Moto Martin Suzuki deel II

Mooi zeg !
Zie ik het goed...een achtervork/brug opgebouwd uit 2 verschillende andere bruggen ? Zandgietwerk gelast met lagedruk gietwerk ? Indien dat het geval is...heb je e.e.a. laten testen / toetsen / doorrekenen op belasting e.d.?

Thanks! De brug is niet zelf in elkaar gelast maar een brug van een 2003 CBR600RR, daar zit er een linkpijp voor dus valt het minder op, ik heb hem alleen versmald bij het scharnierpunt om in het Martin frame te krijgen, daar is wat laswerk aan gedaan en wat lagers en bussen voor gedraaid.
 
Bekijk bijlage 1621483

Plaatje van de eerste proefrit gisteren. Hij is nu wel heel stoffig en vies....en een keer een egaal kleurtje over alles zou ook wel leuk zijn.
Maar hij loopt erg goed en de zithouding is best te doen zo.

Ben je wel eens staande gehouden met dat ding? O-)

Ja al een paar keer eerlijk gezegd _O-
Ding lijkt wel een politiemagneet zo matzwart met sponsorstickers en een herriepijp, of het ligt aan mijn rijstijl dat kan ook.
 
Hoe zit het met de herrie met dat korte pijpje icm turbo? Gewoon luid of aso hard?

Bij lagere toeren best te doen, als je gas geeft echt hard.
En als de externe wastegate opengaat omdat de maximale ingestelde druk is behaald en extra herriepijpje er bij, maar op dat moment ga je ook snel!
 
Bij lagere toeren best te doen, als je gas geeft echt hard.
En als de externe wastegate opengaat omdat de maximale ingestelde druk is behaald en extra herriepijpje er bij, maar op dat moment ga je ook snel!
Ik liet die van mij laatst draaien zonder uitlaat, en dat klonk heel beschaaft, maar de maat van de turbo heeft daar nogal wat invloed op denk ik.
Die Charade met GTTI blok was ik 3 dempers voor nodig om "stil" te krijgen..
 
Merk je ook een verschil in vermogen, of de opbouw van het vermogen met deze "uitlaat" en met een echte/langere uitlaat?
Bij een turboblok is het heel simpel hè... zo min mogelijk weerstand na de turbo en klaar, enige wat telt.
 
Die staat ergens eerder in dit topic, even teruglezen Reinhoud. _O-


Turbo 190 pk Dynosheet.jpg


Is dit de uitdraai?

Das niet slecht.
Die van mij zit er qua koppel niet ver vanaf, die van jou draait wat meer toeren denk ik, dus je HP is hoger..

Tijdens het terug lezen kwam ik wat dingen tegen wat je met een turbo tegen komt, van die zaken waar je normaal gesproken totaal geen last van hebt, alleen met turbo, en dan een uitdaging om uit te vogelen wat de oorzaak is..
 
Bekijk bijlage 1632025

Is dit de uitdraai?

Das niet slecht.
Die van mij zit er qua koppel niet ver vanaf, die van jou draait wat meer toeren denk ik, dus je HP is hoger..

Tijdens het terug lezen kwam ik wat dingen tegen wat je met een turbo tegen komt, van die zaken waar je normaal gesproken totaal geen last van hebt, alleen met turbo, en dan een uitdaging om uit te vogelen wat de oorzaak is..

Die 190 awpk was dus op 0,78 Bar, ik rij nu eigenlijk altijd met 1 Bar.
Topvermogen zit rond de 9.5 a 10k rpm, daarboven zakt het in.
 
Wat begrijp je er niet aan? Is het aan de andere kant van de wereld biertijd of zo? _O-
Ik begrijp het wel, vraag is, zit er veel of weinig verschil in.. Het was om 3 uur al bourbon tijd, ik lust geen bier.. ;)
Ik heb avond/nacht dienst, lag on 4 uur in bed, om 12 uur er uit, om 3 uur aan de bourbon... dat was eigenlijk mn ontbijt... :$:)
 
Theorie en praktijk gaan niet altijd samen..
Geen idee hoeveel zo'n korte pijpscheelt met een normale uitlaat.

Met zo'n korte pijp zou het vermogen er eerder in moeten komen, is dat ook zo? Zo ja, veel eerder?
 
Ik begrijp het wel, vraag is, zit er veel of weinig verschil in.. Het was om 3 uur al bourbon tijd, ik lust geen bier.. ;)
Ik heb avond/nacht dienst, lag on 4 uur in bed, om 12 uur er uit, om 3 uur aan de bourbon... dat was eigenlijk mn ontbijt... :$:)

Oké, bij die testsessie hebben we een aantal dingen geprobeerd.
Ik had toen een uitlaat met 60 mm binnendiameter, inclusief de demper, heel belangrijk dat laatste, we hebben bij dezelfde boost getest met en zonder demper en dat maakte niets uit, goed bevonden dus. Ook hebben we getest met en zonder luchtfilter op de turbo, maakte ook niets uit. Nu wist ik dat laatste ook wel min of meer want datzelfde filter wordt gebruikt op 300 PK Hayabusa's. O-)

Wat ik uit de praktijk weet is dat een lange seatpipe met veel bochten zoals ik als allereerste op de Martin had gebouwd aardig vermogen kost en zorgde dat de turbo 500-700 rpm later opspoelde.
 
Theorie en praktijk gaan niet altijd samen..
Geen idee hoeveel zo'n korte pijpscheelt met een normale uitlaat.

Met zo'n korte pijp zou het vermogen er eerder in moeten komen, is dat ook zo? Zo ja, veel eerder?

Binnendiameter is het belangrijkst denk ik, veel mensen met een oliekoeler die voor maximale power gaan gebruiken zelfs 76 mm.
 
Oké, bij die testsessie hebben we een aantal dingen geprobeerd.
Ik had toen een uitlaat met 60 mm binnendiameter, inclusief de demper, heel belangrijk dat laatste, we hebben bij dezelfde boost getest met en zonder demper en dat maakte niets uit, goed bevonden dus. Ook hebben we getest met en zonder luchtfilter op de turbo, maakte ook niets uit. Nu wist ik dat laatste ook wel min of meer want datzelfde filter wordt gebruikt op 300 PK Hayabusa's. O-)

Wat ik uit de praktijk weet is dat een lange seatpipe met veel bochten zoals ik als allereerste op de Martin had gebouwd aardig vermogen kost en zorgde dat de turbo 500-700 rpm later opspoelde.
Dank je!
60mm heb ik ook, van voor tot achter..
 
Terug
Bovenaan Onderaan