Motoman inrijden Ja/Nee?

280 km/h R-6

Die hard MF'er
19 jan 2004
761
2
LIEREN
Kan iemand mij verheldering geven of het verstandig is de motor op de motoman manier in te rijden.

Volgens mij is dit warm rijden vanaf de 3e volgas tot max. koppel tot en met de 6e. en dit een paar X herhalen.
wat moet ik doen ja/ nee?

Morgen haal ik m'n nieuwe R6 op. :Z
 
Zou het niet weten, er wordt gezegd dat het een goede manier is

Ik zou zeggen, probeer het eens en post hier je ervaringen.

:P
 
Als je zo z'n argumenten lees komt het best overtuigend over wat motoman zegt. Zou misschien best kunnen , en zo'n motorblok trappen ze in de fabriek met testen toch ook op de staart?
 
Precies: omschrijf exakt wat je doet: Eerst geheel warmrijden, x aantal accelleratieruns, wanneer olie verwisseld, etc.

En over een paar maanden het resultaat (olieverbruik en een rollenbankuitdraai).
 
Kan iemand mij verheldering geven of het verstandig is de motor op de motoman manier in te rijden.

Volgens mij is dit warm rijden vanaf de 3e volgas tot max. koppel tot en met de 6e. en dit een paar X herhalen.
wat moet ik doen ja/ nee?

Morgen haal ik m'n nieuwe R6 op. :Z

volgens mij was het:
warmrijden en dan in de 2de versnelling accelereren tot max koppel rpm, schakelen naar de 3de, accelereren tot max koppel rpm, schakelen naar de 4de, accelereren tot max koppel rpm en dan afremmen op de motor totdat je weer op je startpunt zit (2de versnelling 4k toeren ofzo) en dit gedurende 50 km

veel plezier ermee :)
 
Ik wilde het eerst ook zo doen, toen ik 3 maanden geleden mijn ZX-12R kocht. Toch heb ik het uiteindelijk niet gedaan.

De reden waarom ik het toch niet meer heb gedaan: TWIJFELS.

Terwijl ik mijn vorige motor, een Kawasaki ZZR600 helemaal volgens het boekje heb ingereden en deze bijzonder snel was en nooit olie heeft gebruikt. Een kennis die dezelfde ZZR600 kocht had hem heel snel ingereden. (niet geheel volgens de Motoman manier) en had wel olieverbruik en de motor was iets minder rap.

Wel heb ik mijn ZX-12 een stuk sneller ingereden. Na zo'n 300km tot het rode doortrekken heb ik regelmatig gedaan, maar liet hem niet lang in hoge toeren rijden. Veel toerental- en versnellingswisselingen gedaan. En na 1000km nergens meer naar gekeken, gewoon gaan met die groene banaan.
 
De reden waarom ik het toch niet meer heb gedaan: TWIJFELS.

Een ander bezwaar zou kunnen zijn dat een ZX12 in hogere versnellingen op toerentallen bij maximaal koppel dusdanige snelheden ontwikkelt dat je binnen de kortste keren in een blauw busje wordt afgevoerd ("sorry agent, ik was alleen maar aan het inrijden zoals op het MF stond aangegeven, heus") ;)

Inrijden wordt vaak overdreven moeilijk over gedaan, met allerlei rituelen die nodig zouden zijn om te voorkomen dat een motor "lui" (!!??) zou worden: Gewoon normaal rijden maar vermijdt langdurige hogere en vooral ook lagere toerentallen, en als je het proces wilt versnellen probeer dan de snelweg te mijden (of andere stroken asfalt die constante snelheden dicteren). Da's alles. O ja, let op bij motoren met Nikasil (of andere harde lagen) op de cilinders dat je in het begin vaak olie moet aanvullen. Heb 14 motoren zo behandeld, nooit last van luiheid (hooguit bij mijzelf) of (blijvend) olie verbruik gehad.
 
heb de brommer opgehaald, in bergen op zoom.
In de stad kalm aan gedaan zat al snel op de autobaan na 40 km (in de regen) ben ik begonnen met versnellen, maar niet boven de 6000 rpm.
na 70 km afkoelen, 60 gr.
> daarna warm rijden,
> bij gorkum eraf, in de 4e 12 x door van de 3000>8000.*

> afkoelen
>warmrijden
>* herhalen
>4X
zo duurt het alleen wel heel lang voor je thuis bent,19.30 weg Bergen op Zoom.
1.00 thuis.

btw lekkere motor, :9~
 
mv agusta raad de mensen aan om de motor gewoon vol in te rijden,en et lijkt mij dat agusta niet zomaar met een fiets van 30000 euro aan laat kloten.maar denk dat over inrijden iedereen zijn eigen meningen heeft.
 
Heb hier een '03 en '04 R6 die op een testbank zijn ingereden (ong. 40 km na de hele cyclus doorlopen te hebben)

4 cycli: 25/50/75/100% gas open tot resp 8000/10000/12000/toerenbegrenzer.

Binnen een cyclus ong. 8 keer tot het max. toerental van de cyclus gaan (in 4e versn.). Na het bereiken van max. toerental zonder gas alles onbelast laten teruglopen in toeren en bij ong. 1500 rpm volgende run starten. Na elke cyclus alles goed af laten koelen (erg belangrijk).

Vervolgens ding naar het circuit vervoeren en beginnen met niet meer dan 10000 toeren draaien. Iedere sessie +-1000 rpm erbij.

Olie wisselen bij ong. 400 km. Klaar!

Tot dusver: olieverbruik bij beide fietsen is 0. De '03 heeft nu +- 4500 circuit km gedraaid en bij de laatste meting (bij 2200 km) gaf dat 105 pk ahw. De '04 is binnenkort aan zijn eerste olie verversbeurt toe (en dan wordt ook de vermogensmeting gedaan).
 
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over "inrijden". Bij de nieuwe motoren hoeft dat eigenlijk niet meer, ze zijn zo gemaakt dat ze vanaf het begin al op hun staart getrapt kunnen worden. Ze zijn in de fabriek ook al helemaal open getrokken en dat niet 1sec. Gewoon warm rijden en zo rijden als je normaal ook rijdt.
 
Volgens mij was het:
warmrijden en dan in de 2de versnelling accelereren tot max koppel rpm, schakelen naar de 3de, accelereren tot max koppel rpm, schakelen naar de 4de, accelereren tot max koppel rpm en dan afremmen op de motor totdat je weer op je startpunt zit (2de versnelling 4k toeren ofzo) en dit gedurende 50 km

veel plezier ermee :)

Maar maar maar ;( Ik kom dan niet hoger dan 2500rpm want daar heb ik mijn maximum koppel, ik hoef niet eens te acceleren dan :( :P

[me]Chevy454 gaat weer inrijden als vorige keer welke mij redelijk veel vermogen opleverde.[/me] Olie verbruik kan ik niets overzeggen, mijn cilinder was iets te groot gehoond :(
 
Ik heb destijds in de lessen automechanica meermaaals gehoord dat als je een relatief lichte , hoogtoerige benzinemotor (zoals een motorfiets bvb heeft) te laag in de toeren rijdt , je te weinig smering krijgt + dat de drijfstangen kunnen verbuigen door de hoge cilinderdrukken .
 
Met de huidige van fabriek af spiegelgladde laag op de cylinders hoef je niet meer echt in te rijden (lees: minerale olie, in het begin rustig aan, na 1000km olie en filterwissel enz).
Het enige wat je nog wel moet doen is de onderdelen op elkaar in laten werken en dat gaat het beste met wisselende belastingen en temperaturen. Je cylinders zijn al zo glad dat je daarvoor niet echt bezorgd hoeft te zijn zolang er goede olie in het blok zit..
Als je een injectiefiets hebt is het "lui" worden ook niet meer van toepassing. 1x de accu een nachtje loshalen en de computer staat weer op de standaardwaarden..
 
Ik heb destijds in de lessen automechanica meermaaals gehoord dat als je een relatief lichte , hoogtoerige benzinemotor (zoals een motorfiets bvb heeft) te laag in de toeren rijdt , je te weinig smering krijgt + dat de drijfstangen kunnen verbuigen door de hoge cilinderdrukken .

Ik denk dat als je in dusdanige toerengebieden komt dat de motor dan ook niet meer vooruit gaat.. dat zou betekenen dat als de motor stationair draait dat het blok aan gort draait..
Het kan wel als je bijvoorbeeld in een hoge versnelling rijdt met bijna stationair toerental (stad) en dan zonder terug te schakelen ineens het gas vol open draait.. maar dan waarschuwt de motor wel even (paar flinke bonkgeluiden uit je carter) voordat de zuigerstangen een hoepelvorm aannemen..
 
Ik heb mijn nieuwe Triumph warm gereden en toen op de motoman manier ingereden,met andere worden, ..gaaaaaaan met dat ding, ik heb er nu 10.000km mee weg en hij loopt als een kogel en gebruikt geen olie.
Als een blok op bedrijft themparatuur is kan er niets gebeuren.
 
Het steeds preciezer kunne fabriceren, heeft ook als gevolg dat er steeds minder ingereden hoeft te worden, maar ook dat de onderling verschillen steeds minder worden. Het al of niet volgens tekening specifikatie's kunnen fabriceren maakt of je een goed of supergoed blok hebt.
Stle er wordt als max afwijking 0,05 mm aangehouden, en je hebt 2 carterhelften die dat beide doen, kan je as of lager of wat dan ook max 0,1 mm uit lood liggen. op zich niet verkeerd, maar er zullen dus ook blokken de deur uit gaan zonder afwijking. resultaat vermogenverschil.
Dit geld dus voor alle bewegende delen .
Ter illustratie..
Honda gaf ooit voor zijn eerste goldwings iets van 82 PK, later kwam er een jubileum uitvoering, waarvan de blokken volgens spec's waren samengesteld,,,,96PK

Die processen zijn dus steeds verder verfijnt, maar dat zijn vaak de oorzaken van versschillen in motor-slijtage ,-olieverbruik ,- vermogen
Inrijden was om de bewegende delen op elkaar in te laten SLIJPEN, vaak met in het begin speciale olie...
als je nu een EERSTE servicebeurt pas bij 15000 km krijgt, dan kun je zelf wel nagaan dat in(SLIJPEN)rijden niet meer echt nodig is
 
Motoren zijn zo goed dat ze bijna niet meer inlopen. inlopen gebeurd door druk op de onderdelen te zetten. Wisselend belasten is het devies. Goed warmrijden, da's het belangrijkste. Dan door de versnellingen heen trekken, motortoerental nog niet max binnen 50 km van nieuw of zo. Gewoon opvoeren: Optrekken, toerental laten vallen en terug schakelen, weer optrekken door de versnellingen en toerental weer laten vallen en terug schakelen. Dat doe je dan een paar keer en dan doe je het weer even rustig aan, zodat het vuil afgevoer kan worden en het blok kan afkoelen. Nooit een nieuw blok van helemaal onderuit laten werken, gewoon het gas langzaam openen naarmate het toerental stijgt.
Inrijden kan best vlot op deze manier, maar je kunt het ook zo uitkienen dat je pas ten tijde van de eerste 1000 km beurt het volle toerenbereik gebruikt. Tussendoor de motor stilzetten en later weer warmrijden is ook gunstig.
Er zijn ook methoden waarbij je slechts een keer goed warm rijdt en dan enkele malen tot 70% goed doortrekt. Dan de boel laten afkoelen (door een stuk rustig te rijden en 'em dan stil te zetten) en weer opwarmen en dan een aantal malen optrekken door het volle toerengebied. Bedoeling is dan wel dat er na dat inrijden de olie en het filter meteen vervangen wordt. Na 2000 km doe je dat dan nog eens.
 
Gewoon goed warmriden, en normaal vlot rijden. Die blokken (van alle voertuigen overigens) worden in de fabriek grondig uitgewoond om te kijken of ze de opgegeven prestaties wel halen en voor afstelling. Een beetje laten werken geeft dus absoluut niet. Belangrijker is om tijdig motorolie te verversen aangezien hier vlugger slijpdeeltjes in komen die de boel kunnen verzieken.
Je moet er niet mee gaan trutten in ieder geval, maar ook niet ongehoord mee gaan gassen... Belangrijk is een wisselende belasting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan