MotoGP-vakantie

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.112
2.551
Nijmegen
Ik ben van plan om met een paar maten in de zomer naar de MotoGP van Brno, Tsjechië te gaan (4 augustus). Het groffe idee: huur voor een week een huisje tussen Wenen en Brno. Rijd er met de auto(s) naartoe. Huur terplekke een paar motoren. Een paar dagen rijden in de omgeving, een keertje Wenen bezoeken, en op 4 augustus de MotoGP-race van Brno bezoeken.

We kiezen voor zomer '19 omdat we dan allen vakantie hebben of kunnen regelen. Daarnaast klinkt Wenen/Brno me aantrekkelijker als omgeving om te rijden dan Praag/Brno, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Wat me in elk geval opvalt is dat de regio rondom Brno niet lijkt te tieren van de toerisme, wat ons als onervaren vakantiegangers eigenlijk helemaal niet uitkomt.

Ik heb zoiets nog niet eerder gepland of gedaan, en ik verzuip een beetje. Denk eigenlijk maar aan alles: waar verblijf je, waar huur je motoren, hoe kom ik achter leuke routes om te rijden, hoe is dat stukje Europa in de zomer, hoe is de MotoGP van Brno, etc etc etc... Wat voor tips hebben jullie?
 
Vorig jaar ben ik naar BRNO geweest voor de MotoGP en dat was echt super bevallen. Heb bijna alle races in Europa wel gehad en BRNO vond ik toch wel een van de mooiste.

Wat wij hebben gedaan (lees vriendin en ik) is de eerste dag door duitsland naar Dresden. In eerste instantie wilde ik naar Polen (Wroclaw, Krakow, Auschwitz e.d.). Helaas regende het in Polen veel en in Tsjechië was het droog. Hierdoor doorgereden naar Praag i.p.v. Polen. Daar hadden we een dermate goed hotel en de stad was zo goed bevallen dat we er een extra nachtje aan vast hadden geknoopt. Vervolgens gekeken wat er nog meer in Tsjechië is, en we zijn o.a. naar Cesky Krumlov en Pilsen gereden. Ook nog een stukje Oostenrijk meegepakt onderweg. De routes hebben we van dag tot dag bepaald en onderweg een hotelletje geboekt.

Uiteindelijk naar BRNO gereden waar we op donderdag al waren. Meestal zijn bij MotoGP wedstrijden op donderdagen de banen al open waardoor je vaak dichterbij komt dan in het weekend zelf. In BRNO zelf was dan ook het enige wat we vooraf geboekt hadden (samen met de tickets uiteraard).

Wat ik érg jammer van BRNO vond, was dat je alleen mocht zitten waar je tickets voor had. Normaal loop ik op vrijdag / zaterdag de baan rond en ga op verschillende tribunes zitten. Uiteraard ga ik op zondag op mijn gereserveerde plaats zitten. Wij zaten op T1 wat het mooiste stuk van de baan is. Tevens is alleen de hoofddtribune overdekt. Vorig jaar was het constant 30+ waardoor op een gegeven moment meer mensen onder dan op de tribune zaten.

De motor kan je direct achter de tribune neerzetten. De eerste dag had ik hem op de centrale motorparking gezet wat een heel stuk lopen was en je moest er extra voor betalen.
 
Wat mij bij motorhuur altijd opvalt: de idiote prijzen die ze vragen en het beperkte aantal KM's per dag.
Is een aanhanger huren en de eigen fietsen meenemen geen optie?
 
Wat mij bij motorhuur altijd opvalt: de idiote prijzen die ze vragen en het beperkte aantal KM's per dag.
Is een aanhanger huren en de eigen fietsen meenemen geen optie?
Wel een optie, maar in principe heb ik wel wat over voor de 'luxe' van aanhangerloos, motorsjouwloos en praktisch zorgenloos te reizen. Daarnaast hebben we alledrie supersport motoren, niet per se de meest geschikte fietsen voor touren op onbekend (ruw Oost-Europees?) terrein.

Dank voor de tips tot dusver, keep 'em coming! :)
 
Zo luxe vind ik het met een aanhanger rijden toch niet. Zo'n stuk is echt een pokkeneind omdat je standaard maar 80 mag met een aanhanger in Duitsland. Als je dan tot Wenen moet rijden schiet dat echt niet op. Ben een keer met een auto ambulance naar Kopenhagen gereden en wat was dat vermoeiend omdat het echt niet op schiet.

Tevens zit je inderdaad te kijken waar je dan de auto + aanhanger laat staan e.d. Zou zelf dan nog eerder de trein pakken en daar je eigen motor opzetten.

De weg in Tsjechië is hetzelfde als in Nederland, dus daar moet je je vooral niet druk over maken.
 
In Tsjechië heb je prima wegen, ben met mijn 999 al door veel landen van Oost-Europa gereden en nog geen problemen ondervonden. De slechtste wegen vond ik lokaal in Frankrijk (bij Gap) en in Italië (in de buurt van Schio). In 2017 ben ik vanuit Italië via Slovenië en Tsjechië naar de Lausitzring gereden. Gewoon lekker alles binnendoor, nergens problemen gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan