zelf ni echt in thuis ben.
'k weet dat het karterdeksel kapot is en het vliegwiel. zijn er voor de rest nog andere delen aan de alternator?
Olie erin houden...liefst ook nog af en toe rond draaien indien mogelijk.

Motor beetje naar 1 kant hellen dan loopt het er niet uit. Klein gat/scheur kan je desnoods tijdelijk dichtplakken met silliconenkit.

Succes.
 
Geen olie is niet zo ernstig, een motor die stilstaat heeft praktisch elk onderdeel droog staan. Er blijft altijd wel een dunne oliefilm achter op de onderdelen ter bescherming.
Belangrijker is dat het gat afgedicht word tegen vuil (met plastic en/of tape) en natuurlijk stallen in een droge omgeving (geen vochtige lucht).
 
probleem is da ik er zelf ni echt in thuis ben.

'k weet dat het karterdeksel kapot is en het vliegwiel. zijn er voor de rest nog andere delen aan de alternator?


ik hoop voor jou niet dat je karter deksel kapot is, maar waarschijnlijk je dynamodeksel. je karterdeksel zit aan de onderzijde volgens mij

er zijn nog meer onderdelen aan je dynamo, je hebt het draaiende deel, oftewel je vliegwiel, en je hebt het vastzittende deel, de stator. dit is het deel met de spoelen, daar komen meestal 3 draden vanaf( volgens mij geel )

Misschien is het verstandiger om op dit moment een gebruikte dynamo kap te kopen, ( incl pakking, zolang je er niet meer rijd, kun je deze gewoon hergebruiken. )
dynamo kap is vrij eenvoudig te monteren.
voor mijn zzr was hij 100 euro gebruikt.
dan kun je hartje winter alles loshalen, en de rest repareren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan