Motor aan de hand ..

Ik denk "faalt"!

Thanks voor de verbetering, had vaalt geschreven|(. TS heeft het gewijzigd naar valt
Zeker weten?
Volgens mij namelijk niet, vandaar dat er ook een beveiliging is zodat je niet per ongeluk kan gaan rijden. Anders heb je bij de eerste bocht naar links een groot probleem.

Meestal klapt de standaard in als je hem aan de grond rijd in een bocht naar links. Meerdere malen gedaan, me eerste motor had helemaal geen beveiliging.

Als je pech hebt ga je op je plaat.
 
Met op- en afstappen klap ik vrijwel altijd ff de jiffy uit, meer uit gemakzucht. Beentje gooien gaat gewoon makkelijker als het ding niet in balans gehouden hoeft te worden, en als 'ie alvast een beetje de goeie kant op gekanteld staat. Logischerwijs sta en loop ik dan ook links van de motor.

Nooit het gevoel gehad alsof 'ie van me af zou vallen met het lopen. Maarja, het lopen gaat dan ook altijd op het gemakje, en de motoren van ons zijn niet zo heel zwaar, ommenabij 200 kilo met vrij lage zwaartepunten.

Maar behalve dat, niks wat je let om rechts te lopen, als je dat makkelijker vindt. Alleen uitkijken dat je jiffy niet per abuis inklapt, want da's minder handig. 😋
 
Ook ik als linkshandige vind het het prettigst om links naast de motor te lopen net als altijd links opstappen.

Ik heb nog nooit een motor op deze manier om laten donderen in de 20 jaar dat ik het doe O-)

_O-_O-_O-
Ik dus wel, en stap ook links af.
Gevalletje jiffy niet goed uitgeklapt en er achter blijfen hangen...
TIMBERRRRR:X
 
Het gesprek gaat weer alle kanten uit en gelukkig dat we allemaal niets beter te doen hebben :+ , dus:

Gezegend met veel goed karma zijn zij die nog nooit hun omgevallen motorfiets hebben moeten rechtzetten, maar voor de mindere goden onder ons (waaronder uw dienaar), terug even naar de basis:

- of je nu links of rechts stapt is in principe een persoonlijke voorkeur (en de mijne is eigenlijk links, zoals bij de meesten);
- motoren vallen af en toe om: je kan bijv. even je evenwicht verliezen terwijl je ernaast loopt (een oneffenheid in de weg, even niet opletten, enz ...);
- de motor kan maar twee kanten op gaan: links of rechts;
- indien je links loopt en de motor valt naar rechts, dan moet je al een HEEL sterke rug hebben om die terug te trekken om een val te vermijden éénmaal hij een aantal graden voorbij is;
- indien je rechts loopt en de motor valt naar links, dan moet je al een HEEL sterke rug hebben om die terug te trekken om een val te vermijden éénmaal hij een een aantal graden voorbij is, BEHALVE indien hij wordt opgevangen door je uitstaande zijpikkel. Dan is je motor gered en heb je misschien wel helemaal geen schade.

Ik kan zelf tientallen manieren verzinnen waarom het tóch zou mislopen, en de meest voor de hand liggende opwerping heb ik (behoudens vergissing) nog niet gelezen: indien je niet gewoon bent om rechts te lopen, zou het wel eens kunnen dat je eerder het evenwicht verliest, en dus uitlokt wat je net wil vermijden.

Los daarvan: een zijpikkel kan inderdaad ingeklapt zijn of gewoon inklappen of slecht uitstaan of te zwak zijn om het op te vangen, enz .. enz ...
Het is inderdaad niet mogelijk terwijl je rechts loopt om je zijpikkel fatsoenlijk terug open te zetten moest hij niet helemaal open staan.

Het is ook niet de BEDOELING om de motor te laten vallen en daarom de zijpikkel open te zetten, en ik REKEN er ook niet op dat de zijpikkel na de "wandeling" nog correct uitgeklapt staat: ik ga dan op de motor zitten om de zijpikkel te controleren en stap dan pas af.: Het gaat er mij uitsluitend om dat indien ik rechts loop met de zijpikkel uit, dat ik dan bij evenwichtsverlies met de motor naar links een heel klein, vaag kansje heb dat de zijpikkel het opvangt en ik zonder schade er mee weg kom. That's all.

Om dezelfde reden open ik nogal eens de zijpikkel wanneer ik de motor van de middenbok moet duwen (en ik er niet opzit, wat mijn voorkeur heeft maar niet altijd lukt): ik sta dan rechts met de zijpikkel links opengeklapt. Indien de motor bij het van de middenbok aflopen dan van me weg kantelt, vangt de zijpikkel dat misschien op en kom ik er zonder schade vanaf.

Dus: geen garantie maar toch een klein kansje dat het goed afloopt, maar indien je links loopt en de motor valt naar rechts weg, wat mij betreft wel een garantie dat je schade hebt en GEEN kans dat het goed afloopt.

Vandaar dus: waarom wordt er aangeleerd om links te stappen en die kleine kans om schade te vermijden laten liggen ? Omdat we het zo gewoon zijn ?

Er zijn twee soorten motorrijders: zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. Misschien niet waar, maar een goed uitgangspunt. Dat geldt ook voor motoren.

Stefan.
 
Grappig zoveel commentaren.Terwijl ik al 70 ben stap ik af door met mijn bovenlichaam wat voorover te leunen met beide handen aan het stuur.Daarmee voorkom je twee dingen.Allereerst druk je daarmee op de voorvork als je tegelijkertijd de motor een tikkeltje schuin houdt.Als mijn rechter ben over het zadel heen op de grond staat kijk ik als eerste naar mijn bok,laat de onderkant steunen op de grond, en trek dan de motor aan de achterkant naar boven.Op die manier heb je als tweede voordeel dat het evenwichtsprobleem is opgelost..En het korstondig afstappen voor een hapje onderweg is simpel.Zittend op de motor je zijstandaard uitklappen, langzaam naar links laten zakken die handel, en je staat.Dus ik begrijp de problemen niet als ouwe knackker.
 
En achteruit lopen met de motor is vrij simpel.Motor gewoon met rechterhand vasthouden aan de zijbeugels, en met je linkerhand zorgen dat je al sturend dat ding in evenwicht houdt, begrijp dus het probleem niet,lol
 
En achteruit lopen met de motor is vrij simpel.Motor gewoon met rechterhand vasthouden aan de zijbeugels, en met je linkerhand zorgen dat je al sturend dat ding in evenwicht houdt, begrijp dus het probleem niet,lol
Welke zijbeugels?
 
Dus: geen garantie maar toch een klein kansje dat het goed afloopt, maar indien je links loopt en de motor valt naar rechts weg, wat mij betreft wel een garantie dat je schade hebt en GEEN kans dat het goed afloopt.
Links lopend controleer je de zijpikkel met je voet voordat je de motor neerzet, en als de zijpikkel toch niet goed zit kun je de motor opvangen.
Rechts lopend kun je de zijpikkel niet met de voet controleren en als ie niet goed zit, kun je de motor zeker niet opvangen.

Er is (veel) meer kans op een vergeten / niet goed zittende zijpikkel dan op het verliezen van je evenwicht, dus: links lopen is veiliger.

Maar een motor is eigenlijk bedoeld om op te rijden, niet om naast te lopen. :]
 
Laatst bewerkt:
Links lopend controleer je de zijpikkel met je voet voordat je de motor neerzet, en als de zijpikkel toch niet goed zit kun je de motor opvangen.
Rechts lopend kun je de zijpikkel niet met de voet controleren en als ie niet goed zit, kun je de motor zeker niet opvangen.

Er is (veel) meer kans op een vergeten / niet goed zittende zijpikkel dan op het verliezen van je evenwicht, dus: links lopen is veiliger.

Maar een motor is eigenlijk bedoeld om op te rijden, niet om naast te lopen. :]

Helemaal eens met dat laatste natuurlijk, maar je heb5 niet altijd te kiezen.

Wat de rest van je antwoord betreft, ik schreef: “en ik REKEN er ook niet op dat de zijpikkel na de "wandeling" nog correct uitgeklapt staat: ik ga dan op de motor zitten om de zijpikkel te controleren en stap dan pas af.”.
 
@MeanBlueMan kan daar volgens mij meer over vertellen.

Maar geen mooie dingen, helaas....

2 x meegemaakt dat een motorrijder verongelukte door in een bocht naar links de zijstandaard tegen het asfalt te rijden.... 1 daarvan was een motoragent ;(

Het kan dus zeker dat je jezelf op die manier onderuit rijdt. Ligt er helemaal aan onder welke hoek je zijstandaard naar voren gericht staat, lijkt mij.
 
Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik(na training) wilde wegrijden, maar een sparringsmaatje voor me sprong en me wees op de zijstandaart.. kostte even een momentje en heb 'm toen een lange knuffel gedaan..
 
Maar geen mooie dingen, helaas....

2 x meegemaakt dat een motorrijder verongelukte door in een bocht naar links de zijstandaard tegen het asfalt te rijden.... 1 daarvan was een motoragent ;(

Het kan dus zeker dat je jezelf op die manier onderuit rijdt. Ligt er helemaal aan onder welke hoek je zijstandaard naar voren gericht staat, lijkt mij.

Denk vooral hoe snel je de motor omgooit. Maar dat er nog motoren zijn die geen wegrij beveiliging hebben verbaasd me wel.
 
Denk vooral hoe snel je de motor omgooit. Maar dat er nog motoren zijn die geen wegrij beveiliging hebben verbaasd me wel.
Nou bij mijn fiets was de koppelingschakelaar doorgesoldeerd in de niet-ingeknepen stand waardoor ik niet in versnelling kon starten.
Toen ik dat in het sleutelblunders topic liet zien meenden een aantal MF'ers (die dachten dat ie in ingeknepen stand was doorgesoldeerd) dat dat juist erg handig was. :X
Dan kun je dus ook wegrijden met uitgeklapte standaard.

Gemak is kennelijk belangrijker dan veiligheid. ;)
 
Nou bij mijn fiets was de koppelingschakelaar doorgesoldeerd in de niet-ingeknepen stand waardoor ik niet in versnelling kon starten.
Toen ik dat in het sleutelblunders topic liet zien meenden een aantal MF'ers (die dachten dat ie in ingeknepen stand was doorgesoldeerd) dat dat juist erg handig was. :X
Dan kun je dus ook wegrijden met uitgeklapte standaard.

Gemak is kennelijk belangrijker dan veiligheid. ;)

🤦🏻‍♂️
Hoeveel moeite is het...
 
Denk vooral hoe snel je de motor omgooit. Maar dat er nog motoren zijn die geen wegrij beveiliging hebben verbaasd me wel.

mijne gaf storing. Ik zou er een nieuwe schakelaar in moeten zetten, maar omdat ik de volgende dag moest (wilde) rijden heb ik hem doorverbonden. Dat is nu een paar jaar geleden...
Ik denk dat ik hem een keer moet vergeten voordat ik er iets aan ga doen. Maar ik heb ook motoren en brommers (gehad) die zo oud zijn dat ze dit soort veiligheid helemaal niet hebben, dus ik zie de noodzaak niet zo.
Net als dat de meeste van mijn auto's geen gordel hebben, ik weet best dat een gordel meestal veiliger is maar ik ga ze er toch ook niet in maken.
 
Jawel, er is een standaard methode ''geregeld''. Dit zal een instructeur dus ook altijd aan zijn student doorgeven, wanneer deze afwijkt van de standaard zal deze hier dus commentaar op krijgen.

Kortom, wanneer je afrijd is ''dit'' de methode die je toepast. Daarna ben je vrij en blij om te gaan staan en af te stappen op welke manier je maar wil.

Gek is dat. Ik heb never nooit geen lessen gehad (gekocht of gekregen) en doe het precies zo... Zit er dan toch iets van apen leren klimmen in die dure lessen?
 
Ik had altijd begrepen dat hoe je van een fiets (motor, brom, of fiets fiets) afstapt te maken heeft met aan welke kant je je mannelijkheid draagt! Die wil je van nature niet snel in de houtgreep hebben wanneer je klem komt te zitten. Dus links is links en recht is rechts afstappen......

Ik rijd mijn motoren achteruit de garage in door er voor te gaan staan en het stuur vast te pakken en vooruit lopende de motor achteruit te duwen (snappen jullie hem nog). Heb ik ooit een verkoper in een showroom zien doen en dat is toch een partij makkelijk! Zeker als je de (zij)standaard uit laat staan maar ik heb het voordeel dat ik ze tegen de muur van de garage kan laten steunen voor ik ze opbok aan het achterwiel.
 
het maximale wat ik loop met de motor is vijf meter vooruit de garage in of vijf achteruit er uit, met bijna 400 kilo ga je geen gekke dingen doen, en ja ik heb hem ook al eens weggelegd. als hij er mee ophoud bel ik een takelwagen, is tot nu nog niet nodig geweest.
 
Ik had altijd begrepen dat hoe je van een fiets (motor, brom, of fiets fiets) afstapt te maken heeft met aan welke kant je je mannelijkheid draagt! Die wil je van nature niet snel in de houtgreep hebben wanneer je klem komt te zitten. Dus links is links en recht is rechts afstappen......
Hoe doen vrouwen dat bepalen?
Maar ik zal je uit de droom helpen, het heeft gewoon te maken of je rechts of links georienteerd bent, zo heb je een hoofd-oog en een hulp-oog (jij knijpt altijd hetzelfde oog dicht) en over handen maar te zwijgen. Je bent dus "straight" of "goofy" en de meesten onder ons zijn Straight... anders had Goofy Straight geheten, maar dat is Drs P. logika.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan