Motor beschimmeld, alles schoonmaken of gewoon doorrijden?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Helaas heeft mijn motor iets te lang in een vochtige ruimte gestaan en zit overal schimmel. Het zijn allemaal losse stipjes, geen grote plakkaten oid. Ook op het motorblok en de kabelboom. Is het beter om alles te reinigen en de motor volledig kaal te strippen of kan ik hem oppervlakkig schoonmaken, warmrijden en droog wegzetten. De schimmel op het motorblok en kabelboom etc zal dan ook afsterven? Volledig schoonmaken wordt een behoorlijk grote klus.
 
Ik heb hier een 5 liter jerrycan ( plastiek bus) WD40 en hiervan heb ik altijd een spuitbus ( plantenspuit of zo ) klaarstaan. Ik gebruik het , vaak liberaal om het motorblok, maar evengoed chassisdelen en plastics in te spuiten en met een daarvoor bedoelde doek op te wrijven. Mijn triumph motorblokken met alle bijhorende slangen bleven altijd heel mooi als nieuw. Ik ben overtuigd dat het ook tegen schimmels werkt.
Niet schrikken dat je motor de eerste minuten rookt als je het blok laat draaien. het kan geen kwaad.
 
Ik wil het inderdaad wel eens proberen met lampenolie. Kostprijs WD40 is ongeveer 11€/liter, maar het werkt echt goed en ik heb geen schadelijke nadelen op rubber of andere onderdelen op mijn blok. Lampenolie lijkt inderdaad een fractie van die prijs, maar ik heb geen idee of het schadelijk is voor bepaalde materialen. WD40 stoot ook water en dus ook vuil water af ( vandaar zijn naam Water Displacement 40 attempt) wat de reden is dat ik het opbreng en het helpt. Zou lampenolie dat ook doen, of is het enkel een ontvetter/reiniger ?
 
Helemaal vol met WD40 spuiten en dan daarna met een doek afnemen. Maak je niet druk het is niet erg.
Op de plekken waar het heet wordt kan je een beetje remcleaner spuiten. Daarna de motor wassen met goede "motor zeep".
Pas op met water bij je ECU / Display / en andere electronica. Stekkers drogen wel , maar dat andere italiaanse spul niet.

Lampolie is gewoon een dunne olie (whats in the name .. ). Vetten en dikke olie laten zich gemakkelijk verdunnen met andere olie. Vandaar het gemakkelijke schoonmaken. Diesel werkt ook , maar ruikt wat meer en is wat schraler.
Bij beiden blijft vet laagje achter.
Misschien eerst de lampen olie gebruiken met een kwast om lekker in te zepen en het ergste vuil te verwijderen. Daarna met WD40 de grootste vettigheid verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Schimmels dood je met heet water en soda. Dat is toch algemeen bekend?😇
Daar stop ik mijn voeten altijd in😃
De motor spuit ik altijd in met zo’n pomp spuit gevuld met heet water , beetje dreft uit de keuken, spiritus en citroen reiniger. dat staat dan in het keuken kastje. daarna altijd met tuinslang afspoelen maar voor een keer kan best even met de hoge druk voor de schimmels.. Het zou dan mooi zijn als je een compressor hebt , dan spuit je de electronica droog alvorens te starten. een harde kwast voor het blok en zachte/borstel voor de rest van de motor.
 
Daar stop ik mijn voeten altijd in😃
De motor spuit ik altijd in met zo’n pomp spuit gevuld met heet water , beetje dreft uit de keuken, spiritus en citroen reiniger. dat staat dan in het keuken kastje. daarna altijd met tuinslang afspoelen maar voor een keer kan best even met de hoge druk voor de schimmels.. Het zou dan mooi zijn als je een compressor hebt , dan spuit je de electronica droog alvorens te starten. een harde kwast voor het blok en zachte/borstel voor de rest van de motor.
Hoge druk heeft voor het doden van de schimmel geen waarde. Temperatuur wel. De hoge temperatuur icm soda doden de sporen ( de wortels) van de schimmels.
 
Ik denk zelf dat alleen poetsen/ borstelen met lampolie al genoeg is, geeft ook een mooi beschermlaagje.
Voor de volgende keer, een mat onder je motor die geen vocht door laat en een goede buitenhoes er over.
Eventueel een vochtvreter erbij :Y . Mijn garage is best droog, maar ik schuif altijd een (Bison) vochtvreter onder de motor. Bij grote temperatuurovergangen (paar weken geleden van -10 naar +10) wordt de garage toch even wat dampig :/. Bij mooi weer zet ik de kanteldeur open voor ventilatie (m’n garage staat op een afgesloten binnenterrein).
 
Laatst bewerkt:

Modbreak:

Ik heb een heleboel offtopic gelul verwijderd, daar is speciaal een apart topic voor in het leven geroepen, en dat weten jullie best.

 
Eventueel een vochtvreter erbij :Y . Mijn garage is best droog, maar ik schuif altijd een (Bison) vochtvreter onder de motor. Bij grote temperatuurovergangen (paar weken geleden van -10 naar +10) wordt de garage toch even wat dampig :/. Bij mooi weer zet ik de kanteldeur open voor ventilatie (m’n garage staat op een afgesloten binnenterrein).
Ik heb exact hetzelfde in mijn schuur dat alleen met die temp verschillen de motor ook soms in 1 keer drijfnat is. 99% van de tijd is de schuur droog. Scheelt die vochtvreter veel onder de motor?
 
Ik heb exact hetzelfde in mijn schuur dat alleen met die temp verschillen de motor ook soms in 1 keer drijfnat is. 99% van de tijd is de schuur droog. Scheelt die vochtvreter veel onder de motor?
Die bison vochtvreters bevatten bepaalde zouten, die vocht aantrekken. Ik weet van mensen, die ze in hun wapenkluis hadden gezet. Op een of andere manier verspreiden die zouten zich en zit de boel binnen de kosrtste keren onder de roest
 
Ik heb exact hetzelfde in mijn schuur dat alleen met die temp verschillen de motor ook soms in 1 keer drijfnat is. 99% van de tijd is de schuur droog. Scheelt die vochtvreter veel onder de motor?
Ik vind van wel; trekt er een aardig laagje water uit, en de motor, hoes en paddockstands voelen droog aan.
 
Die bison vochtvreters bevatten bepaalde zouten, die vocht aantrekken. Ik weet van mensen, die ze in hun wapenkluis hadden gezet. Op een of andere manier verspreiden die zouten zich en zit de boel binnen de kosrtste keren onder de roest
Nog geen last van gehad. Ik had vroeger een redelijk klamme/vochtige schuur, en daar stonden constant 2 van die vochtvreters in; geen van mijn motoren vertoonden roestsporen.
 
Ik kom uit de muziek en als gitarist had ik twee van die speakercabinets met vier 12 inch speakers er in en als je dan in een cafe staat te spelen komen er regelmatig bierspetters op die conussen.

En als je dan na een week in de oefenruimte komt zit er schimmel op de conussen en wat doe je dan?

Je neemt een sproeiflacon en vult die met spiritus en spuit die conussen er mee nat. De spiritus (is alcohol) verdampt vrij snel, de schimmel wordt stomlazerus en sterft.

Ik lieg niet, de schimmel was altijd verdwenen en ik heb het niet over het paard van de goedheiligman.
 
Terug
Bovenaan Onderaan