MotoAmerica, het Amerikaans Kampioenschap

De laatste AMA Superbike races beginnen zo! Live op de link hierboven.

Vanaf morgen kunnen we ons op MotoAmerica gaan concentreren.

Danny Eslick is de Harley XR1200 kampioen na een zesde plaats.

Hayden Gillim (neefje van Nicky Hayden) is de Supersport kampioen na tweede geworden te zijn achter Dustin Dominguez.

Jake Gagne pakte gisteren al de Daytona SportBike winst en zal zich als kampioen gaan meten met de British Supersport jongens in Silverstone en Brands Hatch. Interessant. Eens kijken of dit Amerikaans talent iets kan in Europa. ;)

Nog één race te gaan, de AMA Pro Superbike Race 2. En dan is dat het einde van de AMA Pro Superbike kampioenschap in haar huidige vorm.
 
Laatst bewerkt:
Josh Hayes won ook de laatste AMA Pro Superbike race, voor Suzuki coureurs Roger Lee Hayden en Martin Cardenas. Mooie race! Zodra alles op YouTube geplaatst is, zal ik het hier linken.

Op naar de MotoAmerica! Kan vanaf hier alleen maar bergopwaarts gaan!
 
'AMA Superbike Kampioenschap' > 'MotoAmerica, het Amerikaans Kampioenschap'
 
Formeel gezien niet zo heel veel, het kampioenschap gaat van het ene organisatiebureau naar het andere. Maarhet bureau dat het de afgelopen jaren in handen had heeft er een potje van gemaakt en nu is er dus een frisse nieuwe club die het hele gebeuren weer naar hoger plan willen tillen, dus in die zin veranderd er wel veel.
 
Formeel gezien niet zo heel veel, het kampioenschap gaat van het ene organisatiebureau naar het andere. Maarhet bureau dat het de afgelopen jaren in handen had heeft er een potje van gemaakt en nu is er dus een frisse nieuwe club die het hele gebeuren weer naar hoger plan willen tillen, dus in die zin veranderd er wel veel.
Ik denk dat we voor 2015 niet heel veel veranderingen hoeven te verwachten gezien de investeringen die enkele teams al gedaan hebben voor volgend jaar. Ook de KRAVE Group heeft al aangegeven dat 2015 een transitiejaar gaat worden.

Wat in ieder geval geprobeerd wordt voor komend seizoen zijn vollere startvelden, een TV deal, een kleine verandering qua reglement (als in: stock klassen komen erbij) en een verlaging van de leeftijdsgrens. Die ligt nu op 16 jaar maar wil men naar beneden krijgen om jonge Amerikanen op te leiden voor het wereldtoneel. En het aantal races per seizoen wil men omhoog naar ergens tussen de zeven en tien ronden.

Ik denk dat we uiteindelijk een soort van CEV kampioenschap gaan zien. Geen Moto3 maar een éénheidsworstenklasse (zoals de Aprilia Superteens in Engeland of de KTM RC390 Cup die volgend jaar in Nederland van start gaat), een combineerd Moto2/Stock 600 veld en een gecombineerd Stock 1000/Superbike veld. Voeg daar een extra klasse aan toe, zoals de Harley XR1200 klasse als die blijft, en je hebt volgens mij al best een leuk pakket waar wat mee gedaan kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Geen Daytona 200 volgend jaar, MotoAmerica wil niet met de organisator in zee.

Daytona 200 cancelled for 2015

Dus niet álles gaat er op vooruit nu Wayne Rainey c.s. het overnemen,
Erg jammer. Hopelijk weten ze elkaar nog te vinden. De Daytona Bike Week blijft wel en Daytona is nog aan het kijken naar een manier om de 200 toch te laten verrijden.

Politiek spelletje misschien? Gezien de Daytona Motorsports Group de AMA Superbikes ten gronde heeft gericht?
 
Hopelijk wordt het volgend jaar ook weer uitgezonden op Motors TV, net zoals de AMA Pro Superbike in de afgelopen jaren.
MotorsTV durf ik je niet te zeggen, Tet, maar ik kan je wel vertellen dat de organisatie van MotoAmerica een TV deal heeft weten te sluiten voor 2015. Dus na een jaar afwezigheid is het dus weer op televisie daar, en dan dus hopelijk ook hier.
 
De laatste AMA Superbike races beginnen zo! Live op de link hierboven.

Vanaf morgen kunnen we ons op MotoAmerica gaan concentreren.

Danny Eslick is de Harley XR1200 kampioen na een zesde plaats.

Hayden Gillim (neefje van Nicky Hayden) is de Supersport kampioen na tweede geworden te zijn achter Dustin Dominguez.

Jake Gagne pakte gisteren al de Daytona SportBike winst en zal zich als kampioen gaan meten met de British Supersport jongens in Silverstone en Brands Hatch. Interessant. Eens kijken of dit Amerikaans talent iets kan in Europa. ;)

Nog één race te gaan, de AMA Pro Superbike Race 2. En dan is dat het einde van de AMA Pro Superbike kampioenschap in haar huidige vorm.

Van hem kan ik me een onboard video herinneren, met de camera op een wat ongebruikelijke plek. Grappig om het zo eens te zien.
 
Laatst bewerkt:
Van hem kan ik me een onboard video herinneren, met de camera op een wat ongebruikelijke plek. Grappig om het zo eens te zien.
Bedankt voor het plaatsen, heerlijk geluid! :9~ Mooie plek ook voor een GoPro camera inderdaad, lekker uit de wind en dus hoor je dat motorgeluid perfect in plaats van windgeruis.

Overigens is het nog maar afwachten hoe of waar Hayden Gillim en de rest van het TOBC Racing Team terecht gaat komen. De teameigenaar Jon Couch crashte zijn privévliegtuigje boven een circuit en hij is samen met zijn moeder omgekomen in die crash. Ben benieuwd of we dat team volgend jaar nog zien, zou jammer zijn als het niet is. Was altijd een enorm team.
 
Bedankt voor het plaatsen, heerlijk geluid! :9~ Mooie plek ook voor een GoPro camera inderdaad, lekker uit de wind en dus hoor je dat motorgeluid perfect in plaats van windgeruis.

Overigens is het nog maar afwachten hoe of waar Hayden Gillim en de rest van het TOBC Racing Team terecht gaat komen. De teameigenaar Jon Couch crashte zijn privévliegtuigje boven een circuit en hij is samen met zijn moeder omgekomen in die crash. Ben benieuwd of we dat team volgend jaar nog zien, zou jammer zijn als het niet is. Was altijd een enorm team.
Vind het ook vooral mooi om te zien wat het achterwiel doet als Gillim remt, instuurt, in de bocht ligt en dan weer uit accelereert. Ook de korte bochtencombinatie achter elkaar en de manier waarop het achterwiel reageert is mooi om te zien. Dit soort dingen analyseer ik voor mezelf altijd heel erg ook al ben ik verre van een geometrie/vering expert oid, erg interessant om te zien. Beweging van de coureur op de motor (z'n benen in dit geval en voet bewegingen) vind ik ook leuk om te bekijken, leer ik zelf weer van en het is leuk om je te verdiepen in hoe body positioning/de manier waarop je je beweegt op de motor in verhouding staat tot het zo snel en veilig mogelijk kunnen rijden van een motor op het circuit.

Dat Jon Couch overleden is wist ik helemaal niet... :? -O- -O- Net even zitten lezen op hun officiele website. R.I.P. Zie zover nog geen berichten dat het team stopt, zou mooi zijn als ze het door kunnen zetten, zonder Jon Couch (die er ook voor een groot deel financieel in zat), juist ten ere van Jon Couch.
 
Op de site van MotoAmerica staat nog niet zo gek veel informatie als het gaat om deelnemers en zo. Onder News vooral veel info met wie ze commercieel allemaal in ze gaan, maar het lijkt me dat fans vooral geinteresseerd zijn in deelnemers. Een kalender is er wel, maar daar staat Daytona niet op, ze hebben geen overeenstemming kunnen bereiken met de organisatoren van de Daytona 200. Jammer want dat was toch een beetje het vlaggenschip van de AMA, ook al was dat schip al aardig zinkende.

Ik lees op wikipedia dat de Daytona 200 nog wel doorgaat maar niet onder de vlag van de AMA:

On December 1, 2014, Championship Cup Series (CCS), which sanctions the Fall Cycle Scene autumn events at Daytona, and their American Sportbike Racing Association, agreed to sanction the Daytona 200, with 600cc Sportbike class motorcycles racing 57 laps on the full motorcycle layout.

Tja.
 
Op de site van MotoAmerica staat nog niet zo gek veel informatie als het gaat om deelnemers en zo. Onder News vooral veel info met wie ze commercieel allemaal in ze gaan, maar het lijkt me dat fans vooral geinteresseerd zijn in deelnemers. Een kalender is er wel, maar daar staat Daytona niet op, ze hebben geen overeenstemming kunnen bereiken met de organisatoren van de Daytona 200. Jammer want dat was toch een beetje het vlaggenschip van de AMA, ook al was dat schip al aardig zinkende.

Ik lees op wikipedia dat de Daytona 200 nog wel doorgaat maar niet onder de vlag van de AMA:Tja.
Klopt, de CCS en ASRA nemen de Daytona 200 over omdat Wayne Rainey persoonlijke problemen heeft met de familie French (eigenaren van het Daytona circuit, van het Nascar kampioenschap en tot vorig jaar van het AMA wegracekampioenschap). Er bestaat een kans dat ik de Daytona 200 ga bijwonen dit jaar. :) Alhoewel het inderdaad een 'down scaled' evenement is nu dat het niet meer onder de vlag van de AMA valt.

Deelnemers kan ik je niet veel over vertellen, zie her en der wel wat namen voorbijkomen maar volledige deelnemerslijsten heb ik nog niet gezien. Wel interessant is dat MotoAmerica dezelfde opzet als de World Superbikes gaat volgen met een Superpole systeen van twee keer 15 minuten die de top 20 moet bepalen.

Qua TV team zullen de commentatoren bestaan uit Jonathan Green en Colin Edwards, met hulp van de blonde schone Christy Lee.

Dit kampioenschap begint langzaam een beetje vorm te krijgen. :)
 
Vandaag is de dag van de Daytona 200! En dit evenement kan live bekeken worden op Fanschoice.tv.

Misschien dat je je settings van je computer wat moet veranderen zodat die website denkt dat je uit Amerika komt, maar dat herinner ik me niet helemaal meer van vorig jaar.

De wedstrijd begint om 18:00 uur Nederlandse tijd. :)
 
Thanks Joris. Ik ga 'm net als vorig jaar weer kijken (als ik idd hier de race kan afspelen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan