Motor afstellen

coenokken

MF'er
4 jul 2019
46
12
Hallo,

Ik heb net een nieuwe (althans voor mij nieuw) motor gekocht met het behalen van mijn A2 Rijbewijs. Het betreft een Yamaha XJ6 uit 2011 (16.5k KM bij aanschaf). Zelf kom ik van een 2 takt af toen ik mijn A1 rijbewijs had dus een 4 takt was nieuw voor mij. Bij de koop had ik nog geen rijbewijs en heb ik er niet veel op gereden, maar nu na een aantal km gereden te hebben kom ik er achter dat die best wel naar benzine ruikt en veel plopt en knalt bij het gas los (al helemaal bij koud weer zoals vandaag ruik je hem goed bij het starten na een stukje gereden te hebben ruik je geen benzine meer). Mijn gedachte: te rijk afgesteld. In hoeverre kan dit schade brengen en moet ik hem afstellen? Is dat het geval zijn daar nog tips voor en waar zou ik dat kunnen doen?

Alvast bedankt,

Coen Okken
 
Zit geen carb op :) Nee lekt geen benzine
Met injectie helemaal makkelijk dat regelt ie zelf... Knallen uit uitlaat bij gas los is overigens vaak te arm mengel... Kan ook door emissie eisen voor milieu komen bijv dat het allemaal wat armer is afgesteld..

Als je dat wil oplossen moet je hem of aan de laptop hangen en remappen/finetunen of kabels ertussen zodat je de sensoren/ecu fopt.


Of gewoon rijden en accepteren dat het soms wat knalt :)
 
Met injectie helemaal makkelijk dat regelt ie zelf... Knallen uit uitlaat bij gas los is overigens vaak te arm mengel... Kan ook door emissie eisen voor milieu komen bijv dat het allemaal wat armer is afgesteld..

Als je dat wil oplossen moet je hem of aan de laptop hangen en remappen/finetunen of kabels ertussen zodat je de sensoren/ecu fopt.


Of gewoon rijden en accepteren dat het soms wat knalt :)
Ik vind zelf het knallen wel leuk, maar als hij er op lange termijn kapot van gaat of als het een dusdanig verschil oplevert in km/l dan wil ik het wel oplossen ja.
 
Je hebt wel een sportuitlaat zeg je... Daar gaat ie ook armer van lopen... Oftewel hij wil meer benzine 🥴🥴

Helemaal optimaal zou het nu niet zijn maar hij zal er ook niet kapot om lopen ofzo.... Dusdanig km/l winst zit vooral in de rechterhand 😂😂

Voor meeste optimalisatie moet je hem custom laten remappen op een rollenbank.... Afhankelijk hoeveel je ervoor over hebt zit je al gauw aan een paar 100eu.
'Standaard' remap met sportuitlaat zal wat goedkoper zijn.
En sensor fopkabels ook afhankelijk wat je wilt..

Na remappen loopt ie wss wel veel soepeler in alle toeren, minder rauw door arme mengsel. Daar heb je nu natuurlijk nog geen vergelijkingsmateriaal van.
 
Zit je dan te denken aan een powercommander of zelf de ECU aan de laptop hangen met software en hem handmatig remappen? Ik ga eerst nog even wat meer informatie opzoeken, maar wat voor een 'standaard' remap bedoel je?
Vaak wordt bij een PC een standaard remap geleverd als je aangeeft welke specificaties je hebt... Bijv een sportuitlaat.

Dit is dus niet custom voor jouw motor. Maar zal in 90% van de gevallen gewoon prima werken.

Ik zou er niet zelf mee gaan klooien tenzij je weet hoe je de ecu file moet uitlezen en herschrijven.... Je kan er je motor mee omzeep helpen 😂😂 tegenover de kosten van wss 1x remappen lekker laten doen.

Een 'standaard' tunings remap is zoals die bijv geleverd wordt bij de PC.... Niet custom. Die wordt over de stock ecu herschreven en klaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan