MotoGP the end of 2009

SportsPhotography

MF veteraan
30 apr 2008
3.336
0
Heerenveen
Met de laatste race van het seizoen 2009 welke vandaag verreden is komt er ook een einde aan het 2009 seizoen.
Uitgaande van het 2008 seizoen, waarbij er nog wel spannende races waren was dat dit seizoen ver te zoeken.
Ondanks dat je van een oude kip nog een goeie bouillon kunt maken was MotoGP 09 wel een heel flauw soepje.

Ondanks de beste ingrediënten om een stevige maaltijdsoep te kunnen maken was het seizoen 2009 als een soep zonder ballen.
Het seizoen begon slecht de pogingen van Dorna om MotoGP sterker op de wereldkaart te zetten door te gaan racen in een woestijn was al een matig idee, maar om dit onder kunstlicht te doen was superbriljant.

Enig minpuntje was de overdenking of juist niet dat het ondanks dat het een zeldzaamheid is ook kan regenen in de woestijn.
"Ach, regen in de woestijn dat is hetzelfde als een foutloos commentaar van een niet nader te noemen commentator" ( zie google ).
Van beide hebben we gezien dat het dus wel degelijk kan.

Regen was het afgelopen seizoen een rode draad, herstel het liep als de rijn door Nederland en Duitsland door het seizoen.
Regen was een grotere spelbreker gedurende het hele seizoen dan de absentie voor een korte ingelaste pauze van Casey Stoner.
Als ik snel even nadenk en teruglik op het seizoen dan waren enkel de hoogtepunten de TT van Assen en de race in Barcelona voor mij herinnerings waardig.

De TT omdat ik het vanuit een ander perspectief kon bekijken en Barcelona vanwege de enige inhaalactie in de laatste ronde in de laatste bocht.
Mijn inziens wel heel erg weinig referentiemateriaal, wat dat betreft roepen de foto's van de TT meer herinneringen bij mij op.
Voorheen was er de mogelijkheid om alle races zo niet het merendeel van de races te kijken, helaas voor het eerst dit jaar moesten wij het doen met enkele uurtjes smakeloos commentaar op een te commerciële zender, waarvan een groot rossi fan annex radio dj interviews deed met de rijders op een groot deel van de circuits.

Mede door de mogelijkheid om via motogp.com zo af en toe een blik te werpen op het gebeuren mis ik toch de toegankelijkheid om lekker hangend vanuit de bank alle info van Eurosport mee te krijgen uiteraard voorzien van het engelse commentaar.
Ondanks dat de MotoGP de formule 1 op 2 wielen is leken de races vaker op een carnavalsoptocht. De motoren in de meest exotische kleuren en het gebruik van materialen van diverse buitenaardse samenstellingen dat de rijders toch nog menselijk zijn bewees Stoner.

Het is bijna eng in hoeverre de MotoGP afglijdt richting de uitstraling van de Formule 1, ik ben zelf geen autofan en zweer bij de dynamiek van motorfietsen vanwege de complexiteit om grip te houden op 2 wielen, de durf die er nodig is van de coureurs en uiteraard een beetje eigen belang omdat het vele malen mooier is om een motor schuin in de bocht hangend vast te leggen dan de duurste auto in dezelfde bocht.

Echter de commercialiteit begint steeds grotere vormen aan te nemen en fouten worden gemaakt door de organisator van het kampioenschap.
Omwille van veiligheidsredenen moest de cilinderinhoud terug want de machines waren gevaarlijker dan ooit.
We kregen 800cc machines bijna 200cc minder en dit moest de veiligheid vergroten, echter ondanks dat de machines op de rechte stukken langzamer was ( voor zoverre je kunt spreken van langzamer ) zo snel waren ze in de bochten.

Wat we kregen was een motor volgehangen met electronica want ondanks de respons van de rijder moet zijn keuze eerst door meerdere processoren gecalculeerd worden.
Het duurt niet lang meer en de rijders zitten van vrijdag t/m zondag in hun motorhome en besturen hun motor virtueel middels een helm met een vizier welke de omgeving projecteert en in hun handen een joystick.
Dat fabrikanten hun invloeden uitten blijkt maar weer die de zoete woorden van een Japanse fabrikant die Dorna slikt voor zoete koek.
De schok die de overstap van 500cc naar 990cc ben ik net pas te boven, maar hunker nu al weer terug naar of de 500cc tijd of de 990cc tijd.
Echter meent de fabrikant welke ondanks eindelijk een wereldtitel in de 250cc met een overjarige machine, toch voor een revolutie te kunnen zorgen.
Seizoen 2010 zorgt hopelijk voor wat verandering want dit.......
 
Laatst bewerkt:
Wow :o

Had er ff wat witregels en plaatjes ingegooid, zo'n lap leest niet echt lekker :j
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je de MotoGP dit jaar niet leuk en niet spannend vond. Ik heb genoten van de strijd tussen Rossi en Lorenzo, ondanks dat de strijd vooral plaatsvond in de stand en minder op de baan. Natuurlijk hoop ik op nog veel meer close racing, maar na een paar jaar heb ik wel afgeleerd dat vaak te verwachten aan de kop.

Hoogtepunten voor mij:
1. Dé inhaalactie op Catalunya, een absoluut ongelofelijk moment. Ik denk dat dat het mooiste moment moet zijn van de MotoGP '09.
2. Op vakantie kijken naar de spannende race op de Sachsenring. Ook daar weer mooie inhaalacties!
3. Over en weer valpartijen op Brno, Philip Island en Indianapolis. Enerzijds zo frustrerend, anderzijds zo'n enorme ontlading van energie en schok, het zorgt ervoor dat het AL-TIJD spannend blijft.

Dieptepunten:
1. Een gebroken Hayden in de Chineze grindbak. Zijn pech en eindstand in het klassement verbergen de vooruitgang die hij heeft geboekt met de moeilijke Ducati.
2. Een bijna tot tranen gedwongen James Toseland vanmiddag, bij Suzi Perry. De man heeft hard gewerkt maar heeft gewoon niet voor elkaar gekregen om er een mooi verhaal van te maken. Je ziet aan hem dat-ie er moeite mee heeft, als fan van hem/zijn prestaties had ik het hem wel gegund.
3. (Misschien wel het érgste dieptepunt:) Het financieel gerommel dat voor mij tekenend is voor de MotoGP van 2009. Goede rijders als Elias en de Angelis nu zonder zitje, Takahashi en Gibernau halverwege seizoen ineens zonder zitje, Talmasci met een verkeerd zitje, Melandri op een zitje zonder ondersteuning... Combineer dat met gezeur over motorblokken en test-uren, en het is geen wonder dat áchter de vier aliens de strijd over het hele jaar gezien zo onregelmatig is geweest. Twee fabrieksSuzuki's die soms 5e, soms 15e eindigen; een undercover Kawasaki die beter presteert dan de echte Kawasaki's... Jammer!

Maar goed, Rossi wéér kampioen, weer een paar mooie races en een paar mooie gevechten gezien, en helaas (omdat het nog zo lang duurt) nu al weer zin in MotoGP'10!
 
Jammer dat je de MotoGP dit jaar niet leuk en niet spannend vond. Ik heb genoten van de strijd tussen Rossi en Lorenzo, ondanks dat de strijd vooral plaatsvond in de stand en minder op de baan. Natuurlijk hoop ik op nog veel meer close racing, maar na een paar jaar heb ik wel afgeleerd dat vaak te verwachten aan de kop.

Hoogtepunten voor mij:
1. Dé inhaalactie op Catalunya, een absoluut ongelofelijk moment. Ik denk dat dat het mooiste moment moet zijn van de MotoGP '09.
2. Op vakantie kijken naar de spannende race op de Sachsenring. Ook daar weer mooie inhaalacties!
3. Over en weer valpartijen op Brno, Philip Island en Indianapolis. Enerzijds zo frustrerend, anderzijds zo'n enorme ontlading van energie en schok, het zorgt ervoor dat het AL-TIJD spannend blijft.

Dieptepunten:
1. Een gebroken Hayden in de Chineze grindbak. Zijn pech en eindstand in het klassement verbergen de vooruitgang die hij heeft geboekt met de moeilijke Ducati.
2. Een bijna tot tranen gedwongen James Toseland vanmiddag, bij Suzi Perry. De man heeft hard gewerkt maar heeft gewoon niet voor elkaar gekregen om er een mooi verhaal van te maken. Je ziet aan hem dat-ie er moeite mee heeft, als fan van hem/zijn prestaties had ik het hem wel gegund.
3. (Misschien wel het érgste dieptepunt:) Het financieel gerommel dat voor mij tekenend is voor de MotoGP van 2009. Goede rijders als Elias en de Angelis nu zonder zitje, Takahashi en Gibernau halverwege seizoen ineens zonder zitje, Talmasci met een verkeerd zitje, Melandri op een zitje zonder ondersteuning... Combineer dat met gezeur over motorblokken en test-uren, en het is geen wonder dat áchter de vier aliens de strijd over het hele jaar gezien zo onregelmatig is geweest. Twee fabrieksSuzuki's die soms 5e, soms 15e eindigen; een undercover Kawasaki die beter presteert dan de echte Kawasaki's... Jammer!

Maar goed, Rossi wéér kampioen, weer een paar mooie races en een paar mooie gevechten gezien, en helaas (omdat het nog zo lang duurt) nu al weer zin in MotoGP'10!

Welicht ben ik wel verwend met Doohan, Rossi, Melandri,Katoh,Poggiali etc,etc dat daardoor de interesse minder is, "vroeger" stond je speciaal op voor de trainingen en een dag later de race en was alles te zien.
Nu is het beperkt en volg ik de 125cc minder en de 250cc al helemaal niet meer het klinkt gek, maar er waren meerdere jaren dat ik elke rijder in elke klasse volgde en ook van alles bijhield.
Nu koop ik een keer per jaar het wegraceboek voor een overzicht, lees ik veel op het internet ( enkel MotoGP )
De fascinatie voor de sport is er niet minder om ik volg graag het ONK, IDM,BSB,WSBK en MotoGP en combineer ik het met fotografie.
 
Mooi geschreven stuk teks :Y Alleen de toon is wat te negatief naar mijn
idee. Ik heb toch wel genoten van seizoen 2009 na iedere race kijk is alweer uit naar
de volgende. Misschien wel in de hoop om de volgende race wat spannenders te gaan zien :X .
Ik kijk erg uit naar 2010!!! :W
 
Welicht ben ik wel verwend met Doohan, Rossi, Melandri,Katoh,Poggiali etc,etc dat daardoor de interesse minder is, "vroeger" stond je speciaal op voor de trainingen en een dag later de race en was alles te zien.
Nu is het beperkt en volg ik de 125cc minder en de 250cc al helemaal niet meer het klinkt gek, maar er waren meerdere jaren dat ik elke rijder in elke klasse volgde en ook van alles bijhield.
Nu koop ik een keer per jaar het wegraceboek voor een overzicht, lees ik veel op het internet ( enkel MotoGP )
De fascinatie voor de sport is er niet minder om ik volg graag het ONK, IDM,BSB,WSBK en MotoGP en combineer ik het met fotografie.
Snap ik, en ik denk dat dat ook meespeelt ja. Daarom vind ik het ook jammer voor je dat je niet meer zo vol kan genieten van wat eigenlijk dezelfde sport zou moeten zijn. Ik volg de MotoGP pas een paar jaar en rijd zelf ook, dat maakt mijn ervaringen van wat nu op TV te zien is weer heel anders dan hoe jij het ervaart. Ik volg het nu volgens mij net zo fanatiek als jij (race kijken, alles bijhouden), maar omdat ik nog niet zo lang kijk, kijk ik toch nog met wat enthousiaster ogen...

Maar ik zie ook wel dat als het saai, saaier, saaist wordt, ik dat ook geen jaren vol ga houden. Daarom hoop ik dat het spannend, spannender, spannendst wordt, zodat ik kan blijven genieten, en zodat anderen hernieuwde passie kunnen vinden! *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb een hoop zien veranderen door de jaren heen. Andere klasses, kleinere velden, professionelere elektronica en heb de MotoGP langzamerhand boven zichzelf uit zien stijgen.

Ik mopper best vaak op sommige rijders, op beslissingen van Dorna, op zaken die mijn inziens niet kloppen, maar aan het eind van het jaar blijf ik altijd hetzelfde gevoel houden: wat is het toch een mooi jaar geweest. Wat heb ik weer genoten, en wat wordt het toch weer lang wachten op volgend jaar.

Ook ik heb de 500cc zien veranderen in de MotoGP, heb de 990cc zien veranderen in de 800cc (met alle gevolgen vandien) en heb vanmiddag naar de allerlaatste race van de 250cc gekeken. Maar toch, zijn en blijven het dingen die de sport nodig heeft om zichzelf gezond te houden.

Een winnend concept verander je niet, maar soms ben je genoodzaakt het toch te doen. Althans, soms acht Honda zichzelf genoodzaakt dergelijke dingen er doorheen te drukken.

Hoeveel er ook veranderd, hoeveel mensen er ook op afgeven, toch blijft het 'mijn' sport waar ik al van kleins af aan naar kijk (ik ben 16, dus zegt niets) en waar ik mijn hart aan verpand heb.

Mijn hoogtepunten van 2009:

1: Rossi, Stoner en Lorenzo die tot aan de TT gelijk stonden in puntenaantal stonden.
2: Het mogen meemaken van de 100ste overwinning van Rossi.
3: Enkele spannende races tussen Rossi en Lorenzo.
4: Nicky Hayden die langzaam maar zeker beter met de Ducati wist om te springen.
5: Gábor Talmácsi die naar de MotoGP kwam. Ongeacht prestaties heb ik toch genoten van de sympthieke Hongaar.
6: De éénwording van de banden, vond het dit seizoen meer 'close' dan 2008. De optocht wordt al minder, alhoewel het teveel blijft.
7: Melandri die ondanks alle tegenslagen een podium wist te pakken!

Dieptepunten:

1: Casey Stoners ziekte. Wat als hij er drie races bij had kunnen blijven in goede gezondheid? Laat volgend jaar maar eens waar je toe in staat bent, Casey.
2: Het vetrek van Takahashi en Gibernau.
3: Het vertrek van de groenen.
4: Een toch wel enigszins tegenvallende Andrea Dovizioso.

De dvd's van 2009 worden gebrand, er kan weer veel teruggekeken worden tijdens de winter! MotoGP 2009, bedankt! :)

MotoGP 2010, tot morgen! ;)
 
Mooi geschreven stuk teks :Y Alleen de toon is wat te negatief naar mijn
idee. Ik heb toch wel genoten van seizoen 2009 na iedere race kijk is alweer uit naar
de volgende. Misschien wel in de hoop om de volgende race wat spannenders te gaan zien :X .
Ik kijk erg uit naar 2010!!! :W

Ik kijk nu zo'n 13 jaar waarbij ik geen race heb gemist enkel dit jaar een race niet gezien ( Estoril )
Het was niet de bedoeling om negatief over te komen, echter heb ik al genoeg mogen zien de spanning is met uitzondering van enkele races weg.
Een merendeel van de races in de MotoGP zijn er 3 mensen die voorin kunnen rijden een 4e kan voorin rijden maar is afhankelijk van o.a het tempo van de voorste 3.
Overwinningen worden veelal beslist met een gat tussen nummer 1 en 2 met een beetje pech is het hele veld een gatenkaas.
Toen ik begon met kijken zat ik vol ongeloof voor de buis te kijken hoe o.a Kocinski, Doohan en Crafar gleden de strijd tussen Doohan en Criville zoals Rossi en Lorenzo nu.
Doldwaze avonturen met onze bebrilde vriend Nobu Ueda en Kasuto Sakata die elkaar op de baan te lijf gingen en Ueda die vaak viel.
Maar toch met een nog grotere grijns op tv verscheen dan dat hij bij de start had.
Echter was het toen ieder weekend feest met close racing en harde gevechten nu is het meer wie het eerst over de finish komt met de grootste voorsprong.
 
Mooi voorbeeld is Philip Island 2000 500cc

Tijdens die race is er meer ingehaald dan heel seizoen 2008 en 2009 bij elkaar..........
 
*O* After the flag from Valancia *O*


Veel kijk plezier (als je een half uurtje over hebt ;)

:W

full
 
Laatst bewerkt:
Met de laatste race van het seizoen 2009 welke vandaag verreden is komt er ook een einde aan het 2009 seizoen.
Seizoen 2010 zorgt hopelijk voor wat verandering want dit.......
Mooi stuk sport goed gedaan .
ik wil jou oook wel is op tv hooren ondanks dat je een beetje bevooroordeeld ben .Maar ik vint dat dat wel moet kunnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan