Motor blok spoelen van binnen

Johan V

MF veteraan
23 jun 2006
2.470
44
Zaanstad
Vraagje, ik wil mijn blok eens goed reinigen van binnen.
Dat ik de enduro kocht was de olie een beetje verbrand....en meurde ook zo. Nu na 2 oliewissels is het nog steeds niet echt top. Gisteren nieuwe olie er in gedaan, km of 5 gereden, en weer zwarte achtige olie als ik peil.

Nu zit ik te denken om het blokje (XR250R) eens goed te spoelen zodat alle drap er uit is en goed schoon is van binnen.
Forte is even te heftig denk ik. Zit meer te denken aan petroleum, dieselolie of iets dergelijks. Op peil vullen met het spul en spoelen maar.

Heeft iemand dit wel eens gedaan? En hoe? Het blokje even laten draaien lijkt mij niet zo goed. Of kan het wel even?

Iemand ervaring met soortgelijk?


Gr. Johan.
 
als je de boel echt schoon wil hebben lijkt mij het beste om het blok gewoon te splitsen maarja dan zit je wel vast aan een boel werk.
 
Ehhm, ja...zeg dat wel. Het blokje is nog perfect!
Er zitten gewoon nog gore resten van olie in die ik er niet uit krijg. Bij het verversen blijft er altijd nog wat oude olie achter....

Zat zelf te denken om met een liter of 4 het hele blok te spoelen.(desnoods een beetje motorolie door de petroleum/dieselolie/benzine?)
En ook met iets waarmee ik met druk de oliekoeler kan doorspuiten bv grote injectiespuit met een slangetje erop. En via de kop er in gieten?


Gr. Johan.
 
ik heb ooit een onderblok van een yz125 paar x gespoeld met half diesel en half gewone motorolie , zo ongeveer 2km gereden en terug aflaten . dit paar x herhaald en daarna 2x gespoeld met pure olie
 
spoelen omdat de olie verbrand ruikt heeft geen zin.
een moderne olie heeft al zoveel reinigings capaciteiten dat spoelen helemaal niet nodig is.
als je van die verbrande lucht af wil, kun je beter de koppelingsplaten vervangen.
 
Koppelingsplaten.....dat zal die lucht zijn! Kijk! ;)

Maar ik wil echt van die gore troep die achterblijft af. Effe goed doorspoelen vint ie vast fijn!

De moderne olie heeft genoeg additieven die het blok reinigen, dat zeker. Zit nu volsynt. Putoline 10W50 in. Maar na een verversbeurt effe rijden en weer zwarte olie?...hmmm, kan beter.

Na de brabo700 maar 's weer verversen. Olie gaat niet heel lang mee in de XR omdat het blok echt loeiheet wordt. Zeker met de sluipdoor wegen en technische proeves.


Gr. Johan.
 
Ik zeg maar wat hoor... Maare, ff 5 liter lidlolie kopen voor een tientje en die dr ff helemaal doorheen gooien?
 
Zit ik ook al aan te denken. Dan die dunne olie 0W40 iod. 1e keer half diesel/petroleum en lidl olie(effe stationair laten draaien, als ie nog warm is), en dan 2x met die olie laten draaien en een stukkie rijden, en dan weer de Putoline 10W50.

Dan moet ie wel schoon zijn lijkt mij. :)


Gr. Johan.
 
Ja, heb er ook een beetje een onderbuik gevoel bij...met dieselolie...
Maar er moet toch iets zijn die dat net effe extra geeft om te reinigen? :X

Forte is zoiets, maar net even TE...het haalt ook de koolafzettingen weg van de zuiger ed. Niet nodig bij een blok op leeftijd en wat heel erg mooi loopt. :Y
Alles is weer op en top van het ding! En dat wil ik ook even goed aanpakken...raar kleurtje heeft de olie nu... Maar is nu wel goed op zich.

Ps: Is wetsump systeem bij de oudere XR250R. (ME06)


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het eerlijk gezegd niet in mijn hoofd halen om mijn blokolie te verdunnen met wat voor goedje dan ook. Dieselolie is veel te schraal om de boel te smeren. Je kunt dan inderdaad beter zoals al eerder gesuggereerd wat goedkope motorolie kopen en dit een aantal keer met korte intervallen vervangen. En kool van je zuiger gaat er toch niet af met smeerolie omdat daar geen olie komt. Of in ieder geval hoort te komen, als dit wel zo is zou ik maar mijn blok opentrekken en het meteen schoonmaken.
 
Je verwent dat ding te veel.
Wordt nog vaker ververst dan de frituurpan :+

Als dat ding lekker loopt ga dan niet allerlei "middeltjes" in gooien.
Olie erin en gewoon de intervallen aanhouden.
Don't fix it if it isn't broken
 
Je verwent dat ding te veel.
Wordt nog vaker ververst dan de frituurpan :+

Als dat ding lekker loopt ga dan niet allerlei "middeltjes" in gooien.
Olie erin en gewoon de intervallen aanhouden.
Don't fix it if it isn't broken

Verwennen...wie ik?...kom je erbij?
En hij heeft allerlei middeltjes...hehehe.. (Flash-Lube ' Valve Saver Fluid', Flash-Lube 'Heavy Duty Oil Stabiliser') :+ En lekker dat ie het vind. ;)
En ja, hij staat in de was. O-)
cimg2197.jpg


Het aankomende weekend wordt ie weer goed vies. })

Ga na deze rit wel even met de Lidl olie aan de slag.


Gr. Johan.
 
Dan heb je kans dat je koppeling kan gaat slippen, met de nadruk op kan. Omdat daar van die friction modifiers in kunnen zitten . Voor de motor gebruik je olie met een JASO MA specificatie. Staat op de fles (en in je honda boekje).
Zoek eens bij Techniek op olie.
 
Je wilt geen Forté motor flush (spul wat hiervoor juist ontwikkeld is...) gebruiken maar wilt wél diesel of andere troep in je blok gooien? :?
 
Verwennen...wie ik?...kom je erbij?
En hij heeft allerlei middeltjes...hehehe.. (Flash-Lube ' Valve Saver Fluid', Flash-Lube 'Heavy Duty Oil Stabiliser') :+ En lekker dat ie het vind. ;)
En ja, hij staat in de was. O-)
[http://img340.imageshack.us/img340/3066/cimg2197.jpg (afbeelding)]

Het aankomende weekend wordt ie weer goed vies. })

Ga na deze rit wel even met de Lidl olie aan de slag.


Gr. Johan.

De olie is zowiezo na een half uur rijden weer donker hoor door het slijten van de koppelingsplaten enz. Ik denk dat je zoals hier boven al gezegd is gewoon nieuwe platen en olie erin en weer vrolijk gaan rijden en de olie met je intervallen vervangen.
 
Nergens voor nodig. Gewoon op de normale intervallen je olie verversen. Met de resten diesel of petroleum die achterblijven doe e meer slecht dan goed aan je blok. Buitenkant glimmend is meer dan genoeg.
 
Hallo.

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum.

Ik ben van beroep heftruckmonteur, en heb goede ervarngen met ATF(automatic transmission fluid) om motorblokken te spoelen.
Wij hebben namelijk verschillende klanten de maar een paar uur per jaar rijden met hu machine. De Motorolie hiervan is vaak vervuild door condens Hierdoor ontstaat zgn mayonaisevorming in de olie. Ook komt in dieselmotoren die veel te weinig ververst worden vaak een afzetting van zwarte "drab"tegen de binnenkanten van voornamelijk carterdelen voor.
Ik vul deze motoren met Atf, en laat ze onder lage tot gemiddelde belasting goed warmdraaien. Hierna aftappen en icm nieuw filter afvullen met voorgeschreven olie. Zonodig herhaal ik dit nog een keer met schone atf om de laatste vuildeeltjes te verwijderen. De Industriemotoren die in heftrucks en tractoren gebruikt worden durf ik zelfs enkele uren onder volle belasting te laten draaien. Dit zou ik bij "kwetsbaardere" motorfietsmotoren niet aanbevelen.
Atf heeft als eigenschap dat het veel vuildeeltjes, en vocht op kan nemen/zwevend houden. Ook is Atf niet slecht voor frictiematerialen. Beklede platen komen nl ook veelvuldig voor in automatische transmissie.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan