Motor buiten onder dekhoes

Homerus

MF'er
7 okt 2007
67
0
Hallo allemaal,

Omdat ik momenteel niet echt een binnenruimte heb om mijn motor te stallen staat hij buiten netjes onder een waterafstotende hoes. Nu vraag ik me dus af of dit een heel groot verschil maakt met je motor binnen stallen, aangezien het weer er toch meer vat op heeft... zijn er andere binnen- of buitenstallers die hier ervaring mee hebben, zijn er tips ? In ieder geval bedankt voor het meedenken 8-)
 
Ik heb hem doorgaans buiten staan (behalve december tot februari, dan overwintert de honda in de verwarmde garage van m'n ouders naast de beemert van paps :P ), en ik heb tot nu toe nog niet echt ernstige nadelen kunnen ontdekken. Het grootste punt vind ik dat je je machine eerst moet laten afkoelen voor je het tentje er overheen gooit. Als het in de tijd tussen aankomen en afgekoeld zijn net gaat regenen (al vaak overkomen), blijft de motor nat. Dit met alle gevolgen van dien... -O-

Een ander probleem, waar ik zelf dankzij een luwe parkeerplek geen last van heb, is wind. Vaak wordt er op MF na een stevig stormpje een topic geopend waar mensen met een omgewaaide motor kunnen komen uithuilen. U ziet waar ik heen wil...?

Juist: als je je motor onder een hoes buiten wil laten staan, zorg dan voor een kwalitatief goed zeil (goed waterdicht aan de bovenkant en met ademende zijkanten zodat eventueel condens uitblijft), een stabiele ondergrond op een plaats waar de wind geen vat op je brommer krijgt en natuurlijk een verdomd goed slot, want als je motor 24/7 buiten staat weet men hem al snel te vinden... -O-
 
hij staat bij mij al 1½ jaar buiten in de tuin onder een dikke hoes... maaarrrrr ik rij er wel regelmatig mee, het komt zelden voor dat ie een week stilstaat... ja soms regent ie nat en dan laat ik de hoes er af tot het droog is en ik de hoes er wel over kan gooien..

bij harde wind is het idd wel ff kijken of er niks gebeurt maar bij mij in de tuin valt het reuze mee.. 1x is de hoes weggewaaid, maar die zat er toen verkeerd om om... daarna nooit meer gebeurd.

roest heb ik nog niet kunnen ontdekken, wel een keer een bevroren schakelaar van een richtingaanwijzer, maar ach als dat alles is...
 
Uiteraard is het binnen stallen in de winter gewoon beter voor een motor, maar die krengen zijn gemaakt om er buitenshuis mee rond te snorren dus het moet wel gewoon kunnen. Je moet gewoon zorgen dat je de fiets wat vaker wast en afspuit en dat je het onderhoud goed in de gaten houd en hem uiteraard regelmatig even uitlaat. Het blijft natuurlijk gewoon zonde om een mooie brommer buiten te stallen, maar als het om een woon werk pekel motor gaat zou ik me niet echt druk maken.
 
Mijn ouwe motor stond ook altijd buiten. Je kijkt toch wel vaak uit het raam als de wind aan begint te trekken. Ook ging de hoes steeds meer naar kattenpis stinken. Maargoed, het kan prima vind ik. Je moet alleen wat meer poetsen denk ik, maar dat was me wat veel moeite.

Tips:
-Als hij nat is, doe de hoes er dan niet over (ook niet als het nog regent). Beter plenswater er op dan dat hij lekker staat te zweten onder de hoes, want dat condenswater komt echt overal.
-Laat de hoes er ook af als het erg hard waait
 
nog een tip

zorg ervoor dat er geen vuil op je kappen zit als je de hoes erop doet, want dat kan namelijk krassen veroorzaken(ja, ik heb er ervaring mee)
 
Okee bedankt voor de tips.... ik heb er niet aan gedacht dat als de motor nat is je hem beter niet direkt onder de hoes kan doen :$ in ieder geval weer wat geleerd *O*
 
mijn motor heeft een 1.5 jaar onder een zeiltje gestaan.
geen probleem.
enige is dat mijn ketting, en schijven dan een beetje roesten.
maar dat is meer visueel want de prestaties worden er niet minder van.
als je er tenminste wel af en toe op rijd natuurlijk.

regen/droog/heet/koud of alle andere combinaties.
ik slingerde de hoes er zo overheen. No problem.

hij staat nu in de garage. das natuurlijk net een tikje beter .......

hoes is te koop overigens ....
 
Laatst bewerkt:
Onze motoren staan ook buiten, in de tuin. Met idd ook een hoes erover. Geen probleem zelfs niet als het stormt. En dan staan ze ook echt in de wind. Goed, de hoezen staan dan wel bol maar er gebeurt niets. *O* Één staat op de middenbok en de andere op de zijstander. Het huis staat nu echter wel te koop omdat we ze toch wel in een garage willen hebben. En dat alleen omdat we het zat zijn van de vele sloten ( 3 stuks) '( die er op zitten. Voor de rest geen problemen hoes en sloten eraf, starten en weg wezen. :] :]
 
:^ hoewel tijdens de laatste storm mijn hoes is gescheurd. De motor was geen milimeter verplaatst.
 
Koop een goede kwaliteit ademende hoes (heb 'm zelf van Verheul) en je kan zonder problemen direct na het rijden de hoes er overheen gooien, of de motor nou nat of droog is, warm of nog koud! Ik zet de motor op slot en meteen de hoes er overheen....

In totaal 2 motoren en ruim 4 jaar in weer en wind buiten en geen centje pijn! Motor blijft gewoon goed en netjes en de hoes verweert alleen een beetje en that's it.

Echt een goede hoes kopen en dan kan het prima!
 
Ik woon nog bij mijn ouders thuis en heb vorige week tegelijk met mijn vader een motor gekocht. Deze week hebben ze gewoon onder een hoes in de tuin gestaan. Maar gisteren zijn we begonnen met een "carport" voor de motoren in de tuin te bouwen. Het is de bedoeling dat we in de winter dan schotten oid inschuiven zodat ze compleet overdekt staan.

Natuurlijk niet zo functioneel als een grote schuur of een garage, maar natuurlijk wel beter dan buiten staan :)
 
Koop een goede kwaliteit ademende hoes (heb 'm zelf van Verheul) en je kan zonder problemen direct na het rijden de hoes er overheen gooien, of de motor nou nat of droog is, warm of nog koud! Ik zet de motor op slot en meteen de hoes er overheen....

In totaal 2 motoren en ruim 4 jaar in weer en wind buiten en geen centje pijn! Motor blijft gewoon goed en netjes en de hoes verweert alleen een beetje en that's it.

Echt een goede hoes kopen en dan kan het prima!

dat doe ik ook, direct na aankomst de hoes eroverheen gooien, ik heb totaal geen zin in om naderhand nog naar buiten te gaan, al helemaal als het regent, dan doe ik de sloten en hoes nog liever meteen erop...

ik woon in arnhem, en de straat loopt bij mij omhoog (of beneden, dat mag ook) en ik zet mijn motor altijd zo dat de motor meeleunt met de helling, dus van de stormen nooit last gehad. (ik zet mijn motor altijd op jiffy, haast nooit op de middenbok.)
 
Wat betreft storm: is het geen optie om de hoes op een e.o.a manier te verankeren in de grond? Met bakstenen op de uiteinden, of - in het uiterste geval - haringen gebruiken?
Goed, er zitten 2 á 3 gaten in je hoes door die haringen, maar je bent wel verzekerd van een goede verankering. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan