motor 10 jaar stil gestaan..

Barrry

Rookie
26 aug 2006
13
0
amsterdam
Hoi,

Ik heb sinds een half jaar mijn rijbewijs en heb een motor (suzuki gsx 400e, 1983) die lekker rondrijdt, zelfs deze zomer 4000km probleemloos door de alpen, jura en vogezen mee gereden!!! Ik wil een zelfde model kopen om mee te sleutelen (interesse/hobby, ervaring opdoen met sleutelen), vind het namelijk beetje jammer om een goed lopende motor uit elkaar te gaan halen. En ik wil natuurlijk wel kunnen blijven rijden. Nu heb ik een gsx gevonden voor 280 euro die wel ok schijnt te zijn volgens de eigenaar. Alleen heeft die ongeveer 10 jaar stil gestaan (ik heb gevraagd of ie echt alleen maar stil heeft gestaan maar nog geen antoord gekregen).

Is het mogelijk om hier nog iets mee te beginnen?? Of zit alles waarschijnlijk vast gerot??? Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Ik kan me namelijk voorstellen dat bv het blok of zuigers vast zitten gerot, hoe kan ik dit testen?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Alles is mogelijk :Y

En zomaar 'vastrotten', gebeurt niet hoor ;)
En soms moet je de eigenaar op zijn/haar woord geloven, maar met een beetje inzicht is alles wel een beetje te zien natuurlijk ;)

Maar wil je echt een sleutelobject, dan kan je er voor kiezen, maar het is natuurlijk maar de vraag wat je aantreft(dat is eigenlijk altijd zo :Y )
 
Dat maakt elemaal niks uit.

Je zal eerst carb's emzo moeten schoonmaken, ding aan de praat maken

En dan goed rekening houden met het feit dat je hem min of meer eerst moet inrijden, daar de pakkingen een beetje uitgedroogd zijn.

Doe je dat niet dan krijg je tranen met tuiten want dan moet nieuwe voetpakking enzo plaatsen, maar doe je dat wel dan zul je er geen spijt van hebben

IK heb een cb tje wat eer dan 15 jaar niet heeft gelopen, en is lekvrij, heb ook nog een GSX met 200.000 km op d eklok, een 1100, heerlijk
 
Ik zou NIET starten.
Eerst de bougies er uit, die zijn waarschijnlijk verrot. Draai dan de krukas eerst met de hand rond, of er geen kleppen blijven hangen. Misschien wat dunne olie in de cilinders spuiten, die zijn volledig droog. Indien mogelijk ook wat olie op de nokkenas/slepers spuiten etc.
Nieuwe bougies erin en dan voorzichtig starten. De eerste minuten rustig laten draaien, de olie moet zich eerste weer verspreiden.
 
Goeie tip hierboven, eerst even alles lekker in de olie zetten en met de hand ronddraaien. Vooral met de eerste keer starten is dat belangrijk omdat het even duurt voordat de olie rond is gepompt.
 
Dat ding staat waarschijnlijk al 10 jaar stil omdat de dynamo en/of spanningsregelaar naar de knoppen was en originele onderdelen zeer duur zijn, hou daar rekening mee!, verder zoals Hulzie zegt carbs reinigen, beetje olie in de cilinders en proberen of hij loopt.
 
Zuigerveren zitten soms vast gekoekt, na een tijdje draaien (waarbij je best wel wat rook produceert) zouden ze losser moeten komen. Maar eerst, zoals hierboven staat, even de bougies eruit (eerst met lucht eromheen schoonspuiten) wat olie erin, en met de hand een paar slagen maken.

Ik heb diverse motoren gehad die jaren stil gestaan hadden en daarna weer probleemloos liepen. Max was 5 jaar oid, 10 is idd wel heel veel.
 
Ik zou NIET starten.
Eerst de bougies er uit, die zijn waarschijnlijk verrot. Draai dan de krukas eerst met de hand rond, of er geen kleppen blijven hangen. Misschien wat dunne olie in de cilinders spuiten, die zijn volledig droog. Indien mogelijk ook wat olie op de nokkenas/slepers spuiten etc.
Nieuwe bougies erin en dan voorzichtig starten. De eerste minuten rustig laten draaien, de olie moet zich eerste weer verspreiden.


:^
 
Bedankt voor alle tips, ik ga de motor waarschijnlijk vrijdagh ophalen! Ben benieuwd, had de eigenaar aan de lijn en die zei dat ze hem laatst nog wel aan de praat hebben gekregen. Met zn tweeen aangeduwd. Liep maar op een cilinder. Dus ik denk dat ik eerst eens die carb ga schoon maken, accu dr in, nieuwe bougies en dan krukas met de hand rond draaien en (dunne) olie dr bij...En... Hoewel ik nog even niet voor me zie hoe ik met de hand de krukas moet draaien?? Gewoon aan het wiel draaien, toch??
 
Hoe is de uiterlijke staat,van deze motor, ja ehh 10 jaar geen showroom conditie.
maar ik bedoel heeft hij in een droge omgeving gestaan.
Oke 200 eu is niet duur, maar kost je zeker 2 bandjes,accu. zou voor de rest ook naar de algehele technische staat kijken.

Voor je het weet lopen de kosten zo hoog op; dat je beter wat meer geld kan uitgeven aan een lopend exemplaar,zeker nu met dit weer en we gaan toch weer het einde v,d zomer tegemoet,wordt er weer aardig wat aangeboden.
nou sucses gr toontje :]
 
Bedankt voor alle tips, ik ga de motor waarschijnlijk vrijdagh ophalen! Ben benieuwd, had de eigenaar aan de lijn en die zei dat ze hem laatst nog wel aan de praat hebben gekregen. Met zn tweeen aangeduwd. Liep maar op een cilinder. Dus ik denk dat ik eerst eens die carb ga schoon maken, accu dr in, nieuwe bougies en dan krukas met de hand rond draaien en (dunne) olie dr bij...En... Hoewel ik nog even niet voor me zie hoe ik met de hand de krukas moet draaien?? Gewoon aan het wiel draaien, toch??

Achter het rechter motordeksel zit de ontsteking, op de krukas zit daar een moer of bout waar b.v. een (ring)sleutel op past. Ook handig bij kleppen stellen etc. :] :]
 
Laatst bewerkt:
Dat van de olie overal indoen heeft nu toch al geen zin meer, aangezien ze het ding al gestart hebben. Zou idd de carb's eens schoonmaken, nieuwe peut erin en dan het ding eens warm laten draaien en de olie + filter verversen. Heb zelf recentelijk een Maxim gereanimeerd welke ook 8 jaar stil heeft gestaan. (buiten!)
Wat je ook kan doen is verversen met goedkope olie (en dan nog even het filter laten zitten) en dan een scheut remvloeistof (0,5 liter oid, ligt een beetje aan de oliehoeveelheid die er normaal inzit) bij de olie doen, en em hierop een half uur verhoogd stationair laten draaien, dan komen de zuigerveren wel weer los. Niet rijden met remvloeistof bij de olie!! En dan verversen met goede olie + nieuw filter.

grz Thijs
 
ik heb zelf een soes in onderdelen gekocht, die ook jaren stil had gelegen, maar helaas de zuigerveer was in de cylinder gaan roesten, doordat de kleppen al die tijd open hadden gestaan.

ik heb een nieuwe bus erin laten zetten, nieuwe veren en het probleem was opgelost. koste 150 euro alltogether.

verder waren mijn carbs niet meer goed afgesteld, en heb ik zelf de benzine luchtverhouding moeten afstellen. best een lastig karwei waar ik weken lang mee bezig ben geweest. ben nu tevreden, hij loopt redelijk, maar beter krijg ik hem niet zonder hem op de bank te zetten.

maar zoals gezegd voor 200 euro heb je in elk geval genoeg reserve onderdelen, mits het dezelfde is natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan