Ga er maar eens voor zitten mensen... MotoGP 2019 begint dit weekend! Een korte OP voor Qatar, met eerst de belangrijke zaken:
Zaterdag
* 15:30 – 16:15 Moto3 Kwalificatie
* 16:15 – 17:15 Moto2 Kwalificatie
* 17:05 – 18:45 MotoGP Kwalificatie
Zondag
* 15:00 – 16:15 Moto3 race
* 16:15 – 17:45 Moto2 race
* 17:45 – 19:00 MotoGP race
Wat is er nieuw?
In de koningsklasse zijn er een aantal nieuwe gezichten:
* Francesco Bagnaia, Pramac Ducati GP18
* Fabio Quartararo, Petronas Yamaha M1 2019
* Miguel Oliveira, Tech3 KTM 2019
* Joan Mir, Suzuki GSX-RR 2019
In de Moto2 en Moto3 wordt vanaf dit seizoen het kwalificatieformat van de MotoGP overgenomen. Dat betekent dus dat de vrije trainingen ertoe doen: wie gaat er direct naar Q1, wie komt via Q2? Dat maakt de kwalificaties voor de lagere klassen meteen een stuk interessanter voor mensen met een korte aandachtsspanne, want die laatste 15 minuten beloven alvast vuurwerk!
Het tijdperk van de 600cc Honda CBR als krachtbron voor de Moto2 is voorbij. In plaats daarvan krijgen we een gloednieuwe Triumph 765 te zien, met de gebruikelijke Kalex/NTS/KTM frames. Zullen de motoren net zo betrouwbaar zijn als dat de Honda's waren? Krachtiger zijn ze in elk geval wel, waar Bo Bendsneyder gerust gebruik van mag maken.
Ook nieuw: de long lap penalty. Als een coureur iets fout doet en voorheen een "drop one position" penalty gekregen zou hebben, zal nu de "long lap penalty" gebruikelijker worden. De coureur moet dan binnen drie rondes een langer stukje circuit afleggen dan anders, wat een paar seconden gaat kosten. De gevaren van een coureur die van z'n lijn gaat zijn helder, maar iedereen weet wat de spelregels zijn. Benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Wie verwachten we voorin?
In het kort? Iedereen. Tijdens de testen in Qatar zat eigenlijk iedereen wel lekker in z'n vel qua rondetijden. Honda-delegatie Lorenzo, Marquez en Crutchlow is weer fit genoeg om te racen; Viñales en Rossi zijn tevreden over de Yamaha en Ducati's Petrucci en Dovizioso lieten het achterste van hun tong nog niet zien in de winter. KTM en Aprilia hebben nog genoeg huiswerk te doen, maar Suzuki wil dit jaar races gaan winnen en een aantal satellietfietsen staat scherp aan de start.
Er zit niks anders op dan te kijken, vanaf dit weekend, op Eurosport of MotoGP.com!
Zaterdag
* 15:30 – 16:15 Moto3 Kwalificatie
* 16:15 – 17:15 Moto2 Kwalificatie
* 17:05 – 18:45 MotoGP Kwalificatie
Zondag
* 15:00 – 16:15 Moto3 race
* 16:15 – 17:45 Moto2 race
* 17:45 – 19:00 MotoGP race
Wat is er nieuw?
In de koningsklasse zijn er een aantal nieuwe gezichten:
* Francesco Bagnaia, Pramac Ducati GP18
* Fabio Quartararo, Petronas Yamaha M1 2019
* Miguel Oliveira, Tech3 KTM 2019
* Joan Mir, Suzuki GSX-RR 2019
In de Moto2 en Moto3 wordt vanaf dit seizoen het kwalificatieformat van de MotoGP overgenomen. Dat betekent dus dat de vrije trainingen ertoe doen: wie gaat er direct naar Q1, wie komt via Q2? Dat maakt de kwalificaties voor de lagere klassen meteen een stuk interessanter voor mensen met een korte aandachtsspanne, want die laatste 15 minuten beloven alvast vuurwerk!
Het tijdperk van de 600cc Honda CBR als krachtbron voor de Moto2 is voorbij. In plaats daarvan krijgen we een gloednieuwe Triumph 765 te zien, met de gebruikelijke Kalex/NTS/KTM frames. Zullen de motoren net zo betrouwbaar zijn als dat de Honda's waren? Krachtiger zijn ze in elk geval wel, waar Bo Bendsneyder gerust gebruik van mag maken.
Ook nieuw: de long lap penalty. Als een coureur iets fout doet en voorheen een "drop one position" penalty gekregen zou hebben, zal nu de "long lap penalty" gebruikelijker worden. De coureur moet dan binnen drie rondes een langer stukje circuit afleggen dan anders, wat een paar seconden gaat kosten. De gevaren van een coureur die van z'n lijn gaat zijn helder, maar iedereen weet wat de spelregels zijn. Benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Wie verwachten we voorin?
In het kort? Iedereen. Tijdens de testen in Qatar zat eigenlijk iedereen wel lekker in z'n vel qua rondetijden. Honda-delegatie Lorenzo, Marquez en Crutchlow is weer fit genoeg om te racen; Viñales en Rossi zijn tevreden over de Yamaha en Ducati's Petrucci en Dovizioso lieten het achterste van hun tong nog niet zien in de winter. KTM en Aprilia hebben nog genoeg huiswerk te doen, maar Suzuki wil dit jaar races gaan winnen en een aantal satellietfietsen staat scherp aan de start.
Er zit niks anders op dan te kijken, vanaf dit weekend, op Eurosport of MotoGP.com!