Motor als hoofd vervoersmiddel

Maar daily op de motor, als hamvraag van dit topic: Zeker mogelijk. Wel ff nadenken hoever je wilt gaan qua weer en tijd van het jaar en je materiaal daarop aanpassen.
Mwahhh… nee. Het weer is een bepalende factor maar onvoorspelbaar. Kijk vandaag: code geel voor een buitje / 🌩, hier niets maar in het oosten schijnt het weer goed los te gaan. Ik rij dagelijks 230km, heerlijk maar t kan verkeren, zonder dat Pelleboer het aangaf. Pas ik mn spul hierop aan? Neen, zomer/winter t zelfde pak, geen winterbanden of al die ongein, gewoon gaan tot je niet meer kan, laat m dan staan. Is de afgelopen 4 jaar, maar in 7 dagen zo geweest.
 
Prima toch. Ik heb niet eens een winterpak. Een oud voor- en najaarspak. Maar ach als het eens -5 wordt heb je het wel gehad. Prima voor de 40 min. die ik rijd.

Als je bedenkt dat ze vroeger reden in een lange leren jas met kranten er onder en dan bij -20.
Dan zijn wij maar verwende jongetjes met onze alu thermo en hvv.
 
Wat betreft de kosten moet je geen appels met peren gaan vergelijken. Dus geen nieuwe Ducati Multistrada tegenover een Toyota Aygo.
Ik heb in een grijs verleden met een collega die wel heel handig was met doorrekenen van afschrijvingen over meerdere jaren, belasting, verzekering etc. een calculatie gemaakt. Dus echt nieuwe middenklasse motor met een nieuwe middenklasse auto vergeleken, met en zonder een gedeelte te lenen bij de bank. De motor kwam in bijna alle calculaties fractioneel goedkoper uit de bus. Maar let wel dat was echt al 15 jaar geleden dus kunnen er geen rechten meer aan ontleend worden ;)


Manmanman, als ik dit soort fun-onderzoeken lees krijg ik een glimlach en denk ik: Ja, dat herken ik wel en is nu onderbouwd met cijfers!
Maar mijn glas is dan ook altijd halfvol.

Ik vind het moeilijk om appels met appels te vergelijken. Auto's onderling is te doen. Maar wat is een middenklasser motor? Wordt dat bepaald met de aanschafwaarde?
Daar komt nog bij dat ik liever met een motorscooter rijd dan met 1 of andere topklasse auto. Woon werk verkeer welteverstaan.
In mijn ervaring is een 5de handse boodschappen auto goedkoper te rijden dan een 5de handse motor. En dan de kleding en helm nog niet eens meegeteld.
 
Dat ligt er ook aan waar je je onderhoud laat doen. Crosstourer bij Honda dealer onderhouden met twee nieuwe banden zat ik aan 1000 € per beurt. Indien je dit zelf doet is dit goedkoper. Maar mijns inziens doe je het dan wel beter met kennis. Want op onderhoud zou ik niet besparen.
Met de komst van YouTube is het wel allemaal eenvoudiger geworden. Natuurlijk heb je wel het goede gereedschap nodig.
 
Onderhoud doe ik zelf. En ik bespaar er wel op, ik vind de fabrieksintervallen behoorlijk kort.
Olie verversen en bougies doe ik meestal dubbele afstand Maar geen zorgen ik verkoop haast niks, ik zadel niemand ermee op.
 
Eigenlijk altijd WW gereden met de motor, met een paar jaar minder omdat ik een leasebakkie had. Nu eenmanszaak dus motor van de zaak. is het goedkoper? Denk het eigenlijk niet, auto's zijn erg betrouwbaar en hebben veel minder onderhoud nodig, wat vaak ook nog goedkoper is (even uitgaande van middensegment) laatste jaren nauwelijks vorst gezien, hoewel een bak zout op de weg mij tegenwoordig ook doet besluiten de 4-wieler te pakken.

Zelf onderhoud doen is best geld besparen, en vaak prima te doen. Echter tegenwoordig kijk ik ook wel naar de tijd die het mij kost vs de besparing, en dan breng ik hem gewoon weg. maar dat zal voor iedere situatie anders zijn.

Verder: geef eerst geld uit aan goede kleding, daarna pas aan de motor. Op een gebakkie kan je nog steeds lol hebben als je comfortabel en droog zit, ipv nat en ellendig op een dikke fiets.
 
Rij nu 2,5 jaar WW op een 125cc honda innova (meer een brommer), die een verbuik heeft van 1:50. Onderdelen zijn extreem goedkoop, sleutelen is een eitje, makkelijk te parkeren in het fietsenhok en als bijkomend voordeel een ontspannend ritje.
Het gaat niet snel/hard, maar dat boeit me niets, ben sneller thuis dan met de auto.
De voordelen wegen hier enorm op tegen de nadelen zoals het zoeken naar een parkeerplaats, kosten en achteraan aansluiten bij elk verkeerslicht.
Heb ook een "echte" motor, maar WW is veel beter te doen op een simpele 125cc.
 
Als jonge student, toen ik net mijn motorrijbewijs had, was het mijn hoofd vervoersmiddel. Als ik geluk had dan kon ik de auto van mijn ouders lenen (ik had B voordat ik A had), maar >80% van mijn kilometers was met mijn eigen motor.

In de winter köt als het glad was, in de zomer nog kötter als je zat te zweten met dat motorpak. Was financieel wel beter. De F650 was met 1:15 niet super zuinig ofzo, maar als <24 jarige betaal je je blauw aan verzekering voor een auto. Motor niet :).

Toen 4 jaar geleden mijn auto erbij kwam, kon ik de schadevrije jaren voor de auto gebruiken (al ging dan voor de motor de teller naar 0). Omdat ik tussendoor nog eens van motor had gewisseld telden die schadevrije jaren best wel op. De motor pak ik tegenwoordig niet veel meer voor functioneel een stukje te rijden. Op mooie dagen naar het werk, maar ik vind het gedoe met omkleden maar niks dus het gebeurt niet veel momenteel.

Wel gebruik ik 'm het hele jaar door om vrienden te bezoeken die in de stad wonen. Net te ver om te fietsen en een stuk goedkoper parkeren.
 
Toen mijn vriendin ging werken na haar studie was het de keuze; ik alles met de motor of een 2e auto er bij (zij de auto voor haar werk). Onder andere ivm de kosten (3e voertuig is altijd duurder) destijds gekozen voor alles met de motor. Nog geen seconde spijt van gehad! Het weer kun je je op kleden (doorwaai jas, waterdichte jas (Gore-Tex) en thermo spul) en bij gladheid kan ik gewoon thuis werken.
 
Inderdaad. Met weer en wind als vandaag is het nog steeds lekker op de motor. Gewoon ff de goede jas aan.
 
Ik rij al een jaar of 15 woon-werk met de motor, de dagen dat het echt niet kan vanwege gladheid zijn jaarlijks op één hand te tellen. De laatste jaren red ik het meestal zelfs zonder hand. En als het een keer sneeuwt of ijzelt, dan zijn de hoofdwegen met een paar uurtjes altijd alweer goed te doen. En zo niet dan ontstaat er meestal een dusdanig verkeersinfarct dat de auto ook weinig nut heeft. Koud is het ook al nauwelijks de laatste jaren, en daar is goed op te kleden.
Ik heb 1,5 jaar 400 km per week ww-verkeer gereden en de keren dat ik niet kon rijden zijn er 0 geweest. Wat wel een verschil maakt: als je in het oosten woont dan is het in de winter gemiddeld een paar graden kouder dan in de Randstad en dat maakt vaak net het verschil tussen sneeuw & ijs dat smelt of juist wat blijft liggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan