Motor aanschaffen zonder aankoopkeuring? Wat is wijsheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ls789

Die hard MF'er
4 mei 2010
588
0
Hello allemaal!

Paar weken geleden heb ik mijn 2005 kawa z750 verkocht en ben op zoek naar wat nieuws. Omdat ik een keer een miskoop heb gehad met een motor ben ik best huiverig met het aanschaffen van een andere motor. Mijn vorige kawa is dan ook gekeurd door Erik van Lent zodat ik zeker wist wat ik kocht. Ik ben iemand die altijd het onderhoud netjes bij houdt en mijn pre voor mijn toekomstige Z is dan ook Onderhoudshistorie!


Heb op dit moment de volgende motor laten reserveren tot aankomende zaterdag :) http://link.marktplaats.nl/m799923680

oke ik zit nu een beetje in dubio.. het volgende:

Erik van Lent neem ik het liefst mee bij het kopen van een motor omdat ik gewoonweg niet het technische oog van een monteur heb. Erik kan a.s. zaterdag de motor dus niet keuren omdat hij een volle agenda heeft. De eigenaar van de motor wil de motor voor mij vasthouden tot a.s. zaterdag. Daarna gaat hij in op andere biedingen..

Nu twijfel ik dus of ik de motor op gevoel kan kopen.. op zicht zou er theoretisch niks verkeerd mee zijn (14.000 gelopen 3 jaar oud eerste eigenaar en facturen van onderhoud...) Ik baal er van als deze motor net als twee andere voor mijn neus wordt weggekocht.. nog erger baal ik als ik er later achterkom dat ik een ''wrak'' heb gekocht.

Wat is wijsheid.. iemand toevallig in de buurt van hoofddorp met een technisch oog en een helpende hand :)?

Ik hoor graag jullie reactie.
 
er zijn ook andere monteurs, die best een aankoopkeuring voor je willen doen.
 
er zijn ook andere monteurs, die best een aankoopkeuring voor je willen doen.
:^

Gewoon iemand anders meenemen die er ook verstand van heeft.

Besides, aan een fiets van 3 jaar oud die net ingereden is en op wat rizoma dingetjes na helemaal origineel is én met volledige onderhoudshistorie erbij, lijkt me niet dat je daar een buil aan kunt vallen.

PS mooie fiets!
Maareuh... van een Z750 naar een Z750?
 
Laatst bewerkt:
:^

Gewoon iemand anders meenemen die er ook verstand van heeft.

Besides, aan een fiets van 3 jaar oud die net ingereden is en op wat rizoma dingetjes na helemaal origineel is én met volledige onderhoudshistorie erbij, lijkt me niet dat je daar een buil aan kunt vallen.

PS mooie fiets!
Maareuh... van een Z750 naar een Z750?

Hebben jullie wellicht contacten dan ;) ik heb niemand binnen mijn vrienden/kennissen kring die verstand heeft van motoren. Ik zal even vragen of hij wellicht de facturen/onderhoudsboekje(s) kan mailen. Dan kan ik wellicht al wat voorwerk doen.

Z750 2005 had ik :) wil een nieuwer model meer niet, vind de 1000 toch te snel haha
 
Lijkt me ook dat er weinig mis aan kan zijn voor die leeftijd en eerste eigenaar.. Zo lang hij dat aan kan tonen.
En je kunt inderdaad best iemand meenemen die er misschien wel verstand van heeft..
En je kunt die lijstjes meenemen en bijhouden, maar het komt misschien ook een beetje panisch over als je op elk minuscuul detail gaat letten. Gaat er denk ik voornamelijk om dat er geen grote motorische gebreken zijn.. Als je eerder al een Z750 hebt gehad, dan weet je misschien de standaard (grote) gebreken en zoek eventueel specifiek voor dat productiejaar op of er grote misstappen in het ontwerp zaten..

En ik hoop altijd een beetje in de eerlijkheid van de mens te kunnen vertrouwen.. Blijkt vaak lastig te zijn, maar je kunt gewoon eerlijk vragen of er mee gestunt is, of er mee gevallen is, etc.

Kunt ook de motorzaak bellen waar ie onderhouden is om te vragen of er nog iets speciaals mee is.. Maar lijkt me dat dat ook in het boekje staat, let daarin dan op "gaten" in het onderhoud, waar dingen misschien elders zijn onderhouden..

Ik zeg.. gewoon doen, ziet er mooi uit!
 
Lijkt me ook dat er weinig mis aan kan zijn voor die leeftijd en eerste eigenaar.. Zo lang hij dat aan kan tonen.
En je kunt inderdaad best iemand meenemen die er misschien wel verstand van heeft..
En je kunt die lijstjes meenemen en bijhouden, maar het komt misschien ook een beetje panisch over als je op elk minuscuul detail gaat letten. Gaat er denk ik voornamelijk om dat er geen grote motorische gebreken zijn.. Als je eerder al een Z750 hebt gehad, dan weet je misschien de standaard (grote) gebreken en zoek eventueel specifiek voor dat productiejaar op of er grote misstappen in het ontwerp zaten..

En ik hoop altijd een beetje in de eerlijkheid van de mens te kunnen vertrouwen.. Blijkt vaak lastig te zijn, maar je kunt gewoon eerlijk vragen of er mee gestunt is, of er mee gevallen is, etc.



Kunt ook de motorzaak bellen waar ie onderhouden is om te vragen of er nog iets speciaals mee is.. Maar lijkt me dat dat ook in het boekje staat, let daarin dan op "gaten" in het onderhoud, waar dingen misschien elders zijn onderhouden..

Ik zeg.. gewoon doen, ziet er mooi uit!

Mijn gevoel neigt ook steeds meer naar ''doen'' puur omdat de man erg eerlijk overkomt.. had ook totaal geen probleem met een eventuele keuring. Is rond de 50 jaar gaf hij aan en wil een meer tour fiets gaan rijden.

Verder zie ik op marktplaats de afgelopen weken echt maar weinig motoren met ''eerste eigenaar en onderhoudshistorie'' veel is import en dan is het al helemaal de vraag wat je koopt natuurlijk.

De motor stond in de winter in een stalling en in de zomer onder een hoes voor zijn huis, ik verwacht na 3 seizoenen buiten staan dat de motor er nog wel netjes uit ziet. Zelf gaat de motor bij mij de garage in :) Zoals ik al zei vraag ik hem of hij het onderhoud kan sturen per mail dan update ik dit topic ook even
 
Ook niet te druk maken over andere kijkers en biedingen, motoren staan wel ff te koop vandaag de dag!

Hoop gezeur over de mail maar concreet gebeurt er vaak weinig is mijn ervaring
 
Ook niet te druk maken over andere kijkers en biedingen, motoren staan wel ff te koop vandaag de dag!

Hoop gezeur over de mail maar concreet gebeurt er vaak weinig is mijn ervaring

Dat dacht ik ook ;) tot er 2 voor mijn neus zijn weggekocht.. waaronder 1 met fabrieksgarantie, die had ik graag willen hebben
 
Waarom spreek je niet af met de eigenaar om de motor die je wilt kopen, bij je eigen garage te laten keuren waar jebje vorige motor ook in o.h. hebt/had?
 
Waarom spreek je niet af met de eigenaar om de motor die je wilt kopen, bij je eigen garage te laten keuren waar jebje vorige motor ook in o.h. hebt/had?

Dat ligt 45 kilometer verderop.. Ik denk niet dat dit geen optie is. Kan het evt vragen maar kleine kans denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb natuurlijk een ontzettend eerlijk gezicht, maar ik heb toch echt een motor gekocht in Nieuwerkerk ad IJsel en tegen de eigenaar gezegd: ik koop m als hij beoordeeld is door een dealer. Die zat in Den Haag, dus ben ik met de motor naar DH gereden, laten beoordelen en weer naar terug. Afgetikt en klaar....
 
Laatst bewerkt:
proefrit naar je eigen dealer?
45 km is prima te doen toch? wel zelf even aftanken als dank mocht je hem niet nemen..
 
TS zegt dan toch ook dat het wel kan.. naar de dealer rijden..? :+ :+ :+


op m'n mobiel zag ik EEN optie dus ik dacht ooo dat moet Geen zijn ahha niet dus -.-



Zojuist gebeld met de verkoper en hij heeft de facturen van de onderhoudsbeurten gestuurd. 1100 km beurt 6000 km 12000 km etc en nu heeft de fiets 14000

Netjes onderhouden dus! Die proefrit weet ik nog niet... zou dit zelf absoluut niet toelaten namelijk haha ik zal ik dit van te voren vragen of gewoon op de dag zelf
 
Even de boekjes inkijken en de dealer bellen waar ie onderhouden is. Bij het inkijken checken of de stempels niet tegelijkertijd gezet zijn.. maar met een jonge motor en facturen erbij zal dat ongetwijfeld wel in orde zijn.

En verder, inderdaad even vragen of je 'm bij je eigen dealer mag laten nakijken. Verkoper lijkt een eerlijk persoon; de motor staat gereserveerd voor jou op marktplaats dus nieuwe geinteresseerden worden afgehouden tot nu. Dat vind ik ook wel een plusje waard; zou ik namelijk niet doen als verkoper. Althans, niet zichtbaar op marktplaats.
 
Even de boekjes inkijken en de dealer bellen waar ie onderhouden is. Bij het inkijken checken of de stempels niet tegelijkertijd gezet zijn.. maar met een jonge motor en facturen erbij zal dat ongetwijfeld wel in orde zijn.

En verder, inderdaad even vragen of je 'm bij je eigen dealer mag laten nakijken. Verkoper lijkt een eerlijk persoon; de motor staat gereserveerd voor jou op marktplaats dus nieuwe geinteresseerden worden afgehouden tot nu. Dat vind ik ook wel een plusje waard; zou ik namelijk niet doen als verkoper. Althans, niet zichtbaar op marktplaats.


true. had dit wel met hem kortgesloten ;) hij zou hem tot zaterdag vasthouden omdat hij ook veel ''onzin'' mailtjes kreeg.. hij zit dus ook niet echt te wachten op een rare koper die hem misschien een paar tientjes meer geeft.
Onderhoud is motoport.. morgen maar de vestiging even bellen. De laatste beurt was namelijk wel afgestempeld/gevinkt in het boekje maar de factuur is hij daarvan kwijt. Opzich niet zo een ramp als motoport dit kan bevestigen
 
Bel desnoods de dealer waar deze in onderhoud is geweest en ga daar samen met de verkoper even langs voor een controle. Tik jij een (half?) uurtje voor het werkplaats tarief af en is iedereen tevreden.

Ik heb mijn huidige motor voor het eerst ook particulier gekocht. Had netjes zijn stempeltjes in het boekje staan. Toen ik iets niet vertrouwde tijdens de proefrit hebben we samen een afspraak gemaakt bij zijn dealer. Die had binnen 2 tellen gezien wat er aan de hand was (eigenlijk niks, de handkap zat scheef :+) Motor dus gekocht en nog steeds blij mee!
Als koper en verkoper beiden serieus zijn doe je toch niet moeilijk om even langs de dealer te rijden?
 
hmm die zwarte motor vind ik minder mooi dan die witte (persoonlijke voorkeur ;))

Ik ga idd morgen even de dealer bellen (motoport bluh) waar de motor in onderhoud is geweest. Eens kijken of ze wat vragen telefonisch willen beantwoorden :P
 
Hebben jullie wellicht contacten dan ;) ik heb niemand binnen mijn vrienden/kennissen kring die verstand heeft van motoren. Ik zal even vragen of hij wellicht de facturen/onderhoudsboekje(s) kan mailen. Dan kan ik wellicht al wat voorwerk doen.

Z750 2005 had ik :) wil een nieuwer model meer niet, vind de 1000 toch te snel haha
Proefrit doen en keuring afspreken in de buurt.
Afspreken met verkoper dat er keuring plaatsvindt.

En er zijn vast nog meer mogelijkheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan