Motor besturen

Ben ik de enige die dit geleerd heeft tijdens m'n rijlessen :?
Waarschijnlijk niet.

Ik heb nog een rijbewijs van de Bleu Band. Dwz: L-plaat erop en gassen maar. Toen mijn vrouw een aantal jaren later haar rijbewijs gehaald heeft, heb ik ook wat informatie opgezocht over rijtechnieken. Dit vooral omdat veel technieken voor mij nieuw waren en de oefeningen voor het examen wel zinvol leken maar toch knap lastig waren.

Mijn ervaring is dat de theorie wel bekend moet zijn, maar het rijden zelf is grotendeels ervaring. Neem bijvoorbeeld de kijktechniek. Je weet dat je moet kijken waar je heen wil. Maar als je zeven kleuren ontlasting zit te produceren omdat je denkt dat je tegen die boom zal klappen, is kijken waar je heen wil "wat lastig".

Sinds mijn rijbewijs zijn de exameneisen gelukkig (meerdere keren) bijgesteld. En een VRO zou voor mij zeker niet overbodig zijn. Maar een oude vos nieuwe kunstjes leren gaat niet moeiteloos. Zo bleek tijdens een grip en slip training dat het mij niet lukte de manier van achterwielslip opvangen (koekblik) volgens het boekje van de examinator uit te voeren. Ik viel continu terug op de manier die er in al die jaren leasebakkies aftrappen ingeslopen was.
En wat doe je dan als er in het echt een achterwielslipsituatie optreedt? Je vervalt gewoon weer in de oude routine, ondanks allerlei mooie trainingen.

Maw: Je moet bij het begin van de rijcarriëre deze technieken leren, na een aantal jaar (ik schat dit aantal op zo'n drie, vier jaar) is het effect van deze trainingen minder. Ze blijven echter wel degelijk zinvol.



Maareh: Kan ik dat boek al downloaden? Nu het "winter" is wil ik wel wat te lezen hebben bij de open haard..........
 
haha, ja heb me zwaar rijbewijs pas gehaald, maar ga pas beginnen met rijden als het wat lekkerder weer wordt.

natuurlijk leer je pas rijden door zelf te rijden ;) maar dat boek is echt een aanrader, er staat ook uitdrukkelijk in dat je moet leren door veel te oefenen,
waarom denk je dat je nu weer begint te lezen op internet dat motor rijders zich rond dit tijdstip dood rijden..

maar staat echt alles in van het kijken, tot in groeps verband rijden.
wat ik hier heb geschreven is dan ook een bescheten beknopte verzie van wat er in het boek staat
.

Goed dat je boeken leest, motorrijden houd niet op zodra je van je buddyseat af stapt dus in dat opzicht :}
Of het zinvol is om een beschrijving hier neer te zetten terwijl het I-net er al vol van staat vraag ik me af.
Nog minder zinvol vind ik bovenstaande opmerking :?
Als je nl wilt praten over motorrijders die zich doodrijden mag je jezelf wel eerst héél goed laten informeren.
(Het blijft een gevoelig onderwerp.)

Wat blijkt dan.....
Dat het verongelukken van motorrijders totaal niet in relatie staat tot slechte bochten techniek maar wel in relatie met aanvaringen met mede weggebruikers. -O-
( de enkeling met veel te groot hart, inschattins probleem of gebrek aan inzicht daargelaten natuurlijk )

Bovendien mag je best oppassen met iets te vertalen waar héél specifieke dingen omschreven worden.
De kans dat je met goede bedoelingen iets verkeerd interpreteerd of suggereerd kan nare gevolgen met zich mee brengen.
Verder vooral veel blijven lezen ;)
 
Laatst bewerkt:
1 woord : Twist of the Wrist 1&2
Oh wacht, das meer dan 1 woord ;)

Het is iig best goed om de achterliggende theorie een beetje te kennen, alhoewel je het rijden natuurlijk alleen leert door te rijden... :)
 
Twist of the Wrist 2 is een uitgebreide 1, dus deel 1 hoef je niet te lezen/kopen.
 
Ik weet het niet hoor. Altijd die theorie...
Ik kan echt niet beschrijven hoe ik een bocht neem. Ik spring gewoon op m'n motor en neem die bocht. En hoe meer je rijdt, hoe makkelijker dat gaat.
Trekken hier, duwen daar. Het zal me worst wezen.
 
Een aanrader voor mensen die wel een boekje willen lezen over het hoe en waarom, kan ik altijd aanraden Motorcycle Roadcraft: the police rider's handbook te lezen.
Laat de titel je niet overdonderen, het is niet dat je meteen je banana-chiquita-agenten uniform krijgt nadat je het gelezen hebt, maar je leert wel een hoop leuke dingetjes.
Er staat ook overal in "ga de weg op en oefen het", dus het is niet alleen boekjes-leren :)

Ik heb het zelf in ieder geval met veel plezier gelezen, en als er interesse is wil ik het ook best eens omzetten in een PDF'je.
 
Een aanrader voor mensen die wel een boekje willen lezen over het hoe en waarom, kan ik altijd aanraden Motorcycle Roadcraft: the police rider's handbook te lezen.
Laat de titel je niet overdonderen, het is niet dat je meteen je banana-chiquita-agenten uniform krijgt nadat je het gelezen hebt, maar je leert wel een hoop leuke dingetjes.
Er staat ook overal in "ga de weg op en oefen het", dus het is niet alleen boekjes-leren :)

Ik heb het zelf in ieder geval met veel plezier gelezen, en als er interesse is wil ik het ook best eens omzetten in een PDF'je.
O-)
 
GSX-R Team ik ben het wel met je eens
ik had het over mensen die de hele winter niet hebben gereden en zo gouw het beter weer is op de motor springen.. (niks mis mee overigens)
deze mensen stappen dus op de motor en denken alles meteen weer te kunnen, terwijl ze gewend waren in de zomer te rijden (met goede omstandigheden) iets wat je nu nog niet hebt..

Daarnaast denk ik dat veel ongelukken nog te vermijden zijn puur door goed te anticiperen, natuurlijk krijg je die inzicht pas als je echt heeeeeeel veel km's maakt..

hoeveel motor rijders hebben zich wel niet dood geschrokken omdat zo een koekblik niet goed kijkt.. en in die situaties zijn goede reflexen wel een must..

ikzelf heb pas me motor rijbewijs gehaald en ben nog steeds aan het wachten op het mooie weer, in de tussen tijd probeer ik nog zo veel mogelijk informatie over motor rijden te verzamelen (dit doe ik sowieso al zn 4 jaar, sinds ik motorfreak ben geworden:p)

verder lees ik dus veel omdat ik vanaf het begin de bochten techniek goed wil aanleren, dit is in ieder geval een stuk makkelijker dan naderhand mijn techniek te veranderen)

er wordt ook aangeraden om extra cursusen te volgens zodra je het rijbewijs gehaald hebt.

ik heb nog screenshots gemaakt voor mensen die het hele verhaal willen lezen.
1e

2e

3e

4e

5e

6e

7e

8e

9e

10e

11e

12e

13e

14e

15e

16e

17e

18e

19e

20e

21e

22e

23e


voor mensen met tijd te veel.. zoals mij *D :+
 
Laatst bewerkt:
jeeesh, boeken, een en ander lezen ok, maar gewoon defensief rijden, en veel rijden leer je meer van dan zo'n boek...
en die opmerking van zomer rijders? waar slaat dat nou op, moet iedere zomerrijder eerst studeren voor men weer op de motor mag? denk je dat de ongelukken daardoor komen? lees eens daar maar wat over als je toch zo graag leest
 
jeeesh, boeken, een en ander lezen ok, maar gewoon defensief rijden, en veel rijden leer je meer van dan zo'n boek...
en die opmerking van zomer rijders? waar slaat dat nou op, moet iedere zomerrijder eerst studeren voor men weer op de motor mag? denk je dat de ongelukken daardoor komen? lees eens daar maar wat over als je toch zo graag leest

dat met zomerrijders was misschien niet zo een goed voorbeeld maar ik zeg dat iedereen die een tijdje niet meer gereden heeft eerst moet oefenen voordat die weer lekkere bochten kan gaan maken en dat er toevallig handige tips om dat te oefenen in boeken staan is een tweede.

daarnaast kan elke rijder hoe ervaren die ook altijd dingen bijleren, of je dat nou doet door veel te rijden of veel leest.. combinatie van deze twee zal waarschijnlijk het beste zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat een verhalen zeg over hoe je moet rijden ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik precies een bocht maak ik zie de bocht en doe een paar dingen en hup ik ben er door heen :+
 
Tja.. gelukkig leer je in de huidige motorlessen al een heel stuk voertuigbeheersing (want daar hebben we het toch over? :Y ) En hoe je een noodstop op glad wegdek maakt kun je wel in een boekje LEZEN, maar niet uit een boekje LEREN :] Dat doe je altijd nog op de weg of in de VRO...
 
dat met zomerrijders was misschien niet zo een goed voorbeeld maar ik zeg dat iedereen die een tijdje niet meer gereden heeft eerst moet oefenen voordat die weer lekkere bochten kan gaan maken en dat er toevallig handige tips om dat te oefenen in boeken staan is een tweede.

daarnaast kan elke rijder hoe ervaren die ook altijd dingen bijleren, of je dat nou doet door veel te rijden of veel leest.. combinatie van deze twee zal waarschijnlijk het beste zijn.
Hoe kom jij er nu bij dat iedereen die een tijdje niet meer heeft gereden eerst moet oefenen, als ik een tijdje niet heb gereden gaan de bochtjes en het verkeer nog prima hoor. Bij mij en vast bij vele anderen gaat gewoon de motorknop in mijn hoofd weer aan als ik weer op 2 wielen zit. Ik denk dat het verstandig is dat 1 iemand iig gaat oefenen en dat ben jij, wanneer je Rossi, een vro/knmv/motor instucteur bent zou ik me zorgen gaan maken over andere mensen hun rijstijl en hun daarbij voorzien van instuctie´s. Zoals meerdere hier al melden motorrijden leer je niet uit een boekje, dus ga dan zeker zelf (zonder ervaring) niet vertellen uit een boekje hoe andere het moeten doen.
Snap dat je het goed bedoeld hoor, maar dit is weinig constructief wat je hier aanbrengt. :]
 
Ben benieuwd hoe jij naar je eigen verhaal terug kijkt nadat jij enkele duizenden km's op de motor hebt gemaakt. Je komt met pittige meningen aanzetten terwijl je geen tot weinig rijervaring hebt. Als ik jou was had ik dit allemaal voor mezelf gehouden en beter gebruik gemaakt van de zoekfuntie. Daarentegen is het natuurlijk fijn dat je op deze manier nog plezier aan je hobby beleeft. Desondanks natuurlijk veel plezier straks met het mooiere weer :P
 
Een aanrader voor mensen die wel een boekje willen lezen over het hoe en waarom, kan ik altijd aanraden Motorcycle Roadcraft: the police rider's handbook te lezen.

Dag Oma :+

Oud topic, maar ik ben op dit moment met hetzelfde boek bezig, en het is inderdaad best goed. Er staan geen spectaculaire dingen in, en het meeste moet je (als het goed is) al wel weten. Maar het is wel goed om weer eens stil te staan bij hoe je je in het verkeer gedraagt.

Het boek gaat vooral in op het mentale aspect van motorrijden. Bewustwording van je eigen rijstijl, de risico's die je loopt/accepteert/oproept, en vooral hoe jouw gedrag je eigen veiligheid beïnvloedt. Daarnaast staan er veel praktische tips in, maar die zou je eigenlijk al wel moeten kennen. Het is wel goed om ze weer eens te lezen.
 
Als de inhoud net zo is als dit topic :X

Sorry, er zullen best nuttige dingen in staan, maar vond het topic erg flauw.

Gewoon rijden werkt echt en VRO vast ook, maar dat stel ik al jaren uit en weet intussen niet meer hoeveel zin dat nog heeft.
 
Als de inhoud net zo is als dit topic :X

Sorry, er zullen best nuttige dingen in staan, maar vond het topic erg flauw.

Gewoon rijden werkt echt en VRO vast ook, maar dat stel ik al jaren uit en weet intussen niet meer hoeveel zin dat nog heeft.

Eigenlijk staan in het boek heel veel dingen die je ook bij het theoretische praatje in de VRO leert. De VRO-R is zelfs helemaal op risicoperceptie toegespitst.

Natuurlijk is een boek alleen maar "droogzwemmen", en moet je je vaardigheden in de praktijk verbeteren.
 
Praktijk cursus offroad en haarspeldbochten zou nog wel is goed zijn voor mij.

De theorie begrijp ik, nu de rest nog. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan