Motor afmelden bij RDW

touringguy

Rookie
15 okt 2019
12
21
Goede dag,
Ik ben buitenlander en daarom niet 100% bekend met de wetgeving. Daarom mijn vraag.

Ik heb een nieuwe motor gekocht. Mijn oude motor wil ik niet meer gebruiken op de nederlandse wegen, maar wil ik alleen nog maar gebruiken op de racetrack.
Ik zie op de website van de RDW dat er 2 mogelijkheiden zijn.
1. Schorsen
Dat lijkt me niet handig omdat schorsen tijdelijjk is. Ik ben op zoek naar een definitieve oplossing
2. slopen
Blijkbaar moet dat bewezene worden, dat de motor daadwerkelijk gedemonteerd is ofzo.

Hoe kan ik de motor afmelden, maar zonder het te moeten demonteren?
Bedankt
 
Vroeger noemden ze dat "buiten registratie plaatsen", maar omdat die regeling misbruikt werd (16 jarigen in een Unimog naar school) denk ik dat die route niet meer kan. Het wordt dus slopen of uitvoeren. In dit geval zou ik de klantenservice van de RDW om advies vragen.

 
Brief sturen naar RDW waarin je uitlegt wat er met de motor gaat gebeuren (circuit gebruik).
Eigendoms papieren toevoegen en beloven dat je zelf de kentekenplaat zal vernietigen.

Zo heb ik het ook 2x gedaan.

RDW stuurt een bevestiging terug. Simple as that.

Circuit rijden is ook een vorm van slopen ;-)
 
Ik heb net gebeld met de RDW.
Volgens hun heb ik een licencie van KNOF, KNMV of MON nodig om de voertuig "buiten registratie te zetten" ;(
 
Als je nog de buitenlandse nationaliteit heb dan zou je hem op papier kunnen uitvoeren,dan lever je het kenteken in
en vervolgens ga je er het circuit mee op.Of regel in je geboorteland een familielid of vriend die de motor zogenaamd koopt
en dan kan jij de papieren bij de RDW inleveren.Ik heb zelf een aantal motoren verkocht aan buitenlanders,was een kwestie van naar de RDW gaan
en wat papieren invullen,de kentenplaat inleveren en klaar.
 
Laatst bewerkt:
een sprongetje misschien maar; kun je niet makkelijker je eigen oude motor met kenteken verkopen, en dan een motor zonder papieren terugkopen voor circuit? Een motor met papieren verkoop je makkelijker nml.
 
Als je nog de buitenlandse nationaliteit heb dan zou je hem op papier kunnen uitvoeren,dan lever je het kenteken in
en vervolgens ga je er het circuit mee op.Of regel in je geboorteland een familielid of vriend die de motor zogenaamd koopt
en dan kan jij de papieren bij de RDW inleveren.Ik heb zelf een aantal motoren verkocht aan buitenlanders,was een kwestie van naar de RDW gaan
en wat papieren invullen,de kentenplaat inleveren en klaar.
dat is een goed idee. ik denk dat dat de beste oplossing is
 
een sprongetje misschien maar; kun je niet makkelijker je eigen oude motor met kenteken verkopen, en dan een motor zonder papieren terugkopen voor circuit? Een motor met papieren verkoop je makkelijker nml.
helaas is verkopen geen optie. is niet meer echt iets waard en voor verkoop moeten bepaalde dinge gerepareerd worden. bijv. snelheidsmeter.
 
Uitvoeren en op je eigen naam laten staan werkt niet als @touringguy in Nederland woont, de nationaliteit is niet van toepassing op het bezit van een voertuig, alleen in welk land je staat ingeschreven.

Op naam van iemand zetten die in het buitenland woont heeft alleen zin als in dat betreffende buitenland geen verzekeringsplicht en wegenbelasting van toepassing is. Bovendien wordt dat als belastingfraude gezien als de motor gewoon in Nederland blijft en door jou wordt gebruikt. Met een boete die in de duizenden euro's kan gaan lopen.

De enige juist oplossing is eerder genoemd, het kentekenbewijs inleveren bij het RDW met de verklaring dat de motor alleen op het circuit wordt gebruikt. En de kentekenplaat ook echt vernietigen, want als die op één of andere manier ooit op de openbare weg wordt gezien (bv. met de motor op een aanhanger) dan volgt er alsnog een enorme boete.

Wel even met het RDW bellen om te achterhalen wat de juiste procedure is hiervoor en niet alleen zonder overleg de papieren opsturen.
 
Volgens mij kun je gewoon je kenteken inleveren en zeggen dat je hem in onderdelen verkoopt. Het zal t RDW worst wezen of je met dat ding t circuit op gaat of in een garage uit elkaar haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Wat doen jullie allemaal moeilijk.

Gewoon dit formulier invullen
foto van je hele kentekenplaat
+
foto van je kentekenplaat in stukken erbij en je krijgt je vrijwaring.
Doe je er nog een foto van een kaal frame bij zijn ze helemaal happy daar in Veendam
 
Wat doen jullie allemaal moeilijk.

Gewoon dit formulier invullen
foto van je hele kentekenplaat
+
foto van je kentekenplaat in stukken erbij en je krijgt je vrijwaring.
Doe je er nog een foto van een kaal frame bij zijn ze helemaal happy daar in Veendam
Dan moet je verklaren dat je geen voertuigonderdeel met het ingeslagen voertuigidentificatienummer (VIN/chassisnummer/framenummer) je bezit hebt.
 
Op naam van iemand zetten die in het buitenland woont heeft alleen zin als in dat betreffende buitenland geen verzekeringsplicht en wegenbelasting van toepassing is.
Ik kan als Belg perfect een motor in NL kopen zonder die hier te registreren.
Verzekering of wegenbelasting moet ik alleen betalen als ik een kenteken aanvraag,ik kan zoveel motoren bezitten als ik wil zonder daar een cent voor te moeten betalen.
Zowel de NL als Belgische staat weten zelfs niet dat ik die bezit.
Dus als TS zijn motor gewoon gaat uitvoeren bij de RDW en het framenummer er uit slijpt,is er niemand die daar ooit nog iets kan van zien.
 
Dus als TS zijn motor gewoon gaat uitvoeren bij de RDW en het framenummer er uit slijpt,is er niemand die daar ooit nog iets kan van zien.

Dat kan wel, maar is niet legaal. En het gaat me niet zozeer om het slaafs volgen van regeltjes. Maar er is een volstrekt legale manier om het te doen zonder de motor uit te voeren. Die vereist alleen een belletje naar het RDW over de precies te volgende procedure. Waarom dan een niet-legale weg volgen, ook al is de kans dat je gepakt wordt klein.
 
Dat kan wel, maar is niet legaal. En het gaat me niet zozeer om het slaafs volgen van regeltjes. Maar er is een volstrekt legale manier om het te doen zonder de motor uit te voeren. Die vereist alleen een belletje naar het RDW over de precies te volgende procedure. Waarom dan een niet-legale weg volgen, ook al is de kans dat je gepakt wordt klein.
naja, dat is maar half waar. Ik heb gebeld met de RDW, en volgens hun mag ik de motor alleen "buiten registratie zetten" als ik in bezit van een race-licentie ben. Ik denk dat ik morgen nog een keer bel, misschien krijg ik iemand anders aan de lijn die een andere oplossing kan presenteren
 
Uitvoeren en op je eigen naam laten staan werkt niet als @touringguy in Nederland woont, de nationaliteit is niet van toepassing op het bezit van een voertuig, alleen in welk land je staat ingeschreven.

Op naam van iemand zetten die in het buitenland woont heeft alleen zin als in dat betreffende buitenland geen verzekeringsplicht en wegenbelasting van toepassing is. Bovendien wordt dat als belastingfraude gezien als de motor gewoon in Nederland blijft en door jou wordt gebruikt. Met een boete die in de duizenden euro's kan gaan lopen.

De enige juist oplossing is eerder genoemd, het kentekenbewijs inleveren bij het RDW met de verklaring dat de motor alleen op het circuit wordt gebruikt. En de kentekenplaat ook echt vernietigen, want als die op één of andere manier ooit op de openbare weg wordt gezien (bv. met de motor op een aanhanger) dan volgt er alsnog een enorme boete.

Wel even met het RDW bellen om te achterhalen wat de juiste procedure is hiervoor en niet alleen zonder overleg de papieren opsturen.
Wat heeft de TS te maken met of iemand die de motor koopt hem verzekert of wegenbelasting zou moeten betalen? helemaal niks ,ook
gaat het alleen om de papieren bij uitvoer in te vullen wat er daarna met de motor gebeurd interesseert de RDW niet.
En ik heb nog nooit de belastingdienst op het circuit gezien,die hebben wel wat beters te doen dan daar te gaan controleren,er zit immers geen
kenteken op een race motor,dus er valt niks te controleren.
 
Als de motor op NL kenteken staat zou ik deze lekker op export laten zetten. Kan bij een RDW station, kan bij een GWK of bij een bedrijf met goedkeuring hiervoor. Oude platen inleveren, km-stand noteren en het pasje inleveren.

Kost een paar tientjes en ben je van al het gezeur af. Zo heb ik het al met meerdere auto’s en motoren laten doen.
 
naja, dat is maar half waar. Ik heb gebeld met de RDW, en volgens hun mag ik de motor alleen "buiten registratie zetten" als ik in bezit van een race-licentie ben. Ik denk dat ik morgen nog een keer bel, misschien krijg ik iemand anders aan de lijn die een andere oplossing kan presenteren
Ik vind dat echt een hele rare reactie. Je kunt immers prima op ‘t circuit rijden zonder licentie.
Ik zou het gewoon proberen via ‘slopen of voor onderdelen gebruiken’, zie RDW website. Gewoon online aanvragen. Eventuele bewijslast valt echt wel mee.
Heb zelf ook wel eens kenteken ingeleverd. Volgens mij gaat dat met motoren ook net wat makkelijker dan met auto’s.
 
Ik vind dat echt een hele rare reactie. Je kunt immers prima op ‘t circuit rijden zonder licentie.
Ik zou het gewoon proberen via ‘slopen of voor onderdelen gebruiken’, zie RDW website. Gewoon online aanvragen. Eventuele bewijslast valt echt wel mee.
Heb zelf ook wel eens kenteken ingeleverd. Volgens mij gaat dat met motoren ook net wat makkelijker dan met auto’s.
Met auto`s mag het niet.
Gewoon formuliertje online invullen die ik al eerder linkte paar foto`s erbij en na een paar dagen krijg je je vrijwaring.
That`s all.
 
Uitvoeren en op je eigen naam laten staan werkt niet als @touringguy in Nederland woont, de nationaliteit is niet van toepassing op het bezit van een voertuig, alleen in welk land je staat ingeschreven.

Op naam van iemand zetten die in het buitenland woont heeft alleen zin als in dat betreffende buitenland geen verzekeringsplicht en wegenbelasting van toepassing is. Bovendien wordt dat als belastingfraude gezien als de motor gewoon in Nederland blijft en door jou wordt gebruikt. Met een boete die in de duizenden euro's kan gaan lopen.

De enige juist oplossing is eerder genoemd, het kentekenbewijs inleveren bij het RDW met de verklaring dat de motor alleen op het circuit wordt gebruikt. En de kentekenplaat ook echt vernietigen, want als die op één of andere manier ooit op de openbare weg wordt gezien (bv. met de motor op een aanhanger) dan volgt er alsnog een enorme boete.

Wel even met het RDW bellen om te achterhalen wat de juiste procedure is hiervoor en niet alleen zonder overleg de papieren opsturen.

Je kunt niet een motor uitvoeren en op je eigen naam laten staan. Als je een kenteken uitvoert dan krijg je een vrijwaring. Hij is dus van je naam af. Daarnaast krijg je exportpapieren waarmee je hem weer in een land kunt invoeren. Ook terug nederland in eventueel. Hij komt dus niet op iemand anders zijn naam te staan.
Ik snap niet wat dit met de belasting te maken heeft en ook niet wat er illegaal aan is.
Vanzelfsprekend mag je er niet mee op de openbare weg, maar een circuit is geen probleem.
Dit kan trouwens met alle kentekens zover ik weet. Ik heb het met auto’s en motoren gedaan. Met auto’s om niet jaarlijks kosten te hebben omdat ik er meestal een paar jaar over doe om hem te slopen.
 
Je kunt niet een motor uitvoeren en op je eigen naam laten staan. Als je een kenteken uitvoert dan krijg je een vrijwaring.

Registratie bij het RDW zegt niets over eigenaarschap maar over houderschap, m.a.w. wie er aansprakelijk is voor wat er met het voertuig wordt gedaan. Als je hem aanmeldt voor uitvoer, zeg je daarmee dat het houderschap wordt overgedragen naar het buitenland. Maar als er niemand in het buitenland dat voertuig in ontvangst neemt blijf je wel eigenaar. Als je vervolgens eigenaar blijft van het het voertuig ben je in overtreding want je mag als inwoner van land A geen voertuig bezitten dat niet in dat land staat geregistreerd. Ongeacht of je dat voertuig nu op de openbare weg gebruikt of daarbuiten.

Als er ooit gedonder van komt zul je moeten aantonen het voertuig daadwerkelijk aan iemand te hebben verkocht en niet zelf te hebben gehouden en in Nederland gebruikt. De pakkans is niet zo groot zolang je niet op de openbare weg ermee komt. Maar de boete is enorm omdat die wordt gebaseerd op belasting die je in al die tijd had moeten betalen. Ik zou het dus anders regelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan