Motor beschimmeld, alles schoonmaken of gewoon doorrijden?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Helaas heeft mijn motor iets te lang in een vochtige ruimte gestaan en zit overal schimmel. Het zijn allemaal losse stipjes, geen grote plakkaten oid. Ook op het motorblok en de kabelboom. Is het beter om alles te reinigen en de motor volledig kaal te strippen of kan ik hem oppervlakkig schoonmaken, warmrijden en droog wegzetten. De schimmel op het motorblok en kabelboom etc zal dan ook afsterven? Volledig schoonmaken wordt een behoorlijk grote klus.
 
Uit ervaring kan ik je wel vertellen dat dat helaas niet afsterft na een rit. Ik deed meestal de motor strippen zoals het ging en dan gewoon hoge druk er overheen.
 
Ik heb wel een beschimmeld zadel weer netjes gekregen door eerst in te schrobben met azijn, daarna met warm water afspoelen.

Azijn en metalen zijn echter niet een heel gelukkige combi maar als je niet een dag wacht met afspoelen zou het wel kunnen.
 
Uit ervaring kan ik je wel vertellen dat dat helaas niet afsterft na een rit. Ik deed meestal de motor strippen zoals het ging en dan gewoon hoge druk er overheen.
Haal je dan ook de kabelboom los of spuit je met lage druk waarbij je schimmel wegspuit maar geen schade maakt aan elektra etc?
 
Ik heb wel een beschimmeld zadel weer netjes gekregen door eerst in te schrobben met azijn, daarna met warm water afspoelen.

Azijn en metalen zijn echter niet een heel gelukkige combi maar als je niet een dag wacht met afspoelen zou het wel kunnen.
Hmm, toch wel spannend.. Ook hierbij moet er dan veel gestript worden om het overzichtelijk te maken.
 
Haal je dan ook de kabelboom los of spuit je met lage druk waarbij je schimmel wegspuit maar geen schade maakt aan elektra etc?

Ik heb het hoofdzakelijk gedaan bij BMW motorfietsen, daar was ik niet heel bang dat ik de kabelboom zou beschadigen. Even goed kan je natuurlijk proberen op lagere druk of op een wat grotere afstand. Met een huis, tuin en keuken hogedruk reiniger zou ik niet zo snel bang zijn dat je snel iets stuk maakt.

Schade aan elektra, BMW heeft sinds jaren alles al waterdicht gestekkerd, maar als je bang bent voor schade zou je stekkers kunnen overslaan of met een zachte borstel handmatig kunnen ontdoen van de schimmel.
 
Ik heb het hoofdzakelijk gedaan bij BMW motorfietsen, daar was ik niet heel bang dat ik de kabelboom zou beschadigen. Even goed kan je natuurlijk proberen op lagere druk of op een wat grotere afstand. Met een huis, tuin en keuken hogedruk reiniger zou ik niet zo snel bang zijn dat je snel iets stuk maakt.

Schade aan elektra, BMW heeft sinds jaren alles al waterdicht gestekkerd, maar als je bang bent voor schade zou je stekkers kunnen overslaan of met een zachte borstel handmatig kunnen ontdoen van de schimmel.
Het gaat om een rsv mille, italiaanse bedrading 🙈.
Ik ga eerst maar zoveel mogelijk loshalen en dan kijken hoeveel veilig met de hogedruk kan.. Bedankt voor de tip 👍
 
Het gaat om een rsv mille, italiaanse bedrading 🙈.
Ik ga eerst maar zoveel mogelijk loshalen en dan kijken hoeveel veilig met de hogedruk kan.. Bedankt voor de tip 👍

Heb je een bladblazer? Kan je daar de boel achteraf niet mee droogblazen?

Ik bedenk me net dat je met een stoomcleaner misschien ook wel makkelijk kan reinigen, ze zijn ook niet heel duur meer.
 
Hg anti schimmel voor de badkamer?
Of vreet dat spul alles weg?

Ben geen bioloog, maar schimmels zijn toch gewoon taaie beesies die droog erg lang kunnen overleven?
Hitte lijkt me de veiligste oplossing, dus de stoomcleaner.
Wel oppassen dat het geen verfstripper wordt.
 
Hg anti schimmel voor de badkamer?
Of vreet dat spul alles weg?

Ben geen bioloog, maar schimmels zijn toch gewoon taaie beesies die droog erg lang kunnen overleven?
Hitte lijkt me de veiligste oplossing, dus de stoomcleaner.
Wel oppassen dat het geen verfstripper wordt.
Hitte met kabels en kunststof delen zou ik juist niet doen. Ik denk dat de optie van zeep met een zachte borstel het beste idee is.

Gekke chemicalien zou ik ook mee oppassen.

Overigens kunnen waterdichte connectoren ook niet tegen hoge druk.
 
Hitte met kabels en kunststof delen zou ik juist niet doen. Ik denk dat de optie van zeep met een zachte borstel het beste idee is.

Gekke chemicalien zou ik ook mee oppassen.

Overigens kunnen waterdichte connectoren ook niet tegen hoge druk.
Met stoomcleaner zat ik meer hiermee in m’n hoofd.
Wel hitte, geen druk.
A0B0AF7B-6835-4FB6-8C21-9EDDB5E97F7F.jpeg



Las net dat Soda ook goed werkt.
 
Het is wel heftig, zit overal en er zijn een hoop stekkertjes etc.. Ik denk niet dat ik er druk op moet zetten tenzij ik echt alles ga strippen. Het gaat wel makkelijk weg. Het komt al makkelijk los met een poetsdoek.

Ik gebruik meestal lampolie bij het schoonmaken, misschien werkt dat hier ook wel voor? Ruikt chemisch genoeg, sloopt geen metaal en het lost meteen de olieresten goed op.
 

Bijlagen

  • 16737899278119067554040509081959.jpg
    16737899278119067554040509081959.jpg
    395,8 KB · Weergaven: 180
Alle "zachte" bestrijdings middelen gaan de schimmels niet van kapot, zuren wel. Zoals bijvoorbeeld azijn.... daarna schoonspoelen en behandelen met poets/cleaner etc.
De schimmel lomt makkelijk los, dus grof/hard boenen hoeft gelukkig niet. Wat als ik alles loshaal en eerst met borstels en lampolie aan de slag ga. Dan zijn de zichtbare schimmels en olieresten weg en hoeft het niet binnen korte tijd weer 100% afgespoeld te worden zoals bij schoonmaakazijn/zuren. Zo kan ik rustig werken. Daarna spoelen, alles met schoonmaakazijn inspuiten, even wachten, en dan alles weer 100% goed afspoelen met de tuinslang?
 
Ik denk zelf dat alleen poetsen/ borstelen met lampolie al genoeg is, geeft ook een mooi beschermlaagje.
Voor de volgende keer, een mat onder je motor die geen vocht door laat en een goede buitenhoes er over.
 
Laatst bewerkt:
Het is wel heftig, zit overal en er zijn een hoop stekkertjes etc.. Ik denk niet dat ik er druk op moet zetten tenzij ik echt alles ga strippen. Het gaat wel makkelijk weg. Het komt al makkelijk los met een poetsdoek.

Ik gebruik meestal lampolie bij het schoonmaken, misschien werkt dat hier ook wel voor? Ruikt chemisch genoeg, sloopt geen metaal en het lost meteen de olieresten goed op.

Zo te zien is alles wat belangrijk is met een gesealde stekker. Ik zou er lekker een hogedruk overheen blaffen :)
 
Ik weet niet of het de schimmel volledig in één keer wegneemt, maar ik zou gewoon eens beginnen met een goede wasbeurt? Bij voorkeur met een schuimlans; compleet verzadigen met een dikke laag sop zodat alles de kans krijgt om los te weken.

Ik zou het de eerste ronde alleen afspoelen, daarna een nieuwe laag schuim erop en dan de tweede ronde met kwastjes e.d. aan de slag om het hardnekkigere spul te verwijderen.

Na zo'n behandeling is het "grove spul" eraf en kun je ook beter inschatten hoeveel schimmel er nog is en welke vervolgstappen nodig zijn.
 
Ik weet niet of het de schimmel volledig in één keer wegneemt, maar ik zou gewoon eens beginnen met een goede wasbeurt? Bij voorkeur met een schuimlans; compleet verzadigen met een dikke laag sop zodat alles de kans krijgt om los te weken.

Ik zou het de eerste ronde alleen afspoelen, daarna een nieuwe laag schuim erop en dan de tweede ronde met kwastjes e.d. aan de slag om het hardnekkigere spul te verwijderen.

Na zo'n behandeling is het "grove spul" eraf en kun je ook beter inschatten hoeveel schimmel er nog is en welke vervolgstappen nodig zijn.

Zo'n schuimlans is wel het proberen waard! Als het niet werkt is het altijd nog mooi spul voor de reguliere wasbeurten.

Ik heb nu de achterkant volledig losgehaald en heb alles met lampolie schoongemaakt. De schimmel verdwijnt meteen samen met de olieresten. Ik ga het zoveel mogelijk met lampolie doen en als het moet nog een schuimlans of evt hogedruk.

Zou lampolie in de fik vliegen als het op de cilinders zit? ik spoel het altijd af omdat ik denk dat het zal ontbranden.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n schuimlans is wel het proberen waard! Als het niet werkt is het altijd nog mooi spul voor de reguliere wasbeurten.

Ik heb nu de achterkant volledig losgehaald en heb alles met lampolie schoongemaakt. De schimmel verdwijnt meteen samen met de olieresten. Ik ga het zoveel mogelijk met lampolie doen en als het moet nog een schuimlans of evt hogedruk.

Zou lampolie in de fik vliegen als het op de cilinders zit? ik spoel het af maar vraag het me af.
Nee hoor kan er gewoon opblijven,ruikt wel als je gaat rijden
Er zit parafine in daarom werkt het goed op aluminium
 
Terug
Bovenaan Onderaan