MotoAmerica, het Amerikaans Kampioenschap

Zo, Danny Eslick wint van Josh Herrin, met een marge van 0.006 seconds volgens de commentatoren, 0.086 seconds volgens de timing. Hoe dan ook, een superclose einde van de Daytona 200! Voor Herrin wel een goed begin van welk seizoen dan ook, na afgelopen deel-van-het-jaar in de Moto2...
 
Dane Westby (bijnaam the Wolverine), toch wel een topper bij de AMA in de Daytona Sportsbike klasse, is om het leven gekomen bij een motorongeluk.

http://www.superbikeplanet.com/2015/Mar/150324a.htm

WestbyReturn.jpg
 
Dane Westby (bijnaam the Wolverine), toch wel een topper bij de AMA in de Daytona Sportsbike klasse, is om het leven gekomen bij een motorongeluk.

http://www.superbikeplanet.com/2015/Mar/150324a.htm

[afbeelding]
Ja wreed hè..op de plek waar het gebeurd is lijkt het (volgens sporen op de weg) dat hij iets of iemand heeft willen ontwijken en daardoor een paal geraakt heeft.

Dane Westby's long-time friend and former mechanic Dustin Meador visited the crash site and believes that skid marks at the scene indicate that Westby was trying to avoid something in his path. "There's a burger joint across the street there and I think someone was rolling out of there and he was trying to avoid getting hit," said Meador. "He was in the left-hand tire track of the right lane. The skid marks start out going straight and then veer off toward the curb. He was on the brakes. To me it was pretty obvious that he was trying to avoid something."
 
Aankomend weekend gaat dit kampioenschap dus ook van start, als bijprogramma bij de GP in Austin. Maar ik heb nog nergens een deelnemerslijst kunnen vinden, ook niet op de site van MotoAmerica zelf. Iemand anders meer succes?
 
Volgend weekend ga ik naar het MotoAmerica kampioenschap op de Virginia International Raceway met VIP passen.

Ik ben dan te gast bij Danny Walker, flat track legende en riders coach van o.a. Josh Hayes. Wordt een leuk weekend, no doubt! :)

Ben heel benieuwd hoe dit kampioenschap in elkaar steekt. :Y
 
Volgend weekend ga ik naar het MotoAmerica kampioenschap op de Virginia International Raceway met VIP passen.

Ik ben dan te gast bij Danny Walker, flat track legende en riders coach van o.a. Josh Hayes. Wordt een leuk weekend, no doubt! :)

Ben heel benieuwd hoe dit kampioenschap in elkaar steekt. :Y

Mooi man, heel veel plezier gewenst en maak wat foto's!

De weg die nu is ingeslagen heeft nog niet direct geleid tot een hoger niveau van het deelnemersveld. Zo deden er in de vorige race in de Superbike 9 coureurs mee (vandaar dat ze samen rijden met de Stock denk ik, om toch nog een beetje een deelnemersveld te krijgen) met behoorlijke verschillen. Zo was de nummer 3 in race 2 (ene Bernat Martinez) maar liefst 7 seconden per rondje langzamer dan winnaar Cameron Beaubier. Met Elena Myers, de laatste finisher op P6, is het verschil nog groter. Dus vooralsnog nog geen boost geweest dit kampioenschap. :/

Is het nou in de US al live op tv te volgen eigenlijk?
 
Vandaag dag één van mijn bezoek aan het MotoAmerica kampioenschap op de Virginia International Raceway. Ontzettend leuk kampioenschap maar qua deelnemersveld nog niet heel denderend. De Supersport klasse bestaat uit 14 man en een vrouw (Melissa Paris), de Superbikes rijden samen met de Superstock 1000 klasse om het veld wat groter te krijgen en alleen de Superstock 600 klasse heeft met 28 coureurs een behoorlijke opkomst.

Het paddock is wel enorm toegankelijk! Iedereen loopt er vrij rond, iedereen is in voor een praatje. Erg mooi. :) Ik heb een VIP pas en ben te gast bij het Yamaha RoadRace Factory team van Jake Gagne en Tomas Puerta.

11010610_880353475344392_2935579969378650992_n.jpg


11295620_880353462011060_1958668567452020381_n.jpg


19601_880353552011051_6897559089560250947_n.jpg


10989255_880353618677711_4641545544790419456_n.jpg


11265247_880353725344367_7372372086378060396_n.jpg


10458639_880353768677696_2652969309571509614_n.jpg


13405_880353805344359_3501995262367958529_n.jpg


10421314_880353865344353_2207503737464282010_n.jpg


11074161_880353872011019_817629443017281331_n.jpg


11011751_880354182010988_7049958058029160154_n.jpg


Josh Herrin won de eerste supersport wedstrijd voor JD Beach en Gerrit Gerloff.

11149290_880353972011009_3587451971160932611_n.jpg


10520523_880354032011003_4774323251290916726_n.jpg


Sprak Rainey zo'n 10 minuten. Hij is redelijk tevreden over het kampioenschap tot nu toe, maar ziet zelf wel in dat er nog een laaaaaaaange weg te gaan is, zeker voor wat betreft het deelnemersveld en het televisiepakket.

Toch is het een heel mooi kampioenschap, heel hartelijk paddock en ik heb het er super naar mijn zin! :Y
 
Opmerkelijk dat die twee Spanjaarden juist daar reden, en dan wil het lot ook nog dat ze gezamenlijk om het leven komen. '(
 
-O- Wat een triest nieuws weer. Het leek toch een mooi raceweekend te zijn op Laguna Seca. Valt even vies tegen. En het gebeurd inderdaad veel te vaak. Maar het blijft een feit dat motorsport nog risicovoller is dan autosport. Wat doe je er aan?
 
Het MotoAmerica kampioenschap rijdt ook met enkele klasses tijdens het MotoGP weekend. Na de kwalificatie van de Moto2 rijden zowel de Supersport als de Superbike/Superstock 1000 klasse een wedstrijd. :)

Beide races kunnen live gevolgd worden op deze website: http://www.motortrendondemand.com/live/
 
Volgens mij is er met de komst van MotoAmerica nog niet echt een enorme stap gemaakt qua niveau of media coverage he.
 
Volgens mij is er met de komst van MotoAmerica nog niet echt een enorme stap gemaakt qua niveau of media coverage he.

Momenteel Colin Edwards als co-commentator, en de gast die het geheel aan elkaar praat is ook geen onbekende (vooral bekend van SBK volgens mij). Prettig om naar te luisteren én kijken, online! Ik denk dat het idee zal zijn dat er eerst iets te racen moet zijn, en dat je het daarna op televisie kunt proberen. Zo klein als dat het nu allemaal nog is, zal dat wel niet zo vlot gaan.
 
Met niveau bedoelde ik dus ook het deelnemersveld. Stock en SBK rijden maar bij elkaar om nog iets van een startveld te krijgen en dan nog is het een verrekte mager startveld.
 
Tja, zelfs qua niveau kun je zeggen: eerst moet het maar eens bestaan, dan komt de rest wel. Vorig jaar was dit kampioenschap pretty much dead, nu rijdt er tenminste nog iets. Heeft wel een paar jaar nodig denk ik, er is niemand die hier even een miljard dollar neergooit en een startveld van 20 man financiert.
 
Volgens mij is er met de komst van MotoAmerica nog niet echt een enorme stap gemaakt qua niveau of media coverage he.
Het kampioenschap valt live te volgen op de website die ik gisteren plaatste, daarnaast is er een uur tot anderhalf uur durend highlights programma op CBS en produceert MotoAmerica zelf vrij veel video materiaal dat op haar eigen website wordt geplaatst.

Ik heb juist het tegenovergestelde van wat jij voelt bij dit kampioenschap: met alle video materiaal die geproduceerd wordt, doen ze zich groter voor dan ze nu zijn. Alhoewel het televisiepakket nog steeds verbeterd zal moeten worden: het belangrijkste is dat de races live en in z'n geheel zullen worden uitgezonden, maar vooralsnog is het niet slecht.

Voor wat betreft de deelnemersvelden en de kwaliteit ervan: van begin af aan was al duidelijk dat 2015 een transitiejaar moest gaan worden. De teams moesten wennen aan nieuwe technische reglementen en de kosten moesten gedrukt worden, dus kwam het Stock 1000 kampioenschap op die samen bij de Superbikes werd gevoegd.

In de VS is het einde van een Superbike klasse wel in zicht, denk ik zelf. Een stock klasse is veel goedkoper, net zo spannend en je hebt veel vollere velden. Hetzelfde geldt voor het einde van de Supersport klasse. Toen ik aanwezig was op de Virginia International Raceway kende deze klasse 16 man en een vrouw, 17 deelnemers in totaal. De stock 600 klasse daarentegen had meer dan 30 deelnemers. Ook Dorna overweegt steeds meer om de Supersportklasse te elimineren.

De KTM RC390 cup is behoorlijk goed gevuld en zoals gezegd de Stock 600 klasse ook, die lichtingen komen uiteindelijk wel in de Superbike/Stock 1000 klasse terecht maar dat duurt even. En hoe vaker die klasses met elkaar rijden, hoe sneller ze het algehele niveau naar boven kunnen tillen.

Hayes en het Graves Yamaha team is al jaren dominant, en het feit dat Roger Lee Hayden op een oude Suzuki mee kan dingen om de prijzen zegt al genoeg. Maar dat verandert nog wel, is een kwestie van tijd en iets dat zich op de lange termijn moet ontwikkelen.

De eerste paar jaar zullen hier geen rijders uit gekweekt worden die het ook goed zullen doen op het niveau van een wereldkampioenschap. Beaubier heeft dat al geprobeerd, Jake Lewis zie ik het niet doen, Jake Gagne ook niet want die is in de RBRC al te licht bevonden. Josh Herrin is op zijn retour, Gerrit Gerloff en JD Beach zijn nu nog te onervaren om het op een internationaal niveau te proberen.

De enige Amerikaan waarvan ik denk dat die enige furore zal kunnen maken in Europa op dit moment is Joe Roberts, uit de Stock 600 klasse. Maar of die al een overstap zal maken betwijfel ik.

Als je kijkt naar Amerikanen die nu vrij sterk rijden buiten de VS, dan heb je PJ Jacobsen, James Rispoli (BSB) en Jayson Uribe (Frans Stock 600 kampioenschap). Allen coureurs die niet uit het MotoAmerica kampioenschap komen, en allemaal coureurs die het voormalige AMA Superbike kampioenschap heel snel links hebben laten liggen om in Europa hun strepen te verdienen.

Een ander mooi meetpunt is ook: hoe ervaren andere, buitenlandse coureurs het Amerikaans kampioenschap? Wat dat betreft druppelen buitenlandse rijders heel langzaamaan binnen om mee te doen. In de Stock 600 klasse is er een hele snelle Mexicaan, Richie Escelante en reed Sheridan Morais enkele races in de Stock 1000 klasse.

Lang verhaal, maar dit kampioenschap gaat mij vrij na aan het hart. :) We zullen echt een jaar of wat geduld moeten hebben en vooral vertrouwen in Rainey en zijn kornuiten. En genieten van wat we nu al hebben.
 
Ik zou het persoonlijk wel tof vinden als uitgerangeerde coureurs zoals Edwards en Hayden (Herrin, Beaubier...) in hun nadagen in het MA kampioenschap op een fiets stappen. Gewoon om het niveau te peilen / op te krikken, en voor de PR. In Europese nationale kampioenschappen zie je dat ook constant gebeuren: mannen die een stap terugdoen. Het BSB zit volgens mij propvol met oud-GP coureurs, en die vormen een prima eerste barrière voor opkomend talent.

-edit-
Sjors, donderdag dus? ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan