Moto Martin Suzuki deel II

JT Sprockets is altijd een goede bron voor maten, scheelt me weer opmeten.

IMG_8710.PNG


Dus een 134 mm gat in het midden, zes gaten voor de bouten, die ik lekker 10 mm hou i.p.v. 10,5 O-)

IMG_8712.jpeg


En verder wat speedholes naar keuze, uiteindelijk 19 gaten gemaakt totaal, echte quality time met m'n verdeeltafel en de rekenmachine. 🥰

IMG_8715.jpeg


En dan alleen nog het middenstuk dunner maken, ik is mijn geval niet optioneel want het achtertandwiel zit bij mij achterstevoren om de kettinglijn goed te krijgen, anders zou ik de PVM velg of tandwieldrager aan moeten passen en daar zit weinig extra vlees aan, het is niet voor niets zo licht!

IMG_8717.jpeg


Daarna twee laagjes velgenzilver en klaar! Ketting had genoeg lengte dat had ik al gecheckt, en niet vergeten een beetje Loctite op de titanium boutjes te doen .

IMG_8722.jpeg
 
Laatst bewerkt:
JT Sprockets is altijd een goede bron voor maten, scheelt me weer opmeten.

Bekijk bijlage 1653718

Dus een 134 mm gat in het midden, zes gaten voor de bouten, die ik lekker 10 mm hou i.p.v. 10,5 O-)

Bekijk bijlage 1653719

En verder wat speedholes naar keuzen, uiteindelijk 19 gaten gemaakt totaal, echte quality time met m'n verdeeltafel en de rekenmachine. 🥰

Bekijk bijlage 1653720

En dan alleen nog het middenstuk dunner maken, ik is mijn geval niet optioneel want het achtertandwiel zit bij mij achterstevoren om de kettinglijn goed te krijgen, anders zou ik de PVM velg of tandwieldrager aan moeten passen en daar zit weinig extra vlees aan, het is niet voor niets zo licht!

Bekijk bijlage 1653721

Daarna twee laagjes velgenzilver en klaar! Ketting had genoeg lengte dat had ik al gecheckt, en niet vergeten een beetje Loctite op de titanium boutjes te doen .

Bekijk bijlage 1653722
Zeker qualitytime
Altijd leuk
 
Mooi toch als je zo'n positief verschil merkt? 👍

In dit geval maakt het zeker verschil, en de nieuwe Aprillia Shiver die ik had waar een Hyperpro Streetbox setje (voorveren en achterveer) onder kwam knapte er ook zeker van op. Maar je kan niet zeggen dat het altijd de beste oplossing is, op mijn racer heb ik lineaire veren op mijn gewicht en rijstijl afgestemd.
Dank je!
Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar goede vering, de wegen zijn hier niet zo vlak als in NL, de highway gaat wel, maar de minder belangrijke wegen niet bepaald.

Ik krijg nooit een melding als je reageert, alleen in dit topic is dat.
 
Even het topic ontvolgen en opnieuw volgen werkt bij mij als ik geen notificaties krijg.

Veruit het beste is met je motor bij een veringspecialist langs gaat, zeker bij een zwaar gemodificeerde motor :Y
 
De mijne doet het zoals eerder gezegd erg goed nu, zeker nu ik er ook een nieuwe Power 5 voorband op heb zitten, de Pilot Power 2 was na 10k km op, in die tijd heb ik 4 achterbanden gewisseld _O- En de SBS gesinterde blokken waren na iets van 10k ook aan de beurt, daar is weer eenzelfde setje voor terug gekomen want daar heb ik echt niks over te klagen.


Diversiteit in de garage.
IMG_8886.PNG
IMG_8870 (1).jpeg
IMG_8907.jpeg
 
Rij je nog op de Martin? Of zit er 10cm stof op? ;)

Vraagje, de Martin, als je flink op het gas gaat, blijft het voorwiel een beetje aan de grond?

Sinds ik een groter voortandwiel er op heb zitten komt mijn voorwiel wat te vaak van de grond, in het begin is dat wel leuk, maar hier raak je je rijbewijs er om kwijt.

Ik voel het eigenlijk nooit aan komen, in de eerste en tweede versnelling gebeurd het makkelijk, maar die van mij trekt hem in de 4 omhoog vanaf zo'n 120km/h.

Nu dacht ik eerst dat mijn zitpositie een oorzaak kon zijn, maar ik zit lager dan standaard, en met mijn edele delen bijna op de tank, dus daar kan ik weinig aan veranderen.

We weten allebei dat de 2 juiste oplossingen, geen oplossingen zijn ;)

Hoe zit dat met die van jou?
 
Rij je nog op de Martin? Of zit er 10cm stof op? ;)

Vraagje, de Martin, als je flink op het gas gaat, blijft het voorwiel een beetje aan de grond?

Sinds ik een groter voortandwiel er op heb zitten komt mijn voorwiel wat te vaak van de grond, in het begin is dat wel leuk, maar hier raak je je rijbewijs er om kwijt.

Ik voel het eigenlijk nooit aan komen, in de eerste en tweede versnelling gebeurd het makkelijk, maar die van mij trekt hem in de 4 omhoog vanaf zo'n 120km/h.

Nu dacht ik eerst dat mijn zitpositie een oorzaak kon zijn, maar ik zit lager dan standaard, en met mijn edele delen bijna op de tank, dus daar kan ik weinig aan veranderen.

We weten allebei dat de 2 juiste oplossingen, geen oplossingen zijn ;)

Hoe zit dat met die van jou?
Ik was eigenlijk van plan de Martin dit jaar stil te laten staan vanwege andere projecten...maar ik was toch benieuwd of hij het zou doen na de winter stilstand, en hij starte nog :Y Maar de carburateurs moeten wel weer even schoon. B| Daarna heb ik de A/F meter even geleend om een andere motor van me af te stellen en dat moet nu weer terug gebouwd worden, dus op het moment ben bezig met een andere kont er op te bouwen, kwestie van de leuke klusjes verkiezen boven de nuttige :P

Wat het wheeliën betreft, ja dat doet ie! In zo'n 1e en 2e versnelling kan je niet volgas, vanaf z'n drie als je helemaal naar voren gaat hangen maar die loopt dan al tot 200 km/h, hoewel ik nu een paar tandjes achter er bij heb gedaan dus misschien doet hij het nu ook in zijn vierde.
 
Ik was eigenlijk van plan de Martin dit jaar stil te laten staan vanwege andere projecten...maar ik was toch benieuwd of hij het zou doen na de winter stilstand, en hij starte nog :Y Maar de carburateurs moeten wel weer even schoon. B| Daarna heb ik de A/F meter even geleend om een andere motor van me af te stellen en dat moet nu weer terug gebouwd worden, dus op het moment ben bezig met een andere kont er op te bouwen, kwestie van de leuke klusjes verkiezen boven de nuttige :P

Wat het wheeliën betreft, ja dat doet ie! In zo'n 1e en 2e versnelling kan je niet volgas, vanaf z'n drie als je helemaal naar voren gaat hangen maar die loopt dan al tot 200 km/h, hoewel ik nu een paar tandjes achter er bij heb gedaan dus misschien doet hij het nu ook in zijn vierde.
Ik dacht dat jij genoeg ervaring had dat het leuk boven het vernuftige gaat.. ;) Stond ie nog niet goed afgesteld?

Die van mij heeft nu 2 keer gehad tijdens het rijden dat ie op 3.5 cilinder ging lopen. Carbs uit elkaar, stationair sproeiers uitblazen, en hij gaat weer.

Damn, die van jou gaat dan aardig wat sneller in de versnellingen, dan dat stuk antiek van mij.
Maar ik bedoel meer, voel jij het aan komen? Die van mij dus niet echt, das meer het problem.

Ik draaide laatst van de ene highway een andere highway op, stevig optrekken, doorschakelen naar zn 4, en dan zit je zo op, of net over de max. snelheid aan, en dan komt het voorwiel een halve meter omhoog, dat kost me nog eens mn rijbewijs, heb ik geen zin in. Ik voel het niet aan komen
 
Ik dacht dat jij genoeg ervaring had dat het leuk boven het vernuftige gaat.. ;) Stond ie nog niet goed afgesteld?

Die van mij heeft nu 2 keer gehad tijdens het rijden dat ie op 3.5 cilinder ging lopen. Carbs uit elkaar, stationair sproeiers uitblazen, en hij gaat weer.

Damn, die van jou gaat dan aardig wat sneller in de versnellingen, dan dat stuk antiek van mij.
Maar ik bedoel meer, voel jij het aan komen? Die van mij dus niet echt, das meer het problem.

Ik draaide laatst van de ene highway een andere highway op, stevig optrekken, doorschakelen naar zn 4, en dan zit je zo op, of net over de max. snelheid aan, en dan komt het voorwiel een halve meter omhoog, dat kost me nog eens mn rijbewijs, heb ik geen zin in. Ik voel het niet aan komen
Ik ben ook iemand die eerst het lekkere vlees van het bord eet en dan met tegenzin de bloemkool. :P
De motor stond goed afgesteld... is alleen vervuild, doe ik wel weer een keer.
Het is goed aan te voelen wanneer het voorwiel omhoog wilt, door de ervaring met de motor maar ook omdat de turbodruk mooi stabiel is bij de mijne door de grote externe wastegate, als je af en toe overboost heb je spontaan enkele tientallen PK's extra bovenop wat je gemiddeld hebt.

Heb jij een externe wastegate? Het klinkt wel alsof die GS van jou leuk rijdt :9
 
Hoeveel toeren draait de Martin ongeveer als je 100 rijdt in de hoogste versnelling?
Iets van 3700/3800 rpm.

Wat voor kontje ga je maken?

Ik hoop niet te veel veranderen, want de "imperfecties" geven dat ding nou juist de perfecte looks. ;)

Thanks!
Zitje laat ik zien als ik die en de tank een beetje netjes op elkaar aan heb laten sluiten...het is wel oldschool, en past qua breedte beter bij de tank.
 
Ik ben ook iemand die eerst het lekkere vlees van het bord eet en dan met tegenzin de bloemkool. :P
De motor stond goed afgesteld... is alleen vervuild, doe ik wel weer een keer.
Het is goed aan te voelen wanneer het voorwiel omhoog wilt, door de ervaring met de motor maar ook omdat de turbodruk mooi stabiel is bij de mijne door de grote externe wastegate, als je af en toe overboost heb je spontaan enkele tientallen PK's extra bovenop wat je gemiddeld hebt.

Heb jij een externe wastegate? Het klinkt wel alsof die GS van jou leuk rijdt :9
Huh? Ik lees deze post nu pas...

Haha, zo is het, eerst het leuke, dan misschien hetgene dat moet..

Aha, die van mij begon laatst ineens op 3,5 cylinder te lopen bij constant rijden, beetje gas en wat goed, stationair sproeires door geblazen en het was weer goed.

Stabiele turbodruk, das een moeilijke, hij draait nooit lang op druk, druk gaat wel hard omhoog.
Jij hebt toch ook een TD04 of iets vergelijkbaars? Die van mij heeft een beetje lag, dan lijkt het of ie voorzichtig op druk komt, en dan klapt het er flink in, en natuurlijk erg gevoelig voor de stand van het gas.
Mijn probleem kan ook wel zijn dat ik steeds een beetje verder ga, steeds vroeger meer gas, gaat niet zo snel bij mij.. Met die VF20 was het wat ''vriendelijker''.
Die TD05 die ik er het eerst op had heeft mij geleerd om wat voorzichtiger te zijn met het gas los trekken, die TD04 voelt soms wat tam aan, en dan geef je wat meer gas en dan blijkt ie toch niet zo tam te zijn dat je dacht. Dit is wel een beetje een dingetje, maakt me wat voorzichtiger, en maakt het wat onvoorspelbaarder.

Dit probleem is eigenlijk pas begonnen met het grotere voortandwiel. Jij zei het al ergens, maar ik dacht zal wel een beetje mee vallen. Maar je had wel gelijk.

Ik heb er de standaard wastegate op, ben denk ook niets anders nodig.
De GS rijdt wel leuk inderdaad, vraagt wel veel zelfbeheersing ;) Maar daar weet jij alles van denk ik ;). De pest is dat ze hier zo streng zijn, de pakkans is niet groot, maar als je gepakt wordt..
Geen plitspalen hier, maar wel veel unmarked politieauto's, en politieauto's kunnen ook de snelheid van tegemoed koment verkeer meten, zo ben ik gepakt.

Rij jij langere tijden op boost? Ik denk dat ik toch zeker 150/160 moet rijden voordat ie continu op boost draait.
Jij had toch last van boost creep?
 
Oké, ik had een vermoeden dat je last had van boostcreep (zoals ik eerder had) en dat hij daardoor onvoorspelbaar is in hoeveel power hij levert. Maar het is dus meer hoe de turbo inkomt bij jou. Ik ben zelf naar een grotere externe wastegate gegaan en mijn boostlevels zijn nu stabiel, ik heb er ook een boostcontroller op zitten voor als ik meer of minder boost wil, er zit (geloof ik) een 8 PSI veer in de wastegate en ik draai eigenlijk altijd rond de 14/15.

Gewoon binnendoor rijdend hier zit je maar een aantal seconden op boost...de enige keer dat ik lang op boost heb gereden was op de Duitse Autobahn, waar ik een tank heb leeggereden met een gemiddelde van 220+ dan draai je ook bij halfgas gewoon een volle Bar boost trouwens, grappig om te zien. En een sprint van 200 naar 280 duurt (zonder terugschakelen) maar een paar seconden. :9 Nu hij helemaal naked is doe ik dat niet meer, zelfs met topkuipje moest je je erg goed vasthouden, boven de 250 is een heel ander niveau van luchtweerstand.

Ik zit rond de 115 km/h constant ongeveer in de boost, dan heb je al 1 of 2 PSI dus hoef je niet te wachten tot hij inkomt, ik denk dat komt door de hogere effecientie (VE) van mijn "modernere" blok (ik hoor wat jongere mensen lachen nu :P) tov jouw luchtgekoelde tweeklepper.
 
Voor boostcreep rij ik niet lang genoeg op boost, dat is ook iedere keer maar een paar seconden.
Ik zal eens kijken wanneer die van mij druk gaat leveren bij constante snelheid, heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb er ook een boostcontroller op, kogelthe/veertje systeem. Bij mij ging de boost omhoog nadat ik het grotere tandwiel er op zette. Ik heb verder nergens mee lopen klieren..

Die modernere blokken leveren veel meer vermogen met turbo dan dat stuk antiek van mij. Vind het wel jammer dat ik/we dat niet kunnen vergelijken.

Was bij jou de max. boost altijd verschillend?
 
Ik heb in de buurt een mooi recht stuk zonder zijwegen van 3.2 km waar ik kan testen, ik ging van de ingestelde 8 PSI gedurende een paar 1000 rpm naar 11 a 12 PSI n hogere toeren/hogere versnellingen (in het begin draaide ik nog wat lagere druk als 1 Bar). Er ging gewoon niet genoeg uitlaatgas door de wastegate om de boost in de ingestelde druk te houden. Daarna ben ik overgestapt naar de externe wastegate, die blijft wel op de juiste druk, zelfs op hogere boost levels. Een bijkomend voordeel is dat hij eerder en harder opspoelt.

En moderner is gewoon altijd efficienter, ik had pas een gesprek met iemand die hulp vroeg over een drawthrough systeem voor zijn EFE, die had daarnaast een Hayabusa met turbo, deze was nu slechts een Stage 1 vertelde hij waardoor hij "maar" 300 PK had, volgende stap waren andere zuigers, drijfstangen en koppeling dan ging hij naar 450-550 PK. 8)7
 
Das geluk hebben met zo'n stuk weg! Mijn teststraat zit vol met bochten en potholes. ;)

Heb jij een turbo van een diesel? Of maakt jouw Martin aardig wat meer vermogen als de auto waar de turbo af komt?
Als de turbo niet sneller opspoelt, sloot de waste gate wel goed af?

Hahaha, godsamme, met dat vermogen valt toch niet echt meer mee te rijden.. Op hoge snelheid op de autobahn misschien..
 
Mijn turbo komt van een Volvo T5R af, benzine auto dus. De boostcreep komt door (wat ik begrepen heb) door de erg open uitlaat vergeleken met de auto al dan niet in combinatie met een hogere turbodruk.

De turbo spoelt met de externe wastegate sneller op met dezelfde druk omdat die langer volledig dicht blijft bij dezelfde druk, als je bijvoorbeeld 11 PSI wilde draaien bij de originele ging hij bij 8 PSI al open en verlies je dus een deel van je druk, maar door de boostcreep kwam je alsnog aan de 11 PSI, met de grotere externe gaat hij pas op bij die druk en is dan in staat die druk stabiel vast te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan