Moto Martin Suzuki deel II

Mijn turbo komt van een Volvo T5R af, benzine auto dus. De boostcreep komt door (wat ik begrepen heb) door de erg open uitlaat vergeleken met de auto al dan niet in combinatie met een hogere turbodruk.

De turbo spoelt met de externe wastegate sneller op met dezelfde druk omdat die langer volledig dicht blijft bij dezelfde druk, als je bijvoorbeeld 11 PSI wilde draaien bij de originele ging hij bij 8 PSI al open en verlies je dus een deel van je druk, maar door de boostcreep kwam je alsnog aan de 11 PSI, met de grotere externe gaat hij pas op bij die druk en is dan in staat die druk stabiel vast te houden.
Aha. Ik dacht dat dat aan de actuator lag. Het viel me wel op dat de turbo sneller opspoelt met een boost controller met kogeltje en veertje.

En zo leer je iedere keer weer wat
 
Afgelopen weer bezig geweest om de Moto Martin weer rijklaar te maken, carburateurs schoonmaken, olie, bougietjes dat soort dingen, oliekoeler lekte opeens olie dus ik heb een Setrab oliekoeler besteld maar die is vertraagd dus voor eventjes een minder diepe 750R koeler er op met aangepaste beugel. Start ik de motor ga hij na een 30 seconden draaien opeens flink roken. -O-

Dus ik heb gekeken waar het vandaan komt en het komt van de turbo zelf vandaan, laatste keer bleek dat een opgeblazen turbo te wezen dus ik ben er nu voorgoed klaar mee en ik heb het hele turbo systeem er af gehaald. Van de week een 4-1 collector op halen bij een maatje dan kan ik een uitlaat pas maken.

Het waren 12.6500 mooie turbo-kilometers! :9



 
Laatst bewerkt:
Ik liep na de verkoop van mijn Slabby 750 al een tijdje met het plan om de Moto Martin in te gaan zetten als Classic Racer, dus dit voorval heeft het eigenlijk alleen maar wat vervroegd, hopelijk kan ik de motor klaar hebben voor 25 Augustus, dan heb ik een soort Youngtimer dag op Assen geboekt staan
 
Ik liep na de verkoop van mijn Slabby 750 al een tijdje met het plan om de Moto Martin in te gaan zetten als Classic Racer, dus dit voorval heeft het eigenlijk alleen maar wat vervroegd, hopelijk kan ik de motor klaar hebben voor 25 Augustus, dan heb ik een soort Youngtimer dag op Assen geboekt staan
25 augustus kwam bij jammer genoeg niet uit ivm met vakantie , ga slabby in september weer in Zandvoort uitlaten...
 
Op zich jammer, maar wel begrijpelijk eigenlijk. Turbo schiet niet op op circuit lijkt me. En zo'n Martin is toch wel een gaaf ding om lekker mee op circuit te hobbelen :t
En 25 augustus is een mooi doel dan lijkt me:)
 
Tijdje terug een tweedehands racekont gescoord van een RGV250, vind ik een mooi oldschool model, en de afgelopen week bezig geweest het pas te maken voor het Martin frame, ik wilde persé niet lassen/slijpen/boren dus ik heb vooraan de bestaande twee bouten gebruikt, achteraan een nieuwe beugel voor de fixatie en onder het gedeelte wat echt mijn gewicht moet dragen heb ik een alu plaat gemaakt met 4 kunststof pilaren ter ondersteuning.
Zorgen dat die goed op het frame aansluiten was niet zo heel makkelijk, de achterste twee hebben om ze zijdelings te fixeren een halfronde groef met dezelfde 22 mm diameter als het subframe. Maar er is een verschi in hoek tussen de zitplaat en het subframe dus aan één zijde moet een schuine kant en de groef, en die groef moet ook een zekere offset hebben vanaf het middelpunt, de andere kant is simpel, alleen een M8 schroefdraad en ruimte voor een verzinkte bout zodat die straks niet in mijn kont prikt, oh en dit moet allemaal pas gemaakt worden terwijl de RGV komt op de plaat geschroefd is. :X

Daarom zijn ze op de tweede foto ook een andere diameter want versie twee, de eerste keer bleek achteraf de kont 12 mm scheef te zitten omdat ik niet gezien had dat de kont opzij geduwd werd door de Dyna 2000 module. -O-
IMG_1195.jpeg
IMG_1222.jpeg


Als je het niet perfect kan maken maak het dan verstelbaar, hier wist ik nog niet precies hoe ver ik de RGV kont naar achteren wilde hebben op de motor, dat bleek verder naar achteren te zijn als dat ik eerst bedacht had want dan kon ik me niet goed bewegen om er naast te gaan hangen op het circuit.

IMG_1217.jpeg


Resultaat tot nu toe, de voorkant moet nog netjes aan gaan sluiten op de tank maar wetende wat een hekel ik heb aan werken met polyester en glasvezel kan het even duren. _O- Ook moet er nog een laagje zitschuim op en een achterlicht.

IMG_1249.jpeg
 
Een kentekenplaat is daareentegen niet optioneel om de weg op te kunnen dus ik heb van 2 mm alu plaat snel een beugel gemaakt.
De drie bouten om de plaat vast te zetten is omdat met twee bouten de kentekenplaat er een keer afgevlogen is toen een maatje achter me reedt en dat heb ik lang aan moeten horen. :P Voor op het circuit is het vrij snel te verwijderen.

IMG_1232.jpeg
IMG_1234.jpeg
 
Tijdje terug een tweedehands racekont gescoord van een RGV250, vind ik een mooi oldschool model, en de afgelopen week bezig geweest het pas te maken voor het Martin frame, ik wilde persé niet lassen/slijpen/boren dus ik heb vooraan de bestaande twee bouten gebruikt, achteraan een nieuwe beugel voor de fixatie en onder het gedeelte wat echt mijn gewicht moet dragen heb ik een alu plaat gemaakt met 4 kunststof pilaren ter ondersteuning.
Zorgen dat die goed op het frame aansluiten was niet zo heel makkelijk, de achterste twee hebben om ze zijdelings te fixeren een halfronde groef met dezelfde 22 mm diameter als het subframe. Maar er is een verschi in hoek tussen de zitplaat en het subframe dus aan één zijde moet een schuine kant en de groef, en die groef moet ook een zekere offset hebben vanaf het middelpunt, de andere kant is simpel, alleen een M8 schroefdraad en ruimte voor een verzinkte bout zodat die straks niet in mijn kont prikt, oh en dit moet allemaal pas gemaakt worden terwijl de RGV komt op de plaat geschroefd is. :X

Daarom zijn ze op de tweede foto ook een andere diameter want versie twee, de eerste keer bleek achteraf de kont 12 mm scheef te zitten omdat ik niet gezien had dat de kont opzij geduwd werd door de Dyna 2000 module. -O-
Bekijk bijlage 1903747Bekijk bijlage 1903748

Als je het niet perfect kan maken maak het dan verstelbaar, hier wist ik nog niet precies hoe ver ik de RGV kont naar achteren wilde hebben op de motor, dat bleek verder naar achteren te zijn als dat ik eerst bedacht had want dan kon ik me niet goed bewegen om er naast te gaan hangen op het circuit.

Bekijk bijlage 1903751

Resultaat tot nu toe, de voorkant moet nog netjes aan gaan sluiten op de tank maar wetende wat een hekel ik heb aan werken met polyester en glasvezel kan het even duren. _O- Ook moet er nog een laagje zitschuim op en een achterlicht.

Bekijk bijlage 1903746
Toch ergens jammer dat het turbo tijdperk ten einde is. Miss dat de setup nog leuk is voor iemand anders?
 
Aan het verzinnen wat ik als kuipje er op wil hebben, ben er nog niet helemaal over uit.

Wel na deze foto de schakelhevel op het blok omgedraaid zodat ik omgekeerd kan schakelen zoals ik op het circuit gewend ben, 1 omhoog, 4 omlaag. :9
 
Aan het verzinnen wat ik als kuipje er op wil hebben, ben er nog niet helemaal over uit.

Wel na deze foto de schakelhevel op het blok omgedraaid zodat ik omgekeerd kan schakelen zoals ik op het circuit gewend ben, 1 omhoog, 4 omlaag. :9
Laverda Formula S topkuip? Heb je die mooie dubbele kijkers :)
 
En met alle respect, maar zó modern is zo’n Martin frame nou ook weer niet….
Migolo zal dan ook de regels bij Classics Races bedoelen.
Bij die jaren 70/80 dingen willen ze dan bijvoorbeeld geen USD voorvorken en remklauwen met meer als twee zuigers hebben, en verplicht 18 inch wielen met een maximale breedte van maximaal 150 breed achter , dat soort dingen.
 
En met alle respect, maar zó modern is zo’n Martin frame nou ook weer niet….
Met alle respect _O- Ik heb dit spul juist omdat het oud is, het is geen belediging maar juist top dat dit spul nog rond rijdt en zelfs wordt gewaardeerd door sommige mensen. :P Het frame is in 1981 op kenteken gezet, dat is best lang geleden ondertussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan