Motor aan de hand ..

Aan de rechterkant voelt zo onnatuurlijk, dat ik het gevoel heb de motor niet goed onder controle te hebben. Lopen met de motor doe ik dus altijd links. Maar ik heb een lage chopper, dus uit een parkeervak e.d. doe ik altijd zittend op de motor:)
 
Als je echt bang bent dat je 'm laat vallen kun je er natuurlijk ook op blijven zitten en een beetje steppen. Doe ik ook regelmatig.
Is alleen wel zwaarder dan ernaast lopen.
 
een motor die je aan het rollen bent en laat vallen op de zijpikkel klapt door de massatraagheid gewoon de zijpikkel in. en dat gaat met zoveel bruut geweld waar dat dunne stokje helemaal niet op berekent is dat je niet alleen de valschade hebt maar waarschijnlijk ook een kromme zijpikkel. en je hebt als je de motor voelt gaan echt niet genoeg reactie om vol in de rem te knijpen en de motor te stoppen voor de zijpikkel ingeklapt is om de simpele reden dat als je wel in de rem knijpt je jezelf uit evenwicht brengt waardoor de motor alleen maar sneller valt. maar als jij graag voor welke reden dan ook aan de andere kant loopt laat je dan door niemand ompraten dat geeft nog meer onzekerheid in de bovenkamer en dan wordt de kans op het verliezen van controle over de motor alleen maar groter.
 
Iedereen doet maar zoals hij/zij het liefst doet, maar:


>C: Wanneer je valt om hem goed op de standaard te zetten, kun je makkelijker de motor opvangen
Niet wanneer de motor van je af valt (dus naar rechts indien je links loopt). Ik laat natuurlijk altijd de motor naar mij overhellen wanneer ik hem aan de hand verplaats, maar ze vallen niet altijd zoals je wil (eigenlijk nooit, aangezien je niet wil dat hij valt :)).
Ik denk "faalt"!
 
een motor die je aan het rollen bent en laat vallen op de zijpikkel klapt door de massatraagheid gewoon de zijpikkel in. en dat gaat met zoveel bruut geweld waar dat dunne stokje helemaal niet op berekent is dat je niet alleen de valschade hebt maar waarschijnlijk ook een kromme zijpikkel. en je hebt als je de motor voelt gaan echt niet genoeg reactie om vol in de rem te knijpen en de motor te stoppen voor de zijpikkel ingeklapt is om de simpele reden dat als je wel in de rem knijpt je jezelf uit evenwicht brengt waardoor de motor alleen maar sneller valt. maar als jij graag voor welke reden dan ook aan de andere kant loopt laat je dan door niemand ompraten dat geeft nog meer onzekerheid in de bovenkamer en dan wordt de kans op het verliezen van controle over de motor alleen maar groter.
Ik zie wat je bedoelt, en dat zal dikwijls, misschien zelfs meestal, kloppen, maar het risico wordt dan ofwel sowieso tegen de grond wegens links lopen zonder zijpikkel uit, ofwel een kleine kans dat de pikkel het toch houdt en dus je motor redt met risico op een verbogen zijpikkel. Ik ga dan wel voor de tweede mogelijkheid. Een garantie is er niet en zoek ik ook niet: het gaat om kansen.
 
Ik zie wat je bedoelt, en dat zal dikwijls, misschien zelfs meestal, kloppen, maar het risico wordt dan ofwel sowieso tegen de grond wegens links lopen zonder zijpikkel uit, ofwel een kleine kans dat de pikkel het toch houdt en dus je motor redt met risico op een verbogen zijpikkel. Ik ga dan wel voor de tweede mogelijkheid. Een garantie is er niet en zoek ik ook niet: het gaat om kansen.
Het is trouwens meestal zo dat je de moto nog net zachtjes kan laten zakken; een zijpikkel die dan openstaat kan dat best opvangen; het gaat om wandelsnelheden ..
 
Links is gewoon logischer om alle redenen die zijn aangegeven.
En je kan ook met motoren van 400kg aan de hand wandelen door ze tegen je aan te laten leunen, niemand die zegt dat je hem 30 graden scheef moet houden.
 
aangezien beide standaards (zijstandaard en middenbok ) bediend worden van de linker zijde zullen de meesten kiezen om links van de motor te lopen .....
 
Links is gewoon logischer om alle redenen die zijn aangegeven.
En je kan ook met motoren van 400kg aan de hand wandelen door ze tegen je aan te laten leunen, niemand die zegt dat je hem 30 graden scheef moet houden.

Natuurlijk kan dat , maar niemand is perfect en soms vallen motoren toch wel om; nogmaals: het gaat me om de beste kans op de minste schade en dat is alles. We zullen het er maar bij laten; ieder zijn ding.
 
Lopen??? Jullie zijn er bewust van dat een motor kan rijden he?
Ik heb ruim 3 weken met zo’n auto op 2 wielen van 400kg in de US gereden. Altijd zo parkeren dat de helling het werk doet. Dus P bult op? Vooruit erin en gewoon zittend erop bult af achteruit laten rollen. P bult af? Recht ervoor en achteruit het vak in rollen en vooruit eruit.

Maar verder, stoppen, jiffy uit, naar links laten zakken, afstaplen. Dat doe ik niet naar rechts maar als er noodzaak is kan je rechts lopen. Why not? Geen wet die het verbied.
 
Maar wat ik dus niet begrijp, is hoe je de motor dan neerzet als je zijstandaard om wat voor reden dan ook ingeklapt is. Zet je hem dan ff schuin tegen het hek, een lantaarnpaal, etc, dan omlopen en op de standaard?
 
Maar wat ik dus niet begrijp, is hoe je de motor dan neerzet als je zijstandaard om wat voor reden dan ook ingeklapt is. Zet je hem dan ff schuin tegen het hek, een lantaarnpaal, etc, dan omlopen en op de standaard?
Ik ga er op zitten en klap dan de standaard uit (maar het uitgangspunt is dus dat hij al uitgeklapt is terwijl ik er mee aan de hand loop).
 
Met alle respect, ik vind dat onhandig. Buiten dat ik waarschijnlijk alsnog om zou vallen, stap je dus eerst af, dan loop je ermee, stapt dan weer op om de standaard uit te klappen en dan weer afstappen. Het moet je hobby maar zijn :+
 
Met alle respect, ik vind dat onhandig. Buiten dat ik waarschijnlijk alsnog om zou vallen, stap je dus eerst af, dan loop je ermee, stapt dan weer op om de standaard uit te klappen en dan weer afstappen. Het moet je hobby maar zijn :+

Nee hij zegt uitklappen, afstappen, lopen, neerzetten.

Mijn smaak ook niet, de kans is groter dat je standaard niet goed zit dan dat hij onder het lopen van je af valt.
 
De tip van in versnelling te zetten likt me niet slecht. Luister eens goed op minuut 3:22 tot 3:26 “... let it fall that way [links] because the kickstep is down”. Dat is precies waarover ik het heb.
Je kan links of rechts lopen naar gewoonte maar rechts met links de zijstaander uit heb je een kleine kans dat er geen schade zal zijn indien je de motor zachtjes op de staander kan laten landen bij evenwichtsverlies naar links. Links lopend heb je die mogelijkheid niet bij evenwichtsverlies naar rechts. Ik weet wel dat er geen garantie is, dat het niet altijd kan of lukt, enz ...: het gaat me uitsluitend om een mogelijkheid die de meesten laten liggen (samen met hun motor :+).
 
Nee hij zegt uitklappen, afstappen, lopen, neerzetten.

Mijn smaak ook niet, de kans is groter dat je standaard niet goed zit dan dat hij onder het lopen van je af valt.
Klopt, en ik heb al gezegd dat er geen garantie is: het gaat om een klein kansje op geen of mindere schade dat je laat liggen indien je links loopt.

Iedereen geeft voortdurend mogelijkheden aan waarom het misschien niet zal helpen, maar baat het niet, dan schaadt het niet.
 
Klopt, en ik heb al gezegd dat er geen garantie is: het gaat om een klein kansje op geen of mindere schade dat je laat liggen indien je links loopt.

Iedereen geeft voortdurend mogelijkheden aan waarom het misschien niet zal helpen, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Garanties zal je nooit hebben.

Ik zou het niet doen om de eerder genoemde reden. De kans is groter dat de jiffy niet goed uitstaat en je dus aan de verkeerde kant staat om hem dan op te vangen dan dat hij bij het lopen van je af zal vallen.
 
Ik heb altijd begrepen dat het lopen met de motor op nadrukkelijk verzoek van de verzekeraars is toegevoegd aan het les en examen programma van het CBR. Omdat het dus zo vaak mis ging, met net aangeschafte motoren...
Ik hoop dus voor TS dat zijn verzekering niet meeleest hier dat hij eigenwijs rechts naast zijn motor loopt. :P
 
Voornamelijk omdat de meeste mensen motorisch beter zijn met rechts en het dus fijner is om de rechter arm (bijna) gestrekt te hebben aan het stuur. Ook stap je normaal gesproken links op de motor, best handig als je dus al aan de goede kant van staat tijdens het lopen.
 
@gliderbee , Ducati past een jiffy toe van het type zelf inklappende satéprikker.
Niet allemaal, bij mijn oude 750 ja en de huidige 888 niet. Daarom moest ik slikken tijdens de rit op de 888 dat ik erachter kwam dat de jiffy nog uitstond....|(

Mijn motoriek is zodanig dat ik niet rechts naast de motor goed manoeuvreren....ook op motor stappen.
 
een motor die je aan het rollen bent en laat vallen op de zijpikkel klapt door de massatraagheid gewoon de zijpikkel in.
Zeker weten?
Volgens mij namelijk niet, vandaar dat er ook een beveiliging is zodat je niet per ongeluk kan gaan rijden. Anders heb je bij de eerste bocht naar links een groot probleem.
 
>B: Bij het neerzetten van de motor is het praktischer om aan de kant van de standaard te staan. Dit om te zien of hij er goed opstaat.
Het vraagt even over je zadel kijken om te zien of hij correct uitgeklapt staat voor je hem neerlaat. Of je nu recht naar beneden kijkt (van links) of even over je zadel (van rechts) maakt het verschil niet.
Dat kijken vergeet je geheid een keer.. en dan is er geen houden meer aan. Geen punt als je gewoon links staat.
En kijken is leuk, maar controleren met je voet of ie echt goed staat is beter.

Ik begrijp het risico van links lopen niet, je houdt de motor niet rechtop maar iets naar links, dus er is vrijwel geen risico dat ie naar rechts valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan