Moto Morini Corsaro 1200 - Deel 10: Amici di Momo

Wbt koppeling: een radiale pomp helpt een hoop zo als mister al opmerkt, maar er is ook een vervangings slave (op het motorblok) van Oberon (oberon website) die ook voor lichtere werking zou zorgen. Maar daar heb ik geen ervaring mee, wel met de brembo rcs op mijn brommert. Dat werkt top.
 
Ff vraagje; Ik heb al heel snel tijdens het rijden pijn/kramp in mijn linkerhand/pols van het koppelen. Met de morini moet ik met koppelen relatief veel meer kracht zetten dan in vergelijking met andere motoren en alle eerdere motoren die ik heb gehad. Heb dit echter (nog) niet kunnen vergelijken met andere Corsaro's.
Zijn er meer mensen dit dit ervaren? En belangrijker nog, kan dit lichter gemaakt worden?

Er zijn diverse oplossingen. 3 van de oplossingen zou je zelf kunnen bekijken.

*) antihop goed afgesteld. ( koppelings aangrijp punt is dan anders)
*) loopt de slave cilinder soepel en lekt deze niet.
*) koppelings master cilinder lekt geen druk weg.

Als deze punten goed zijn en hij loopt te zwaar dan kun je of de koppelings pomp of de slave cilinder vervangen. Beide werkt en heb ik wel vaker gedaan.

Succes

Groet Marc
 
Dank voor jullie reacties, top!
Nog even extra gecheckt, maar geen lekkages aanwezig. Verder werkt de koppeling precies zoals die moet doen, koppelgevoel is goed en perfect te doseren. Enkel bediening is alsof ik hier gevoelsmatig een 'sterkere veer' moet inknijpen als voorheen met mijn R1 en RSV Mille.
Mooi dat er oplossingen zijn met bv een andere (radiale) koppelingspomp of slave cilinder. Aardig pijsverschil trouwens tijdens een eerste snelle zoektocht tussen bv de Brembo RCS koppelingspomp (+/- €250 - €300) en de Oberon Slave cilinder (+/- €100).
 
Of gewoon je koppeling minder vaak in hoeven te knijpen met een quickshifter ;).
 

Bijlagen

  • 20181026_140956 - kopie.jpg
    20181026_140956 - kopie.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 15
Als er nog iemand een fijne textiele all season jas zoekt. Ik pas niet meer in de mijne, maar wel om positieve redenen :)
 
Hallo, nieuw hier op dit forum.
Ik ben een trotse eigenaar van een MM Scrambler bj 2010.
Gisteren had ik een probleem met de snelheidsindicatie. Deze viel soms weg voor enkele seconden.
Nu hoor ik jullie al denken: Weer eentje met een probleem met de speedsensor.
Toch is het bij mij een beetje complexer. Tegelijk hiermee viel de toerenteller uit alsook de gearindicatie.
Dit gekoppeld met het amber maintenance lampje.
Nu vind ik het raar dat beiden tesamen wegvallen aangezien speed en RPM een eigen sensor hebben.
Ik heb gelezen dat anderen met een speedsensor probleem hun toerenteller nog perfect werkte.
Heb het elektrisch schema eens bekeken en ze hebben geen gemeenschappelijke voeding, dus dat is ook uitgesloten. ECU heb ik nog niet uitgelezen aangezien ik het juiste kabeltje niet heb (is besteld). Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en weten hoe dit op te lossen valt?
 
Hallo, nieuw hier op dit forum.
Ik ben een trotse eigenaar van een MM Scrambler bj 2010.

Ah leuk, nog een Scambler! Fotootje?
De mijnes is ook van 2010.

Je probleem komt me overigens niet bekend voor, ik heb wel met mijn 9 1/2 wat soortgelijke trubbels gehad na een paar dagen met veel regen rijden. Het probleem loste zichzelf op toen het weer goed weer werd.
Maar er zijn hier genoeg deskundigen die daar wel iets zinnigs over kunnen zeggen.
 
Heb hem nog maar een week. Was na de eerste testrit al verkocht. Dat motorkarakter hè!
Maar binnen een week al kleine kwaaltjes geeft wel niet veel vertrouwen...Ik heb ondertussen het dashboard er eens afgehaald om te kijken of er geen corrosie is op de connector. Weinig aan te zien. Ga alles weer monteren en even afwachten. Wel merkte ik dat de achterkant vd koplamp een beetje gesmolten was I het verleden. Ik denk ook dat er een nieuwe kabelboom opzit. Ziet er nogal nieuw uit voor een motor van 9 jaar. Als het probleem zich weer voordoet ga ik eens passeren bij de handelaar waar ik hem gekocht heb. Tenslotte toch een jaar garantie gekregen!
 

Bijlagen

  • 19B49AE8-CE22-413F-BCF8-86E40F49E224.jpeg
    19B49AE8-CE22-413F-BCF8-86E40F49E224.jpeg
    260,1 KB · Weergaven: 14
Heb hem nog maar een week. Was na de eerste testrit al verkocht. Dat motorkarakter hè!
Maar binnen een week al kleine kwaaltjes geeft wel niet veel vertrouwen...Ik heb ondertussen het dashboard er eens afgehaald om te kijken of er geen corrosie is op de connector. Weinig aan te zien. Ga alles weer monteren en even afwachten. Wel merkte ik dat de achterkant vd koplamp een beetje gesmolten was I het verleden. Ik denk ook dat er een nieuwe kabelboom opzit. Ziet er nogal nieuw uit voor een motor van 9 jaar. Als het probleem zich weer voordoet ga ik eens passeren bij de handelaar waar ik hem gekocht heb. Tenslotte toch een jaar garantie gekregen!

Dat klinkt wel spannend allemaal, maar ik zou die dealer zeker daarmee lastig vallen.
Enne... zo te zien ben ik dan toch nog de enige in NL met een Scrambler? ;)
 
Hebben jullie ook allemaal de nieuwe modellen van Morini gezien?
(Vernieuwde?) Scrambler
X-cape
Seiemmezzo

Ben wel eens benieuwd wat de mensen er hier van vinden. Ik vind het ondanks ik er geen interesse in heb een hele goede zet van Morini om ook in 600cc segment mee te gaan doen. Vind het alleen een beetje jammer dat het totaal geen vergelijkingen meer heeft met de bestaande huidige 1200 modellen. Vooral de x-cape vind ik een beetje een bijeen raapsel van verschillende succesvolle modellen. Beetje jammer dat hier geen vergelijking met de granpasso in zit. Een kleine "baby" granpasso was toch wel mooi geweest. Hadden wat mij betreft beter dat nieuwe blokje in het granferro concept kunnen steken.

En ook die seiemmezzo Ziet er een beetje te snel ontwikkeld uit als je het mij vraagt.

En dat ondanks de prachtige Milano, corsaro zz en zt van afgelopen jaar. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er in Milaan allemaal is gebeurd om zo overstag te gaan
 
Chinezen.... je pakt het design van een succesvolle allroad als de Honda CRF1000 als basis, kopieert 'm grotendeels en vervolgens plak je je eigen logo er op:
 

Bijlagen

  • momo0002.png
    momo0002.png
    150,6 KB · Weergaven: 18
Idd, Morini is nu ook Chinees. Die paralleltwin zal nog ergens op de plank hebben gelegen, helaas geen nieuwe lichtgewicht V-twin :(
 
Het 650cc blok is idd. een Chinese ontwikkeling en een Chinees product. De X-Cape lijkt idd. een kopie van de Africa Twin. De Seiemmezzo doet mij denken aan een Honda CB zoveel.

Echter, dit is nog maar het begin: de Chinese eigenaar heeft aangekondigd in 2020/1 met 650-850cc V-twins te komen. Ook staat een verkleinde Granpasso op stapel. Belangrijkste is eigenlijk dat er dankzij de Chinezen nu opeens geld is voor nieuwe modellen. Hopelijk volgt er ook een nieuwe impuls voor fatsoenlijke marketing & verkoop (lees: importeurs en dealers).

In een interview vertelt de Chinese eigenaar:

"Verder kunnen we de kennis gebruiken van de technici en ontwerpers van Morini om enkele nieuwe modellen te ontwerpen in het middensegment vanaf 400cc, inclusief 500cc, 600cc en 800cc modellen. We zullen aanbod van de Moto Morini modellen flink uitbreiden, maar we zullen geen nieuwe modellen onder de 400cc overwegen. De focus komt te liggen op de middenklasse van 600cc tot 850cc."

en een stukje verder

"Daarom gaan we een V-twin motor platform ontwikkelen voor bepaalde type motoren van 650cc tot 850cc. Daarnaast zullen we tevens een andere lijn Moto Morini modellen ontwikkelen met paralleltwin motoren van 500cc tot 800cc. Alle motoren zullen watergekoeld zijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder."

Volgens mij vist de X-Cape in dezelfde vijver als de (Chinese) Benelli Leoncino X-Trail, ook die heeft een (iets lichtere 500cc) paralleltwin, die als de X-Cape 48pk levert. Voordeel van de Benelli: geslaagd ontwerp, eigen smoel. Verder moet de X-Cape het opnemen tegen een hele serie 500-650cc bikes die al langer op de markt zijn. Raar om dan de concurrentie na te apen met een paralleltwin en je niet te onderscheiden met b.v. een V-twin, want dan heb je alleen de Suzuki V-strom als concurrent. Bovendien past een V-twin helemaal in de historie van MM, in tegenstelling tot een paralleltwin.

En zo doen de Chinezen dat heel slim: ze kopen een Europees merk, vergaren de kennis van de Europese technici. Nieuwe modellen worden deels of helemaal in China gemaakt (o.a. SWM) met een sticker van het (voormalige??) Europese merk erop.
 
Laatst bewerkt:
Was mij even ontgaan dat Morini nu in handen van Chinezen is.
Maar is inderdaad te zien aan de modellen.
Leuk dat er nu dus geld is voor ontwikkeling van nieuwe modellen. Maar hadden denk ik dan toch echt beter een v-twin blok voor A2 rijbewijs, en een 800cc als middenklasse kunnen ontwikkelen.
En bij het disign beetje afkijken bij de granpasso, granferro, corsaro, Milano en scrambler. Daar zit tenminste gelijkenis is en straat allemaal uit dat het om een brutale karaktervolle Morini gaat
 
Klopt, maar het kan natuurlijk zijn dat de Chinezen dit frame en blok al min of meer ontwikkeld hadden (of in een ver stadium van ontwikkeling waren) toen ze MM kochten. Vervolgens is misschien het plaatwerk, zoals tank, zijdeksels ee.d. in Italië getekend/ontworpen, é voila: een nieuwe Moto Morini.

Ik vind dat op zich geen verkeerde ontwikkeling, zolang ze zich hierna maar bekeren tot de "Italiaanse School". (School met een Hoofdletter!!).
 
Klopt, maar het kan natuurlijk zijn dat de Chinezen dit frame en blok al min of meer ontwikkeld hadden (of in een ver stadium van ontwikkeling waren) toen ze MM kochten. Vervolgens is misschien het plaatwerk, zoals tank, zijdeksels ee.d. in Italië getekend/ontworpen, é voila: een nieuwe Moto Morini.

Ik vind dat op zich geen verkeerde ontwikkeling, zolang ze zich hierna maar bekeren tot de "Italiaanse School". (School met een Hoofdletter!!).

Tja, wat zal ik zeggen. Als er in Europa geen motoren verkocht worden moeten er toch andere wegen bewandeld worden. En ja alles lag al klaar achter de schermen. En met zo'n mooi verkoop voorbeeld als benelli wil morini hier natuurlijk ook van mee profiteren
 
Hallo, nieuw hier op dit forum.
Ik ben een trotse eigenaar van een MM Scrambler bj 2010.
Gisteren had ik een probleem met de snelheidsindicatie. Deze viel soms weg voor enkele seconden.
Nu hoor ik jullie al denken: Weer eentje met een probleem met de speedsensor.
Toch is het bij mij een beetje complexer. Tegelijk hiermee viel de toerenteller uit alsook de gearindicatie.
Dit gekoppeld met het amber maintenance lampje.
Nu vind ik het raar dat beiden tesamen wegvallen aangezien speed en RPM een eigen sensor hebben.
Ik heb gelezen dat anderen met een speedsensor probleem hun toerenteller nog perfect werkte.
Heb het elektrisch schema eens bekeken en ze hebben geen gemeenschappelijke voeding, dus dat is ook uitgesloten. ECU heb ik nog niet uitgelezen aangezien ik het juiste kabeltje niet heb (is besteld). Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad en weten hoe dit op te lossen valt?

Ik zou de tule van de snelheids sensor ff controleren. Is deze gebarsten dan komen de 2 problemen hier vandaan. Rij je toch door dan kost het je tzt een ecu. De gear indicator is een rekenfactor van gear en snelheid. Omdat de gear vanaf de nokkenas komt en dus geen losse sensor is, is het zeer aannemelijk dat je niet veel verder hoeft te zoeken. Gr marc
 
Was mij even ontgaan dat Morini nu in handen van Chinezen is.
Maar is inderdaad te zien aan de modellen.
Leuk dat er nu dus geld is voor ontwikkeling van nieuwe modellen. Maar hadden denk ik dan toch echt beter een v-twin blok voor A2 rijbewijs, en een 800cc als middenklasse kunnen ontwikkelen.
En bij het disign beetje afkijken bij de granpasso, granferro, corsaro, Milano en scrambler. Daar zit tenminste gelijkenis is en straat allemaal uit dat het om een brutale karaktervolle Morini gaat

Ha Bert, Productie van de v2 schijnt duurder te zijn. Ik sluit zelfs niet uit dat dit blok uit dezelfde fabriek komt die de benelli blokken levert. En bij de Chinezen telt elke euro. V2 down sizen moey voor hun een appeltje eitje zijn. Blok hebben ze 3 jaar geleden al gekopieerd.
 
Hebben jullie ook allemaal de nieuwe modellen van Morini gezien?
(Vernieuwde?) Scrambler
X-cape
Seiemmezzo

Ben wel eens benieuwd wat de mensen er hier van vinden. Ik vind het ondanks ik er geen interesse in heb een hele goede zet van Morini om ook in 600cc segment mee te gaan doen. Vind het alleen een beetje jammer dat het totaal geen vergelijkingen meer heeft met de bestaande huidige 1200 modellen. Vooral de x-cape vind ik een beetje een bijeen raapsel van verschillende succesvolle modellen. Beetje jammer dat hier geen vergelijking met de granpasso in zit. Een kleine "baby" granpasso was toch wel mooi geweest. Hadden wat mij betreft beter dat nieuwe blokje in het granferro concept kunnen steken.

En ook die seiemmezzo Ziet er een beetje te snel ontwikkeld uit als je het mij vraagt.

En dat ondanks de prachtige Milano, corsaro zz en zt van afgelopen jaar. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er in Milaan allemaal is gebeurd om zo overstag te gaan

Persoonlijk vind ik ze mooier dan de benellis. De heden daagse benellis zijn echt een aan fluiting. De goedkoopheid druipt ervan af. En tja was er keus voor morini dan. Duurdere motoren zoals de ZZ en ZT worden niet verkocht in de gewenste aantallen. Ik heb er nog 3 staan en kom er nog niet van af. Wel genoeg belangstelling alleen de bpm maakt het onaantrekkelijk.
Dus kijkend naar wat andere merken doen was dit de makkelijkste set.
Denk dat als er in Azië aantallen verkocht worden het wel los loopt.
 
Tja, wat zal ik zeggen. Als er in Europa geen motoren verkocht worden moeten er toch andere wegen bewandeld worden. En ja alles lag al klaar achter de schermen. En met zo'n mooi verkoop voorbeeld als benelli wil morini hier natuurlijk ook van mee profiteren

Nou Benelli heeft t/m 4 nov. j.l. 42 motorfietsen op NL kenteken gezet. Iets meer dan 4 per maand. (Bron: RAI Vereniging). Daarvan 11 Leoncino's en 13 Tornado's, niet te verwarren met 6 Tornado's 125cc. Ik vind dat nog geen wereldschokkende cijfers. Bovendien heeft de Leoncino wel een "eigen" smoel, in tegenstelling tot de X-cape (kopie Africa Twin) en Seiemmezzo (kopie Honda CB zoveel). Leoncino heb ik proefgereden tijdens de Ital Dag. Best een leuk fietsje voor het geld.
Als MM in dezelfde vijver gaat vissen als Benelli dan gaan ze in NL 20 motorfietsen per jaar verkopen.|(

Productie van de v2 schijnt duurder te zijn. Ik sluit zelfs niet uit dat dit blok uit dezelfde fabriek komt die de benelli blokken levert. En bij de Chinezen telt elke euro. V2 down sizen moet voor hun een appeltje eitje zijn. Blok hebben ze 3 jaar geleden al gekopieerd.

Productie van een V2 is idd duurder, omdat alles "dubbel" wordt uitgevoerd: 2 losse cilinders, 2 cilinderkoppen, 2x aandrijving kleppen e.d. Bij een 2 cilinder in lijn (paralleltwin) heb je maar 1 cilinderkop en 1 aandrijving kleppen. Als ieder dubbeltje telt dan wordt een V2 duurder. Bij een paralleltwin kun je het karakter van een V2 imiteren door een 270 graden krukas te monteren. Het Chinese 650cc MM blok schijnt zo'n 270 gr krukas te hebben. Daarmee krijg je dezelfde "onregelmatige" ontstekingspulsen die een V2 zo aantrekkelijk maakt. (Benelli 500cc heeft volgens mij een 360 gr krukas, mét balans as).

N.B. Alternatieven voor de 270 graden krukas zijn de 180 graden en de 360 graden krukassen. Bij een 180 gr variant gaan de zuigers om en om naar boven; bij een 360 graden krukas lopen ze gelijk op en neer. Meestal worden de trillingen van een 180 of 360 graden krukas afgevlakt door het monteren van één of meerdere balansassen.

Dus kijkend naar wat andere merken doen was dit de makkelijkste set.

Dat is nou juist zo jammer, omdat MM nooit voor de makkelijkste set ging, wél voor kwaliteit en eigen smoel. (Over kwaliteit van deze Chinese fietsen kan ik uiteraard nog niets zeggen, die zal wel in orde zijn).

Ik wacht nog even op de beloofde V-twins (650-850cc) die in 2020/1 gepresenteerd zouden worden en hoop dat die wél een eigen Italiaans voorkomen hebben. Mooie van de Chinese inmenging is dat die modellen in principe voor concurrende prijzen zouden moeten worden aangeboden. Immers er komen dan ook onderdelen uit China die goedkoper te produceren zijn.
 
Nou Benelli heeft t/m 4 nov. j.l. 42 motorfietsen op NL kenteken gezet. Iets meer dan 4 per maand. (Bron: RAI Vereniging). Daarvan 11 Leoncino's en 13 Tornado's, niet te verwarren met 6 Tornado's 125cc. Ik vind dat nog geen wereldschokkende cijfers. Bovendien heeft de Leoncino wel een "eigen" smoel, in tegenstelling tot de X-cape (kopie Africa Twin) en Seiemmezzo (kopie Honda CB zoveel). Leoncino heb ik proefgereden tijdens de Ital Dag. Best een leuk fietsje voor het geld.
Als MM in dezelfde vijver gaat vissen als Benelli dan gaan ze in NL 20 motorfietsen per jaar verkopen.|(



Productie van een V2 is idd duurder, omdat alles "dubbel" wordt uitgevoerd: 2 losse cilinders, 2 cilinderkoppen, 2x aandrijving kleppen e.d. Bij een 2 cilinder in lijn (paralleltwin) heb je maar 1 cilinderkop en 1 aandrijving kleppen. Als ieder dubbeltje telt dan wordt een V2 duurder. Bij een paralleltwin kun je het karakter van een V2 imiteren door een 270 graden krukas te monteren. Het Chinese 650cc MM blok schijnt zo'n 270 gr krukas te hebben. Daarmee krijg je dezelfde "onregelmatige" ontstekingspulsen die een V2 zo aantrekkelijk maakt. (Benelli 500cc heeft volgens mij een 360 gr krukas, mét balans as).

N.B. Alternatieven voor de 270 graden krukas zijn de 180 graden en de 360 graden krukassen. Bij een 180 gr variant gaan de zuigers om en om naar boven; bij een 360 graden krukas lopen ze gelijk op en neer. Meestal worden de trillingen van een 180 of 360 graden krukas afgevlakt door het monteren van één of meerdere balansassen.



Dat is nou juist zo jammer, omdat MM nooit voor de makkelijkste set ging, wél voor kwaliteit en eigen smoel. (Over kwaliteit van deze Chinese fietsen kan ik uiteraard nog niets zeggen, die zal wel in orde zijn).

Ik wacht nog even op de beloofde V-twins (650-850cc) die in 2020/1 gepresenteerd zouden worden en hoop dat die wél een eigen Italiaans voorkomen hebben. Mooie van de Chinese inmenging is dat die modellen in principe voor concurrende prijzen zouden moeten worden aangeboden. Immers er komen dan ook onderdelen uit China die goedkoper te produceren zijn.

Alles heeft een keerzijde. Is het de insteek om zo goedkoop mogelijk te rijden of mag het ook wat kosten. Alle waar naar zijn geld. Verwacht geen kwaliteit voor wat je krijgt. De nieuwe 600 modellen gaan tussen de 7000 en 8000 ex bpm kosten. Ik denk dat je bij 40000 km hele aparte dingen tegen kan komen. Hetzelfde hadden we natuurlijk ook 40 jaar geleden met de Japanners. Zal misschien nog een tijdje duren voor de kwaliteit erin zit, maar dit zal je dan ook weer merken in de prijs.
 
Alles heeft een keerzijde. Is het de insteek om zo goedkoop mogelijk te rijden of mag het ook wat kosten. Alle waar naar zijn geld. Verwacht geen kwaliteit voor wat je krijgt. De nieuwe 600 modellen gaan tussen de 7000 en 8000 ex bpm kosten. Ik denk dat je bij 40000 km hele aparte dingen tegen kan komen. Hetzelfde hadden we natuurlijk ook 40 jaar geleden met de Japanners. Zal misschien nog een tijdje duren voor de kwaliteit erin zit, maar dit zal je dan ook weer merken in de prijs.

Qua aantallen gokken ze denk ik niet op Noord Europe. Wat benelli betreft is dit politiek. Diverse Honda dealers missen marge en vullen dit aan door benelli erbij te nemen. De kwaliteit (als je het wil zien) is beneden peil. Je moet Chinese benelli dealer willen zijn. 2 jaartjes garantie en het is voorbij.
Daarin tegen in Italië staat benelli in top 10. Geloof dat er al meer dan 1000 treks verkocht zijn. Dus zijn daar wel de aantallen. Denk dat deze aantallen morini lokt. De Italiaan schijnt na de crisis niet meer zo'n hoge eigendunk te hebben en willen made in italy ook niet meer betalen. (Op een paar na dan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan