Motor aanschaffen bij een autohandelaar/autobedrijf

5 okt 2015
242
0
Amsterdam
Nu ik mijn motorrijbewijs heb behaald zit ik rustig op mijn gemak hier op MF informatie in te winnen over motoren, bezoekjes brengen aan motorzaken in mijn directe omgeving en het internet af te speuren in mijn zoektocht naar mijn eerste motor.

Het valt mij op dat ik soms zowel op Nederlandse als Duitse sites zie dat autohandelaren ook (tweedehandse) motoren aanbieden. Vaak betreft het dan maar 1 motor naast het wagenpark, maar het wil ook wel eens een dozijn zijn. Ik ga er van uit dat motoren daar voornamelijk staan door inruil of als nevenactiviteiten naast het handelen in auto's.

Zijn er MF leden die (in het verleden) een motorfiets bij een autohandelaar hebben gekocht? Zo ja, hoe kijk je daar op terug? Of is het "not done" en koop je melk gewoon bij de melkboer?
 
Ik kom er pas bij kijken, maar er zijn hier MF leden die al op een tweewieler zitten sinds 500 v. Chr. :Y Aardig wat ervaring en waardevolle lessen hier waar ik maar al te graag wat van mee pik.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik toegeven, leerzaam en leuk forum hier.

Ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vraag.
 
Ligt er een beetje aan. Hier in het dorp zit een autohandelaar die ernstig motorliefhebber is en dus ook in motoren handelt. Ik zou er zo een motor kopen. Als je echt bij een Autodealer komt waar 1 motor staat dan heb je vaak een inruiler waar die autohandelaar waarschijnlijk ook snel van af wil. Kun je je voordeel mee doen. Garantie is vaak niet aan de orde en onderhoud ook niet. Dus voor een scherpe "zo meenemen" prijs waarbij je er van uitgaat dat ie nog een omderhoudsbeurt nodig heeft kun je het best doen. Zelf heb ik het nog nooit gedaan omdat ik in de regel bij een particulier koop.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een motor verkocht aan een auto handelaar. Er zaten nog al wat gebreken aan die eerlijk allemaal heb toegelicht. Vervolgens stond deze met de gebreken te koop als in prima staat. Maar goed, dat kan ook zo zijn met auto's daar.
 
Gelukkig is hier geen eenduidig antwoord op. *O*

Autozaken ruilen soms (erg tegen hun zin, maar dat terzijde :P )een motor in. Die staat dan verloren tussen al het blik.
Met een beetje geluk hebben ze daar net zo veel verstand van motoren, als een konijn van figuurzagen.
Ik zeg: kopen dus ;(

Maar aan de andere kant: je kunt er ook geluk mee hebben. :Y


;)
 
Ligt er een beetje aan. Hier in het dorp zit een autohandelaar die ernstig motorliefhebber is en dus ook in motoren handelt. Ik zou er zo een motor kopen. Als je echt bij een Autodealer komt waar 1 motor staat dan heb je vaak een inruiler waar die autohandelaar waarschijnlijk ook snel van af wil. Kun je je voordeel mee doen. Garantie is vaak niet aan de orde en onderhoud ook niet. Dus voor een scherpe "zo meenemen" prijs waarbij je er van uitgaat dat ie nog een omderhoudsbeurt nodig heeft kun je het best doen. Zelf heb ik het nog nooit gedaan omdat ik in de regel bij een particulier koop.

Garantie en onderhoud heb je idd niet en die beurt moet je dan maar gauw ergens anders laten doen, maar als je bij een bedrijf koopt, heb je wel je consumentenbescherming die je bij een particulier niet hebt.
Je hebt dus minder risico op een kat in de zak.
 
Ik heb ooit bij een autohandelaar een motorfiets aangeschaft.
Meeneem prijs,
maar je moet wel iemand meenemen die er wel kijk op heeft.
Dus zelf alles nalopen en verversen.

Geen spijt gehad,
Jaren mee gereden.
Mijn schoonvader heeft hem nu, Die goede man is ernstig ziek.
En heeft vastgelegd dat ik hem terug krijg.
 
ooit in een grijs verleden mijn motor ingeruild bij een autohandelaar.

Baby opkomst enz. Kocht een leuke auto en kreeg een leuke prijs voor de motor, daarom geen zin om er verder mee te leuren.

De motor was uitstekend in orde dus degene die hem gekocht heeft later had er een goede motor aan gehad.

Kortom, gewoon even goed opletten, er kunnen ook leuke aanbiedingen tussen zitten.
Meestal willen ze er namelijk snel weer vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het niet uitmaakt waar je een motor koopt.
Je moet zelf opletten wat er met het ding wel/niet aan de hand is.(dat doet een ander niet voor je)
Als je naar een bep. merk/type gaat kijken, google dan eerst(of vraag hier) naar de 'zwakke plekken' van dat merk/type, zodat je weet waar je op moet letten.
 
Motorhuis Bakker en Emile Bakker Auto's in Nieuw Weerdingen doet ook in beide en ruilt ook over en weer in.
Overigens heeft mijn zoon zijn RF900 destijds ook hier bij de lokale Renault dealer gekocht. De monteurs waren daar overigens zelf ook motorrijders. Aangezien die daar nog al lang bleef staan heeft hij hem toen voor een zeer voordelige prijs gekregen.

gtz,

Cees
 
Ik heb ook mijn eerste fiets bij een autozaak gekocht.

Motor zelf was in prima staat (slechts 9000 km) maar geen garantie en afleverbeurt.. Ze hebben hem ingeruild gekregen op een auto, en omdat motoren niet hun ding is ging hij voor een scherpe prijs weg.

Heb hem wel bij een dealer een beurtje gegeven maar er mankeerde nooit wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Motorhuis Bakker en Emile Bakker Auto's in Nieuw Weerdingen doet ook in beide en ruilt ook over en weer in.
Overigens heeft mijn zoon zijn RF900 destijds ook hier bij de lokale Renault dealer gekocht. De monteurs waren daar overigens zelf ook motorrijders. Aangezien die daar nog al lang bleef staan heeft hij hem toen voor een zeer voordelige prijs gekregen.

gtz,

Cees

Ja ok maar dat zijn dan een volwaardig motorbedrijf en een volwaardig autobedrijf, toevallig van familie en toevallig naast elkaar gelegen. Die werken dus gewoon samen.
 
Ervaringen zijn helder, motor bij een autohandelaar hoeft niet per se negatief te zijn maar kan juist met een kritische blik voordeliger zijn. Nogmaals bedankt! ;)
 
Er schijnen wel motorhandelaren te zijn die in een kwaad daglicht staan, maar die hebben hun eigen topic. :P
 
Ik denk ook dat je er bij een autozaak die er een te koop heeft staan meer van de prijs af kan krijgen, puur omdat het hun ding niet is.

Verder zal een goede automonteur denk ik wel kunnen beoordelen of een motor mechanisch en motorisch wel in orde is.
 
Het fijne van kopen bij een partikulier is dat je hem of haar helemaal kunt uithoren wat er allemaal aan de motor is gedaan en als het goed is ook de bonnetjes mag inzien waarop dat staat.
Bij een handelaar kan je dat wel vergeten,die zegt starten en lopen betalen en wegwezen ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan