Motor begrenzen omgeving Friesland

Lisannity

MF'er
30 apr 2018
46
4
Deinum
Ik heb 2 kawasaki 454 ltd choppers, maar voor het a2 rijbewijs zijn deze net te zwaar. Weet iemand waar ik in friesland een uitdraai van een rollerbank kan krijgen en als de motoren dan nog 37 kw zijn ik deze kan begrenzen?
 
Hou er rekening mee dat (mocht het begrenzen tot 35kW lukken) de motor door het RDW opnieuw gekeurd moet worden zodat hij ook op kenteken 35kW is. Ik heb me laten vertellen dat zowel verzekering als politie hier vaak niet moeilijk over doen. Maar officieel mag het niet natuurlijk...
 
Hou er rekening mee dat (mocht het begrenzen tot 35kW lukken) de motor door het RDW opnieuw gekeurd moet worden zodat hij ook op kenteken 35kW is. Ik heb me laten vertellen dat zowel verzekering als politie hier vaak niet moeilijk over doen. Maar officieel mag het niet natuurlijk...
Ik las op het politie forum dit, "Artikel 6.3 Regeling voertuigen het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;"

Hier zou ik uit op kunnen maken dat bij een begrenzing van 2 kw, minder dan 20% ik dit niet perse bij het rdw zou hoeven aangeven. Of de politie en verzekering het hier ook mee eens is is een ander verhaal natuurlijk
 
Ik las op het politie forum dit, "Artikel 6.3 Regeling voertuigen het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen, alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;"

Hier zou ik uit op kunnen maken dat bij een begrenzing van 2 kw, minder dan 20% ik dit niet perse bij het rdw zou hoeven aangeven. Of de politie en verzekering het hier ook mee eens is is een ander verhaal natuurlijk
Als ik het artikel zo lees zou het inderdaad geen probleem moeten zijn dat de motor begrensd wordt naar 35kw en 37kw op kenteken blijft. Klinkt als een maasje in de wetgeving.
Lijkt me toch wel een risico, ookal is de motor maar 35kw... Een agent met een slechte dag kijkt naar het vermogen van de motor in het kenteken register, waar gewoon 37kw staat. Hij zou het zo kunnen gooien op rijden zonder rijbewijs...
Ik zou het er zelf niet op gokken 😅
 
het is heel simpel als het niet op kenteken bij je rijbewijs past rij je zonder geldig rijbewijs. de dat geeft voor de verzekering een goede reden om alle uitgekeerde schade op jouw te verhalen en het is een goede reden voor de politie om een verbaal op te maken als het ooit uitkomt.
mocht je de de motor daarna gaan opvoeren en meer dan 20% afwijking krijgen met wat op kenteken staat dan moet je weer langs de RDW
 
Nu rijst bij mij alleen de vraag: stel je motor is 35kw op kenteken, maar je voert hem op naar 42kw (20% extra). Zou je hier dan met je A2 rijbewijs op mogen rijden?
Anders verwoord: kijken politie en verzekering naar het daadwerkelijke vermogen van de motor of naar het vermogen op kenteken?
 
Nu rijst bij mij alleen de vraag: stel je motor is 35kw op kenteken, maar je voert hem op naar 42kw (20% extra). Zou je hier dan met je A2 rijbewijs op mogen rijden?
Anders verwoord: kijken politie en verzekering naar het daadwerkelijke vermogen van de motor of naar het vermogen op kenteken?
De politie naar het kenteken lijkt me, maar ik las wel dat met een officieele uitdraai van de rollenbank veel agenten een oogje toe knijpen. Stel ik laat de kws meten, en dat komt op 35 kw(door verlies door de jaren heen) met een officieel document zou ik hem dan ook als 35 kw motor kunnen verzekeren als ik me niet vergis
 
verzekeren is het probleem niet bij uitkering van de verzekering beginnen de problemen want de meeste verzekeringen grijpen alles aan om niet uit te hoeven keren of om de schade te verhalen op de "verzekerde". en het rijden zonder geldig rijbewijs is een hele goede reden om niet uit te hoeven keren of het op de "verzekerde" te verhalen want je voldoet niet aan de voorwaarden die aan een verzekerde worden gesteld (zijnde het hebben van een geldig rijbewijs voor het voertuig waar je mee aan het verkeer deel neemt). en dan is die 35 KW op kenteken plotseling wel heel belangrijk. want wie kan er bewijzen dat jij op de testbank niet gewoon het gas hebt dicht gedraaid toen je de 35 KW bereikte of gewoon even een tijdelijke begrenzing met een ty-rap hebt gemaakt of gewoon de buitenmantel van de gaskabel wat anders hebt afgesteld.
 
Nu rijst bij mij alleen de vraag: stel je motor is 35kw op kenteken, maar je voert hem op naar 42kw (20% extra). Zou je hier dan met je A2 rijbewijs op mogen rijden?
Anders verwoord: kijken politie en verzekering naar het daadwerkelijke vermogen van de motor of naar het vermogen op kenteken?
beiden kijken naar het vermogen op papier en bij twijfel gaan ze onderzoeken. dus reed jij veel harder als dat je met het kenteken vermogen zou moeten kunnen halen dan worden ze achterdochtig en bestaat er een kans dat ze verder gaan zoeken.
en die 20% afwijking heeft meer te maken met de onnauwkeurigheid van meten vanwege de transmissieverliezen en dergelijke (en omdat alle rollenbanken een ander resultaat laten zien). dat is de zelfde reden dat ze bij een snelheidsmeting ook een paar procent van de meetwaarde aftrekken om de onnauwkeurigheid van de meter te compenseren. dus als er 42 KW uit een meting van de politie komt hoef je jezelf geen zorgen te maken maar als je hem bewust bij iemand op de bank laat afstellen op 42 KW en het blijkt dat de bank van de politie mee aangeeft (want alle banken verschillen) dan ga je wel voor gaas.
 
voor een 35Kw uitdraai van een motor met meer vermogen hoeft de dynobank operator alleen maar minder gas te geven.

verzekeringen, rechters etc kijken alleen naar officiële documenten als rijbewijs en kenteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan