Moto Morini Corsaro 1200: vragen, tips, ervaringen etc

Wanneer zou je de morini/corsaro meeting willen houden?

  • 6 sept (zat)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 7 sept (zon)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 13 sept (zat)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 14 sept (zon)

    Stemmen: 6 100,0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
Status
Niet open voor verdere reacties.
dan ga je niet hard genoeg... :+
Als je genoeg gas geeft dan blijft het geluid "achter" je.
zelf heb ik een SHOEI helm en schijnbaar stopt die een hoop geluid, want heb zelf nog nooit last gehad...

maja, "loud pipes save lives"

_O- _O- _O-
sorry hier moet ik op reageren

opzich heb je wel gelijk.. de motomorini is de ENIGE motor die + MACH 1 kan knalle :] :}

ik ga vandaag ff proberen een xtra setje otoplastieken te laten opmeten op me werk :Y
 
Hoe kan je zien mbt. het partnummer welke de sport ECU is? ik weet nl. niet zeker of ze bij aflevering nou wel of niet de sport ECU erin hebben gedaan... B|

Partnummertje is IAW 5AM.FO en de ECU is (hoe kan het ook anders) van Magneti Marelli.
Standaard wordt de motor er niet mee uitgerust door de dealer.
Dit natuurlijk vanwege de geïnstalleerde Db killers.

ook ik zal er zijn op de 15e van maart met de triumph dagje!! *O* *O* :] :] :W
ik wilde in het tijdsslot 11 tot 12.. maar ze hebben me ingedeeld van 9 tot 10..

tis niet dat ik een triumph wil.. maar voor 15 eutjes knallen op de speedtriple en ff op de daytona zegt PinoY geen nee tegen _O- :]

Dit geldt ook voor mij, voor die 15 euries. Zit zelf in tijd slotje 1600 tot 1700.
Zal wel eerder aanwezig zijn om wat rond te kijken.

Arvid, het zal inderdaad wel aan de helm liggen, ik heb namelijk maar een ARAI.
Zal advies opvolgen door sneller te rijden, zodat het geluid achter mij blijft.
Hoop alleen dan mijn grote vrienden niet tegen te komen.

MBT loud pipes saves lives, volmondig ja!!
Een groepje wielrenners besloot toch maar te wachten totdat het onheilspellende geluid voorbij was, voordat ze besloten in 1 keer de weg over te steken in een onoverzichtelijke bocht.
Was waarschijnlijk mijn redding. (Een weg in België van poppel naar baarle Hertog)
 
dan ga je niet hard genoeg... :+
Als je genoeg gas geeft dan blijft het geluid "achter" je.
zelf heb ik een SHOEI helm en schijnbaar stopt die een hoop geluid, want heb zelf nog nooit last gehad...

maja, "loud pipes save lives"

Huilende kinderen springen niet voor je motorfiets. Tenzij ze schrikken van het lawaai en naar Pappie en Mammie willen, dan springen ze juist op straat. :N
 
Partnummertje is IAW 5AM.FO en de ECU is (hoe kan het ook anders) van Magneti Marelli.
Standaard wordt de motor er niet mee uitgerust door de dealer.
Dit natuurlijk vanwege de geïnstalleerde Db killers.

Toch even een duitje in het zakje doen. Let op: De Veloce is een speciaal voor (o.a.) Nederland samengestelde motor. De Veloce krijg je dus geleverd met een normale uitlaat met normale chip en een Termingoni uitlaat + DB-eaters met bijbehorende chip.

De Competizione is wel een 'officieel' model en deze heeft maar één uitlaat en dat is de Termignoni met DB-eaters en maar één chip, de race chip. Die chip is afgesteld op Termignoni's zonder DB-eaters.

Waar ik goddomme ook achter kwam is dat de Veloce wel een betere achterveer heeft, maar dat de Competizione die 'slechte' achterveer heeft... Grr

Mensen, heb ik gelijk of niet? Twee dealers hebben dit gemeld aan me en het komt ook overeen met info die ik op internet gevonden heb.
 
Toch even een duitje in het zakje doen. Let op: De Veloce is een speciaal voor (o.a.) Nederland samengestelde motor. De Veloce krijg je dus geleverd met een normale uitlaat met normale chip en een Termingoni uitlaat + DB-eaters met bijbehorende chip.

De Competizione is wel een 'officieel' model en deze heeft maar één uitlaat en dat is de Termignoni met DB-eaters en maar één chip, de race chip. Die chip is afgesteld op Termignoni's zonder DB-eaters.

Waar ik goddomme ook achter kwam is dat de Veloce wel een betere achterveer heeft, maar dat de Competizione die 'slechte' achterveer heeft... Grr

Mensen, heb ik gelijk of niet? Twee dealers hebben dit gemeld aan me en het komt ook overeen met info die ik op internet gevonden heb.

De competizione is een niet officieel model dit kun je ook zien op de site van Moto Morini. En volgensmij krijg je bij beide fietsen alleen de Termi's. De achterveer klopt inderdaad voor de 2008 Veloce is het een Ohlins en voor de 2008 Corsaro of Competizione een Sachs. De Avio heeft weer de veer van de 2007 Corsaro.
Verder hebben wel beide fietsen 2 chippies, aangezien de race chip "alleen voor circuit gebruik is". })
 
Jes,

Je zit denk ikdicht in de buurt, maar je hebt de namen verwisseld.
De Veloce is het officiele model dat je ook op de fabrieks-site kan zien.

De Competitione is door de importeur samengesteld (waarschijnlijk met onderdelen uit het Competitione-onderdelen programma). Het is niet helemaal alleen voor nederland, want duitsland heeft ook een Competitione versie samengesteld, daar is de zwarte Competitione echter verkrijgbaar met een rood frame.
 
Toch even een duitje in het zakje doen. Let op: De Veloce is een speciaal voor (o.a.) Nederland samengestelde motor. De Veloce krijg je dus geleverd met een normale uitlaat met normale chip en een Termingoni uitlaat + DB-eaters met bijbehorende chip.

De Competizione is wel een 'officieel' model en deze heeft maar één uitlaat en dat is de Termignoni met DB-eaters en maar één chip, de race chip. Die chip is afgesteld op Termignoni's zonder DB-eaters.

Waar ik goddomme ook achter kwam is dat de Veloce wel een betere achterveer heeft, maar dat de Competizione die 'slechte' achterveer heeft... Grr

Mensen, heb ik gelijk of niet? Twee dealers hebben dit gemeld aan me en het komt ook overeen met info die ik op internet gevonden heb.

over de chip heb ik me twijfels dat je bij de competition maar 1 mee krijgt.. dan komt hij dus niet door de keuring... :?

over de veloce: hier heb je alleen de termongoni's en dus geen normale uitlaat zoals de corsaro heeft. DB-killers in de termies zijn voor road use en zonder deze is het voor race only.

wat betreft de achterveer.. klopt..

je kan het beter zien als;
competitzione = voor uiterlijk veel carbon etc.
Veloce = voor innerlijk (race) vering
zie openings post


-edit- ik typ te langzaam _O-
 
Laatst bewerkt:
Toch schokkend dat twee Morini dealers dan toch niet precies weten hoe het zit.. Je begrijpt dat dit natuurlijk niet aan mij kán liggen hé ;(

Maar dat van die chip is dan toch een raar verhaal. Ik ga eens de importeur bellen. Als ik meer weet dan post ik het wel weer :$
 
Bij de competizione hoor je standaard twee ECU's te krijgen. De tweede hoort gewoon bij de Termignoni's en is speciaal voor rijden zonder db killers. Setje kost niet voor niets maar liefst 1500 pleuro als je het apart aanschaft.... :o :o
 
Heb ff de folder bekeken :9~ van de Corsaro Competizione :?
maar daar staat geen ECU of extra CPU bij, alleen veel carbon en Termignoni uitlaat
kan titanium of inox zijn.
:W
 
ja ik zou er zeker werk van maken.. en je moet btw een 2e ECU hebben anders hadden ze beter gewoon de standaar uitlaten er kunnen inzetten of die db-killers vast moeten lassen... nee ik weet 100% zeker dat je zowel bij de competiet als bij de veloce een 2e krijgt
 
Laatst bewerkt:
Nou als persoon die beide heeft gehad:

Veloce:
- Officieel model
- pimpy achterveer
- pimpy schakelset
- afgeleverd met normale ECU en de dealer krijgt er een sport ECU bij
- TWEE (zoals alle corsaro's) uitlaten, van termignoni, RVS

Competizione:
- Officieel model in NL (en misschien ook andere landen,maar NL zeker)
- normale achterveer
- normale schakelset
- afgeleverd met normale ECU en de dealer krijgt er een sport ECU bij
- TWEE (zoals alle corsaro's) uitlaten, van termignoni, RVS
- zooitje carbon


Alleen de 9 1/2 heeft 'EEN' uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Nou als persoon die beide heeft gehad:

Veloce:
- Officieel model
- pimpy achterveer
- pimpy schakelset
- afgeleverd met normale ECU en de dealer krijgt er een sport ECU bij
- TWEE (zoals alle corsaro's) uitlaten, van termignoni, RVS

Competizione:
- Officieel model in NL (en misschien ook andere landen,maar NL zeker)
- normale achterveer
- normale schakelset
- afgeleverd met normale ECU en de dealer krijgt er een sport ECU bij
- TWEE (zoals alle corsaro's) uitlaten, van termignoni, RVS
- zooitje carbon


Alleen de 9 1/2 heeft 'EEN' uitlaat.

Volgensmij bedoelt hij met twee uitlaten dat de originele trompetten uitlaat er ook bij zit. Echter als die zou worden bijgeleverd zou de prijs een stuk hoger liggen dus lijkt me dat je alleen de termi krijgt en niet de trompetten er ook nog bij.
 
Volgensmij bedoelt hij met twee uitlaten dat de originele trompetten uitlaat er ook bij zit. Echter als die zou worden bijgeleverd zou de prijs een stuk hoger liggen dus lijkt me dat je alleen de termi krijgt en niet de trompetten er ook nog bij.

klopt, het is OF en niet EN


----------------------------------
Maar wat als je nou een Avio koopt en er een Veloce ECU in stopt, online wat competizione onderdelen besteld (o.a. de dempers en wat carbon) ... wat dan?
of is het blok ook mechanisch teruggetuned?
who knows who knows?
 
@pinoy...
ik zou t wel ff checken, met de 'gewone ecu' en open dempers krijg je na verloop van tijd spettertjes die uit je uitlaat komen... en dat duidt dan weer op een niet perfecte verbranding.
dit zijn onvolledige verbrande koolwaterstoffen,en dat spettert.
als er niks op tegen is kom ik op de Zesde april even gedag zeggen wel zo netjes. :W
 
Zo vandaag ff een stukje op de Corsaro 1200 Competizione gereden ;)
waren een paar dingen die me opvielen :N
starten gaat niet van harten, lijkt wel of de accu moeite heeft om de motor rond te krijgen (ook raar dat je de lampen niet uit kan zetten want die vreten ook stroom :-)
sloeg regel matig af, ook als hij warm was, of ik moest aan de koppeling wennen ?? zit erg laag :Z
ding maakt erg veel bij geluiden, lijkt wel een 900ss met open koppelings deksel??
heest een corsaro ook droge koppeling als Ducati??? B|
het carbon kontakt slot kapje zit niet mooi gelijk in de tank geplaats? is dit standaard of heb ik dat alleen :-)
voor de rest rijd het lekker en als je gas los laat sta je bijna stil :-) (heb ook op een tuono gereden en die heeft dat niet, lijkt wel een fireblade:-)
heb nog na gevraagt aan dealer maar er zit 1 ECU bij de Corsaro Competizione..
Jammer dat het wegdek nat was vanmiddag want bij extra gas geven had ik een wiel spin :-) i.p.v. weelie O-)
 
Zo vandaag ff een stukje op de Corsaro 1200 Competizione gereden ;)
waren een paar dingen die me opvielen :N
starten gaat niet van harten, lijkt wel of de accu moeite heeft om de motor rond te krijgen (ook raar dat je de lampen niet uit kan zetten want die vreten ook stroom :-)
sloeg regel matig af, ook als hij warm was, of ik moest aan de koppeling wennen ?? zit erg laag :Z
ding maakt erg veel bij geluiden, lijkt wel een 900ss met open koppelings deksel??
heest een corsaro ook droge koppeling als Ducati??? B|
het carbon kontakt slot kapje zit niet mooi gelijk in de tank geplaats? is dit standaard of heb ik dat alleen :-)
voor de rest rijd het lekker en als je gas los laat sta je bijna stil :-) (heb ook op een tuono gereden en die heeft dat niet, lijkt wel een fireblade:-)
heb nog na gevraagt aan dealer maar er zit 1 ECU bij de Corsaro Competizione..
Jammer dat het wegdek nat was vanmiddag want bij extra gas geven had ik een wiel spin :-) i.p.v. weelie O-)

- De Accu heeft een update gehad ik geloof eind 2006 ik weet niet meer wanneer jou fiets was gemaakt mischien dat deze update niet is uitgevoerd.
- Corsaro heeft een wet sump dus natte platen.
- Het carbon kapje sluit bij meer mensen niet aan, heb ik tenminste gehoord op het forum of op TV.
- Dat gas los hebben ze mij met de proef rit ook voor gewaarschuwd, ik vind 'm best wel tam eigenlijk. Kom van een SV650 af en die heeft geen antihop koppeling dus ik pak bij afremmen op het blok de koppeling er altijd wel iets bij. (De SV had nogal de neiging om bij snel terugschakelen te gaan kwispelen. :) )
- Volgensmij moet je toch echt nog een 2e ECU erbij hebben hoor. Mischien dat er mee luitjes zijn die een Competizione hebben en dat kunnen bevestigen.
 
hallo corsaro 1200, ik rijd zelf een competizione 2007model.
Jou opmerkingen zijn grotendeels corsaro eigen,om maar zo te zeggen.
-starten moet je op een speciale manier doen, gewoon 1 keerde startknop indrukken en de rest gaat vanzelf..Bij een koude start even een paar minuten stationair laten lopen zonder aan het gas te zitten,daarna kun je gas geven.
Het afslaan kan met de anti hop te maken hebben, of inderdaad de verkeerde ecu. Bij een competizione hoort standaard de race ecu bijgeleverd worden, als je db killers eruit haalt en de 'verkeerde"ecu zit erin dan is je afstelling niet ok en zal deze inderdaad sneller afslaan bij loslaten gas, hij pakt dan ook niet mooi linear op bij gasgeven.
dat de corsaro snel stilstaat bij gaslos komt doordie twee joekels van zuigers die erin zitten en de compressie die hiermee gepaard gaat, maar de anti hop koppeling werkt super, je moet er wel mee leren rijden,gewoon flink op de motor afremmen, en dat zonderwiel blokkade... :Y
Het carbon sleutelkapje zit inderdaad"standaard"scheef en is ook niet pas te krijgen.... :/
 
Niet om paniek te trappen, maar kijk voor de zekerheid eens in je airbox. Als er olie in zit is het flink foute boel.
Afslaan (ook met warme motor) kan inderdaad met verkeerde ECU te maken hebben (en laten we daar maar van uit gaan én je moet je dealer een schop geven want er horen gewoon twee ECU's bij de competitzione), maar bij mij kwam het helaas HEEEEEL ergens anders door.
 
morgen vandaag gaan een we met een paar andere biker's op "poser"..
nog corsaro'ers die willen aanhaken? *O* :] :W
 
Nou ik heb ook vandaag (min of meer voor het eerst) gereden.

Ik vind het starten juist über-cool. Je drukt nonchalant op het knopje. Terwijl iedereen verbaasd kijkt van: hee de Morini start, maar hij staat ondertussen zijn helmpje op te doen? hoor je 4 seconden lang de start motor rondraaien en dan: boem stilte boem boem boem boem. :P Als hij echt koud is kan hij even later dan afslaan. Maar het blok is dan al wat opgewarmd dus de tweede keer starten gaat dan wel goed. Wat ook helpt is voorzichtig iets meer gas geven. Niet teveel want dan wordt de compressie groter en slaat hij dus juist af. Geloof me alle grote high-performance twins hebben dit. Komt door combinatie hoge compressie, kleine accu.

Blok maakt vooral als hij koud is veel bijgeluidjes, maar dat vind ik juist mooi. Het is geen saaie japanner.

De motor is stukken sneller dan mijn RSV Mille was. Ik kan goed meekomen met de GSXR1000 en de ZX10r van mijn vrienden. Ik verlies het nu nog omdat ik na rotondes vanwege het hoge koppel niet gelijk vol op het gas durf te gaan. Met tussentijdse sprints (autootje inhalen terwijl je 60 rijdt) ben ik de anderen tot zo'n 150 km/u de baas. Dit komt omdat hun vermogen later op gang komt en/of omdat ze tijd verliezen met terugschakelen. Daarna is het verschil acceptabel. Ze peren niet weg ofzo.

Het afremmen op de motor is het leuke van een V-twin. Hij remt trouwens niet harder af op de motor dan een RSV. De anti-hop koppeling is fantastisch. Voor een rotonde 2 versnellingen terug schakelen, in één keer lomp de koppeling op en dan b b b b b b BBBBBBBBBBBHHHHHMMMmmmmmmm. Een leuk geluidje. Op de RSV kon ik dit niet doen want dan ging de achterkant kwispelen.

Door de antihop en de motorrem valt er dus lekker technisch te rijden.

Voor mij tot nu toe de perfecte motor. Geluid is met DB-eaters er in eigenlijk goed genoeg. Heb wel geprobeerd de DB-eaters er uit te krijgen, maar dit lukt me niet. Helpt het als je het probeert met koude uitlaat?

en verder ........

Na al die onduidelijkheid of er nu wel of niet een 2de chip bij een competizione hoort... Ik heb afgelopen vrijdag importeur TRi-colore in Vianen gebeld:

ER HOORT EEN TWEEDE CHIP BIJ DE COMPETIZIONE. Één voor met DB-eaters in de Termignoni's en één voor zonder DB-eaters in de Termignoni's. Ik heb dit nu aan Bruggeman voorgelegd en ik wordt er over teruggebeld. Als er een tweede bij hoort wil ik die er bij hebben. Bovendien wil ik weten welke van de twee er nu gemonteerd is.

:)

Verder na de rit goed afgespoeld vanwege pekel. Oh ja: het lampje brandde dat de benzine bijna op was.... en 5 minuten later stond ik langs de kant van de weg met een lege tank... Op tijd tanken dus..
 
jes1978, Dus jij was het die met grote klappen door de haarlemermeer reed :)
dacht dat er weer zo oude boeing landen op schiphol *D
Is jou competizione al ingereden dan? daar stond toch 1300km op?
ben benieuwd of ik een dubbele ECU erbij krijg?? ik heb een ex Demo dus :?
heb zelf een Buell X1 gehad zonde techniche hoogstandjes dus weet hoe een 1200 kan afremmen met gas los laten :P niet leuk als je met 4 cilinders rijd achter je want die schriken zo ;)
Tot :]
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Nou, na al mijn pech-heden (voor de mensen die wat langer op t forum zijn bekend -O- ..) heb ik un een nieuwe gekocht!
Bij MotoPort Amsterdam, lekker in de buurt van mijn huis een Rode Veloce 2007, erg goede deal gekregen. spyball alarm erbij. *O*

Even als reactie op de posts;

- Oke, niemand weet het van die avio.. ik ga eens verder vragen dan, wil het wel weten waar het verschil nou helemaal inzit, en als je als nieuwe koper een fiets "een eigen look/pimp" wil geven, kun je die beter kopen.

- competizione, idd, met 2 ecu's.

- ja, het carbon dngetje zit scheef. kut. je kunt wel met een paar ringetjes een kant ophogen en de andere een beetje verbuigen... dan komt het in de buurt.
of een gewone zwarte erop, evt. ander kleurtje ofzo.

-@JES 1978;
te gek eigenlijk he, zoals je zelf aangeeft, tot de 150 blijf je ze voor.
met deze snelheid stuurt het toch wat makkerlijker als je rechtop zit... en straat e.d. is toch waar je het meeste rijdt (ohja en bijna alle bochten=<150km/u).
goed dat je voorzichtig bent met opengooien uit een bocht, koppel is klling hahaha, maar het mooiste vind ik n zn 4 nog een powerwheelie maken uit de bocht }) }) })


over het inrijden...
dit is een nieuw blok, alles past perfect op elkaar. het moet niet slijten, liever niet eigenlijk. (ja alleen die ringen om de cilinders... maar in de fabriek hebben ze dat met 8000rpm gewoon gedaan)
Dus, 'stevig' inrijden kan echt niet meer kwaad. niet met motoren anno 2008.

Ik ka niet wachten tot aankomende zaterdag...
deze keer hopelijk met het rubber aan de goede kant behoudend :+
 
Laatst bewerkt:
Dus, 'stevig' inrijden kan echt niet meer kwaad. niet met motoren anno 2008.

Als je met stevig bedoeld flink gas bij een warme motor, maar dan wel niet te veel toeren ben ik het met je eens.

Echter toen ik bij de fabriek weg ging met mijn herbouwde motor moest ik me volgens hun wel niet te veel toeren maken. Daar de oude zuigers en cylinders er nog opzaten, maar wel nieuwe cylinderkoppen, concludeer ik dat de kleppen/nokkenassen toch voorzichtig moeten inslijten.

Daarnaast is het ook goed voor de remmen om ze pas stevig te gebruiken als de blokjes zijn ingesleten. Zelfs racers hebben even tijd nodig om de remmen goed in te rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan