Motor blijft niet in de versnelling!

^Viper

MF veteraan
18 dec 2003
2.783
1
Hallo mede forum gangers :)

Ik ben met een vriend zijn motor bezig en ik vermoed de schakel wals.

Ik zal eerst het probleem even uit leggen.

Het gaat om een CBR600f f3. En als hij hard rijdt, dan vliegt hij van uit de 1 naar de 2 en soms naar de vrij. en van de 2 naar de vrij of zelfs naar de 1.

Als ik de schakelpook met mijn voet om hoog hou dan blijft de bak schakelen..

ik ben er al aan begonnen. carter deksel. koppelingshuis is er allemaal al uit. uitlaat+bochten en de carterpan gaat er nog onder weg.

heeft iemand van jullie wellicht een idee wat het zou kunnen zijn? ben ik op het juiste spoor?

Mvg,
Viper
 
Aan de zijkant van de tandwielen zitten pennen of nokken die vallen in een uitsparing(en) van de naast gelegen tandwiel deze pennen en de uitsparingen mogen niet afgerond zijn.
 
Laatst bewerkt:
ah okej.

ik heb het blok is al uit 't frame en op de werkbank, carter deksel is er af. en de schakelvorken heb ik er uit. en 1 van de 3 heeft echt bizarre schade. de gene die zo beschadigd is die bedient de 1ste en de vrij en de 2e versnelling. precies waar het probleem zit ;)

alleen nu is het... Waar the fuck komt dit door? ik kan verder nix ontdekken.. ik ga vanmiddag naar een revisie bedrijf. om te vragen of dat ze mij wat meer kunnen vertellen.

Ik hou jullie op de hoogte
 
Wordt veroorzaakt door de versleten nokken van de eerste en tweede versnelling tandwielen, door de slijtage van de nokken krijg je een verhoogde axiale druk op de vorken.
 
ik kom vast heel erg dom over. maar ik kan toch alleen maar axiale speling krijgen als de as waar de vorken op zitten te ruim zou zijn. Of als het nokje wat in de schakelwals zit te ruim zou zijn?
 
Je bak schakelt dmv. dogringen en als deze niet goed meer in elkaar grijpen dan kan de motor uit de versnelling schieten (meestal onder belasting).
Als de schakelvork versleten/krom is en het tandwiel niet ver genoeg opschuift kan ook de schade aan de dogring ontstaan.

Uiteindelijk is het normale slijtage MAAR bij onzorgvuldig gebruik kun je het verergeren/versnellen.
 
Je bak schakelt dmv. dogringen en als deze niet goed meer in elkaar grijpen dan kan de motor uit de versnelling schieten (meestal onder belasting).
Als de schakelvork versleten/krom is en het tandwiel niet ver genoeg opschuift kan ook de schade aan de dogring ontstaan.

Uiteindelijk is het normale slijtage MAAR bij onzorgvuldig gebruik kun je het verergeren/versnellen.

Ik heb even uit gezocht wat dogringen zijn, met succes. Maar ik zie ze niet zitten in de versnellings bak van de cbr. bij deze motor bedient de schakelvork direct het tandwiel :?

Maar het zal zeker door onzorgvuldig gebruik gekomen zijn, want de eigenaar rijdt altijd plankgas. en heeft nog nooit van warm rijden gehoord. |(
 
Ten eerste denk ik dat de schakelwals de boosdoener is, en de schakelwals wordt bediend door een vork die vast zit aan de schakelstang waar aan de andere kant het schakelpedaal zit.
Er zit zeg maar simpelweg gezegd een kliksysteem op die de wals in 1 bepaalde stand zet voor elke versnelling.
Als je mazzel hebt demonteer je de koppeling en kan je het zo zien ( veertje gebroken??) en is de bak zelf nog in orde.
Veertje kost een paar centen.
Maar zoals gewoonlijk zal ik er wel weer helemaal naast zitten.
 
Ten eerste denk ik dat de schakelwals de boosdoener is, en de schakelwals wordt bediend door een vork die vast zit aan de schakelstang waar aan de andere kant het schakelpedaal zit.
Er zit zeg maar simpelweg gezegd een kliksysteem op die de wals in 1 bepaalde stand zet voor elke versnelling.
Als je mazzel hebt demonteer je de koppeling en kan je het zo zien ( veertje gebroken??) en is de bak zelf nog in orde.
Veertje kost een paar centen.
Omdat je zegt dat de bak ook wel gewoon doorschakeld als je op het pedaal drukt of duwt.
Maar zoals gewoonlijk zal ik er wel weer helemaal naast zitten.
 
het is absoluut een vork en de schakelwals is beschadigd.

Ik ben nu nog op't werk. net een versnellings bak gedemonteerd van een honda civic ;)
Differentieel aan puin. Lullig voor de eigenaar ;)

anywho. ik ga vanavond verder het blok splitsen. en de de 2 assen gaan er uit. er moet ergens nog meer schade zijn.
 
Blok open maken, het kunnen verschillende dingen zijn, ik had bij de vorige motor een hoekje uit de schakelwals, en de dogs waren afgerond, het was een fzr 600, de schakelwals die was best duur.

Succes

Marlboroman


:Y

Ik heb het blok gisteren helemaal opengemaakt. en ik ben tot de conclusie dat de schakel wals, 2dogsringen, en 1 vork en 1 tandwiel versleten/beschadigd zijn.

de wals mist een heel klein hoekje uit de punt van een groef. en die 2 dogs hebben kleine groeven. ik heb al even wat foto's gemaakt. ik zal ze waarschijnlijk na 't weekend pas even online zetten, want dan heb ik m`n kabeltje weer terug van 't toestel |(
 
we heb gisteren een 2e hands versnellingsbak weten te scoren in Ureterp :Y

nu nog even wachten op de pakkingen en een keerring. en dan kan ik um weer in elkaar zetten
 
Laatst bewerkt:
3 fototjes...

Klikken voor grooooooot

Arjen_motor1.JPG

Arjen_motor2.JPG

Arjen_motor3.JPG
 
Als je je voet onder dat pedaal blijft drukken dan wil die vork wel van kleur en afmeting veranderen.
Nood breekt wetten en sommige onderdelen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan