Motor als hoofd vervoersmiddel

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Nu de benzine en andere kosten zo hoog zijn. Is de motor als hoofd vervoermiddel misschien wel echt belangrijk. Geen parkeerkosten. Normale onderhoud zelf doen.
Ook is er tot nu toe geen CO2 verbod tot 2035, tot nu toe.

Elke dag zijn er nu files als ik naar huis ga....moet zeggen dat 99.9% wel netjes aan de kant gaat als een motor stapvoets langskomt.

dus, waarom wel / niet elke dag op de motor naar werk, etc?
 
Ach `wat is duur ? Ik hoorde gisteren nog bij de dieselpomp aan het water dat er iemand 3300 euro kwijt was om z`n dobber te tanken ..
 
Als er weer eens een Elfsteden winter komt dan is de lol er snel af met een motor als hoofdvoertuig. Zeker als je ergens achteraf woont en geen alternatief hebt om op je werk te komen. Kou is niet het probleem, gladheid wel. Ik spreek uit ervaring. Na 4 jaar met alleen A toch maar besloten om B erbij te halen. Overigens, vandaag bij ruim over de 30 graden ook liever de auto met airco. Die loopt overigens nog goedkoper dan de motor. Mijn hart ligt bij de motor maar een auto is meestal niet duurder en praktischer. Voor het geld moet je het niet doen.
 
Ik vind oponthoud(in vele vormen) in het verkeer de grootste verspilling van tijd en energie die er is. Dat is iets waar ik in mindere mate de dupe van ben op de motor. Daarnaast is het inmiddels wetenschappelijk bewezen dat motorrijden een goed iets is tegen stress en dergelijke. Ik doe het dus zoveel als mogelijk. Qua brandstofverbruik speel ik redelijk quitte met mijn auto.
 
dus, waarom wel / niet elke dag op de motor naar werk, etc?

Doe ik al op m'n NC750...
Nattigheid en Kou kan je op kleden.
Tot een bepaalde warme temperatuur is doorwaai fijn, daarna toch liever weer dicht met een koelvest er onder.
Anders heb ik het gevoel tegen een Fohn in te rijden of zo...

Gladheid is iets waar je echter weinig tegen kan doen op de motor.... en dat is toch wel een dingetje.

Daarnaast, ik kan eigenlijk best veel baggage mee nemen, echter zitten er wel wat meer haken en ogen aan dan mee in een auto.
 
Ik rijd dagelijks motor woon-werk. Geen idee waarom je met een auto zou gaan als dit niet noodzakelijk is. Ik rijd van huis naar de zaak en ben daar aan het werk en ga weer terug. Mocht ik weg moeten, kan dat met de motor, of ik kan een auto van de zaak pakken voor die ene rit.

Ik heb op het werk overigens wel een paar normale schoenen staan, zodat ik motor kleding in de hoek kan leggen en toch representatief voor de dag kan komen.

Topkoffer achterop kan mijn rugtas in met laptop / tablet / alles wat ik nodig heb, en eenmaal op het werk gaat de helm in de koffer en de rest mee naar binnen.

Als het echt bagger weer is, kan ik ook met een auto, maar dat is dus echt 2e keus.
 
Als er weer eens een Elfsteden winter komt dan is de lol er snel af met een motor als hoofdvoertuig. Zeker als je ergens achteraf woont en geen alternatief hebt om op je werk te komen. Kou is niet het probleem, gladheid wel. Ik spreek uit ervaring. Na 4 jaar met alleen A toch maar besloten om B erbij te halen. Overigens, vandaag bij ruim over de 30 graden ook liever de auto met airco. Die loopt overigens nog goedkoper dan de motor. Mijn hart ligt bij de motor maar een auto is meestal niet duurder en praktischer. Voor het geld moet je het niet doen.
Ik kom net thuis van een ritje bij 30 graden, maar de doorwaaijas was zo koel, dat ik thuis weer een beetje moet opwarmen.🥶
 
Tja, geen doorwaaijas in mijn collectie. Als gecertificeerde koukleum eigenlijk ook vrijwel nooit nodig behalve dan vandaag. Het is hier naar 35 graden opgelopen. Een paar keer met de fiets naar het dorp geweest en verder niets gedaan. Mijn vrouw heeft wel een doorwaaijas en die past me ook enigszins maar ik vond die roze strepen niet o.k. En om nou de hele tijd mijn helm op te houden als de Stig was me een beetje te gek. Moraal van het verhaal; een echte doorrijder moet zijn kleding op orde hebben. Aangezien mijn auto voor barre omstandigheden klaarstaat hoeft dat voor mij niet zo. Ben een softie geworden sinds ik mijn auto erbij heb.
 
Onze leeuw zegt ook niet als enige vervoermiddel maar als hoofd vervoermiddel :)

Nou vervoer ik in ideale omstandigheden graag mijn hoofd op hetzelfde voertuig als de rest van mijn lichaam, maar dat even daargelaten.

Als ik zou moeten kiezen voor de komende tien jaar nam ik meteen de motor. Ik ben zo veel vaker blij dat ik een motor heb dan dat ik een auto heb. En het afgelopen jaar heb ik door omstandigheden wel auto en geen motor gereden, en dat was gewoon een depressief half jaar.

Maar goed, ik hoef dus niet te kiezen, ik heb ze allebei. Als ik naar mijn km's kijk doe ik hele korte (vooral in/rond Amsterdam) OF hele lange ritten op de motor. Alles ertussenin in de auto. En het komt neer op 75% motor.
 
Ik vind oponthoud(in vele vormen) in het verkeer de grootste verspilling van tijd en energie die er is. Dat is iets waar ik in mindere mate de dupe van ben op de motor. Daarnaast is het inmiddels wetenschappelijk bewezen dat motorrijden een goed iets is tegen stress en dergelijke. Ik doe het dus zoveel als mogelijk. Qua brandstofverbruik speel ik redelijk quitte met mijn auto.

Rare conclusie.
Zonder 'het wetenschappelijke onderzoek' gezien te hebben, weet ik zeker dat de conclusie is: Voor sommige mensen helpt motorrijden bij ontstressing en/of biedt het ontspanning.

En tegelijkertijd durf ik toe te voegen: maar dat geldt voor alles: wandelen, breien, sporten, bier zuipen, puzzels maken, vogels spotten, stenen tellen of porno kijken.

Een rare, nikszeggende conclusie dus en een drogreden.
 
Goede jas op zich kom ik al een heel eind mee. Hoef niet erg lang te rijden (20 minuten ongeveer). Met de mouwen open, borst en rugstukken open en doorwaaihandschoenen ging het gister middag nog best goed (28 / 30 graden). Ik heb overigens nog de goretex laag in mijn broek zitten, die kan ik er nog uithalen.
 
Rare conclusie.
Zonder 'het wetenschappelijke onderzoek' gezien te hebben, weet ik zeker dat de conclusie is: Voor sommige mensen helpt motorrijden bij ontstressing en/of biedt het ontspanning.

En tegelijkertijd durf ik toe te voegen: maar dat geldt voor alles: wandelen, breien, sporten, bier zuipen, puzzels maken, vogels spotten, stenen tellen of porno kijken.

Een rare, nikszeggende conclusie dus en een drogreden.
LINKJE met wat meer uitleg zodat je jouw conclusie kunt bijstellen want breien en rustgevend zijn vast geen cijfers van ;)

OT:
Ruim 7 jaar enkel de motor (en fiets) als vervoersmiddel gehad, toen kreeg ik een vriendin met een auto. Doe 15 jaar later nog steeds eigenlijk alles met de motor of fiets. In al die jaren iets van 3x met het OV naar het werk gemoeten vanwege sneeuw waar ik overigens nu een oude kickstart crosser voor inzet. En met thuiswerken is dat helemaal geen issue meer voor mij.
De keren dat je echt een auto nodig hebt vanwege 15 zakken tuinaarde of een bosje 3 meter lange balken vervoeren is er altijd wel wat te regelen met familie of vrienden danwel laten bezorgen.

Voordelen: verkeer (altijd tijdswinst) en overal voor de deur gratis kunnen parkeren. Leuker dan autorijden, leeg hoofd als je thuis komt. Minder afschrijving en klein beetje goedkoper dan de auto.
Nadelen: eigenlijk maar 1, je bent kwetsbaarder in het verkeer. Voor het weer hoef je niet in de auto te stappen want ik heb een zeer breed arsenaal kleding van koelvesten tot aan verwarmde kleding en schoenzooltjes, nooit op bezuinigd en dat betaalt zich uit in altijd droog op je werk komen, niet oververhit thuiskomen en nog leven na een ongeluk.
Anderen willen nog wel eens het omkleden benoemen maar wordt routine en bij het eerste stoplicht haal ik ze alweer in.
 
Vroeger, in verre grijze verleden, alleen motor als hoofd vervoer (wel auto rijbewijs). Elke dag woon/werk. Alleen als het onmogelijk was om veilig door de sneeuw te komen, met openbaar vervoer. Maar dan nog hebben de treinen last van sneeuwvlokjes op de rails.
Goede kleding is wel belangrijk, maar het merendeel van de tijd was het droog/geen regen.
Die tijd is voorbij en nu bussie aan de deur en 2 auto's.
 
LINKJE met wat meer uitleg zodat je jouw conclusie kunt bijstellen want breien en rustgevend zijn vast geen cijfers van ;)

OT:
Ruim 7 jaar enkel de motor (en fiets) als vervoersmiddel gehad, toen kreeg ik een vriendin met een auto. Doe 15 jaar later nog steeds eigenlijk alles met de motor of fiets. In al die jaren iets van 3x met het OV naar het werk gemoeten vanwege sneeuw waar ik overigens nu een oude kickstart crosser voor inzet. En met thuiswerken is dat helemaal geen issue meer voor mij.
De keren dat je echt een auto nodig hebt vanwege 15 zakken tuinaarde of een bosje 3 meter lange balken vervoeren is er altijd wel wat te regelen met familie of vrienden danwel laten bezorgen.

Voordelen: verkeer (altijd tijdswinst) en overal voor de deur gratis kunnen parkeren. Leuker dan autorijden, leeg hoofd als je thuis komt. Minder afschrijving en klein beetje goedkoper dan de auto.
Nadelen: eigenlijk maar 1, je bent kwetsbaarder in het verkeer. Voor het weer hoef je niet in de auto te stappen want ik heb een zeer breed arsenaal kleding van koelvesten tot aan verwarmde kleding en schoenzooltjes, nooit op bezuinigd en dat betaalt zich uit in altijd droog op je werk komen, niet oververhit thuiskomen en nog leven na een ongeluk.
Anderen willen nog wel eens het omkleden benoemen maar wordt routine en bij het eerste stoplicht haal ik ze alweer in.

Precies wat ik dacht: schijtonderzoek

- Gefinancierd door HD
- Wel 50 motorrijders bekeken
* Zullen we voor het gemak even aannemen dat deze motorrijders liefhebbers zijn van motorrijden, dit met plezier doen? Dus natuurlijk meet je bij hen een zaligmakendheid. Bij mijn oma meet je precies datzelfde bij breien.
- Deze motorrijders hebben dat effect niet bij autorijden, omdat ze niet dezelfde passie hebben voor autorijden als motorrijden.

Dit is een onderzoek op een niveau van HAVO 4. Tijdens je profielwerkstuk kom je hier al niet meer mee weg.
 
Rare conclusie.
Zonder 'het wetenschappelijke onderzoek' gezien te hebben, weet ik zeker dat de conclusie is: Voor sommige mensen helpt motorrijden bij ontstressing en/of biedt het ontspanning.

En tegelijkertijd durf ik toe te voegen: maar dat geldt voor alles: wandelen, breien, sporten, bier zuipen, puzzels maken, vogels spotten, stenen tellen of porno kijken.

Een rare, nikszeggende conclusie dus en een drogreden.
Eigenlijk begrijp je gewoon helemaal niets van wat ik zeg. Niet gek. Als ik je zo een poging tot redeneren zie maken kan ik me dat heel goed voorstellen.

Hier, verrijk jezelf.
 
Wij doen het al jaren, de auto is enkel voor gezinsuitstappen en sneeuw.
Koop een degelijk pak (KLIM) en geniet.
 
GM. Woon nabij de randstad maar daar waar ik voor mijn werk wél moet zijn, Rottjeknor. Tis 35km enkele reis en heb deze de afgelopen 25 jaar misschien hooguit 100 keer met de auto afgelegd. Openbaar vervoer is bijna geen optie, neem: te voet/bus/metro/tram/voet = 1.5 uur en een hoop 💰. De motor daarentegen is ideaal echter adem-in -> file-in en adem weer uit en… file-uit, maar de vrijheid en het overig genot, hoef ik op MFer niet uit te leggen, denk. Auto rijden komt zelden meer voor maar heb nu een Pedelec gekocht. Niet zo rap als een motor, maar in de spits minstens zo snel als een auto. Reiskwaliteit neemt toe en zuiniger! Goedkoop is het niet: afschrijving batterij, verzekering, slijtage delen en veiliger ook zeker niet! Doch ben ik blij dat ik mn motortje af en toe kan pakken, mn fiets en bij bar weer, de auto. Luxe!
 
Ik rij al een jaar of 20-25 alleen maar op 2 wielen.
Eerst jaren met een bromscooter en nu sinds 3 jaar met de motor.
Heb wel een auto, maar die gebruikt mijn vrouw.
De kosten liggen voor mij een stuk lager, dan een 2de auto.
Alle weertypes wel gehad onderweg…en nooit getwijfeld om een auto te kopen.
Als het echt niet meer te doen is, kan ik een auto lenen…maar dat is zeldzaam.
Ik hoef geen lang stuk…hooguit een km of 20.
Gekozen voor een lichte motor met een verbruik van 1/35-1/40.
Elke dag genieten.
Ben nu bezig met een opleiding tot rijinstructeur voor de auto (motor komt er nog achteraan) en dan heb ik geen last meer van woon/werkverkeer…dan begin ik vanaf huis.
 
Ik heb altijd motor woon-werk gereden, tot ik zo dichtbij ging werken dat ik kon gaan fietsen. De auto ook wel gebruikt, maar eigenlijk pas vanaf dat we kinderen kregen en die na het werk opgehaald moesten worden.

Toen ik bij mijn vorige werkgever begon, bleek de verkeerssituatie 's morgens zo beroerd dat ik de motor weer dagelijks ben gaan gebruiken, met een pekelfiets erbij. Gladheid is inderdaad wel een ding, maar het was grotendeels snelweg en files, de stukjes naar en van de snelweg waren alleen tricky.

Mijn huidige werkgever zit op 8 km van mijn huis, ik pak de motor of auto eigenlijk nooit.
 
Ik heb sinds kort het besluit genomen om definitief de motor te gebruiken voor woon/werkverkeer (70km enkele reis)
Momenteel staat er 1 auto te koop, en is de garage aangevuld met een 3e motor speciaal aangeschaft voor dit doel ( Honda CB500X) dit model heeft mij blij verrast met zijn benzineverbruik van rond de 1:30, het onderhoud doe ik zelf. De keren dat er niet met de motor gereden kan worden over een heel jaar genomen zijn op 1 hand te tellen, en dan kan ik altijd de auto nog pakken.
Motorrijden is voor mij ook ontspanning na een dag werken, in de auto heb ik dat niet.
 
Eigenlijk begrijp je gewoon helemaal niets van wat ik zeg. Niet gek. Als ik je zo een poging tot redeneren zie maken kan ik me dat heel goed voorstellen.

Hier, verrijk jezelf.

Ik denk dat je mij niet begrijpt...

Ik geloof absoluut dat voor mensen die motorrijden LEUK vinden, het stressverlagend is. Dat dit wordt bevestigd met hersenmetingen, geloof ik dan ook echt wel. De vraag is: waarom doet motorrijden dit voor die mensen? Specifiek doordat je op 2 wielen rijdt, op asfalt, met trillingen tussen de benen, in benzinelucht, met een helm op? Moet het toevallig of precies aan deze voorwaarden voldoen?

Ik zeg: denk je dat dit niet geldt voor andere activiteiten die (andere) mensen leuk ervaren? Mijn vrouw die gestresst is, gaat winkelen. Zou er bij haar niet precies dezelfde positieve effecten worden gemeten op dat moment?

En daarnaast: motorrijden is nogal breed he. Je kan: rustig toeren, de omgeving in je opnemen of sportief dijkjes of klaverblaadjes pakken, of een stukkie volgas in Duitsland (of door de woonwijk, voor mijn part). Er wordt niet gesproken over die mensen die motorreden, wat zij precies aan het doen waren. Als je filterend door de file rijdt, wat natuurlijk ook motorrijden is, neemt de stress echt niet af!
Op het moment dat ik ga 'ontspannen' door even een paar bochtjes goed vlot te nemen, geloof me: de adrenaline neemt dan TOE, terwijl ik toch ontspan. Hoe kan dat? In de testresultaten neemt de adrenaline per definitie af. Zelfde geldt voor een stukkie blazen in Duitsland.

Snap je dat er nogal wat kanttekeningen geplaatst kunnen worden door de manier van concluderen en het hele onderzoek an sich?



En is die poging tot denigrerend zijn/ op de man spelen, nou echt nodig? Omdat we het niet eens zijn, of omdat ik het onderzoek afkraak?
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden bestaat al lang, heel lang. Er zijn merken welke aanvingen met het vervaardigen van motorfietsen voordat ze autootjes gingen maken. Er was dan ook een tijd dat de motor een noodzakelijk ‘kwaad’ was vanwege financiële kwesties immers geld voor n auto had je niet. Toen kwam de auto “in” en moest de motor eruit want 2 vervoermiddelen en kinderen(?), hypotheek en andere blabla, kon niet. De afgelopen decennia was het luxe van een motor erbij, en mooi te combineren/thuis te verkopen dat je met mooi weer…. Naar de zaak kon. Nu je soms 2.75 voor n liter olieaftreksel betaald en heej… alles wordt duurder, wordt de beleving wat oa motorrijden heet onder de loep genomen. Is het ding praktisch, zuinig, veilig etc. Ja, zeker voldoet deze aan al deze criteria, nu alleen de kapitein op de motor zelf nog. Want als we alle auto’s zouden vervangen door…. Zou het veel schelen en…. Terug bij af!
 
Nadeel van dagelijks motorrijden is voor mij persoonlijk dat ik de fun ritjes niet echt meer doe. In m'n vrije tijd ga ik niet ook nog eens een rondje rijden maar kies ik voor een andere hobby waar ik die week nog weinig tijd in heb kunnen steken. De motoren die ik daarvoor heb gebruik ik weinig. De woon-werk motor maakt de vrijwel alle km en hoewel ik ervan geniet is het toch anders dan wanneer je er echt speciaal de tijd voor neemt (en een leukere motor pakt).

Voor de rest zijn overal oplossingen voor tenzij je echt veel/grote dingen mee moet nemen natuurlijk. Als je zoveel gaat rijden is het logisch dat je investeert in goede kleding en indien nodig koffers/tassen. De echte besparing heb je als je de auto ook echt wegdoet. De eventuele besparing in benzine valt weer weg door extra onderhoud, kleding, accesoires, etc. die je voor de motor nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan