[J]ori[S]
MF veteraan
- 30 sep 2005
- 16.184
- 452
5:15 uur stond ik naast mijn bed beste kerel, toen ging de 125cc namelijk van start.Jongen toch, echt, fan zijn is leuk, maar hoe laat ben jij opgestaan vanochtend? 't Zal niet netjes om 6/7u geweest zijn om de race te kijken...
Waar ik trots op ben, en dat is iets wat ik al vele malen heb neergezet hier, is dat er een duidelijke stijgende lijn zit in de prestaties van Talmácsi. In het begin werd hij nog op een ronde gezet, en zou zelfs Nicky Hayden onder PI omstandigheden nog gehakt hebben gemaakt van de Hongaar.Gabor wist James achter zich te houden, zeg je. Toseland had een drive through penalty. Dus één van de grootste teleurstellingen van de MotoGP (Toseland doet het immers niet goed genoeg) moet met een slakkengangetje door de pitstraat kachelen, en weet dan nóg Talmacsi weer bijna in te halen, en daar ben je dan trots op? De Suzuki's presteren alsof ze iedere ronde een drive through penalty krijgen, en dan trots zijn dat je rijder er toch gewoon nog van verliest?
Waar ik trots op ben, is dat Talmácsi een steeds betere vechtersmentaliteit ontwikkeld. Gezien het verschil tussen Talmácsi en Toseland (wat niet meer bedraagt dan enkele duizendsten) is er sprake geweest van een gevecht wat Talmácsi in zijn voordeel heeft beslist. Ja, daar ben ik dan trots op.
Waar ik trots op ben is dat Talmácsi de Suzuki's tot op enkele ronden voor de eindstreep heeft kunnen bijhouden. Normaal werd hij al na 6 ronden gelost. Zijn conditie gaat zienderogen vooruit, en ja: dat noem ik een positieve ontwikkeling.
Talmácsi komt na jaren van 125cc en 3 races van 250cc ineens naar de koningsklasse, en dat heeft gewoon aanpassingstijd nodig. Dat sommige mensen dit niet kunnen of niet willen inzien blijkt wel weer. Talmácsi heeft het talent echt wel, zonder talent word je geen wereldkampioen in de 125cc.
Dan vraag ik mij ook af hoeveel interviews jij van Talmácsi hebt gelezen, of van zijn manager Stefano Favarohoz? Of jij je hebt verdiept in de structuur van het team, zoals die heden ten dage aan de orde is bij het Scot Honda team? Dan concludeer ik dus dat dit niet het geval is, anders had je kunnen weten dat Talmácsi het niet eens is met de structuur binnen het team, en dat Talmácsi (noch Yuki Takahashi overigens) nooit de HRC steun heeft ontvangen die wenselijk is, zeker in vergelijking met de steun die Andrea Dovisiozo heeft ontvangen.Ik heb nooit de indruk gekregen dat Talmacsi op een trage Honda rijdt of dat-ie een team van kassadames ipv engineers in de pitbox heeft staan. Dus dan concludeer ik dat het aan de rijder zelf ligt dat-ie niet vooruit te branden is vergeleken met de rest van het veld.
En gezien de stijgende lijn in zijn prestaties geeft het wel aan dat Talmácsi weet om te springen met de beperkte middelen die hij tot zijn beschikking heeft. Nogmaals: mocht Talmácsi volgend jaar nog MotoGP rijden, ben ik ervan overtuigd dat zijn prestaties vooruit zullen gaan.
Volgens mij was het Alex de Angelis geweest die bijna huilend aan de pers verklaarde dat het Fausto Gresini is geweest die de Angelis enkel contracteerde omdat hij de enigste beschikbare Italiaan was in 2008. Over MotoGP-waardigheidsvertrouwen van je teammanager gesproken...Is al bekend wat-ie volgend jaar doet? Want, alsjeblieft alsjeblieft, geef dan toch zo'n MotoGP zitje aan een De Angelis of Elias ofzo... Mannen die wél MotoGP coureurs zijn!
Kans bestaat dat Talma bij Scot Honda doorgaat, of een jaar de stap terug maakt naar de Moto 2 klasse om dan in 2011 met een eigen team op de proppen te komen. Denk persoonlijk dat de Moto 2 helemaal geen gekke gedachte is. Want ik ben het zeker met je eens dat hij de ervaring mist om in snelheid mee te kunnen komen (ondanks de progressie), en dat wat extra Moto 2 ervaring zijn eventueel latere MotoGP prestaties drastisch kunnen verbeteren.