Motor 25 KW op uitdraai naar 25KW op kenteken

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Dag allemaal,

ik las de laatste moto73 en daar stond op pagina 74 een artikel over het terugtunen van motoren naar 25 KW bij het RDW. Er staat een hele uitleg over de geschiedenis van het 25KW wat verder leuk is, maar niet interresant. Wel interressant is echter dat alle motoren die 25 KW op uitdraai zijn 25 kw op kenteken gezet kunnen worden. De enige eis is dat de motor standaard niet meer dan 60KW mag hebben.

In mijn geval betekent dat dus dat mijn cb400 uit 1992, die normaal niet op 25kw op kenteken kan worden omdat er geen 2de type keuring is dit nu opeens wel kan worden. Dit maakt verzekeringen en dergelijke een stuk makkelijker en geen boetes meer vanwege een niet kloppend rijbewijs. *D

Enige nadeel is dat het wel +-180 euro kost wat ik wel heel veel geld vind. Wat ze gaan doen is een uitdraai maken en met je motor de baan op om te controleren of alles klopt. Hij moet dus technisch helemaal in orde zijn (wat vrij logisch is) en orgineel. Ze testen je motor op dinsdagmiddag 1 a 1,5 uur lang.


Voor de mensen die dit niet geloven, dit is nieuw afgelopen dinsdag zijn de eerste twee keuringen geweest.

Voor hen die interesse hebben kunnen een afspraak maken met het IKS op het nummer 079-3458302 Je hebt dan het directe nummer en kan je gelijk opgeven om een afspraak maken.


Ik ben blij dat het er is, al vind ik het wel enorm duur.


Ik hoop dat mensen hier wat mee kunnen :)
 
180,- euro + uitdraai laten maken is niet goedkoop. Maar je bent er dan wel zeker van dat je goed verzekerd bent. Dat is denk ik wat meer waard dan de claims die je aan je broek krijgt als je "onverzekerd" op uitdraai rond rijdt. Goeie aktie dus dat dit er is gekomen :)

Edit: Heb het zo snel nog niet kunnen vinden op de RDW site, iemand linkje?
 
Laatst bewerkt:
180,- euro + uitdraai laten maken is niet goedkoop. Maar je bent er dan wel zeker van dat je goed verzekerd bent. Dat is denk ik wat meer waard dan de claims die je aan je broek krijgt als je "onverzekerd" op uitdraai rond rijdt. Goeie aktie dus dat dit er is gekomen :)

Edit: Heb het zo snel nog niet kunnen vinden op de RDW site, iemand linkje?
Op uitdraai rijd je volledig verzekerd rond. De motor is 25kW, jij mag alleen 25kW dus er is niets aan de hand. Bij de knmv kreeg ik zelfs een brief dus zwart op wit dat ik volledig verzekerd was indien de motor daadwerkelijk 25kW was incl. een uitleg waarom veel motoren op uitdraai verzekerd worden.

Als jij hebt uitgelegd aan de verzekeraar dat je 25kW moet rijden en de motor dat is (op uitdraai in dit geval) heeft de verzekeraar de plicht te vermelden dat je onverzekerd rondrijd omdat ze op uitdraai niet accepteren (hetzelfde met een betalingsachterstand, dan mogen ze ook niet de verzekering opschorten zonder dit vooraf te laten weten).

Hiernaast moet de verzekering ook nog aantonen dat het ongeluk (mede)veroorzaakt werd door een teveel aan vermogen, anders moeten ze dus gewoon uitkeren.
Als laatste staat er in de voorwaarden dat de sanctie van de verzekeraar in verhouding moet staan met de overtreding van de verzekerde.

Enige waarmee je problemen KAN krijgen is dus met de politie bij een aanhouding. Zeer kleine kans dat bij aanvechten van een boete je alsnog moet betalen.
 
180,- euro + uitdraai laten maken is niet goedkoop. Maar je bent er dan wel zeker van dat je goed verzekerd bent. Dat is denk ik wat meer waard dan de claims die je aan je broek krijgt als je "onverzekerd" op uitdraai rond rijdt. Goeie aktie dus dat dit er is gekomen :)

Edit: Heb het zo snel nog niet kunnen vinden op de RDW site, iemand linkje?


Nee, ze maken een uitdraai en ze testen hem voor 180 euro.


Verder vind ik het zelf gewoon fijn om te weten dat gewoon alles goed is en er helemaal niks mis kan gaan. Knijp hem zelf toch wel een beetje als ik langs de politie rij. Is niet nodig, maar wat zijn de kosten van een boete van rijden zonder (geldig) rijbewijs? Kan we zo'n beetje uit denk ik en is puur wat je zelf vind. Ik loop het risicozelf namelijk liever niet. Aangezien zulke dingen mij altijd overkomen.........
 
Nee, ze maken een uitdraai en ze testen hem voor 180 euro.


Verder vind ik het zelf gewoon fijn om te weten dat gewoon alles goed is en er helemaal niks mis kan gaan. Knijp hem zelf toch wel een beetje als ik langs de politie rij. Is niet nodig, maar wat zijn de kosten van een boete van rijden zonder (geldig) rijbewijs? Kan we zo'n beetje uit denk ik en is puur wat je zelf vind. Ik loop het risicozelf namelijk liever niet. Aangezien zulke dingen mij altijd overkomen.........


die boete kost 190 euro.
heb hem zelf ook gehad voor het niet in orde zijn van de kentekenpapier. daar staat namelijk nog steeds het originele vermogen op
 
Nee, ze maken een uitdraai en ze testen hem voor 180 euro.


Verder vind ik het zelf gewoon fijn om te weten dat gewoon alles goed is en er helemaal niks mis kan gaan. Knijp hem zelf toch wel een beetje als ik langs de politie rij. Is niet nodig, maar wat zijn de kosten van een boete van rijden zonder (geldig) rijbewijs? Kan we zo'n beetje uit denk ik en is puur wat je zelf vind. Ik loop het risicozelf namelijk liever niet. Aangezien zulke dingen mij altijd overkomen.........
Ik ben in mijn 25kW tijd nooit aangehouden en ken geen verhalen van mensen die in hun 25kW tijd een boete gekregen hebben hiervoor en deze uiteindelijk hebben moeten betalen.
die boete kost 190 euro.
heb hem zelf ook gehad voor het niet in orde zijn van de kentekenpapier. daar staat namelijk nog steeds het originele vermogen op
Moest je deze nog betalen nadat je dit had aangevochten?
 
Laatst bewerkt:
Op uitdraai rijd je volledig verzekerd rond. De motor is 25kW, jij mag alleen 25kW dus er is niets aan de hand. Bij de knmv kreeg ik zelfs een brief dus zwart op wit dat ik volledig verzekerd was indien de motor daadwerkelijk 25kW was incl. een uitleg waarom veel motoren op uitdraai verzekerd worden.

Als jij hebt uitgelegd aan de verzekeraar dat je 25kW moet rijden en de motor dat is (op uitdraai in dit geval) heeft de verzekeraar de plicht te vermelden dat je onverzekerd rondrijd omdat ze op uitdraai niet accepteren (hetzelfde met een betalingsachterstand, dan mogen ze ook niet de verzekering opschorten zonder dit vooraf te laten weten).

Hiernaast moet de verzekering ook nog aantonen dat het ongeluk (mede)veroorzaakt werd door een teveel aan vermogen, anders moeten ze dus gewoon uitkeren.
Als laatste staat er in de voorwaarden dat de sanctie van de verzekeraar in verhouding moet staan met de overtreding van de verzekerde.

Enige waarmee je problemen KAN krijgen is dus met de politie bij een aanhouding. Zeer kleine kans dat bij aanvechten van een boete je alsnog moet betalen.

Jammer dat de verzekering "oneindig" kan procederen.
 
Ik ben al bij de rdw geweest voor het keuren(één van die eerste 2 dus). Motor ging ff de rollenbaan op en toen was t goed.
 
Op uitdraai rijd je volledig verzekerd rond. De motor is 25kW, jij mag alleen 25kW dus er is niets aan de hand. Bij de knmv kreeg ik zelfs een brief dus zwart op wit dat ik volledig verzekerd was indien de motor daadwerkelijk 25kW was incl. een uitleg waarom veel motoren op uitdraai verzekerd worden.
Als jij hebt uitgelegd aan de verzekeraar dat je 25kW moet rijden en de motor dat is (op uitdraai in dit geval) heeft de verzekeraar de plicht te vermelden dat je onverzekerd rondrijd omdat ze op uitdraai niet accepteren (hetzelfde met een betalingsachterstand, dan mogen ze ook niet de verzekering opschorten zonder dit vooraf te laten weten).
Hiernaast moet de verzekering ook nog aantonen dat het ongeluk (mede)veroorzaakt werd door een teveel aan vermogen, anders moeten ze dus gewoon uitkeren.
Als laatste staat er in de voorwaarden dat de sanctie van de verzekeraar in verhouding moet staan met de overtreding van de verzekerde.
Enige waarmee je problemen KAN krijgen is dus met de politie bij een aanhouding. Zeer kleine kans dat bij aanvechten van een boete je alsnog moet betalen.

Élke keer lees ik dit soort onzin weer. Waar halen jullie het toch steeds weer vandaan?

Als je op uitdraai rijdt (dus geen 25Kw op kenteken vermeld), rijd je zonder geldig rijbewijs.
Een verzekering keert niet uit als de bestuurder zonder geldig rijbewijs rijdt. Staat in élke verzekeringspolis als algemene voorwaarde. Had je zelf kunnen weten als je een keer de moeite had genomen er een te lezen.
De verzekering hoeft dus NIETS aan te tonen, je rijdt zonder geldig rijbewijs. Klaar......

Ik vind het niet erg dat je niet weet hoe het zit. Ik vind het wel erg als je anderen verkeerd voorlicht, zoals je nu doet.
 
Jan, dat komt omdat natuurlijk omdat sommige verzekeraars bij het afsluiten van de polis wel 'genoegen' nemen met een uitdraai. De overige voorwaarden worden dan maar even niet genoemd.

Deze mensen weten dus nooit -als puntje bij paaltje komt- of er moeilijk gedaan wordt door de verzekering.

Los daarvan -want het is iets geheel anders- klopt het kenteken(bewijs) niet met de categorie rbw. En daar kan dan geheel terecht voor bekeurd worden.

Het is niet anders.
 
Je had eerder op mijn website moeten kijken Hypertraxx, dan wist je 2 1/2 maand geleden al dat de RDW dit deed via de IKS (Individueel Keuring Speciaal). :)

En in 2012 willen ze dus naar 35kw en vraagt KNMV een verhoging van die 60kW naar 70kW van origineel vermogen. Alleen een klein beetje onzin dat KNMV in dat artikel zegt dat er maar weinig 25kW motoren in de motorhandel te koop zijn... er zijn er voldoende te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan