motor aan de hand met ingetrokken koppeling

VV

MF'er
28 mei 2006
96
0
even een 'domme vraag', maar weet iemand waarom als je met de motor aan de hand loopt met ingetrokken koppeling, omdat ie bijv. in z'n 1 of 2 staat, het altijd veel zwaarder loopt en intesiever duwen is dan wanneer je met een motor aan de hand in z'n vrij loopt?

ik bedoel, je zou toch zeggen dat als ie in z'n 1 staat en je de koppeling intrekt, dat alles dan ontkoppeld is en dat dat net zo licht zou moeten lopen als wanneer ie in zijn neutraal zou staan?

is dit normaal of duidt dit op een niet volledig ontkoppelende koppeling? indien het niet normaal is, wat is dan de meest voorkomende oorzaak en oplossingen?

alvast bedankt voor de info van de technisch meer bedeelden dan ik,

mvg,
vv
 
omdat je dan meer tandwielen en je koppelingskorf en je platen door de olie moet trekken.

in zijn vrij alleen de tandwielas met soms een paar tandwielen.


neem trouwens aan dat je het over niet lopende motor hebt?
probeer maar eens met lopende motor dan is het verschil kleiner of zelfs niet merkbaar
 
Laatst bewerkt:
Met ingetrokken koppeling blijft het altijd wel zwaarder gaan omdat je koppelingsplaten aan elkaar kleven door de olie. Dit geeft dus weerstand en draaien dus niet helemaal vrij.

Koppeling zou inderdaad ook niet helemaal ontkoppeld kunnen zijn. Dan moet je die
even afstellen.
 
daf, ja idd ik doel op een niet-lopende motor. het is idd wel ietsje minder zwaar als de motor loopt, maar als ie in z'n 1 staat, en loopt, dan voel ik toch nog wel dat ie net wat stroever loopt...

bedankt voor je reactie

vv
 
Best wel eenvoudig, de koppeling wordt aangedreven door de versnellingsbak als deze in de versnelling staat, dus je hebt de weerstand van de bak en de weerstand van de koppeling, en zoals de meeste motoren hebben ze een natte koppeling dwz de koppeling zit in de motorolie en de olie laat altijd de platen een beetje kleven, maar de weerstand vanaf de motor naar de koppeling is door een andere overbrenging minder voelbaar, je krukas drijft met een vertraging de koppeling aan en deze gaat naar de bak ( is eigenlijk ook een vertraging!!). en dit gaat dan via een kleiner voortandwiel naar een groter achtertandwiel naar de naaf van het achterwiel, en deze brengt het weer over naar het wiel zelf, moet ook wel want een beetje krukas draait 14.000toeren per minuut en geloof me das een beetje veel voor een achterwiel, vandaar ook de vertragingen.
Dit is maar een eenvoudige uitleg, maar reken maar eens andersom ipv krukas naar achterwiel, dan kom je op een behoorlijke weerstand.
Groeten Ruud
 
dank voor de tech-info ruud

en @the farmer: ja ik heb regelmatig geprobeerd om de vrije slag van de koplleingskabel/hendel wat ruimer af te stellen door de stelmoer op het hendel wat uit te draaien, maar dat maakte nauwelijks/geen verschil. behalve dan dat het aangrijppunt van de koppeling naar mijn gevoel veel te laat werd.

het zijn zo van die kleine dingetjes he waar je meestal niet bij stilstaat (veel van mijn eerder motoren hadden dit ook), maar sinds kort start mijn motor voor geen meter elektrisch meer (accu wsch.) en dan word je tijdens het aanduwen in ze 2 toch telkens weer herinnerd dat dat best zwaar loopt, zo'n licht motortje in ze 2 met ingetrokken kopp.hendel.... :-)
 
als je met lopende motor met ingetrokken koppeling en een versnelling ingeschakeld op de plaats blijft staan (en je motor dus niet weg wil rijden) en daarnaast slipt de koppeling niet in bijvoorbeeld de hoogste versnelling dan is hij goed en hoef je je geen zorgen te maken.
 
als je met lopende motor met ingetrokken koppeling en een versnelling ingeschakeld op de plaats blijft staan (en je motor dus niet weg wil rijden) en daarnaast slipt de koppeling niet in bijvoorbeeld de hoogste versnelling dan is hij goed en hoef je je geen zorgen te maken.

dan is het goed, want hij 'kruipt' niet bij het stoplicht en slipt ook niet in ze 4, 5 of 6.
 
zet je motor eens op de bok, start hem, zet hem in 1ste, en hou je koppeling ingetrokken...
wat zie je? het wiel draait toch!

en wat willem zegt is ook waar. warm loopt het soepeler.
 
Laatst bewerkt:
normaal drijft je krukas de bak aan via de koppeling, je koppeling(shuis) draait dus altijd...
staat de motor vrij, dan hoef je de bak en alles wat daaraan zit niet mee rond te draaien.

Staat de motor in de versnelling, en je wilt duwen, moet je door de compressie heenduwen om de krukas rond te krijgen ...........
trek je de koppeling dan in , dan duw je dus de hele tandwieltrein mee, en je weerstand word dan geleverd door de slip van je koppeling want je krukas blijft dan stilstaan, samen met het koppelingshuis, en hoe kouder de motor, des te dikker de olie die eventueel tussen de platen kan zitten
 
@ KaWaRez.......

wel eens een harley in z'n één aangeduwd en eropgesprongen? _O-
Bij een beetje harley gaat je dat nie lukken ....... :P


trust me on this one O-)


nee, ben geen h-d fan oid, weet alleen dat duwen in je uppie zowieso nie zal lukken , met z'n 2en in de tweede versnelling ging net.
In één had ik bijna de sisy-bar in me giegel.
 
Laatst bewerkt:
Aanduwen bij auto gaat goed in 3 of zelfs 4, als je maar bij ploffen meteen gas geeft èn vrijtrapt. Met sommige brommertjes deed ik dat in hoogste versnelling want bij ietwat hoge compressie blijft anders het wiel stilstaan en sleep je de band over de straat; niet "erop springen" maar gewoon wandelend rustig blijven duwen en steeds ff de koppeling laten opkomen; ploffen is gas bij + vrijknijpen.

Kan zoiets bij dikke motorfietsen niet lukken, wat zie ik over het hoofd?
 
~
Aanduwen bij auto gaat goed in 3 of zelfs 4, als je maar bij ploffen meteen gas geeft èn vrijtrapt. Met sommige brommertjes deed ik dat in hoogste versnelling want bij ietwat hoge compressie blijft anders het wiel stilstaan en sleep je de band over de straat; niet "erop springen" maar gewoon wandelend rustig blijven duwen en steeds ff de koppeling laten opkomen; ploffen is gas bij + vrijknijpen.

Kan zoiets bij dikke motorfietsen niet lukken, wat zie ik over het hoofd?~


mijn ervaring is dat het in de 2 het beste gaat in een hogere versnelling kun je hem niet hard genoeg duwen om een beetje toerental te halen (lees niet stationair)
klein beetje jezelf laten vallen op het zadel was bij een r6 genoeg
 
Kan de een motor ook aanlopen als hij op cdi staat,

Het lijkt mij van niet omdat dit juist allemaal computer gestuurt is en echt stroom nodig heeft. (+ dat mijn motor alleen maar start als de koppeling ingetrokken is) beveiliging.
 
je startmotor draaid alleen als je de koppeling ingeknepen hebt.

voor aanduwen heb je geen startmotor nodig dus zal je motor gewoon vonken. Ook bij cdi ontsteking :)

Maarja, je zal toch een voldoende hoog toerental van krukas moeten hebben, dus (te) hoge versnelling kan niet. Of je moet heel snel rennen :P
Daarnaast hebben sommige ontstekingen een bepaald aantal volt nodig om te kunnen vonken (8 volt ofzo) dus met een ram lege accu wil aanlopen dan ook niet.
 
Kan de een motor ook aanlopen als hij op cdi staat,

Het lijkt mij van niet omdat dit juist allemaal computer gestuurt is en echt stroom nodig heeft. (+ dat mijn motor alleen maar start als de koppeling ingetrokken is) beveiliging.

dit is alleen een beveiliging om te voorkomen dat je de motor kunt starten terwijl die in de versnelling staat, en je zonder erg weg zou spuiten, is alleen maar een contactje, heeft geen invloed op starten door aanlopen

Kawa's kun je over het algemeen niet in de 2e of hogere versnelling krijgen als de motor niet loopt, zit een centrifugaal beveiliging op
 
Terug
Bovenaan Onderaan