Moto Martin Suzuki deel II

Ik heb de achterveer gemonteerd en proefgereden. Eerst zoals voorgesteld door Hyperpro met de veervoorspanning op de een-na-zachtste instelling om te proberen maar toen zakte de veer alsnog te diep weg, daarna dus weer terug gezet naar de strakste positie waar ik hem eerst had staan en dat was echt weer een verbetering, scheelde ook 2 cm inzakken met de rijder er op, zat nu op een mooi percentage "sag" :Y Daarna de ingaande demping nog wat strakker gezet en het resultaat is top! *O*De motor rijdt nu echt niet zoals je verwacht van een 1200+ cc motor uit 1981, Voor- en achterkant zo lekker in balans, erg prettig insturend en daarna stabiel op lijn, ik ben echt happy!
 
IMG_8447.jpeg


Ik heb een foto van de linkerkant voor je, meer heb ik niet. :P
 
Zo, het heeft me een paar dagen gekost maar zowel deel 1 als deel 2 heb ik nu uit.

Wat een geweldige en creatieve creaties zeg. En inderdaad wat een geweldig beest is het geworden :t
 
Nou nou, iedereen bedankt voor de complimenten!

@BBen mooi dat ik je een tijdje vermaakt heb met mijn gerommel. :Y
 


Even testen of hij goed op alle vier loopt met de nieuwe bougiekabels O-)
Na problemen met #3 reedt ik al een paar jaar met drie blauwe en één gele kabel rond, vanavond eindelijk een setje Dyna kabels op maat gemaakt om ze te vervangen! Adaptertje gedraaid om een filtertje op de extra carterontluchting te zetten zodat het geen open slang meer was,
en een nieuwe kentekenplaathouder gemaakt zodat de plaat in een iets meer politie-acceptabele hoek staat zonder de band te raken.

IMG_8633.jpeg
IMG_8635.jpeg

IMG_8638.jpeg


IMG_8620.PNG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de achterveer gemonteerd en proefgereden. Eerst zoals voorgesteld door Hyperpro met de veervoorspanning op de een-na-zachtste instelling om te proberen maar toen zakte de veer alsnog te diep weg, daarna dus weer terug gezet naar de strakste positie waar ik hem eerst had staan en dat was echt weer een verbetering, scheelde ook 2 cm inzakken met de rijder er op, zat nu op een mooi percentage "sag" :Y Daarna de ingaande demping nog wat strakker gezet en het resultaat is top! *O*De motor rijdt nu echt niet zoals je verwacht van een 1200+ cc motor uit 1981, Voor- en achterkant zo lekker in balans, erg prettig insturend en daarna stabiel op lijn, ik ben echt happy!
Merkte je ook verschil in handelbaarheid met harde of zachte vering?
 
Merkte je ook verschil in handelbaarheid met harde of zachte vering?
*Mijn mening :P *

Handelbaarheid is voornamelijk afhankelijk van de geometrie, wielbasis, balhoofdhoek, naloop en gewichtsverdeling zeg maar. en in die basis is niet heel veel veranderd, het is meer hoe de vering reageert op inputs.
Omdat de achterkant nu minder inzakt tijdens bijvoorbeeld bocht uit met het gas er flink op heeft hij minder de neiging om te ondersturen dus hoef ik er minder mee te worstelen.
 
Handling zou moeten scherper en nerveuzer worden doordat de motor meer op zn neus staat met minder sag door meer veervoorspanning achter. Je wijzigt de dynamische geometrie van het ding.
 
Handling zou moeten scherper en nerveuzer worden doordat de motor meer op zn neus staat met minder sag door meer veervoorspanning achter. Je wijzigt de dynamische geometrie van het ding.
Veervoorspanning stat net zo als met de vorige veer, lees maar even terug. Het verschil is nu een progressieve 100-160 veer ipv origineel een lineaire 100 kg/cm veer, dit gaat pas verder in de veerweg effect hebben.
 
Veervoorspanning stat net zo als met de vorige veer, lees maar even terug. Het verschil is nu een progressieve 100-160 veer ipv origineel een lineaire 100 kg/cm veer, dit gaat pas verder in de veerweg effect hebben.
Eerst zoals voorgesteld door Hyperpro met de veervoorspanning op de een-na-zachtste instelling om te proberen maar toen zakte de veer alsnog te diep weg, daarna dus weer terug gezet naar de strakste positie waar ik hem eerst had staan en dat was echt weer een verbetering, scheelde ook 2 cm inzakken met de rijder er op, zat nu op een mooi percentage "sag" :Y Daarna de ingaande demping nog wat strakker gezet en het resultaat is top!

Ik weet niet waar ik mis gelezen heb?
 
*Mijn mening :P *

Handelbaarheid is voornamelijk afhankelijk van de geometrie, wielbasis, balhoofdhoek, naloop en gewichtsverdeling zeg maar. en in die basis is niet heel veel veranderd, het is meer hoe de vering reageert op inputs.
Omdat de achterkant nu minder inzakt tijdens bijvoorbeeld bocht uit met het gas er flink op heeft hij minder de neiging om te ondersturen dus hoef ik er minder mee te worstelen.
Die van mij stuurde aardig wat beter met harde vering.. Maar misschien heb ik de geometrie wel heel iets veranderd, als dat het geval is maakt een klein beetje een groot verschil.

Maakt een progressieve veer veel verschil?
 
Die van mij stuurde aardig wat beter met harde vering.. Maar misschien heb ik de geometrie wel heel iets veranderd, als dat het geval is maakt een klein beetje een groot verschil.

Maakt een progressieve veer veel verschil?
Mooi toch als je zo'n positief verschil merkt? 👍

In dit geval maakt het zeker verschil, en de nieuwe Aprillia Shiver die ik had waar een Hyperpro Streetbox setje (voorveren en achterveer) onder kwam knapte er ook zeker van op. Maar je kan niet zeggen dat het altijd de beste oplossing is, op mijn racer heb ik lineaire veren op mijn gewicht en rijstijl afgestemd.
 
Zie je het niet? De veer stond op de strakste stand met de oude veer en nu ook weer met de nieuwe veer, jij zegt dat ik meer veervoorspanning heb.
Ik redeneerde tov de "hyperpro aanbevolen" stand.

Dan nog zal de progressieve veer dynamisch de geometrie meer op z'n neus zetten, daar dient ze voor (om achter minder door te zakken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan