Motoport Flexplan

Daar heb je nou verzekeringen voor ;)
Niet helemaal, het zijn hufters. Toen ik onderuit ging had ik aardig wat schade. Dacht ah, allrisk verzekerd, geen probleem. Ik kreeg 2 keuzes van ze:

- Claimen en 3000 euro meer aan verzekering betalen in totaal de aankomende 4 jaar.
- Zelf ophoesten en m'n huidige tarief vasthouden

Dus zelfs al ben je allrisk verzekerd, betaal je er nog zelf voor naast je hoge premie. Dit was de KNMV btw. Toen had ik wel zoiets van ehmm, waarom verzekeren we uberhaubt nog allrisk dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geclaimed hebben en op zoek gaan naar een andere verzekering .. })
Mja, naja je trekt toch aan het kortste eind, ze geven dan gewoon aan dat je een risico geval bent dus een andere maatschappij komt niet met een veel betere prijs.
 
Ik heb gebruik gemaakt van de uitstel-betaling van Moto-Port.

Het voordeel is het volgende:

Je kan nu al genieten van je droommotor, terwijl als je er voor gaat sparen je in die tijd niet geniet; je leeft maar één keer!
Het is bij mij renteloos. Kopen en twee jaar later betalen.

Voordeel heb je alleen:

als je zeker weet dat je het geld binnen de gestelde termijn (in mijn geval twee jaar) bij elkaar kan sparen. Anders val je alsnog binnen een erg dure lening. Dus je moet dan een berekening voor jezelf maken wat je per maand apart moet leggen om het na de termijn bij elkaar te hebben gespaard. Ik moet zeggen: tot nu toe lukt dat prima!

Je moet bedenken dat er naast alleen die lening veel meer kosten zijn voor je motor. Denk dan niet alleen aan vaste lasten zoals verzekering, belasting, brandstof, maar ook onderhoud en eventuele schade. Kan boven verwachting zijn deze kosten.

Waar het op neerkomt: het is net als met drinken, doe het met mate en alleen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je de (maandelijkse) lasten aan kan.
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet zo'n constructie waar je meteen een fijne creditcard van Primeline (:r) bij krijgt met de bijbehorende notitie bij het BKR in Tiel? :)

Niet elke notering bij BKR is een negatieve. Je krijgt idd een notitie, maar dat betekent niet dat ik een 'rode kruis' achter mijn naam heb, zolang ik 'netjes' blijf (betalen). BKR houdt bij hoe je gedrag is mbt de nakoming van afspraken. Je kan tig leningen hebben, maar zolang je netjes betaalt is het absoluut geen probleem.

Je hoeft bovendien niet per se te lenen om een negatieve notitie te krijgen. Je krijgt bijv ook een negatieve notitie als je regelmatig je telefoonrekening niet (tijdig) betaalt of je huur.

Dus het antwoord is ja, maar dat is niet gelijk nadelig.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij was het zo dat bkr geen informatie had over het betaal gedrag van klanten. stel je sluit een lening af, dan staat er niet bij of je wel of niet netjes betaalt. je hebt gewoon wat ze een "record" noemen (registratie). en wil je dan een andere lening krijgen, dan kunnen ze kijken of je al ergens geleend hebt maar ze kunnen niet zien of je netjes betaalt. da's nadeel van bkr, je staat er in maar er wordt niks aangegeven. meneer L. heeft geld geleend. ja nou en??? mag ik nog een lening erbij wij vinden van niet. zo werkt het...
 
m.doorman heeft het ook door man !:
Hier allemaal al gezegt, maar uit ervaring.
Koop een goedkope leuke motor, in mijn geval een CB500 (1200 euries en prima ding)
Rij 5000-10000 km en koop dan wat echt moois, BMW K1200R in mijn geval.
Ik houd mijn CB500 omdat deze fun is en prettig voor de winter.
Neem van mij aan (ook uit ervaring), je maakt dure foutjes in het begin.

:^


Zie je nou wel !
Uiteindelijk wordt het een BMW.
 
Laatst bewerkt:
Bij Goedhart kun je deze maand ook 24 of zelfs 36 maanden uitgestelde betaling krijgen, zonder rente. Opzich een leuke optie.
 
Persoonlijk ben ik niet dol op lenen maar als je echt met alle geweld al meteen iets meer wilt hebben dan een goedkoop brikkie kun je natuurlijk ook het volgende doen:

Je koopt de motor op het 'uitgestelde betaling' idee.
In de twee jaar die je dan renteloos bent spaar je een zo groot mogelijk deel (bij voorkeur alles) van het geleende bedrag bij elkaar.

Mocht je tegen het einde van je twee jaren looptijd toch nog met een verschil zitten ga je bij de bank langs voor een PL om toch het hele bedrag af te kunnen betalen.

Je hebt dan (een kleine) twee jaar renteloos geleend en hebt een kleinere lening over tegen betere voorwaarden dan het laten doorlopen van het plan je zou geven.


Nogmaals, naar mijn idee is lenen nooit een goed idee tenzij je hééél zeker weet dat je het benodigde bedrag binnen afzienbare tijd wèl op kunt hoesten.
 
volgens mij was het zo dat bkr geen informatie had over het betaal gedrag van klanten. stel je sluit een lening af, dan staat er niet bij of je wel of niet netjes betaalt. je hebt gewoon wat ze een "record" noemen (registratie). en wil je dan een andere lening krijgen, dan kunnen ze kijken of je al ergens geleend hebt maar ze kunnen niet zien of je netjes betaalt. da's nadeel van bkr, je staat er in maar er wordt niks aangegeven. meneer L. heeft geld geleend. ja nou en??? mag ik nog een lening erbij wij vinden van niet. zo werkt het...


nope, zo werkt het niet.


http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=102

Het BKR heeft dus weldegelijk nut, en is juist in leven geroepen om de burger te beschermen tegen overfinanciering door kredietverstrekkers, tevens is het een hulpmiddel voor de verstrekkers om de kredietwaardigheid te toetsen.

leningen die afbetaald zijn blijven 5 jaar in het systeem staan, staat daar een codering in, dan verdwijnt deze dus ook na 5 jaar.

juist het betaalgedrag word geadministreerd, of beter gezegd, het niet-betaalgedrag, varierend van achterstanden en ingelopen achterstanden vanaf 3 maanden, tot ininbare of overgedragen leningen.

deze info is dus door een kredietverstrekker op te vragen, maar alleen als je daadwerkelijk een lening aanvraagd, of hier de mogelijkheden van wilt opvragen.

Ook daadwerkelijke toetsingen worden bij het BKR geregistreerd. Kom je dus bij maatschapij A, B en C om een lening aan te vragen, ziet C ook dat je al bij A en B bent geweest, en wanneer.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij was het zo dat bkr geen informatie had over het betaal gedrag van klanten. stel je sluit een lening af, dan staat er niet bij of je wel of niet netjes betaalt. je hebt gewoon wat ze een "record" noemen (registratie). en wil je dan een andere lening krijgen, dan kunnen ze kijken of je al ergens geleend hebt maar ze kunnen niet zien of je netjes betaalt. da's nadeel van bkr, je staat er in maar er wordt niks aangegeven. meneer L. heeft geld geleend. ja nou en??? mag ik nog een lening erbij wij vinden van niet. zo werkt het...

Wel eens gehoord van BKR noteringen!

A
A1
A2
A3

Betaalgedrag wordt keurig bijgehouden dus!
 
Bij Goedhart hebben ze 3 jaar lang 0% rente op een max van 10.000 euro. Zullen wel wat administratie kosten bijkomen denk ik.

Maar in principe, is al eerder gezegd, ben je aan het sparen voor de motor waar je al op rijd :)
Maar wel zorgen dat je netjes op tijd aflost!!
 
Bij Goedhart hebben ze 3 jaar lang 0% rente op een max van 10.000 euro. Zullen wel wat administratie kosten bijkomen denk ik.

Maar in principe, is al eerder gezegd, ben je aan het sparen voor de motor waar je al op rijd :)
Maar wel zorgen dat je netjes op tijd aflost!!
Zonder die renteloze financiering krijg je gewoon een vette korting op je motor. Je betaalt het hoe dan ook altijd zelf. :')
 
@ de TS.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jou. Heb bijna me rijbewijs geen geld voor een motor (althans die ik wil) dusssssss .... een lening. Ook ik ga (ben stiekem al begonnen) fulltime werken, gezien ik klaar ben met me studie.

Nu was ik ook van plan om een flexplan af te sluiten bij motoport, maar vrienden van mij raden het me af. Ik heb een lening bij de gewone bank af gesloten, omdat dit goedkoper leek te zijn. Ik heb verder geen nader onderzoek gedaan. Nadeel is dat je uiteindelijk meer betaald dan dat je leent, of dit nu het flexplan is of een lening. Zeker als je jong bent en net begint met werken, dan zijn er weinig mogelijkheden qua lenen. Een "goedkopere" motor wil ik niet, om verschillende redenen. Jij ook R6 3rd gen toevallig :9~

Voordeel zoals hierboven al genoemd is, dat als je gaat sparen, je in de tussen tijd niet kan rijden. Als je leent kan dit wel . . . Dit is voor mij de grootste reden voor een lening. Het is uiteraard wel belangrijk dat je beseft wat je doet . . . goede baan met zekerheid is belangrijk!

Ik bekijk het op de volgende manier. Het boeit mij niet zoveel dat ik uiteindelijk +/- 3/4 duizend euro's meer betaal. Het gaat mij erom, dat ik elke maand genoeg heb voor me vaste lasten (incl lening) en om een normaal leven te leiden. Ook verwacht ik dus binnen max 5 jaar de boel af betaald te hebben. Of ik nu 5 jaar aan het sparen ben of af betalen, het zal mij een zorg zijn . . . Als ik maar een normaal leven kan leiden en niet "werk om een motor te kunnen hebben en rijden".

Ik heb uiteraard een grote berekening gemaakt, met mijn vaste lasten, extra's etc etc. Ik verwacht hierdoor niet echt veel problemen en heb er tot nu toe geen spijt van. Als je zo iemand bent, die zo iets heeft van . . ik leen €10.000, maar uiteindelijk betaal ik €15.000 terug . . dan zou ik er vooral niet aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Flexplan zeker niet doen. Sygma Finance (die de boel financiert) kost je volgens mij effectief 12% per jaar. Daarnaast lever je de motor na 3 jaar ofzo weer in en blijf je wellicht nog met een schuld zitten ook.

Dat je geld leent voor een motor kan ik me wel voorstellen, maar zorg zelf voor een lening/krediet (met 6/7% rente) en spaar zelf vooraf een beetje bij. €1500,- moet toch wel lukken?

Bescherm jezelf in het uitzoeken van een motor. Dus neem niet gelijk een lening van € 15000,-, maar denk aan € 5000,-. Daar kun je best een leuke, degelijke, betrouwbare motor voor uitzoeken die na 4 jaar nog € 3000 waard is. . Dat kost je aan rente € 350,- per jaar, en je betaalt in termijnen (dus een 100/200 euro per maand af. Stel dat je 150 euro per maand af betaald, dan heb je in een jaar 1800 euro betaald. Daarvan is 350,- rente en zo heb je in een paar jaar tijd je motor terug. Daarnaast: neem een doorlopend krediet; dan kun je tussentijds extra afbetalen. Als je dan eens een financieel voordeeltje hebt, dan kun je extra aflossen.

Bedenk echter ook; als je nu al moeite hebt met sparen van 250,- per maand. Dan wordt het ook lastig om motor te rijden. Verzekering, onderhoud, rente/aflossing, kleding, benzine, keertje schade, afschrijving, etc kost je al gauw 400 euro per maand.
 
Laatst bewerkt:
@ de TS.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jou. Heb bijna me rijbewijs geen geld voor een motor (althans die ik wil) dusssssss .... een lening. Ook ik ga (ben stiekem al begonnen) fulltime werken, gezien ik klaar ben met me studie.

Nu was ik ook van plan om een flexplan af te sluiten bij motoport, maar vrienden van mij raden het me af. Ik heb een lening bij de gewone bank af gesloten, omdat dit goedkoper leek te zijn. Ik heb verder geen nader onderzoek gedaan. Nadeel is dat je uiteindelijk meer betaald dan dat je leent, of dit nu het flexplan is of een lening. Zeker als je jong bent en net begint met werken, dan zijn er weinig mogelijkheden qua lenen. Een "goedkopere" motor wil ik niet, om verschillende redenen. Jij ook R6 3rd gen toevallig :9~

Voordeel zoals hierboven al genoemd is, dat als je gaat sparen, je in de tussen tijd niet kan rijden. Als je leent kan dit wel . . . Dit is voor mij de grootste reden voor een lening. Het is uiteraard wel belangrijk dat je beseft wat je doet . . . goede baan met zekerheid is belangrijk!

Ik bekijk het op de volgende manier. Het boeit mij niet zoveel dat ik uiteindelijk +/- 3/4 duizend euro's meer betaal. Het gaat mij erom, dat ik elke maand genoeg heb voor me vaste lasten (incl lening) en om een normaal leven te leiden. Ook verwacht ik dus binnen max 5 jaar de boel af betaald te hebben. Of ik nu 5 jaar aan het sparen ben of af betalen, het zal bij een zorg zijn . . . Als ik maar een normaal leven kan leiden en niet "werk om een motor te kunnen hebben en rijden".

Ik heb uiteraard een grote berekening gemaakt, met mijn vaste lasten, extra's etc etc. Ik verwacht hierdoor niet echt veel problemen en heb er tot nu toe geen spijt van. Als je zo iemand bent, die zo iets heeft van . . ik leen €10.000, maar uiteindelijk betaal ik €15.000 terug . . dan zou ik er vooral niet aan beginnen.

Zo denk ik er ook over, je leeft maar 1 keer.
Je moet gewoon goed kijken naar de maandelijkse lasten en daar niet te krap mee gaan zitten.
Verder kost leven altijd geld, als je op vakantie gaat is het geld ook weg maar de herinnering blijft en zo is het ook met een motor.
 
Flexplan zeker niet doen. Sygma Finance (die de boel financiert) kost je volgens mij effectief 12% per jaar. Daarnaast lever je de motor na 3 jaar ofzo weer in en blijf je wellicht nog met een schuld zitten ook.

Dat je geld leent voor een motor kan ik me wel voorstellen, maar zorg zelf voor een lening/krediet (met 6/7% rente) en spaar zelf vooraf een beetje bij. €1500,- moet toch wel lukken?

Bescherm jezelf in het uitzoeken van een motor. Dus neem niet gelijk een lening van € 15000,-, maar denk aan € 5000,-. Daar kun je best een leuke, degelijke, betrouwbare motor voor uitzoeken die na 4 jaar nog € 3000 waard is. . Dat kost je aan rente € 350,- per jaar, en je betaalt in termijnen (dus een 100/200 euro per maand af. Stel dat je 150 euro per maand af betaald, dan heb je in een jaar 1800 euro betaald. Daarvan is 350,- rente en zo heb je in een paar jaar tijd je motor terug. Daarnaast: neem een doorlopend krediet; dan kun je tussentijds extra afbetalen. Als je dan eens een financieel voordeeltje hebt, dan kun je extra aflossen.

Bedenk echter ook; als je nu al moeite hebt met sparen van 250,- per maand. Dan wordt het ook lastig om motor te rijden. Verzekering, onderhoud, rente/aflossing, kleding, benzine, keertje schade, afschrijving, etc kost je al gauw 400 euro per maand.

Een goed verhaal en ook dat beschermen van jezelf in het uitzoeken van een motor.
De verleiding is natuurlijk heel groot om duurder te gaan kopen dan dat je eigenlijk kunt opbrengen omdat je toch al een lening neemt (vraag maar aan een gemiddelde huizenkoper).
 
5 tot 10 procent. Je kunt hierin varieren en je kunt er soms meer uithalen als je de korting in de vorm van additionele producten neemt (kleding / helm e.d.)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze week ook mijn eerste motor gekocht voor 500 eurie hartstikke leuk ding om mee te beginnen en als je er mee valt is dat minder erg dan bij een nieuwe motor !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze week ook mijn eerste motor gekocht voor 500 eurie hartstikke leuk ding om mee te beginnen en als je er mee valt is dat minder erg dan bij een nieuwe motor !


Ik ga er niet vanuit dat ik val, dat kan namelijk ook betekenen dat ik er zelf iets aan overhou.
Dus dat lijkt me geen reden om een oude motor te kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan