Motor aan particulier verkopen. Hoe laten betalen?

Klok..klepel.

De fraude zoals jij die beschrijft vond plaats middels ongedekte cheques. Zodra jij die als klant inlevert bij je bank, wordt dat bedrag bijgeschreven op jouw rekening met een soort van voorbehoud. Als die cheque vals of niet gedekt is, wordt het bedrag weer afgeschreven.


Dat is toch echt wat anders dan bij een echte overschrijving van bankrekening A naar bankrekening B.
Voor jou even de klepel uitleggen:
Bepaalde buitenlandse banken voeren de overschrijving uit op basis van een ongedekte cheque, vóór de controle gebeurd.
Overschrijving gebeurd snel, controle enkele dagen later.
De ontvanger heeft op geen moment zicht wat de bron van de overschrijving is. (rekening / cheque)

U hoeft het niet te geloven uiteraard, ik post het maar even, mss dat iemand er iets aan heeft en in een twijfel situatie navraag doet bij zijn bank.
 
Gewoon over laten maken en controleren op je eigen rekening of het er op staat. Cash storten moet je ook een percentage over betalen volgens mij.
 
Gewoon over laten maken en controleren op je eigen rekening of het er op staat. Cash storten moet je ook een percentage over betalen volgens mij.
zie bovenstaande berichten dus... Enneh, elke bank heeft een aantal cashstortingen kosteloos. (zou wat zijn zeg; dan zie ik het graag ook andersom, dan kom ik wel elke dag cash halen...)
 
Voor jou even de klepel uitleggen:
Bepaalde buitenlandse banken voeren de overschrijving uit op basis van een ongedekte cheque, vóór de controle gebeurd.
Overschrijving gebeurd snel, controle enkele dagen later.
De ontvanger heeft op geen moment zicht wat de bron van de overschrijving is. (rekening / cheque)

U hoeft het niet te geloven uiteraard, ik post het maar even, mss dat iemand er iets aan heeft en in een twijfel situatie navraag doet bij zijn bank.
Dus de bank van de 'kopende' partij met de valse cheque, schrijft op basis van de cheque al geld over naar de bankrekening van de verkoper?

Nope, het is de verkoper die een cheque thuisgestuurd krijgt, deze inlevert bij zn bank en dan het bedrag op zn rekening krijgt bijgeschreven. Tot de bank dus erachter komt dat de cheque ongedekt is.

En dan boekt de bank het bedrag dus weer van de rekening terug. En daar gaat het mis dus, dat de verkoper denkt dat de ingewisselde cheque 100% gedekt is zodra het geld op de rekening staat. En dat is dus niet het geval.


Mja, zodra ze beginnen over betalen met cheque weet je eigenlijk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Dus de bank van de 'kopende' partij met de valse cheque, schrijft op basis van de cheque al geld over naar de bankrekening van de verkoper?

Nope, het is de verkoper die een cheque thuisgestuurd krijgt, deze inlevert bij zn bank en dan het bedrag op zn rekening krijgt bijgeschreven. Tot de bank dus erachter komt dat de cheque ongedekt is.

En dan boekt de bank het bedrag dus weer van de rekening terug. En daar gaat het mis dus, dat de verkoper denkt dat de ingewisselde cheque 100% gedekt is zodra het geld op de rekening staat. En dat is dus niet het geval.


Mja, zodra ze beginnen over betalen met cheque weet je eigenlijk genoeg.
dat denk ik ook inderdaad, want hier in NL hebben we ze al een jaar of 20 niet meer, dus enig wantrouwen is vrij terecht... :)
 
Dus de bank van de 'kopende' partij met de valse cheque, schrijft op basis van de cheque al geld over naar de bankrekening van de verkoper?

Nope, het is de verkoper die een cheque thuisgestuurd krijgt, deze inlevert bij zn bank en dan het bedrag op zn rekening krijgt bijgeschreven. Tot de bank dus erachter komt dat de cheque ongedekt is.

En dan boekt de bank het bedrag dus weer van de rekening terug. En daar gaat het mis dus, dat de verkoper denkt dat de ingewisselde cheque 100% gedekt is zodra het geld op de rekening staat. En dat is dus niet het geval.


Mja, zodra ze beginnen over betalen met cheque weet je eigenlijk genoeg.
Ongeveer.
Alleen kan je wel degelijk (niet meer in BNL) een overschrijving laten uitvoeren bij de bank mét een cheque.
De opdracht wordt meteen doorgegeven (verschijnt op je rekening) de transfer gebeurd na controle (of niet in dit geval)

Helemaal gelijk wat betreft cheques - al vinden hele volksstammen dat nog geheel normaal - maar in deze situatie weet je dat gewoonweg niet.
De opdracht is: overschrijving van bank XXX in naam van meneer/prins whatever.

Kort gezegd: wees extra op de hoede met overschrijvingen vanuit het buitenland.
 
Blijft raar dat een commercieel bedrijf zelfs ouwe meuk niet inruilt. Die gasten schuiven dat toch direct door?

Alleen.moet je niet verwachten dan de hoofdprijs te krijgen..

Ik heb nog niet heel lang terug meegemaakt dat ze zelfs iets van 2018 niet wilden hebben. Een Suzuki Address 110 motorscootertje, die wilde ik in 2019 van de hand doen. Een dealer wilde 'm niet hebben. Een andere in Amsterdam wel. Daar komt ie wel tot z'n recht. :+
 
Laatst brommert in Duitsland gekocht. Hij wilde hoe dan ook cash. Dus met hele stapel 50-jes samen met hem daar naar de bank. Beveiligers voor de deur, mondkapjes. Leek wel een overval haha. Geld daar door de machine gehaald, contractje ingevuld, en motor meegenomen. Verder aardige kerel, koffie, praatje met zijn vrouw gemaakt. Affijn, ging verder soepel. Hij vertrouwde de banken niet. Tja, dat kan. Ik ook niet zo, maar met zo'n pak papier op pad, heeft toch wel iets heel ouderwets. Bij de verkoop van mijn vorige werd geld gewoon staande op de oprit overgemaakt. Stond er gelijk op, klaar. Twee minuutjes werk. Toch handiger.
 
Nou jongens, heb hem vanmiddag verkocht via een overschrijving. Ze had dezelfde bank dus geld stond meteen op de rekening. Gek genoeg reed ze al meteen met een vriend achterop naar huis. Maarja is haar pakkie aan. :?
 
zie bovenstaande berichten dus... Enneh, elke bank heeft een aantal cashstortingen kosteloos. (zou wat zijn zeg; dan zie ik het graag ook andersom, dan kom ik wel elke dag cash halen...)
Abn niet. Laatst meegemaakt dat de verkopende partij moeilijk begon te doen. En altijd op je eigen rekening kijken. Ze maken zelfs de apps na.
 
Dat is dus wel zo. Zo lang het geld niet effectief op je rekening staat, ben je nooit zeker. Dat staat vast.

Als het op je rekening staat is er geen probleem. Zolang dat niet gebeurd is, Motor niet meegeven.
Uiteraard zorg je ook dat je de gegevens van de koper hebt. Identiteitsbewijs even kopiëren dan ben je ook zeker.
Ik zou als koper never nooit een kopie van mijn ID afgeven. Zeer onverstandig om dit af te geven. Als het mij gevraagd wordt haak ik direct af. Mij niet bellen!
 
Ik zou als koper never nooit een kopie van mijn ID afgeven. Zeer onverstandig om dit af te geven. Als het mij gevraagd wordt haak ik direct af. Mij niet bellen!
Heb laatst een motor verkocht; de koper vroeg om een testrit.
Op zich prima; maar dan wel even het testrit formulier ondertekenen. Daar staat dan ook gewoon het burgerservicenummer/rijbewijsnummer en adres op.

En gewoon altijd op je "gut feeling" vertrouwen.. zint het niet? Of vertrouw je het niet? Gewoon afhaken.
 
Je kan altijd een verkoop doen via marktplaats. Dan kan het met hun app betaald worden. Je ziet gelijk of de betaling gelukt is.
Ja, vrijdag gedaan. Na 5 uur betaald. Koper moest zich eerst bij marktplaats identificeren en kan tot maandag op zn geld wachten. Betaalverzoek van de bank is handiger
 
Vanuit kopersperspectief: ik heb m'n motor destijds ook contant betaald. Ging niet om een wild bedrag, maar ik kon het niet uit de muur trekken. Ik moest toen het geldbedrag bij de bank bestellen, en kon het pas een paar dagen later ophalen op het bankkantoor. Hoop gedoe om aan twee en een half rooitje in contanten te komen.
 
Vanuit kopersperspectief: ik heb m'n motor destijds ook contant betaald. Ging niet om een wild bedrag, maar ik kon het niet uit de muur trekken. Ik moest toen het geldbedrag bij de bank bestellen, en kon het pas een paar dagen later ophalen op het bankkantoor. Hoop gedoe om aan twee en een half rooitje in contanten te komen.
Precies. Doe ik ook niet aan mee. Paar honderd euro wil ik nog wel contant doen, maar meer dan dat graag digitaal
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Sommigen willen ook graag contant vanwege belastingtechnische redenen. :+
 
Vanuit kopersperspectief: ik heb m'n motor destijds ook contant betaald. Ging niet om een wild bedrag, maar ik kon het niet uit de muur trekken. Ik moest toen het geldbedrag bij de bank bestellen, en kon het pas een paar dagen later ophalen op het bankkantoor. Hoop gedoe om aan twee en een half rooitje in contanten te komen.

Bij rabobank kun je de pinlimiet verhogen. Als je dat gedaan hebt kun je meteen meer pinnen. Ik vind dat dus geen probleem.
Contant geld vertrouw ik op 1 of andere manier meer dan digitaal.
 
ik vraag altijd wat de andere partij wil bij grotere bedragen, want ik vind het zelf onhandig om een groot bedrag bij de bank te gaan halen, te overhandigen waarna de andere partij meteen naar de bank gaat om te storten.
Belastingtechnisch snap ik nog enigzins, maar ik vraag me wel af in hoeverre de belasting dingen controleert. Als je een voertuig overschrijft en er kan geen betaling aan gelinkt worden, dan snapt de belasting toch ook wel dat er niks gratis weggeven is?

Bij ABN kun je de pinlimiet ook verhogen, ik heb mijn nieuwe Panigale ook gepind :)
 
Precies. Doe ik ook niet aan mee. Paar honderd euro wil ik nog wel contant doen, maar meer dan dat graag digitaal
Heb meerdere keren de app gebruikt. Je moet inderdaad wel van ye voren allebei een volledige mp account hebben, waarbij de bankrekening al is gechecked door mp..

Daarna zie je in de chathistorie of er betaald is. Staat inderdaad dan niet op je eigen rekening, maar op een tussenrekening. Betaalverzoek kan inderdaad ook, maar sommige banken gaan niet verder dan een x-bedrag..

Sorry.. heb het verkeerde bericht ge qoute..
 
Terug
Bovenaan Onderaan