Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Ik hoor het al, allemaal adrenaline junkies in Zuid Afrika. Niets voor mij, ik vind het keukentrapje al eng. :) Als ik ooit de kans krijg om met de motor vanuit Kikkerland naar Zuid Afrika te rijden dan grijp ik die kans wel. :]
 
Hallo allemaal, vanuit het oosten van het land allemaal de beste wensen en veel veilige km gewenst voor 2017
 
Nog een klein beetje opleuken - wacht op pasbus vooras, moet toch wat ;)
32106078115_49db33e028_c.jpg


Met passieve koeling en een veel kleinere controller dan xenon
31987758711_ef4050ce66_c.jpg


el cheapo injectors ook binnen, van het weekend ff testen
32098578595_3ba41c1c40_c.jpg
 
Kan je over die Led koplampen wat meer vertellen?
Ik had op mijn vorige motor xenon en dan is standaard halogeen licht van de Morini een teleurstelling.

Xenon op de Morini wilde ik niet vanwege de grote ballasten, en ik heb over LED gelezen dat de meeste armaturen er niet voor geschikt zijn omdat ze het licht anders verstrooien dan bij xenon en halogeen
 
Ja, dat verstrooien..... was ook het probleem van halogeen in de jaren '70 en Xenon eind '90 ;) De kampioen stond vol met ingezonden brieven van verblindde weggebruikers, zelfs nog meer dan dames die klaagden over druk op de oren als ze door de velsertunnel reden }) Ook toen was ongeluk heel gewoon.

Rij al vanaf 2010 met xenon, omdat ik vaak door het donker moet. Verwacht dat deze ledjes het minstens zo goed doen, maar laat het nog weten. De gegevens:
31299568673_984ca090dc_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat verstrooien..... was ook het probleem van halogeen in de jaren '70 en Xenon eind '90 ;) De kampioen stond vol met ingezonden brieven van verblindde weggebruikers, zelfs nog meer dan dames die klaagden over druk op de oren als ze door de velsertunnel reden }) Ook toen was ongeluk heel gewoon.

Rij al vanaf 2010 met xenon, omdat ik vaak door het donker moet. Verwacht dat deze ledjes het minstens zo goed doen, maar laat het nog weten. De gegevens:
[afbeelding]

Ps. Je schrijfstijl is erg leuk :t
 
Tuurlijk, je bent de kwaaistesjakie niet ;)

In het kader opleuken: led there be light :+

31878984130_f470e3b5a4_c.jpg


Dit was de test, met wat proppen passen ballast en koelstrips in de behuizing.
 
Koelstrips IN de behuizing is geen goed idee. Of je moet er een fan bij zetten. 30W aan warmte kwijtraken is lastig als je de LEDs op lage temperatuur wil houden voor de levensduur/lichtopbrengst.
 
Ga van het weekend ff testen hoe warm 't wordt, met draaiende motor. Flappen erbuiten gaat ook, zitten zelfs passende rubbers bij om ze naar buiten te voeren, maar wordt wel een rommeltje erachter :(
Halogeen en Xenon werden ook warm, maar niet echt heet.
Heel mooi scherpe licht/donker scheiding, dus met het strooilicht zit 't wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mannen. Ik zie dat ik nog in de openingspost sta met de avio maar die heb ik 2 jaar geleden verkocht aan iemand die hem graag wilde hebben.
Reden voor mij was de vele problemen die ik ermee heb gehad.
Ooit in de toekomst zou ik er 1 als hobby wel weer bij willen want het blijft een dikke fiets!
 
Ga van het weekend ff testen hoe warm 't wordt, met draaiende motor. Flappen erbuiten gaat ook, zitten zelfs passende rubbers bij om ze naar buiten te voeren, maar wordt wel een rommeltje erachter :(
Halogeen en Xenon werden ook warm, maar niet echt heet.
Heel mooi scherpe licht/donker scheiding, dus met het strooilicht zit 't wel goed.

Afhankelijk van de efficiency van de warmteafvoer van de LEDs naar de "flappen" (koperbandjes) worden de LEDs wel 90 graden terwijl de flappen iets boven de 40 graden zitten.
Indien de flappen warmer worden worden de LEDs nog warmer, en zal de hoeveelheid licht snel afnemen.

Ik weet niet welke LEDs erin zitten, ik hoop CREE XHP50. Die zijn 5x5mm en heel efficient. (XHP50.2 is nog beter, maar gloedjenieuw)
 
Zijn de Cree XHP's, vond ze verleden jaar nog te duur. Heb nog een tweede lamphuis en een h11 stekker, ga zondag ff proefopstelling met losse accu maken. Want dankzij Ali heb ik ook een multimeter met temperatuurvoeler. Kan ik die ook is gebruiken ;)

DTCTIEW: je wordt geruimd....
 
Hoi

De Morini heeft er een grote broer bij gekregen

Gr Geert en Irma
[afbeelding]

't is eerder een "volle" neef :+ Mooie fiets :]

Monstro's Led test:

Opstelling
31510501263_a66311f8fb_c.jpg



Links groot licht, koelstrips buiten, rechts dimlicht, strips in de behuizing gefrommeld

31479646494_4175ca1668_c.jpg


Omgevingstemperatuur (dankzij mijn harde werken in de garage ;) )

32201803791_57a322bc81_c.jpg


Meting strips "buiten" (alle metingen na ca. 7 minuten branden van de betreffende lamp, voeler in de lampbehuizing)

31944556750_bbb7ef471c_c.jpg


Strips binnen

32171751252_55776d175a_c.jpg


Temperatuur van het glas in beide gevallen

32171751422_565113e092_c.jpg


maar die meting is waarschijnlijk beinvloed door Monstro's dikke vingers, het glas voelt koeler dan de huid. Sensor van mijn highend meter is een ongeisoleerd stukje draad.....

Aangezien ik normaal m'n motor uitzet bij lang wachten (bruggen/spoorwegovergangen e.d.) verwacht ik niet dat het in de behuizing echt veel warmer dan dit gaat worden. Dus ga ik voor het frommelen.
 
Jazeker! Gunni is nu de motor aan het reviseren (klepgleiders voor de zekerheid vervangen, distributie en de koppen moeten gevlakt).
Hij ligt nu geheel uit elkaar, voor de spuiter en met een beetje geluk zijn het lakken en de motorrevisie zo'n beetje tegelijk klaar, kan ie inmekaar.

26_DSCI0823_kl_1.jpg


26_DSCI0826_kl_1.jpg


26_DSCI0831_kl_1.jpg


26_DSCI0832_kl_1.jpg


Gunni (1 van de aardigste en handigste mannen die ik ken) is de linkse meneer
26_DSCI0837_kl_1.jpg


26_DSCI0853_kl_1.jpg


26_DSCI0865_kl_1.jpg


26_DSCI0901_kl_1.jpg


26_DSCI0907_kl_1.jpg


26_DSCI0913_kl_1.jpg


't is en blijft een prachtig stukje techniek, zo'n morini.
 
Laatst bewerkt:
Jazeker! Gunni is nu de motor aan het reviseren (klepgleiders voor de zekerheid vervangen, distributie en de koppen moeten gevlakt).
Hij ligt nu geheel uit elkaar, voor de spuiter en met een beetje geluk zijn het lakken en de motorrevisie zo'n beetje tegelijk klaar, kan ie inmekaar.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gunni (1 van de aardigste en handigste mannen die ik ken) is de linkse meneer
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

't is en blijft een prachtig stukje techniek, zo'n morini.


Nog steeds een gaaf project!
 
Qua nummer idd. Maar zou toch even een mailtje sturen met de diameter en de steek van de huidige schijf. De braking schijf is nergens meer te krijgen, in Dld. heeft de zoektocht naar een dergelijke schijf nog nix opgeleverd. Gelukkig heeft die van mij het ewige leven, gebruik 'm toch nooit ;)

Ander tuning nieuws voor de liefhebbers, schijnt dat vanaf maart 2017 deze leverbaar wordt (stalen tandjes, alu drager, ca 65 eur)
kettenrad_stealth_motorrad_supersprox_rst_1304_41_gld_500x500.jpg


edit: voor de achterschijf is de cagiva raptor 650 compatibel, maar bijna net zo zeldzaam......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan