Moto Morini 3 1/2 1976

Voor 2 maand terug stond er 1 met 9000 km op ebay, een 74 sport, onberispelijke staat, met minimumprijs van 5000, dat is toch te gek.... Tijdje daarvoor stond er een 74 sport op, een restauratieobject, voor 2450, dat is me ook te duur, want je bent zo 1500 verder als ie klaar is..

Ik denk dat dit toch wel een beetje de prijzen aan het worden zijn vrees ik.
Verder moet je wel een beetje geluk hebben. Mijn sport komt uit schoonfamiliebezit en heb ik kunnen overnemen voor een vriendenprijsje.

Verder vind het heeeel knap als je een restauratie klaar hebt voor € 1500......
 
ja, je moet de goede adresjes hebben voor spuiten enzo, en zelf hobby hebben aan het motorische gedeelte, met 1500 kom je een heel eind.
 
Leuk zoals een "vergeten" merk weer in de belangstelling komt. Ik vond het vroeger altijd wel leuke fietsen. Lekker eigenwijs en met een eigen vormgeving en karakter. Helaas kon ik ze toen niet betalen, anders had ik er zeker een gekocht.
De electronica van veel Italiaanse fietsen uit die periode wordt vaak verketterd terwijl ze op zich niet echt veel beter was als die van de Japanners. De zwakke schakel (s) zijn meestal de schakelaars en de afdichtingen van de stekkerverbindingen. Deze waren gewoon niet op het (veel nattere) weer in dit deel van Europa berekend. Wat betreft de vliegwielontsteking? Je kan de permanente magneten in het vliegwiel gewoon op laten sterken bij een bedrijf waar ze electromotoren reviseren. Het is niet hetzelfde als een nieuw vliegwiel maar het komt aardig in de buurt.


Greetz + :] !!!

"Opa"Jan
 
tjee, dat is een mooi ding aan het worden met die clip-ons...

Mijn eigen, nog te restaureren Sport is ook door vorige eigenaren dit lot ten deel gevallen, maar mijn plan is om deze voor zover mogelijk weer in originele staat op te bouwen. De te maken consessies zullen zo onopvallend mogelijk zijn en alleen betrekking hebben op veiligheid, betrouwbaarheid en betere prestaties.

De Sport en de Strada hebben beide hun eigen charme en in mijn beleving moet je ook een Strada laten wat het is.

Maar, zoals gezegd, ieder zijn ding.................

ach, iedere rijdende 3,5 is er een , en als je eerlijk zo'n ding gekocht hebt mag je zelf weten wat je er mee doet...
Ik weet er nog wel een handvol die al jaren staan te rotten in diverse schuren, en die zijn wat mij betreft een stuk slechter af als een gemodificeerd exemplaar dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
en die modificaties zijn meestal een bittere noodzaak , de onderdelenvoorziening bij morini is nooit zo best geweest , dus dan was een vergelijkbaar, maar niet origineel, onderdeel meestal de enige manier om hem rijdend te houden.
Een morini in nieuwstaat restaureren is voor de echte liefhebbers , bij verkoop is het onwaarschijnlijk dat je de restauratiekosten terugkrijgt , laat staan dat je er ooit winst op zou maken.
Als iemand 10.000 km per jaar met zo'n ding rijdt en hij wil hem graag babyroze spuiten , dan is hij wat mij betreft goed bezig....
 
ach, iedere rijdende 3,5 is er een , en als je eerlijk zo'n ding gekocht hebt mag je zelf weten wat je er mee doet...
Ik weet er nog wel een handvol die al jaren staan te rotten in diverse schuren, en die zijn wat mij betreft een stuk slechter af als een gemodificeerd exemplaar dat ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

ja, daar heb je wel gelijk in

en die modificaties zijn meestal een bittere noodzaak , de onderdelenvoorziening bij morini is nooit zo best geweest , dus dan was een vergelijkbaar, maar niet origineel, onderdeel meestal de enige manier om hem rijdend te houden.
Een morini in nieuwstaat restaureren is voor de echte liefhebbers , bij verkoop is het onwaarschijnlijk dat je de restauratiekosten terugkrijgt , laat staan dat je er ooit winst op zou maken.

Bij 3 1/2jes is dit inderdaad een aardige desinvestering. Ik ben zelf echter helemaal niet van plan om te verkopen, ik doe dit echt voor mijn eigen plezier.

Als iemand 10.000 km per jaar met zo'n ding rijdt en hij wil hem graag babyroze spuiten , dan is hij wat mij betreft goed bezig....

Nou, met babyroze ga je bij mij toch net wat te ver..............
 
Zo, ik zal dit onderwerp ook eens uit het archief halen :+ :+ :+

Er is heel wat gebeurd afgelopen jaar...

Na wat geouwehoer met een inlaatspruitstuk, en nog wat kleine dingetjes heb ik de morini de vorige winter optisch en motorisch wat aangepakt...

-Nieuwe distributieriem
-Nieuwe luchtfilters
-Nieuwe bougies/kabels/doppen
-Carburateurs ultrasoon laten reinigen



22032009003.jpg


carburateurs
DSC00936Small.jpg


DSC00941Small.jpg


Gelijk de spruitstukken eraf gehaald, heb wat problemen gehad met 1 spruitstuk, daar heeft al een scheur in gezeten, en na 1000 km had ik 1 carburateur in de hand. Klote dus... Maargoed, heb er een paar bij gevonden, gelijk even de pasvlakjes vlak gemaakt
en goed schoon gemaakt.

24032009005.jpg


24032009006.jpg
 
De carburateurs in elkaar gezet, ze zijn erg mooi schoon geworden, het lijkt wel NOS zo na de ultrasoon schoonmaakbeurt.

Even ter vergelijking:

Voor:
DSC00941Small.jpg


Na:

DSC00979Small.jpg


DSC00976Small.jpg


DSC00974Small.jpg


DSC00977Small.jpg


DSC00981Small.jpg


DSC00983Small.jpg


DSC00984Small.jpg


DSC00985Small.jpg


DSC00986Small.jpg


Heb veel (en nog steeds) aan brommers gesleuteld, maar sjonge, dat is echt geen vergelijking, wat een mooie carburateurs, en wat zitten ze goed in elkaar in vergelijking tot een Bing carburateur!
 
In tussentijd had ik ook de orginele CEV stuurschakelaar gevonden... en toen kwam ik tot de conclusie dat er een barbaar de zaag in de mooie orginele hendels had gezet :( :( :( Dus moest ik even de creatieveling uithangen 8-)

DSC00390Small.jpg


ff busje draaien

DSC00391Small.jpg


Busje er aan gelast, afgewerkt en weer een draadgat in gemaakt

DSC00392Small.jpg


DSC00392Small.jpg


DSC00394Small.jpg


In tussentijd ook nog de orginele lamphouder gevonden, en een hagelnieuwe NOS CEV achterlicht *O*

DSC00399Small.jpg


DSC00715Small.jpg


Weer een barbaar bezig geweest, te veel gaten in het achterspatbord, even plaatje in gelast en afgewerkt...(inmiddels zit er een andere, mooie orginele op)

DSC00712Small.jpg
 
In een 3 1/2 sport horen natuurlijk mooie orginele Borrani's, op de kip getokt bij roger remschijf... Zelf de velgen gepolijst(wat een werk zeg..), en door haan t zooitje laten spaken. Wim boks heeft er nieuwe banden op gelegd, en die gaf complimenten, want hij had maar 10 gram lood nodig voor het uitbalanceren :} :}

DSC00942Small.jpg


DSC00943Small.jpg


DSC00945Small.jpg



Randjes gepolijst, en ribbels alleen schoon gemaakt, zoals het hoort

DSC00946Small.jpg


mooi naafje

DSC00952Small.jpg


Wielen klaar, gelijk nieuwe wiellagers erin!

DSC01018Small.jpg


DSC01020Small.jpg
 
Zo, tot zover de deel restauratie van 2009 :+ :+

DSC01033Small.jpg



regelmatig mee gereden, alleen op een gegeven moment bleef de carbu afstelling verlopen, en ze bouwde carterdruk op... Dus, ben ik dit voorjaar(door afstuderen pas in maart aan kunnen beginnen...) begonnen aan het blok... Daarvan volgen hierna de foto's..

mvg Ries
 
Blok op de werkbank
DSC01663.jpg


DSC01665.jpg


Deksels er af
DSC01667.jpg


DSC01673.jpg


Cilinders en koppen verwijderd
DSC01709.jpg


DSC01710.jpg


Bus lijkt nog prima, op koolaanslag na dan, maar dat is er uit te poetsen

DSC01712.jpg


DSC01713.jpg


Schroefdraad wat minder, wordt gerepareerd
DSC01726.jpg


Gebroken zuigerveer... tpv de voorste cilinder, heel vreemd, ik vermoed met montage al gebroken..
DSC01730.jpg


Slotspeling was ong 0,8mm.. veel te groot.

Veel kool aanslag voor een 4t vind ik
DSC01732.jpg


DSC01733.jpg


DSC01736.jpg


DSC01737.jpg




DSC01741.jpg


Mal gemaakt om klepveren in te drukken voor demontage
DSC01752800x600.jpg


Achterste cilinder, witte aanslag...

DSC01755800x600.jpg


DSC01756800x600.jpg


Voorste cilinder
DSC01759800x600.jpg


vette bende
DSC01760800x600.jpg


DSC01764800x600.jpg


DSC01767800x600.jpg
 
zo, alweer een hele tijd verder...

Spullen binnen gehad van Tritsch.

Cilinders zijn daarna geboord en gehoond. Uitlaatklepgeleiders nieuw erin, geperst, en zitting van uitlaatkleppen zijn opnieuw gefreesd/geslepen. Inlaatkleppen en busjes waren nog prima, wel zitting opnieuw ingeslepen.

1 Uitlaat draadgat laten repareren. Vanavond een begin gemaakt met de montage. Eerst nog even wat oude foto's, en aan t eind van vanavond.

DSC01768800x600.jpg


DSC01769800x600.jpg


DSC01770800x600.jpg


Cilinder en zuigers meten... zuigers versleten..

DSC01777800x600.jpg


DSC01779800x600.jpg


DSC01781800x600.jpg


DSC01792800x600.jpg


Uitlaatkleppen ook versleten...

DSC01796800x600.jpg


nieuwe spullekes

DSC01815.jpg


DSC01814.jpg


Mooi dat wiseco spul
DSC01816.jpg


DSC01818.jpg


DSC01819.jpg


Nieuwe zuiger in de cilinder
DSC01820.jpg


DSC01821.jpg


Leuk stel zo

DSC01825.jpg


kan het niet laten
DSC01829.jpg


DSC01831.jpg


DSC01831.jpg


DSC01837.jpg
 
Laatst bewerkt:
In tussentijd een orginele sport kroonplaat op de kop getikt met embleem 8-) 8-)

DSC01441Small.jpg


en een sport voorspatbord(is 5cm korter aan de voorzijde, en heeft voor geen beugeltje).. die is uit amerika gekomen :z :z :z

Spatborden gepolijst, en beugeltje laten verchromen...

Afgelopen zaterdag het blok af gemaakt, en er onder gehangen, om half 4 gaf ze haar eerste dikke klappen *D *D *D

De italiaanse bella snort weer als een zonnetje 8) 8) 8) 8)


DSC01860800x600.jpg


DSC01858800x600.jpg


DSC01859800x600.jpg


DSC01849800x600.jpg


DSC01853800x600.jpg


DSC01854800x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom die ruimte in de zuigers? Voor het geval dat de riemen breken?:P

Heel vet apparaat trouwens, ik heb er ook nog is naar gekeken, zijn er ook zwaardere types met een dergelijk blok?
 
Laatst bewerkt:
Waarom die ruimte in de zuigers? Voor het geval dat de riemen breken?:P

Heel vet apparaat trouwens, ik heb er ook nog is naar gekeken, zijn er ook zwaardere types met een dergelijk blok?


dat is de verbrandingsruimte... de kop is helemaal vlak, en de kleppen staan parallel aan de slag van de zuiger... Dat is het Heron principe, vroeger erg succesvol toegepast door Lotus in de racerij. Door dit systeem, kun je met stoterstangen toch een hoog vermogen uit zo'n mooi motortje persen(39 pk had de sport), in combinatie met een laag verbruik(1:24), en een eenvoudig productieproces!

De sport had een hogere compressie verhouding (de opstaande delen van de zuigers zijn hoger).. en een "hetere" nokken as.
 
Mooi hoor, zelf heb ik nog een Morini Corsaro 125. Is ook uitelkaar geweest, meeste hoefde niets aan te gebeuren alleen schoongemaakt en nieuwe kogellagertjes.
Het is z'on off road model uit 1972.
 
Terug
Bovenaan Onderaan