Motolug aanhanger gezocht

Superalce

Rookie
12 okt 2021
2
0
Ik ben op zoek naar een Motolug aanhanger, liefst een dubbele.
Ik ga binnenkort een motor ophalen in Italië en heb geen zin om de heenweg ook met een trailer te rijden.
En daarna lijkt hij me ook reuze handig. :)
 
Als je een beetje stationwagen hebt past misschien een Foldycar ook wel ?
Die schroef je in een klein half uurtje ter plekke in elkaar (heb er zelf ook 1 aangeschaft nadat ik mijn trailerstalling kwijt raakte, ding staat nu in mn schuur op een karretje van 60x40cm en de goten hangen aan het dak ..)
 
Deze is zeker een optie maar hij moet ook achter in een 508 passen en die zijn behoorlijk hoog.
Die krijg ik er niet in zonder rijplaten want volgens mij is hij echt te zwaar om op te tillen.
 
Ik ben ook geinteresseerd in zo een motolug enige waar ik me vragen bij stel zijn de toch wel kleine wieltjes 8 of 10 inch...
Is voor mij meestal wel om grotere afstanden te doen +200km en weet niet tot welke snelheid die motolug goed achter de auto hangt is maar voor een motor bij mij.
Is niet dat ik met 130 ga knallen maar zou toch graag tempo 100/105 mss 110cc kunnen rijden zonder me zorgen te maken.
 
Deze is zeker een optie maar hij moet ook achter in een 508 passen en die zijn behoorlijk hoog.
Die krijg ik er niet in zonder rijplaten want volgens mij is hij echt te zwaar om op te tillen.
Met zijn tweeën is hij net in de auto te tillen, evt. de wielen eraf, dat scheelt ook weer..,
De goten zijn ook wel een ding, zolang je alleen rijdt kan je ze achterstevoren (ivm wielbeugel) over de voorstoel (zo plat mogelijk achteroverleggen) naar voren steken, anders word het lastig, dan is het "treinzit"(beetje saai 1000km achter elkaar zitten.. :P) of op het dak..
 
Ik ben ook geinteresseerd in zo een motolug enige waar ik me vragen bij stel zijn de toch wel kleine wieltjes 8 of 10 inch...
Is voor mij meestal wel om grotere afstanden te doen +200km en weet niet tot welke snelheid die motolug goed achter de auto hangt is maar voor een motor bij mij.
Is niet dat ik met 130 ga knallen maar zou toch graag tempo 100/105 mss 110cc kunnen rijden zonder me zorgen te maken.
Ik heb een motolug met 8 inch banden. Regelmatig 200+ km en ook een keer 400+ km mee gereden, ding gaf geen krimp. Cruisesnelheid van 96kmh.

Wel de lagers af en toe wat liefde geven.
 
FB_IMG_1634467500483.jpg

Dit werkt ook, maar dan krijg je schuurplekken waar de spanband door de stepjes heen gaat.
Och, m'n GSXR '(
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Tot nu toe altijd in transporter gedaan.
Wielklem inrijden op de paddockstand achteraan en dan 2 spanbanden zonder ratels gwn op het frame/subframe naar de zijkant trekken.

Stond heel stevig vast zo en totaal niet in de vering.

Op aanhanger moet die wel extra vast staan maar wil de vering niet teveel belasten ook.
Dan is tirefix waarschijnlijk de beste optie eventueel zowel voor als achter.

Daarbij nog riempje ergens bovenaaan de motor naar de zijkanten niet overdreven hard aantrekken voor wat extra stabiliteit/zekerheid datie mooi recht blijft staan.
 
Ik heb zelf sinds begin dit jaar een dubbele motolug, nieuw gekocht bij Femon.
Vooraf nog uitgebreid contact gehad over de wielmaat.
Voor de belastbaarheid maakt de wielmaat niet uit, de grotere wielmaat is bedoeld voor auto's met een wat hogere trekhaak zodat de rijplaat bij die auto's ook mooi horizontaal komt.
Bij mijn huidige auto's, een Volvo S40 uit 2000 en een Skoda Superb uit 2018, bleek de trekhaak zo hoog te zitten dat de grotere wielmaat werd aangeraden. Maar dus niet vanwege een vermeende hogere belastbaarheid.
Ik ben tot nu toe ontzettend tevreden over de motolug, ik gebruik 'm een paar keer per maand, vooral om mijn trialmotor of mijn lichte Dominator te vervoeren naar een gebied waar ik offroad ga rijden.

De motoren zet ik vast met een harnas om het achterwiel en twee stevige spanbanden naar de kroonplaat.

20210910_162042 (Custom).jpg
 
Sinds enkele jaren heb ik een twin (dubbele) uitvoering van Motolug, ook nieuw aangeschaft met de grotere 10inch banden en diverse andere accessoires. Trekhaak van mijn auto zit inderdaad ook iets hoger, dus hiermee past het prima en is de kantel/oprijfunctie goed hanteerbaar.

Spanbanden van het type wielharnas zitten op het achterwiel (blauwe van da to na) en eventueel plaats ik voor de zekerheid ook een spanband aan beide stuurhelften om een motor iets in de vering te zetten. Voor lichtere motoren tot 250cc (enduro) is het niet echt nodig. Maar gevoelsmatig monteer ik ze voor de zekerheid als ik ze toch heb klaarliggen.

Qua snelheid kun je gerust cruisen tussen 90 en 110 km/u op een snelweg.Ik heb de mijne ook getest op 120 tot zelfs 130 km/u. Alles zonder problemen en stabiel qua wegligging, en uitgeprobeerd met 2 lichtere motoren en in een combinatie van een enduro en een Harley Sportster. Qua manueel manoeuvreren en ontkoppelt van de auto gebruik ik ook een los neuswiel, dat doe ik met maar ook weleens zonder motoren erop. Werkt prima.

Wat vooral een plus is het gemak van het inpakken, meenemen onderweg, en het opbouwen ter plaatse (en andersom) wanneer je het nodig hebt. Systeem werkt erg goed, is veilig en gemakkelijk qua gebruik en in opslag. Nadeel is dat het wel een kostenplaatje heeft. Als je alles met de nodige accessoires (niet perse van femon zoals de spanbanden, neuswiel, etc.) optelt zit je qua nieuwprijs met btw op ruim een paar duizend euro.
 
Dat ik thuis geen plaats heb voor een aanhanger is juist de reden dat ik een motolug heb gekocht *D*D*D
 
Ja daarom ook overwogen maar heb meer dan 10 jaar een transporter busje gehad en geen nood aan aanhanger.

En binnenkort gezinsuitbreiding en men vrouw wil altijd mee naar circuit en ben bang dat ik anders niet al men bagage mee kan nemen.

Een motolug zal wel veel beter rijden en minder wind vangen rij nu met een lage break en een aanhanger van 1.80 hoogte en die voel je echt wel hangen en verbruik is dubbel. Ipv 1:20 1:10

Voordeel is dan weer wel dat alles droog staat en ik een hoop spullen mee kan nemen voor die vol zit
En de parking van men werk is maar kilometertje van huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan