Motor aanschaffen als Nederlander in Duitsland

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Heb even een vraag voor een maatje van me. Hij gaat vanaf januari in Duitsland wonen voor zijn werk maar blijft wel in Nederland ingeschreven.

Kan hij in Duitsland een motor kopen... een jaar rijden en bij terugkomst in Nederland invoeren?

En hoe zit dat dan met kenteken zolang je daar rijdt etc.?
 
Ik neem aan, dat hij zich in Duitsland in moet schrijven, voordat hij daar een motor op naam kan zetten.
 
Voor een Duitse plaat wel waarschijnlijk. Maar is er een manier om als "expat" een motor aan te schaffen en na een jaar in te voeren ?
 
als het goed is hoef je niet in te schrijven maar je moet wel een adres hebben. er zijn zat nederlanders met een huis in het buitenland en daar lokaal een auto of motor op lokaal kenteken. in nederland invoeren gaat ook prima net als ieder ander die een motor uit het buitenland invoert. meenemen als verhuisboedel gaat niet lukken want dan zal je echt in duitsland moeten gaan wonen en inschrijven. en zolang dat ding op duits kenteken staat mag je er met je nederlandse rijbewijs niet in nederland op rijden.
 
Of het in Duitsland is toegestaan weet ik niet.

In dat jaar moeten ze hem niet met de motor in NL aanhouden want dan kan hij flink in de buidel tasten.

Hangt er vanaf.
Om een voertuig in Duitsland aan te melden, moet jij je ook inschrijven in Duitsland. (daar zijn ook twee opties voor. hoofdverblijf en ....verblijf)
Verblijf je met een (eigen) voertuig in één van de EU lidstaten, wat niet het land van jouw inschrijving is, dan mag je er 6 maand onafgebroken in een ander land rijden. (af en toe een keer aantoonbaar naar huis, geen probleem dus)
Voor het omkeuren na uitschrijven/inschrijven staat maximaal 12 maand voor, als ik het mij zo goed herinner...

Maar het is vroeg, misschien zoek ik er morgen nog wel even een link bij :P
 
of motor in Nederland
Lees voor
Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP))? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat u ter beschikking staat? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen, moet u bij ons hiervan melding doen. Gebruik daarvoor het online formulier Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.
 
Je kunt je in Duitsland inschrijven zonder je uit Nederland uit te schrijven (een kleine 10 jaar geleden tenminste nog wel). Ze keken bij de Duitse gemeente wel een beetje vreemd, het was hoogst ongebruikelijk, maar niet verboden. Als die vriend iemand kan vinden waar hij zich bij mag inschrijven (of zelf gewoon een woning tot z'n beschikking heeft), heeft hij dan dus een Duits adres.
Ik weet alleen niet hoe de Nederlandse belastingdienst daar tegenaan kijkt als hij weer terugkomt naar Nl. Als hij nog een adres in Nl had, lijkt hij me weer niet echt een expat.
Vergeet ook niet te informeren of een verzekeraar je wil verzekeren. Zonder een eVB, ofwel een bevestiging van een verzekeraar dat deze je wil verzekeren (en waarbij je ook meteen tijdelijk verzekerd bent), krijg je geen voertuig op naam.
 
Ik heb meerdere jaren ingeschreven gestaan in Duitsland, met als hoofdverblijf Duitsland en tweede verblijf Nederland. En ik had een Duits gekentekend voertuig, en reed daar mee 95% van de tijd in Nederland rond.
 
of motor in Nederland
Lees voor
Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP))? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat u ter beschikking staat? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen, moet u bij ons hiervan melding doen. Gebruik daarvoor het online formulier Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.


Aufenthaltsdauer von weniger als sechs Monaten

Wenn Sie für weniger als sechs Monate in ein anderes EU-Land ziehen, brauchen Sie Ihr Auto dort nicht anzumelden und auch keine Zulassungssteuern dafür zu bezahlen. Ihr Auto bleibt in Ihrem Wohnsitzland zugelassen. Möglicherweise müssen Sie jedoch Kraftfahrzeugsteuern bezahlen. Kraftfahrzeugsteuern sind für die Nutzung Ihres Autos in Ihrem neuen Land zu entrichten. Es empfiehlt sich, bei Fahrten mit Ihrem Auto stets die Zulassungsbescheinigung, einen Eigentumsnachweis und einen Nachweis über Ihren ständigen Wohnsitz mitzuführen, so dass Sie bei einer Verkehrskontrolle nachweisen können, in welchem Land Sie steuerpflichtig sind.


Aufenthaltsdauer von mehr als sechs Monaten

Wenn Sie in ein anderes EU-Land ziehen und Ihr Auto mitnehmen, müssen Sie es innerhalb von sechs Monaten nach Ihrer Ankunft im neuen Land anmelden. Wenn Sie Ihren gewöhnlichen Wohnsitz in Ihrem neuen Land haben, müssen Sie dort auch Steuern für Ihr Auto bezahlen.

In der Regel haben Sie zwölf Monate Zeit, um Ihr Auto nach Verlegung Ihres gewöhnlichen Wohnsitzes in Ihr neues Wohnsitzland zu überführen.


Bron

Kortom, aanmelden in Duitsland, motor kopen, jaar rondrijden en werken, en dan na een maand of wat bij terugkeer in Nederland op je gemak de motor omkeuren naar Nederlands kenteken.
(zo zou ik het doen)
 
Je kunt je in Duitsland inschrijven zonder je uit Nederland uit te schrijven (een kleine 10 jaar geleden tenminste nog wel). Ze keken bij de Duitse gemeente wel een beetje vreemd, het was hoogst ongebruikelijk, maar niet verboden. Als die vriend iemand kan vinden waar hij zich bij mag inschrijven (of zelf gewoon een woning tot z'n beschikking heeft), heeft hij dan dus een Duits adres.
Nou.. hij gaat in een soort van katholiek klooster achtig geval wonen in beieren. Daar heeft hij dus een kamer/verblijf maar de grote baas betaald (en we weten allemaal dat die er warm bij zitten). Neem aan dat inschrijving in die lokale Beierse gemeente wel moet lukken dan. Zou het meenemen van de motor als boedel terug naar Nederland dan wel lukken? Anders is inschrijven wellicht niet eens nodig.

Ik heb meerdere jaren ingeschreven gestaan in Duitsland, met als hoofdverblijf Duitsland en tweede verblijf Nederland. En ik had een Duits gekentekend voertuig, en reed daar mee 95% van de tijd in Nederland rond.
Hoe heb jij dat toen aangepakt? En hoe meldt je je hoofd en tweede adres aan op die manier dan? Was jij er ook voor het werk? Lijkt me wel een goed plan eigenlijk.
Bron

Kortom, aanmelden in Duitsland, motor kopen, jaar rondrijden en werken, en dan na een maand of wat bij terugkeer in Nederland op je gemak de motor omkeuren naar Nederlands kenteken.
(zo zou ik het doen)
Klinkt goed. En aanmelden is dat gewoon binnen de gemeente waar je woont? Is dat dan als hoofdadres of als tweede adres? En krijgt ie dan ook een plat van het kreis waar hij zich daar in bevindt?
Dat meenemen en omkeuren en Nederland is goed te doen kwam ik achter.
 
en al zou de nederlandse politie of douanecontroleur hem in NL staandehouden met zijn duits-geketekende motor, dan nog is het een karwei om de boete te berekenen, namelijk 30% van de BPM-naheffing... dacht ik.
 
Hij moet zijn adres registreren bij de BurgerAmt (binnen twee weken na aankomst). Vervolgens kan hij een motor kopen en met een Duitse plaat rondrijden. Om de motor BPM-vrij in te voeren in NL dient hij minimaal een jaar woonachtig te zijn in Duitsland, en de motor minimaal 6 maanden in bezit (lees: op zijn naam geregistreerd hebben) hebben. Dan geldt de motor bij terugkomst als inboedel en ben je dus vrijgesteld van BPM.
 
1537172040662.png
 
Nou.. hij gaat in een soort van katholiek klooster achtig geval wonen in beieren. Daar heeft hij dus een kamer/verblijf maar de grote baas betaald (en we weten allemaal dat die er warm bij zitten). Neem aan dat inschrijving in die lokale Beierse gemeente wel moet lukken dan. Zou het meenemen van de motor als boedel terug naar Nederland dan wel lukken? Anders is inschrijven wellicht niet eens nodig.
Inschrijving lukt alleen wanneer het een geldig woonadres is. Geen hotel of iets dergelijks.....
Antwoord over de boedel is al gegeven........

Hoe heb jij dat toen aangepakt? En hoe meldt je je hoofd en tweede adres aan op die manier dan? Was jij er ook voor het werk? Lijkt me wel een goed plan eigenlijk.
Ik had op dat moment een woning in NL en DE en werkte hoofdzakelijk in NL


Klinkt goed. En aanmelden is dat gewoon binnen de gemeente waar je woont? Is dat dan als hoofdadres of als tweede adres? En krijgt ie dan ook een plat van het kreis waar hij zich daar in bevindt?
Dat meenemen en omkeuren en Nederland is goed te doen kwam ik achter.

Als hoofdadres uiteraard. En ja, dat is altijd een kentekenplaat van het kreis waar je woont.
 
Duidelijk verhaal. Meenemen als boedel gaat dan niet lukken in dit geval (ivm adres). Is het dan wel mogelijk om een motor met Duitse plaat te gaan rijden om die later in te voeren via dezelfde weg als dat je normaal een motor invoert? Of ook niet mogelijk ivm geen 'eigen' Duits adres?
 
Duidelijk verhaal. Meenemen als boedel gaat dan niet lukken in dit geval (ivm adres). Is het dan wel mogelijk om een motor met Duitse plaat te gaan rijden om die later in te voeren via dezelfde weg als dat je normaal een motor invoert? Of ook niet mogelijk ivm geen 'eigen' Duits adres?

Lees alle reacties nog eens aandachtig door.....
 
Duidelijk verhaal. Meenemen als boedel gaat dan niet lukken in dit geval (ivm adres). Is het dan wel mogelijk om een motor met Duitse plaat te gaan rijden om die later in te voeren via dezelfde weg als dat je normaal een motor invoert? Of ook niet mogelijk ivm geen 'eigen' Duits adres?
Wat zou dan nog het voordeel zijn? Wanneer je liever een motor koopt in Duitsland kan je die dan toch beter gelijk "importeren" en er een Nederlandse plaat op schroeven? Dan heb je qua woonplaats en verzekering ook geen gedonder...
 
Eerst een jaar in Duitsland rondrijden scheelt best wel veel in de te betalen BPM en door het maken van veel kilometers schrijf je ook af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan