MotoGP weer naar 1000cc??

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.472
918
Hoogezand
The 800cc formula is dead. MotoGP is set to return to 1000cc from 2012, according to a proposal submitted to the Grand Prix Commission at Valencia today. The 800cc bikes have received a deluge of criticism, almost from the moment they were introduced, and that deluge has finally buried them.

The decision has hinged upon a change of mind by the MSMA, the manufacturers association. So far, the manufacturers have been opposed to any changes to the MotoGP formula, partly because high costs of entry created a barrier to new entrants in the class, allowing the existing participants to dominate the class. But the high costs have taken their toll even on the existing manufacturers, and with the future of Suzuki in the class in doubt under the current rules, and even doubt about just how long Honda was prepared to continue, a change was almost inevitable. 2012 is the earliest date it is possible to make the change, as the current 5 year contract that exists between Dorna, the FIM and the MSMA expires at the end of 2011. That contract states that no changes may be made to the engine capacity without a unanimous decision by all of the manufacturers in the MSMA.



Tja... verschil met bijv WSBK is 3x niks qua rondetijden. Ben benieuwd!
 
Het mooiste is dat Honda met het voorstel kwam om met de 800cc te gaan rijden en zij waren ook de eersten die graag weer terug wilden naar 1000cc.
 
Het mooiste is dat Honda met het voorstel kwam om met de 800cc te gaan rijden en zij waren ook de eersten die graag weer terug wilden naar 1000cc.
En Honda drukt haar stempel nóg meer op het MotoGP gebeuren. Haar wil is wet.

Nu ja, ik zou een verandering van 800cc naar de oude 1000cc machines van harte toejuichen!
 
Wat Honda heeft met de MotoGP heeft Ducati met de WSBK.........
full
 
Ik ben trouwens benieuwd of we Kawasaki met de invoering van de 1000cc machines weer kunnen terugverwachten. :)
 
Laten we hopen dat in 2012 de economie weer wat beter is :Y

hmzzz 2012 was toch ook het jaar dat de wereld zou vergaan?? :P
Laten we de laatste GP van 2012 dan verplaatsen naar 31 december! Al racend tussen de vallende meteorieten door... 8-)
 
Ik ben trouwens benieuwd of we Kawasaki met de invoering van de 1000cc machines weer kunnen terugverwachten. :)

Wat mij betreft mogen ze wel weg blijven.
De tegenvallende prestaties in voorgaande jaren welke omgebogen werden door Melandri dit jaar waarbij op dramatische wijze Dorna het contract heeft gewijzigd zodat Kawasaki geen hinder ondervond van de economie ( boete )
Met een goeie coureur is er toch wel wat mogelijk ( Team Hayate - Kawasaki 1-0 )
 
Ik denk er bij nader inzien op 2 manieren over.
Met meer pk lees vooral meer koppel zoals destijds met de 990 zijn de motoren "makkelijk" te berijden voor de gemiddelde topcoureur.
Nog steeds zul je zien dat uiteindelijk de coureur met het meest rij capaciteit de zege zal pakken.

Anderzijds vroeger met de 500cc waren het vooral de mannen die ontzettende moeilijke machines moesten leren temmen met respect en fluwelen handschoentjes tewerk gaan.
Wil je terug naar dit soort races kun je volgens mij het makkelijkst en goedkoop voor elkaar krijgen nl. gewoon het piekvermogen getunede 800cc concept zoals nu zonder de electronica die rijders fouten compenseren zoals TC, WC.

Zou ook een schop in de rug zijn bij een bedrijf zoals Inmotec die net aankondigd in de MotoGP te zullen stappen wanneer er naar 1000 cc overgestapt word.
 
Laatst bewerkt:
Waar staat dit hele verhaal op het web, kan het nergens vinden?! Lijkt mij eigenlijks sterk dat ze weer terug gaan op de 1000cc fietsen. de fabrikanten hebben te veel geld in het 800cc project gestoken om vervolgens weer terug te gaan naar de 1000cc fietsen.

Maar als ze dan toch terug gaan laat dan a.u.b. de tractiecontrole ook thuis.
 
Waar staat dit hele verhaal op het web, kan het nergens vinden?! Lijkt mij eigenlijks sterk dat ze weer terug gaan op de 1000cc fietsen. de fabrikanten hebben te veel geld in het 800cc project gestoken om vervolgens weer terug te gaan naar de 1000cc fietsen.

Maar als ze dan toch terug gaan laat dan a.u.b. de tractiecontrole ook thuis.

staat hier toch?? :P
 
Al tijdje geleden wat over gehoord dat er misschien in de toekomst weer met 1000cc machines zou worden gereden. Maakt inderdaad de drempel voor de wat "armere" teams om in te stappen wat lager :Y


Van mij mogen ze, maar dan wel zonder alle elektronische hulpmeuk erop :P
 
Iedere fabrikant terug naar de 2006 modellen en die niet doorontwikkelen het eerste jaar.
Alle machines waren toen redelijk aan elkaar gewaagd.
 
Zo, iedereen met MotoGP ambities kan met z'n superstock1000 ook inschrijven straks :+


FIM President: World Superbike Contract No Obstacle To Production Engines In MotoGP

The momentum behind a return to 1000cc for the MotoGP class has been building throughout the year. On Saturday, news emerged from the Grand Prix Commission that the manufacturers had dropped their opposition to the plan, making backing for the 1000cc formula unanimous inside MotoGP's rulemaking body. As a consequence, the proposal is almost certain to be adopted for the 2012 season of MotoGP.

Under the new proposed rules, the current requirement that four-stroke motorcycles must be prototypes will be either dropped or defined far more loosely. This would allow both teams and manufacturers to use engines based on production powerplants, greatly reducing the cost of research and development and paving the way for new teams to enter the class. The aim is to cut the cost of running a team roughly in half, from around 10 million euros for a two-rider satellite team down to between 5 and 6 million euros. Using production-based engines and allowing more engineering and maintenance to be done by the teams should be a major contributing factor in making this happen.
 
Op deze manier worden de ontwikkelingen in straat fietsen steeds groter....
Ik weet niet wat ik er van moet vinden
 
Op deze manier worden de ontwikkelingen in straat fietsen steeds groter....
Ik weet niet wat ik er van moet vinden

Ze zullen wel gedacht hebben 800cc wordt 3x niks dan maar weer 1000cc en wellicht kunnen Bayliss, Haga en laten we Fogarty ook maar mee doen.
Komt Dorna met iets goed gaan ze het weer op een andere manier verneuken.
Om het toch wat drukker te krijgen en sensationeler te maken doe ook maar wat F1 teams die zich terug getrokken hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan