Moto Morini is terug!!

350-v-twin

MF veteraan
12 aug 2004
1.523
853
den haag
Beste mensen,

in enkele motorbladen werd al gemeld dat Moto Morini terug zou komen.
Dat is nu inderdaad het geval. Ing. Franco Lambertini die vanaf 1973 de Moto Morini 350cc (model 3½) en 250/500cc v-twins ontwierp, tekende opnieuw voor het motorblok van de nieuwe fietsen:
de Moto Morini Corsaro, 1200cc/140pk en de
Moto Morini 9½, 1000cc/105pk.
Er schijnt ook nog een 750cc versie op komst te zijn. De nieuwe v-twin motoren hebben een blokhoek van 87 graden, dubbele bovenliggende nokkenassen ("Bialbero") en een extreem korte slag ("Corsa corte"). 1200cc: boring x slag: 107 x 66mm en de 998cc: 107 x 55,5mm.

Het motorblok beschikt over een carter uit één stuk. De versnellingsbak is via een cassettesysteem vanaf de zijkant te verwijderen. Ook de krukas kan er vanaf de zijkant uit.

Het ontwerp van de motorfietsen is van Luciano Marabese.

Zie ook:
www.motociclismo.it
www.motomorini.com/default.asp?lang=en
Morgen, 4 december worden de nieuwe fietsen officieel gepresenteerd tijdens de Motorshow van Bologna: www.motorshow.it

Hieronder een paar foto's van de website van Motociclismo

Bijlage: 998.jpg
 
full
 
Mooi hoor! Gelukkig zijn ze niet "doorgeschoten" met het toepassen van styling-effecten zoals Benelli's TNT. EN zelfs het juiste aantal cilinders ;)
Mooi detail ook dat expansie deel in de uitlaat bocht met gelaste delen (beetje 2-takt achtig :P ) .

Het is te hopen dat Morini niet aan de "Italiaanse ziekte" zal lijden: in produktie nemen pas jaren na de eerste berichten, circa 10% van het beloofde vermogen verliezen als dat moment eindelijk daar is, en vervolgens failliet gaan nog voor er veel gebouwd zijn '(
 
Koop de merknaam van een failliet voorheen legendarisch merk.
Hark een berg exclusieve onderdelen bij elkaar en knoop er een motor van in elkaar.
Hang er een exorbitant prijskaartje aan et voila de volgende MV Agusta, Benelli etc. is geboren.
Dat het hok daarna de eerst komende jaren sterft van de kinderziektes en zuipt als een ketter neemt je maar op de koop toe want je rijdt wel iets exclusiefs.

Vind ze trouwens wel erg op de monster lijken :X
 
Koop de merknaam van een failliet voorheen legendarisch merk.
Hark een berg exclusieve onderdelen bij elkaar en knoop er een motor van in elkaar.
Hang er een exorbitant prijskaartje aan et voila de volgende MV Agusta, Benelli etc. is geboren.
Dat het hok daarna de eerst komende jaren sterft van de kinderziektes en zuipt als een ketter neemt je maar op de koop toe want je rijdt wel iets exclusiefs.

Vind ze trouwens wel erg op de monster lijken :X

Ik zou er als jap-piloot ook sjaggerijnig van worden.

:+
 
Het is te hopen dat Morini niet aan de "Italiaanse ziekte" zal lijden: in produktie nemen pas jaren na de eerste berichten, circa 10% van het beloofde vermogen verliezen als dat moment eindelijk daar is, en vervolgens failliet gaan nog voor er veel gebouwd zijn '(

:} :}

Geweldig omschreven, zou hem zo als signature gebruiken.



Ik vind het overigens wel mooie fietsen, idd wel een benelli, mv agusta gevoel erbij.

Haarscheurtje in je carter wil je ook niet met dat ontwerp........
 
Nou, nou het ligt wél ff iets anders:

door problemen met de bonden en door een ingezakte thuismarkt door de helmplicht is het familiebedrijf (opgericht door Alfonso Morini in 1946) Moto Morini in 1987 verkocht aan Cagiva. Toen al had Lambertini een 750cc draaiend op de testbank. Cagiva koos echter voor het veel lompere/duurdere blok van Ducati. Lambertini trok daar zijn conclusies uit en vertrok naar Piaggio.

Cagiva sloot na gezwendel in 1992 de deuren van Morini, zonder er ooit een cent ingestoken te hebben.

In 1998 moest Cagiva Ducati verkopen aan een Amerikaanse investeringsmaatschappij om aan geld te komen.
De merknaam Moto Morini was onderdeel van deze deal. De Amerikanen hebben het met Ducati goed gedaan, maar hadden geen intresse in Moto Morini.

Franco Morini Motori (een neef van Alfonso) van de bromfietsblokjes, maar ook producent van het nieuwe Benelli Tornado blok heeft de merknaam in '99 terug gekocht. Lambertini aangetrokken en 4 jaar gewerkt aan de terugkeer van het - in Italië/Engeland/Duitsland beroemde - merk.

Er is dus geen sprake van dat er ff snel iets in elkaar is gefrommeld om daar geld aan te verdienen. Bovendien zal er de eerste paar jaar dik geld bij moeten. Er is wel een nieuwe fabriekshal gebouwd. Dat doe je alleen als je serieuze plannen hebt. Anders koop je gewoon een motortje in China, plakt er een label van een beroemd, maar dood merk op, é voila: kassa! 8-)

Het pleit trouwens ook voor Morini dat er een eigen motorblok is ontwikkeld en wel door dezelfde ontwerper die sinds 1969/70 bij Moto Morini in dienst kwam.

Ben wel met je eens dat de nieuwe modellen ,,geïnspireerd,, zijn door de Ducati Monster .... :X

Tot slot: Cagiva is inmiddels voor 60% in handen van Proton, een koekblikbouwert uit Maleisië. o-)
 
Anders koop je gewoon een motortje in China, plakt er een label van een beroemd, maar dood merk op, é voila: kassa! 8-)

Ik weet niet of er figuren zijn die de nieuwe Vincent willen kopen })
 
:9~ :}

die zwarte is schitterend.. :9

wanneer gaat ie in productie, wanneer staat ie bij de dealer, wanneer kan k em in mn garage zetten?? :+ ;)

echt een hele gave fiets..
 
die zwarte is schitterend.. :9
wanneer gaat ie in productie, wanneer staat ie bij de dealer, wanneer kan k em in mn garage zetten?? :+ ;)
echt een hele gave fiets..

De productie van de 1200cc gaat in de lente van 2005 van start.
De 9½ eind 2005. Niet zeker of je 'm dan al hier kunt aanschaffen, want dat hangt weer af of er dan een importeur bekend is. Anders gewoon in Duitsland :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan