Motor af en toe warmdraaien

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
Ik weet dat er wel eens iets voorbij is gegaan op MF betreft het af en toe stationair warmdraaien van je motor.

Die van mij staat nu al enkele weken stil, maar ik wil hem morgen ff stationair in de garage goed warm draaien.

Wat is daar het nadeel van en wat kan het voor kwaad ?

bvd
 
Niet goed voor je blok.
*Blok warmt zeer langzaam op bij onbelast draaien, dus condensvorming op de cilinderwanden. Gevolg: oliefilm wordt weggewassen, waardoor je extra slijtage krijgt.
*Bij stationair lopen wordt de accu niet echt lekker bijgeladen, en dat na een start die flink wat stroom trekt.
*Olie wordt niet echt lekker door je blok gepompt.

Beter een paar dagen per maand aan de druppellader, en pas weer starten wanneer je weer gaat rijden.
 
Niet goed voor je blok.
*Blok warmt zeer langzaam op bij onbelast draaien, dus condensvorming op de cilinderwanden. Gevolg: oliefilm wordt weggewassen, waardoor je extra slijtage krijgt.
*Bij stationair lopen wordt de accu niet echt lekker bijgeladen, en dat na een start die flink wat stroom trekt.
*Olie wordt niet echt lekker door je blok gepompt.

Beter een paar dagen per maand aan de druppellader, en pas weer starten wanneer je weer gaat rijden.


Had ik toch het toch een beetje goed! *O*
 
Niet goed voor je blok.
*Blok warmt zeer langzaam op bij onbelast draaien, dus condensvorming op de cilinderwanden. Gevolg: oliefilm wordt weggewassen, waardoor je extra slijtage krijgt.
*Bij stationair lopen wordt de accu niet echt lekker bijgeladen, en dat na een start die flink wat stroom trekt.
*Olie wordt niet echt lekker door je blok gepompt.

Beter een paar dagen per maand aan de druppellader, en pas weer starten wanneer je weer gaat rijden.

Yep.

Vraagje: welk voordeel denk je dat het geeft, je blok stationair te laten draaien? :?
 
Ik zou hem onder deze weersomstandigheden pas starten op het moment dat je er echt mee gaat rijden (ervan uitgaande dat je een onverwarmde garage hebt).

Als je je blok warm wilt draaien, kun je beter rustig gaan rijden, volgens mij.
 
Gaat niet om het voordeel, kijken of i het nog doet in het geval dat de auto het niet zal doen of dat mijn vrouw onverwacht de auto nodig heeft.

dan maak je er 1 keer per maand een ritje mee en klaar, probleem opgelost. motor draait goed, start goed, accu wordt opgeladen, geen onnodige slijtage, benzine blijft vers etc. ...

waarom moeilijk doen als het simpel kan?
 
Zoals al genoemd: accu (af en toe of constant moet je zelf weten) aan de druppellader, afh. van model de carburateurs leeg laten zodat er t.z.t. bij starten verse benzine in komt.
 
Iedereen heeft het maar over slijtage, maar dat merk je pas op de lange duur.(of niet, wanneer de de motor tijdig verkoopt) ;)
De kans is echter groot dat de motor na lang stationair draaien de volgende keer helemaal niet meer start.
De bougies zijn dan niet schoongebrand en de isolator doet zijn werk niet meer.
Gevolg: geen of een te zwakke vonk.
 
1. ik ben alle motorrijders die over pekel zeiken zat! leg je motor in de vitrine en knip je rijbewijs in 2en.

2. hij zegt het zelf: ik wil er zeker van zijn dat de motor start mocht het nodig zijn, als zijn vrouw de auto nodig heeft. dan moet hij toch ook rijden??? dus rijden is geen probleem. en als dat zo is, kan je beter een ritje maken dan dat ding laten draaien in de garage.

moeilijk eh, begrijpend lezen??? :N
 
Laatst bewerkt:
1. ik ben alle motorrijders die over pekel zeiken zat! leg je motor in de vitrine en knip je rijbewijs in 2en.

2. hij zegt het zelf: ik wil er zeker van zijn dat de motor start mocht het nodig zijn, als zijn vrouw de auto nodig heeft. dan moet hij toch ook rijden??? dus rijden is geen probleem. en als dat zo is, kan je beter een ritje maken dan dat ding laten draaien in de garage.

moeilijk eh, begrijpend lezen??? :N


Je ken ook stellen als het niet hoeft, hoef je het ook niet te proberen. snap je :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan