SportsPhotography
MF veteraan
Met de laatste race van het seizoen 2009 welke vandaag verreden is komt er ook een einde aan het 2009 seizoen.
Uitgaande van het 2008 seizoen, waarbij er nog wel spannende races waren was dat dit seizoen ver te zoeken.
Ondanks dat je van een oude kip nog een goeie bouillon kunt maken was MotoGP 09 wel een heel flauw soepje.
Ondanks de beste ingrediënten om een stevige maaltijdsoep te kunnen maken was het seizoen 2009 als een soep zonder ballen.
Het seizoen begon slecht de pogingen van Dorna om MotoGP sterker op de wereldkaart te zetten door te gaan racen in een woestijn was al een matig idee, maar om dit onder kunstlicht te doen was superbriljant.
Enig minpuntje was de overdenking of juist niet dat het ondanks dat het een zeldzaamheid is ook kan regenen in de woestijn.
"Ach, regen in de woestijn dat is hetzelfde als een foutloos commentaar van een niet nader te noemen commentator" ( zie google ).
Van beide hebben we gezien dat het dus wel degelijk kan.
Regen was het afgelopen seizoen een rode draad, herstel het liep als de rijn door Nederland en Duitsland door het seizoen.
Regen was een grotere spelbreker gedurende het hele seizoen dan de absentie voor een korte ingelaste pauze van Casey Stoner.
Als ik snel even nadenk en teruglik op het seizoen dan waren enkel de hoogtepunten de TT van Assen en de race in Barcelona voor mij herinnerings waardig.
De TT omdat ik het vanuit een ander perspectief kon bekijken en Barcelona vanwege de enige inhaalactie in de laatste ronde in de laatste bocht.
Mijn inziens wel heel erg weinig referentiemateriaal, wat dat betreft roepen de foto's van de TT meer herinneringen bij mij op.
Voorheen was er de mogelijkheid om alle races zo niet het merendeel van de races te kijken, helaas voor het eerst dit jaar moesten wij het doen met enkele uurtjes smakeloos commentaar op een te commerciële zender, waarvan een groot rossi fan annex radio dj interviews deed met de rijders op een groot deel van de circuits.
Mede door de mogelijkheid om via motogp.com zo af en toe een blik te werpen op het gebeuren mis ik toch de toegankelijkheid om lekker hangend vanuit de bank alle info van Eurosport mee te krijgen uiteraard voorzien van het engelse commentaar.
Ondanks dat de MotoGP de formule 1 op 2 wielen is leken de races vaker op een carnavalsoptocht. De motoren in de meest exotische kleuren en het gebruik van materialen van diverse buitenaardse samenstellingen dat de rijders toch nog menselijk zijn bewees Stoner.
Het is bijna eng in hoeverre de MotoGP afglijdt richting de uitstraling van de Formule 1, ik ben zelf geen autofan en zweer bij de dynamiek van motorfietsen vanwege de complexiteit om grip te houden op 2 wielen, de durf die er nodig is van de coureurs en uiteraard een beetje eigen belang omdat het vele malen mooier is om een motor schuin in de bocht hangend vast te leggen dan de duurste auto in dezelfde bocht.
Echter de commercialiteit begint steeds grotere vormen aan te nemen en fouten worden gemaakt door de organisator van het kampioenschap.
Omwille van veiligheidsredenen moest de cilinderinhoud terug want de machines waren gevaarlijker dan ooit.
We kregen 800cc machines bijna 200cc minder en dit moest de veiligheid vergroten, echter ondanks dat de machines op de rechte stukken langzamer was ( voor zoverre je kunt spreken van langzamer ) zo snel waren ze in de bochten.
Wat we kregen was een motor volgehangen met electronica want ondanks de respons van de rijder moet zijn keuze eerst door meerdere processoren gecalculeerd worden.
Het duurt niet lang meer en de rijders zitten van vrijdag t/m zondag in hun motorhome en besturen hun motor virtueel middels een helm met een vizier welke de omgeving projecteert en in hun handen een joystick.
Dat fabrikanten hun invloeden uitten blijkt maar weer die de zoete woorden van een Japanse fabrikant die Dorna slikt voor zoete koek.
De schok die de overstap van 500cc naar 990cc ben ik net pas te boven, maar hunker nu al weer terug naar of de 500cc tijd of de 990cc tijd.
Echter meent de fabrikant welke ondanks eindelijk een wereldtitel in de 250cc met een overjarige machine, toch voor een revolutie te kunnen zorgen.
Seizoen 2010 zorgt hopelijk voor wat verandering want dit.......
Uitgaande van het 2008 seizoen, waarbij er nog wel spannende races waren was dat dit seizoen ver te zoeken.
Ondanks dat je van een oude kip nog een goeie bouillon kunt maken was MotoGP 09 wel een heel flauw soepje.
Ondanks de beste ingrediënten om een stevige maaltijdsoep te kunnen maken was het seizoen 2009 als een soep zonder ballen.
Het seizoen begon slecht de pogingen van Dorna om MotoGP sterker op de wereldkaart te zetten door te gaan racen in een woestijn was al een matig idee, maar om dit onder kunstlicht te doen was superbriljant.
Enig minpuntje was de overdenking of juist niet dat het ondanks dat het een zeldzaamheid is ook kan regenen in de woestijn.
"Ach, regen in de woestijn dat is hetzelfde als een foutloos commentaar van een niet nader te noemen commentator" ( zie google ).
Van beide hebben we gezien dat het dus wel degelijk kan.
Regen was het afgelopen seizoen een rode draad, herstel het liep als de rijn door Nederland en Duitsland door het seizoen.
Regen was een grotere spelbreker gedurende het hele seizoen dan de absentie voor een korte ingelaste pauze van Casey Stoner.
Als ik snel even nadenk en teruglik op het seizoen dan waren enkel de hoogtepunten de TT van Assen en de race in Barcelona voor mij herinnerings waardig.
De TT omdat ik het vanuit een ander perspectief kon bekijken en Barcelona vanwege de enige inhaalactie in de laatste ronde in de laatste bocht.
Mijn inziens wel heel erg weinig referentiemateriaal, wat dat betreft roepen de foto's van de TT meer herinneringen bij mij op.
Voorheen was er de mogelijkheid om alle races zo niet het merendeel van de races te kijken, helaas voor het eerst dit jaar moesten wij het doen met enkele uurtjes smakeloos commentaar op een te commerciële zender, waarvan een groot rossi fan annex radio dj interviews deed met de rijders op een groot deel van de circuits.
Mede door de mogelijkheid om via motogp.com zo af en toe een blik te werpen op het gebeuren mis ik toch de toegankelijkheid om lekker hangend vanuit de bank alle info van Eurosport mee te krijgen uiteraard voorzien van het engelse commentaar.
Ondanks dat de MotoGP de formule 1 op 2 wielen is leken de races vaker op een carnavalsoptocht. De motoren in de meest exotische kleuren en het gebruik van materialen van diverse buitenaardse samenstellingen dat de rijders toch nog menselijk zijn bewees Stoner.
Het is bijna eng in hoeverre de MotoGP afglijdt richting de uitstraling van de Formule 1, ik ben zelf geen autofan en zweer bij de dynamiek van motorfietsen vanwege de complexiteit om grip te houden op 2 wielen, de durf die er nodig is van de coureurs en uiteraard een beetje eigen belang omdat het vele malen mooier is om een motor schuin in de bocht hangend vast te leggen dan de duurste auto in dezelfde bocht.
Echter de commercialiteit begint steeds grotere vormen aan te nemen en fouten worden gemaakt door de organisator van het kampioenschap.
Omwille van veiligheidsredenen moest de cilinderinhoud terug want de machines waren gevaarlijker dan ooit.
We kregen 800cc machines bijna 200cc minder en dit moest de veiligheid vergroten, echter ondanks dat de machines op de rechte stukken langzamer was ( voor zoverre je kunt spreken van langzamer ) zo snel waren ze in de bochten.
Wat we kregen was een motor volgehangen met electronica want ondanks de respons van de rijder moet zijn keuze eerst door meerdere processoren gecalculeerd worden.
Het duurt niet lang meer en de rijders zitten van vrijdag t/m zondag in hun motorhome en besturen hun motor virtueel middels een helm met een vizier welke de omgeving projecteert en in hun handen een joystick.
Dat fabrikanten hun invloeden uitten blijkt maar weer die de zoete woorden van een Japanse fabrikant die Dorna slikt voor zoete koek.
De schok die de overstap van 500cc naar 990cc ben ik net pas te boven, maar hunker nu al weer terug naar of de 500cc tijd of de 990cc tijd.
Echter meent de fabrikant welke ondanks eindelijk een wereldtitel in de 250cc met een overjarige machine, toch voor een revolutie te kunnen zorgen.
Seizoen 2010 zorgt hopelijk voor wat verandering want dit.......
Laatst bewerkt: