Motor aan de hand ..

gliderbee

Die hard MF'er
16 jun 2008
345
112
Lubbeek (België)
Naar ik begrijp moet je volgens de "regels" aan de linkerkant van de motor lopen indien je hem aan de hand moet verplaatsen.

We weten allemaal dat een motor die van je wegvalt niet kan tegenhouden, hoogstens rustig (auw ..) laten zakken .... Daarom klap ik meestal de zijstaander uit en loop dan aan de rechterkant van de motor: wanneer hij naar me toevalt kan ik 'm gemakkelijk houden, wanneer hij van me wegvalt landt hij op de zijstaander.

Dat lijkt me veel logischer en uiteindelijk een kwestie van gewoonte. Waarom zijn de "regels" dan anders (mijn zoon heeft rijschool gevolgd en examen gedaan, en ik kreeg direct een opmerking van hem toen hij me bezig zag ..) ? Is er een goede reden om toch links te lopen ?
 
Ben zelf niet capabel genoeg om rechts van de motor te lopen, voelt heel onnatuurlijk. Ook me motoriek ontbreekt om makkelijk te manoeuvreren.
Wel ben ik blij dat ik altijd links sta, mocht de standaard er niet goed onderstaan. Dan sta ik er altijd naast, is me ondertussen al meerdere malen overkomen. Als je dan rechts van de motor staat heb je niks meer te zeggen. ´´ hoogstens rustig (auw ..) laten zakken ´´
 
Naar ik begrijp moet je volgens de "regels" aan de linkerkant van de motor lopen indien je hem aan de hand moet verplaatsen.

We weten allemaal dat een motor die van je wegvalt niet kan tegenhouden, hoogstens rustig (auw ..) laten zakken .... Daarom klap ik meestal de zijstaander uit en loop dan aan de rechterkant van de motor: wanneer hij naar me toevalt kan ik 'm gemakkelijk houden, wanneer hij van me wegvalt landt hij op de zijstaander.

Dat lijkt me veel logischer en uiteindelijk een kwestie van gewoonte. Waarom zijn de "regels" dan anders (mijn zoon heeft rijschool gevolgd en examen gedaan, en ik kreeg direct een opmerking van hem toen hij me bezig zag ..) ? Is er een goede reden om toch links te lopen ?
Loop eens een stoeprand af en je weet waarom dit een slecht idee is.
 
Inderdaad, voelt heel tegen-natuurlijk.
Ik stap ook op vanaf de linker zijde, dus zou je sowieso je motor eerst op zijn standaard laten zakken en dan rond de motor lopen, ook niet echt handig.

Edit; en ja, als je standaard onverhoopt in klapt en jij staat rechts ven je motor, en niemand in de buurt, dan heb je een probleempje. Dan moet je inderdaad vanaf de rechter zijde op de motor gaan stappen.
Hele enkele keer zie je wel eens iemand op een fiets of motor oid rechts af stappen, ziet er altijd heel knullig uit vind ik
 
Lijkt me dat links lopen het meest praktisch is omdat daar je standaard zit en die moet je uitklappen wanneer je je motor neer wilt zetten, uitsteeksel voor e middenbok zit ook aan je linkerkant.

Tenzij je idd zoals jij de standaard al uitklapt maar dat geeft dan weer mogelijk andere problemen zoals bijvoorbeeld de genoemde stoeprand.
 
Inderdaad, voelt heel tegen-natuurlijk.
Ik stap ook op vanaf de linker zijde, dus zou je sowieso je motor eerst op zijn standaard laten zakken en dan rond de motor lopen, ook niet echt handig.

Edit; en ja, als je standaard onverhoopt in klapt en jij staat rechts ven je motor, en niemand in de buurt, dan heb je een probleempje. Dan moet je inderdaad vanaf de rechter zijde op de motor gaan stappen.
Hele enkele keer zie je wel eens iemand op een fiets of motor oid rechts af stappen, ziet er altijd heel knullig uit vind ik

wat is er moeilijker aan de rechter kant dan aan de linker kant op- en afstappen? :?
Ik doe het door elkaar, net hoe het uit komt. Thuis sowieso rechts omdat ik hem met de linker zijde naast de muur zet.
 
De meeste poppetjes zijn rechts handig (klinkt niet logisch, kweet het. Vraag aan een linkshandige wat hij prettiger vindt)

Mijn frommes stapt ook vanaf de rechterzijde op (gevalletje slechte knie).
Zelf af en toe ook via rechts, al gaat dat niet geheel soepeltjes.
(Poes staat dan stijf naast een muur geparkeerd)
 
wat is er moeilijker aan de rechter kant dan aan de linker kant op- en afstappen? :?
Ik doe het door elkaar, net hoe het uit komt. Thuis sowieso rechts omdat ik hem met de linker zijde naast de muur zet.

Zal niet moeilijk zijn, maar als je het ''nooit'' toepast. Dan voelt het gewoon apart.
 
wat is er moeilijker aan de rechter kant dan aan de linker kant op- en afstappen? :?
Ik doe het door elkaar, net hoe het uit komt. Thuis sowieso rechts omdat ik hem met de linker zijde naast de muur zet.

Zoals iemand al stelt, als je altijd links op stapt, dan voelt rechts op stappen heel tegen-natuurlijk. (voor mij dan hé.)

Verder denk ik dat het sowieso links af stappen iets handiger is gezien je motor naar links over helt als hij op de jiffy staat.
 
Naar ik begrijp moet je volgens de "regels" aan de linkerkant van de motor lopen indien je hem aan de hand moet verplaatsen.

We weten allemaal dat een motor die van je wegvalt niet kan tegenhouden, hoogstens rustig (auw ..) laten zakken .... Daarom klap ik meestal de zijstaander uit en loop dan aan de rechterkant van de motor: wanneer hij naar me toevalt kan ik 'm gemakkelijk houden, wanneer hij van me wegvalt landt hij op de zijstaander.

Dat lijkt me veel logischer en uiteindelijk een kwestie van gewoonte. Waarom zijn de "regels" dan anders (mijn zoon heeft rijschool gevolgd en examen gedaan, en ik kreeg direct een opmerking van hem toen hij me bezig zag ..) ? Is er een goede reden om toch links te lopen ?
Even bij het begin beginnen: je hebt het over regels. Welke regels zijn dat. Waar staat dat? Is het wettelijk geregeld? Of slechts de voorkeur van een willekeurige rijinstructeur?
 
Even bij het begin beginnen: je hebt het over regels. Welke regels zijn dat. Waar staat dat? Is het wettelijk geregeld? Of slechts de voorkeur van een willekeurige rijinstructeur?


Lopend achteruit parkerenLopend achteruit parkeren
Uitvoering:
De motor afzetten en aan de linker zijde van de motor lopen met 2 handen aan het stuur.
Voorrem bedienbaar houden en eventueel gedoseerd bedienen.
Vanaf de rechterzijde van de rijbaan lopend de motor voorbij een parkeervak verplaatsen.
Achteruit lopen met tenminste een hand aan het stuur.

Bron: ''Bijzondere verrichtingen CBR - Verkeerstraining Nederland''
 
Moet ik met m’n Pan European niet aan denken, dat ding weegt ca. 300kg.
Rijden naar het parkeervak en dan zittend op de motor het ding parkeren.
Lopend naast een lichte motor is zoiets inderdaad een stuk makkelijker.
 
het CBR moet je voorbereiden op alle motoren. en er zijn een hoop motoren die de zijpikkel automatisch inklappen als de druk er af gaat (dan hoeven ze geen elektrische beveiliging in te bouwen). dus daar gaat jouw manier niet op. verder zijn de meeste mensen rechtshandig en dus rechts veel sterker. die kunnen dus veel makkelijker rechts duwen / trekken en met links bijsturen (iets met hefboomwerking). verder hoef je de motor niet over zijn dooie punt heen te trekken als je aan de linker kant staat net ver genoeg om de standaard in te klappen is genoeg en tijdens het lopen laat je hem rustig tegen de heup / bovenbeen leunen / drukken zodat hij nooit naar rechts valt. en je hebt na het lopen de keus of je op de zijpikkel parkeert of op de middenbok en daarvan zit de bediening links. en je loopt niet de kans dat de zijpikkel ongemerkt inklapt tijdens het wegzetten want dan staat hij al zo schuin van je af dan heb je ven rechts echt niks meer te vertellen. sta je links dan kan je hem vaak nog wel opvangen als hij naar je toe komt en de zijpikkel zijn werk niet goed doet. en op een instabiele ondergrond (zoals gras gravel of grint) is het veel makkelijker mikken op een plek met voldoende stabiliteit en draagkracht als je aan de zelfde kant als de zijpikkel staat, dan kan je namelijk zien waar hij terecht komt.
 
Lopend achteruit parkerenLopend achteruit parkeren
Uitvoering:
De motor afzetten en aan de linker zijde van de motor lopen met 2 handen aan het stuur.
Voorrem bedienbaar houden en eventueel gedoseerd bedienen.
Vanaf de rechterzijde van de rijbaan lopend de motor voorbij een parkeervak verplaatsen.
Achteruit lopen met tenminste een hand aan het stuur.

Bron: ''Bijzondere verrichtingen CBR - Verkeerstraining Nederland''
Het is dus nergens geregeld.
 
Het is dus nergens geregeld.

Jawel, er is een standaard methode ''geregeld''. Dit zal een instructeur dus ook altijd aan zijn student doorgeven, wanneer deze afwijkt van de standaard zal deze hier dus commentaar op krijgen.

Kortom, wanneer je afrijd is ''dit'' de methode die je toepast. Daarna ben je vrij en blij om te gaan staan en af te stappen op welke manier je maar wil.
 
Moet ik met m’n Pan European niet aan denken, dat ding weegt ca. 300kg.
Rijden naar het parkeervak en dan zittend op de motor het ding parkeren.
Lopend naast een lichte motor is zoiets inderdaad een stuk makkelijker.
Zit er geen achteruitversnelling op? Of is dat bij de Goldwing alleen?
 
Er zijn natuurlijk veel omstandigheden te bedenken waar het niet kan werken, zoals een automatisch inklappende zijstaander, maar dat laatste is bij geen van mijn zeven motorfietsen het geval ... (er zullen er ongetwijfeld wel zijn, neem ik aan).

Ik klap meestal de zijstandaard uit terwijl ik nog op de motor zit, dan is de kans dat hij het evenwicht verliest al veel kleiner. Daarna stap ik links of rechts af naargelang de situatie.

Rechts of links op- en afstappen is zuiver gewoonte, een objectieve reden voor het ene of het andere heb ik nog niet gevonden.

Het gaat er mij hier over dat er bij het rechts lopen met uitgeklapte standaard (indien mogelijk; het zal wel niet ALTIJD kunnen) alvast een MOGELIJKHEID is dat je bij evenwichtsverlies de schade beperkt. Waarom zou je die mogelijkheid "laten liggen" ?
 
Er zijn natuurlijk veel omstandigheden te bedenken waar het niet kan werken, zoals een automatisch inklappende zijstaander, maar dat laatste is bij geen van mijn zeven motorfietsen het geval ... (er zullen er ongetwijfeld wel zijn, neem ik aan).

Ik klap meestal de zijstandaard uit terwijl ik nog op de motor zit, dan is de kans dat hij het evenwicht verliest al veel kleiner. Daarna stap ik links of rechts af naargelang de situatie.

Rechts of links op- en afstappen is zuiver gewoonte, een objectieve reden voor het ene of het andere heb ik nog niet gevonden.

Het gaat er mij hier over dat er bij het rechts lopen met uitgeklapte standaard (indien mogelijk; het zal wel niet ALTIJD kunnen) alvast een MOGELIJKHEID is dat je bij evenwichtsverlies de schade beperkt. Waarom zou je die mogelijkheid "laten liggen" ?

A: Omdat wanneer je lopend aan evenwichtsverlies lijd met de standaard uit de grond raakt de standaard hoogstwaarschijnlijk zal inklappen.
B: Bij het neerzetten van de motor is het praktischer om aan de kant van de standaard te staan. Dit om te zien of hij er goed opstaat.
C: Wanneer je vaalt om hem goed op de standaard te zetten, kun je makkelijker de motor opvangen.
 
De meeste poppetjes zijn rechts handig (klinkt niet logisch, kweet het. Vraag aan een linkshandige wat hij prettiger vindt)

Mijn frommes stapt ook vanaf de rechterzijde op (gevalletje slechte knie).
Zelf af en toe ook via rechts, al gaat dat niet geheel soepeltjes.
(Poes staat dan stijf naast een muur geparkeerd)

Ook ik als linkshandige vind het het prettigst om links naast de motor te lopen net als altijd links opstappen.

Ik heb nog nooit een motor op deze manier om laten donderen in de 20 jaar dat ik het doe O-)
 
A: Omdat wanneer je lopend aan evenwichtsverlies lijd met de standaard uit de grond raakt de standaard hoogstwaarschijnlijk zal inklappen.
B: Bij het neerzetten van de motor is het praktischer om aan de kant van de standaard te staan. Dit om te zien of hij er goed opstaat.
C: Wanneer je vaalt om hem goed op de standaard te zetten, kun je makkelijker de motor opvangen.

Iedereen doet maar zoals hij/zij het liefst doet, maar:

>A: Omdat wanneer je lopend aan evenwichtsverlies lijd met de standaard uit de grond raakt de standaard hoogstwaarschijnlijk zal inklappen.
Evenwichtsverlies kan in beide richtingen zijn, en dan geeft een standaard die hoogstwaarschijnlijk inklapt nog altijd een iets betere kans dan een standaard die ingeklapt gebleven is.
>B: Bij het neerzetten van de motor is het praktischer om aan de kant van de standaard te staan. Dit om te zien of hij er goed opstaat.
Het vraagt even over je zadel kijken om te zien of hij correct uitgeklapt staat voor je hem neerlaat. Of je nu recht naar beneden kijkt (van links) of even over je zadel (van rechts) maakt het verschil niet.
>C: Wanneer je valt om hem goed op de standaard te zetten, kun je makkelijker de motor opvangen
Niet wanneer de motor van je af valt (dus naar rechts indien je links loopt). Ik laat natuurlijk altijd de motor naar mij overhellen wanneer ik hem aan de hand verplaats, maar ze vallen niet altijd zoals je wil (eigenlijk nooit, aangezien je niet wil dat hij valt :)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan