Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Goedemorgen,

Voor mij is het tijd om wat anders te gaan rijden.
Momenteel heb ik nog een Ducati 848 evo, en had hiervoor een Triumph speed triple 1050 uit '05.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 3tal motoren waar ik binnenkort een proefrit op wil gaan maken.
Moto Morini Corsaro 1200 uit 2007 met 26xxx km
KTM 990 Superduke
Buell Xb12S Lightning uit 2004.


Via google heb ik nog niet de antwoorden gevonden waar ik naar zocht, hopelijk krijg ik die hier.

- Wat is de onderhoudsinterval? Ik las dat kleppen stellen bij voorkeur door een specialist uitgevoerd dient te worden? (stretta zit bij mij in de buurt)
- Ik lees weinig over problemen. Zijn er nog aandachtspunten?
- Ik ben 1.98m lang. Ik neem aan dat ik op de Corsaro voldoende ruimte heb, zelfs met passagier om een dagje te toeren?
Ik snap dat proefzitten uiteindelijk het verlossende antwoord zal geven maar misschien zijn hier (lange) rijders die hun ervaring kunnen delen?

Groet Eric.
 
De morini staat nou niet bepaald bekend voor zijn goede betrouwbaarheid , bij mij dan er zijn zat aandacht punten maar deze zullen bij de meeste wel opgelost zijn ( BIJ GEBRUIKTE MOTOREN DAN ) DE NIEUW ZULLEN NU WEL GOED ZIJN .
Als je zo lang ben dan is de morini denk ik voor jouw te klein , of je moet gaan voor dat offroad ding .
 
Goedemorgen,

Voor mij is het tijd om wat anders te gaan rijden.
Momenteel heb ik nog een Ducati 848 evo, en had hiervoor een Triumph speed triple 1050 uit '05.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 3tal motoren waar ik binnenkort een proefrit op wil gaan maken.
Moto Morini Corsaro 1200 uit 2007 met 26xxx km
KTM 990 Superduke
Buell Xb12S Lightning uit 2004.


Via google heb ik nog niet de antwoorden gevonden waar ik naar zocht, hopelijk krijg ik die hier.

- Wat is de onderhoudsinterval? Ik las dat kleppen stellen bij voorkeur door een specialist uitgevoerd dient te worden? (stretta zit bij mij in de buurt)
- Ik lees weinig over problemen. Zijn er nog aandachtspunten?
- Ik ben 1.98m lang. Ik neem aan dat ik op de Corsaro voldoende ruimte heb, zelfs met passagier om een dagje te toeren?
Ik snap dat proefzitten uiteindelijk het verlossende antwoord zal geven maar misschien zijn hier (lange) rijders die hun ervaring kunnen delen?

Groet Eric.

Het grootste euvel zit in de klepgeleiders,maar dat euvel hebben de avio en grandpasso niet .
Voor mezelf sprekend ,toch wel betrouwbaar + 20000 kilometer geen grote problemen,nu 49000 kilometers,wel recentelijk een geleider revisie gehad.(niet goedkoop)
Ik heb destijds ook getwijfeld tussen verschillende motoren,waaronder de speed triple.
Ben toch blij dat ik voor de MOMO gekozen heb,je rijd iets aparts,bijna ongrijpbaar anders,ik kan de vinger er niet op leggen 🤔
Een mooie avio of gereviseerde corsaro kun je in je keuze meenemen. (Marc ,Stretta, heeft er nog 1 staan een veloce)
Ik zeg doen.
Ik ben 1.91 en zit er heerlijk op

 
Laatst bewerkt:
Tja, betrouwbaarheid, er zijn er die veel pech hebben gehad met de Morini. Gelukkig zijn er ook heel veel die vele probleemloze kilometers hebben gereden. Ik heb er ongeveer 45000km op staan. Een keer is de spanningsregelaar in brand gevlogen door oververhitting. Maar dat is nou niet echt iets waar ze om bekend staan.
Klepgeleiders zijn wel een dingetje bij een Morini.
Als je stretta in de buurt hebt zitten zou ik zeggen ga daar gewoon even langs. Heeft nog lekkere koffie ook ;)

Ik ben 1,98m. Is door mijn lengte niet de meest comfortabele zit, maar past wel. Gewoon even proefzitten
 
Unboxing in Dld
38127202wv.jpg


38127205by.jpg
 
ik heb een probleem wellicht dat iemand oplossing weet. Wilde oile en filter verversen en gebruik bij aandraaien bouten altijd een moment sleutel. Anders gaat die altijd te vast of dol.
nu bij aandraaien van een schroef van het kapje knapte die al terwijl momentsleutel op 10 stond en nog niet klikte.
Maar nu mijn probleem. Hij knapte waarschroefdraad begint hetgeen betekent circa 2 cm in het blok begint de bout.
iemand een suggestie hoe die eruit te krijgen ? Andere optie is om motor deksel te verwijderen dan zou ik er net wel net niet bij moeten kunnen. Echter Marc waarschuwde me al dat er geen Motordeksel pakking te krijgen is en dat Moto Morini waarschijnlijk tot ver na de zomer dichtzit ivm corona.
Ben benieuwd of iemand een pakking of gouden tip weet.
 
ik heb een probleem wellicht dat iemand oplossing weet. Wilde oile en filter verversen en gebruik bij aandraaien bouten altijd een moment sleutel. Anders gaat die altijd te vast of dol.
nu bij aandraaien van een schroef van het kapje knapte die al terwijl momentsleutel op 10 stond en nog niet klikte.
Maar nu mijn probleem. Hij knapte waarschroefdraad begint hetgeen betekent circa 2 cm in het blok begint de bout.
iemand een suggestie hoe die eruit te krijgen ? Andere optie is om motor deksel te verwijderen dan zou ik er net wel net niet bij moeten kunnen. Echter Marc waarschuwde me al dat er geen Motordeksel pakking te krijgen is en dat Moto Morini waarschijnlijk tot ver na de zomer dichtzit ivm corona.
Ben benieuwd of iemand een pakking of gouden tip weet.

Pakking maken van pakkingpapier
 
ik heb een probleem wellicht dat iemand oplossing weet. Wilde oile en filter verversen en gebruik bij aandraaien bouten altijd een moment sleutel. Anders gaat die altijd te vast of dol.
nu bij aandraaien van een schroef van het kapje knapte die al terwijl momentsleutel op 10 stond en nog niet klikte.
Maar nu mijn probleem. Hij knapte waarschroefdraad begint hetgeen betekent circa 2 cm in het blok begint de bout.
iemand een suggestie hoe die eruit te krijgen ? Andere optie is om motor deksel te verwijderen dan zou ik er net wel net niet bij moeten kunnen. Echter Marc waarschuwde me al dat er geen Motordeksel pakking te krijgen is en dat Moto Morini waarschijnlijk tot ver na de zomer dichtzit ivm corona.
Ben benieuwd of iemand een pakking of gouden tip weet.

Gaatje boren in draadeinde (eventueel met center pons aanzetten) en met een goede en passende linkse tap ,zeer voorzichtig eruit proberen te draaien.
Of als er nog wat bout uit het blok steekt,met een scherp beiteltje tegen de klok in los tikken.
 
Laatst bewerkt:
een linkse tap zou ik niet doen omdat je daar geen gevoel mee hebt. Als ie afbreekt heb je een echt probleem. Ik zou proberen met een centerpunt te centreren, dan met een 2/2,5mm boortje beginnen en met kleine stapjes en steeds grotere boortjes verder boren. Bij 5 of 5,5mm zal de meeste spanning er af zijn en de resterende draad waarschijnlijk los komen en komt hij eruit als je het boor achteruit eruit draait..
Als de deksel eraf is en je hebt nog iets uitsteken dan kun je er een moertje op lassen, laten afkoelen en losdraaien.
 
een linkse tap zou ik niet doen omdat je daar geen gevoel mee hebt. Als ie afbreekt heb je een echt probleem. Ik zou proberen met een centerpunt te centreren, dan met een 2/2,5mm boortje beginnen en met kleine stapjes en steeds grotere boortjes verder boren. Bij 5 of 5,5mm zal de meeste spanning er af zijn en de resterende draad waarschijnlijk los komen en komt hij eruit als je het boor achteruit eruit draait..
Als de deksel eraf is en je hebt nog iets uitsteken dan kun je er een moertje op lassen, laten afkoelen en losdraaien.

Daarom typ ik ook zeer voorzichtig,is idd een fragiele oplossing
 
Toch wel een van de mooist gemaakte nieuwe motoren van de afgelopen jaren als je het mij vraagt.

Weet alleen natuurlijk niet hoe de afwerking van dichtbij is

De kleur is prachtig , zeker met die witte velgen maar dat laatste lijkt me niet erg praktisch met ketting vet enz .
 
jawel, kan je zien of je goed hebt gepoetst...

RikR: linkerdeksel eraf, anders kan het in tranen eindigen, denk ik.
Pakking bestellen en ondertussen lekker met threebond monteren en rijden.
1195_Motorgehuse_links_1.jpg

Let niet op de pijlen, heb het plaatje ff van Ebi geleend. (Moet de pagina's op MMCN nog bijwerken/afmaken), hopelijk heb ik nog wat corona tijd.
Maar bij de demontage linkerzijde hoef je (uit m'n hoofd) alleen op te passen op de 2 pasbusjes en volgens mij een spacer bij de startkrans.
En bij het terugplaatsen op je vingers ;)
Threebond dun aanbrengen, beide zijden, overschot goed weghalen langs de randen (wil je niet in je olieventiel/kop), threebond laten aandrogen.
Deksel terugplaatsen, daarbij trekt de magneet van het vliegwiel behoorlijk aan de stator van de dynamo. Dus goed kijken hoe je zit tov de pasbusjes.

ps: als je voorzichtig en met beleid/geduld de linkerkant loshaalt, blijft de pakking heel. Schiet me te binnen dat we die zelfs onderweg losgehaald hebben zonder beschadiging, toen m'n startvrijloop de geest had gegeven.
9710153572_63be63fba9_c.jpg


ps2: pakkingpapier normaal goed idee, maar door de complexe vorm en de hoeveelheid verschillende gaten en dunne dichtrandjes in dit geval een monniken werk. Maar er schijnen wel speciale printers te zijn die een pakking kunnen printen en snijden.
 
Laatst bewerkt:
jawel, kan je zien of je goed hebt gepoetst...

RikR: linkerdeksel eraf, anders kan het in tranen eindigen, denk ik.
Pakking bestellen en ondertussen lekker met threebond monteren en rijden.
1195_Motorgehuse_links_1.jpg

Let niet op de pijlen, heb het plaatje ff van Ebi geleend. (Moet de pagina's op MMCN nog bijwerken/afmaken), hopelijk heb ik nog wat corona tijd.
Maar bij de demontage linkerzijde hoef je (uit m'n hoofd) alleen op te passen op de 2 pasbusjes en volgens mij een spacer bij de startkrans.
En bij het terugplaatsen op je vingers ;)
Threebond dun aanbrengen, beide zijden, overschot goed weghalen langs de randen (wil je niet in je olieventiel/kop), threebond laten aandrogen.
Deksel terugplaatsen, daarbij trekt de magneet van het vliegwiel behoorlijk aan de stator van de dynamo. Dus goed kijken hoe je zit tov de pasbusjes.

ps: als je voorzichtig en met beleid/geduld de linkerkant loshaalt, blijft de pakking heel. Schiet me te binnen dat we die zelfs onderweg losgehaald hebben zonder beschadiging, toen m'n startvrijloop de geest had gegeven.
Bekijk bijlage 1483721

ps2: pakkingpapier normaal goed idee, maar door de complexe vorm en de hoeveelheid verschillende gaten en dunne dichtrandjes in dit geval een monniken werk. Maar er schijnen wel speciale printers te zijn die een pakking kunnen printen en snijden.

Maar is de pakking dan echt nodig , lijkt mij dat een vloeibare pakking net zo goed is ( of nog beter) .
Bij mij is de ECU weer stuk , straks deze op de post naar Helmond , kijken of ze deze kunnen repareren , anders moet er een nieuwe in - guzzi rommel !
Gelukkig heb ik nog 2 andere motoren dus ik kan lekker blijven rijden .
 
Vloeibaar natuurlijk net zo goed, maar lastig omdat het deksel lastig te plaatsen is ivm magneetkracht.
Met een normale pakking heb je meer kansen om het deksel goed te plaatsen, met vloeibaar moet ie er
in 1x goed op.
Maar hij moet toch los, dus eerst ff oefenen voor finale plaatsing 8-)
 
IMG_20200408_150349.jpg


Ondertussen in die heimat...............................
Rob mag niet meer raden 😜
 
Vloeibaar natuurlijk net zo goed, maar lastig omdat het deksel lastig te plaatsen is ivm magneetkracht.
Met een normale pakking heb je meer kansen om het deksel goed te plaatsen, met vloeibaar moet ie er
in 1x goed op.
Maar hij moet toch los, dus eerst ff oefenen voor finale plaatsing 8-)

Gewoon een paar draadeindjes tijdelijk er in ter geleiding, toch ?
 
Mag je daar nu dan komen ?

Tot vandaag wel.
Liever niet,en als je enkele dagen zou blijven ,mocht je 14 dagen in quarantaine 😜
We hadden eergisteren de gok genomen .
Geen controles bij de grens met Aken ook binnendoor geen problemen.
Ik heb de MOMO flink uitgelaten😍,bij de laatste beurt zijn de balhoofd lagers ook verwisseld en dat merk je👍
Auf der bundesbahn nog even de 260 aangetikt🤓
 
Goedemiddag,
Ik heb nieuwe rizoma knipperlichten op mijn corsaro. De weerstanden heb ik er tussen zitten, maar dat is toch wel een bonk om weg te werken. Wat ik begrijp is dat je veel makkelijker het relais kan vervangen. Ergens heb ik gelezen, dat het relais onder de cockpit zit. Welke is het, er zitten er drie 🤔
Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan