motor- & autorijbewijs tegelijk haalbaar?

Dutchie90X

MF veteraan
9 aug 2007
5.832
4
Zeewolde
Over 2 maanden is het eindelijk zover, ik wordt eindelijk 18... heb er lang naar uitgekeken want ik wil uiterraard snel ook de weg op mogen. Ik ga natuurlijk net als iedereen hier motor rijden, maar ik zit met wat dingen in mijn hoofd...

Ik heb aardig wat mensen(onder andere mijn werk en mijn ouders) beloofd dat ik meteen begin met mijn auto rijbewijs. Dat ga ik ook doen, en ik was van plan om direct daarna voor mijn motor rijbewijs te gaan. Vorige week heb ik een afspraak gemaakt met een rijschool(via mijn werk) voor mijn eerste auto rijles. Maar heb toen te horen gekregen dat die rijschool de week na mijn verjaardag(14 juli jarig) 4 weken dicht is ivm vakantie. Ik dacht toen dus, shit, motor rijbewijs duurt dan ook weer een maand langer(uiterraard wil ik motor liever dan auto)... Dus toen begon ik te denken.

Ik denk dat het wel mogelijk is om auto en motor rijbewijs tegelijk te halen(dus dat ik 2 auto en 2 motor rijlessen in 1 week heb) zonder al teveel moeite. Hoe het voertuig bestuurd en de plaats op de weg ed. is anders, maar alsnog denk ik dat het wel mogelijk is om het tegelijk te leren. Uiteindelijk moet ik het toch tegelijk kunnen. Maar ik vroeg me af, hoe denken jullie hierover?

zijn er andere mensen hier die het tegelijk hebben gedaan?
 
Combineer het ook nog even met je vaarbewijs en eventueel een vliegbrevet.

Kleine raad. Maak het niet moeilijker dan het is. Haal gewoon lekker je autorijbewijs.

Die motor loopt niet weg of zo.

Wat maakt een maandje nou uit?

En je kunt vast beginnen met theorie en evt een aanvraag.....
 
Combineer het ook nog even met je vaarbewijs en eventueel een vliegbrevet.

Kleine raad. Maak het niet moeilijker dan het is. Haal gewoon lekker je autorijbewijs.

Die motor loopt niet weg of zo.

Wat maakt een maandje nou uit?

En je kunt vast beginnen met theorie en evt een aanvraag.....

Ik denk dat Maax wijze woorden spreekt.

Er zullen genoeg mensen reageren die zeggen, joh, dat doe je effe, dat heb ik ook gedaan.
Maar ga uit van jezelf. Begin lekker met auto rijden, gaat dat goed, kun je altijd nog beslissen tegelijk met motor te gaan rijden. Informatie inwinnen bij je instructeur kan ook geen kwaad. Hij zou na een aantal lesjes kunnen inschatten of het verstandig is ook meteen je motor rbw te gaan halen.

Trouwens, aan de andere kant.. je kunt beter een maandje wachten, want voor motor afrijden kom je de komende maanden toch niet in aanmerking '(

SUCCES! :D
 
zijn er andere mensen hier die het tegelijk hebben gedaan?
jep, en waarom ook niet?
meer rij-uren per week = meer ervaring
Mijn autorij-instructeur kon aan mijn kijken en spiegelen zien dat ik ook voor motor aan het lessen was

heb uiteindelijk eerst mijn A-tje gehaald
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gecombineerd gedaan, maar de motor pas de laatste maand voor ik af ging rijden met de auto. Heb 6 lessen voor de motor gehad (van 2 uur), anders had ik de motor eerder dan de auto. Maar het is dus goed mogelijk en zeker niet teveel van het goede.
 
jep, en waarom ook niet?
meer rij-uren per week = meer ervaring
Mijn autorij-instructeur kon aan mijn kijken en spiegelen zien dat ik ook voor motor aan het lessen was

heb uiteindelijk eerst mijn A-tje gehaald

je gebruikte alleen je buiten spiegels en niet de binnenspiegel en zat vaak omgedraaid in da auto? :9

tenminste, dat was waarom mijn auto instucteur me afraadde dit tegelijk te doen/eerst motor rbw te halen
 
jep, en waarom ook niet?
meer rij-uren per week = meer ervaring

Ik weet niet of dat zo is. Ik leste ook weleens 3 dagen achtereen 2 uur per dag en op een gegeven moment ga je toch je concentratie verliezen.

Als ik dan vervolgens een dag of 4/5 stopte met lessen ging het daarna ineens weer een stuk beter. Denk dat je toch tijd nodig hebt om wat je leert te verwerken.

2 auto en 2 motorrijlessen per week lijkt me toch net iets teveel van het goede. Daarbij komt ook je theorie nog.
 
Combineer het ook nog even met je vaarbewijs en eventueel een vliegbrevet.

Kleine raad. Maak het niet moeilijker dan het is. Haal gewoon lekker je autorijbewijs.

Die motor loopt niet weg of zo.

Wat maakt een maandje nou uit?

En je kunt vast beginnen met theorie en evt een aanvraag.....


Als toevoeging op bovenstaande...
Tijdens je autorijles kun je ook je verkeersinzicht ontwikkelen op een veiliger manier.
In de auto zit er nog een instructeur naast je die kan ingrijpen als je iets niet goed doet, terwijl dit op de motor niet het geval.

Oftewel, I'm with Maax, autorijbewijs is moeilijk zat, dus begin daar maar mee!
 
Als je dat echt wil kan je het maar proberen.

Dan kan je mensen die met dezelfde vraag zitten bijstaan :) .
 
ik heb met iemand gelest die was idd bezig me auto en motor tegelijk.

Ik vond het erg prettig dat ik toen ik motor ging rijden ik me auto rbw al had omdat je toch al inzicht heb en de weg kent (ze rijden toch meestal de zelfde routes met lessen).

Neem anders eerst 10 auto rijlessen en daarna pas de motor.
je kan je ,in de auto meer concentreren op de weg
 
Mijn mottor: leer eerst maar is auto rijden (dus een jaar doen) voordat je motor gaat rijden! Is een stuk veiliger! Verkeersinzicht krijg je pas door het te doen en niet van die 35 lesjes
 
Ik had een 10 daagse snel cursus van de ANWB, en ging tussendoor ook voor mijn motor rijbewijs
Het waren drukke daagjes maar was er wel in 1 keer van af
 
Rummer heeft het ook tegelijk gedaan. Wat betreft verkeersinzicht e.d. leer je alles alleen maar sneller :Y Mits je er tijd en geld genoeg voor hebt dan.

Maar, een rijschool die een maand dicht is :? Je zou maar in juni met je rijlessen beginnen :X
 
Rummer heeft het ook tegelijk gedaan. Wat betreft verkeersinzicht e.d. leer je alles alleen maar sneller :Y Mits je er tijd en geld genoeg voor hebt dan.

Maar, een rijschool die een maand dicht is :? Je zou maar in juni met je rijlessen beginnen :X
Stel dat het een eenpersoonsbedrijfje is, dan mag die nooit op vakantie :?
 
ik heb al mijn rijbewijzen binnen een half jaar gehaald (A, B en B-E)
auto binnen een maandje en nog voordat ik was afgereden met de auto al begonnen met motor.
als je de tijd hebt (ik ging tussentijds op vakantie dus heb de motor 2 weken moeten uitstellen) en je zorgt dat jeje theorie examens op tijd gereserveert hebt is het zeker mogelijk om alles tegelijk of vlak na elkaar te halen :Y

t lijkt me niet echt overdone, als je tegelijk met bliklessen ook al motorlessen op de weg hebt gehad leer je volgensmij zelfs beter anticiperen en kijken
 
Stel dat het een eenpersoonsbedrijfje is, dan mag die nooit op vakantie :?
Tuurlijk mag hij op vakantie, maar zou jij als ondernemer vier weken achter elkaar weg gaan? Ik doe het niet, ik neem max 2 weken achter elkaar :X
 
Combineer het ook nog even met je vaarbewijs en eventueel een vliegbrevet.

Kleine raad. Maak het niet moeilijker dan het is. Haal gewoon lekker je autorijbewijs.

Die motor loopt niet weg of zo.

Wat maakt een maandje nou uit?

En je kunt vast beginnen met theorie en evt een aanvraag.....
ik kan je nog wel aan je modelvliegbrevetje helpen _O- _O- :X
 
Is heel goed te doen, ik ben nu 4 maand 18 en heb mijn auto en motorrijbewijs ook tegelijk gedaan. Alles in 1 keer geslaagd. :] Met dit mooie weer in aantocht wilde ik ook zo snel mogelijk met motorrijden beginnen net zoals jij. Veel succes met lessen
 
Begin nou maar eerst met je autorijbewijs, in een auto zit je een stuk veiliger voor eventuele inzichtsfouten die je (ongetwijfelt) maakt tijdens je eerste kilometers.
Het combineren lijkt mij een lichamelijk zware klus, ik weet nog hoe moe ik was na mijn rijlessen (zowel bij auto als motor, het is gewoon inspannend!)
Succes, en veel veilige kilometers toegewenst!
 
Ik heb mijn auto en motor rijbewijs ook alle twee binnen de 3 maand na mijn verjaardag gehaald (minimum, moest eerst nog 3 maand rond rijden met een voorlopig rijbewijs).
Is perfect haalbaar. Stap je op je fiets, dan kun je fietsen, stap je wat later in je auto dan kun je met de auto rijden, en zelfde verhaar voor de motor. Die klik zou vrij snel moeten gebeuren :)

Gewoon doen dus, en veel succes natuurlijk ;)
 
Ik heb auto & motor ook tegelijk gedaan, en heb er geen spijt van. Heel vaak de vraag gehad: is dat nou niet verwarrend? Vond zelf van niet.

Tussen examen van auto en motor zat 1 week, en heb ze beide in 1 keer gedaan. Als je wilt, moet je het gewoon doen!
 
ik heb ook mn motor gedaan toen ik aan het lessen was voor de auto,
best leuk en je zet er helemaal in MAAR.......

ik moet eerlijk toegeven dat ik over mn auto rijbewijs aanzienlijk langer heb gedaan, dit komt om dat ik mijn hooft (hart) bij het motor rijden had en niet bij de auto.
het is wel heel erg gaaf om het wel gelijk te doen met 18 al een motor en gelijk met 21 weer een zwaare fiets kopen ik ben wel blij dat ik het zo heb gedaan maar of iedereen hier blij mee zouw zijn?

denk er dus ff goed over na, je kan natuurlijk ook gelijk als je bent geslaacht voor je motor rijbewijs gaan.
ook in het laatste geval ken je alles ook nog wel van wat je hebt geleerd en mag je gelijk de weg op met de motor, ik mocht dat niet omdat ik nog geen auto rijbewijs hadt (wel de theorie, das een rare regel!).


GR NEMO!!
 
Begin gewoon meteen na blikbewijs aan je a-tje.

Als je echt niet kan wachten doe je het andersom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan