Motor CBR600 slaat spontaan af...

Almar

Rookie
14 sep 2009
10
0
Steenwijk
Vraag van een startende techneut;

Ben sinds een aantal jaren in het bezit van een Honda CBR 600 f3, heb weinig tot geen problemen gehad

Tot een paar weken geleden, tijdens een weekendje Eiffel. Na een aantal uur gereden te hebben moest ik stoppen voor een stoplicht, motor begon te haperen en sloeg af. Kreeg ‘m met geen mogelijkheid meer aan. Na een paar minuten weer geprobeerd te starten, met veel chokewerk startte hij weer en kon ik mijn weg vervolgen.

Afgelopen weekende weer een tocht op de planning, na 10 minuten gereden te hebben begon de motor weer te sputteren en viel uit. Heb wederom de motor een paar minuten rust gegeven en vervolgens weer kunnen starten, kostte wel veel moeite en de accu begon het moeilijk te krijgen.

Herkend iemand dit probleem en, belangrijker nog, wie kan me helpen??? Heb al geconstateerd dat de benzinepomp werkt , dat de tank niet vacuum zuigt (beluchtingsslangetjes zijn doorgeblazen en waren niet verstopt) en dat het luchtfilter en de luchttoevoer schoon zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Almar
 
Je zegt dat je accu het moeilijk kreeg.
Meet je accuspanning eens als de motor uit staat, en als de motor draait. Als de laadspanning te laag of te hoog is (<12V= / >>14V=) is het je spanningsregelaar of dynamo.

Trek dan de stekker uit de spanningsregelaar (zit achter het rechtse kontkapje) en meet de wisselspanning tussen de 3 gele draden (3 keer meten dus) terwijl de motor draait. Dit moet ongeveer 75 V~ zijn. Je kunt ook de weerstanden tussen de spoelen en tussen spoelen en massa nog meten. Als dat allemaal in orde is ligt het niet aan je dynamo, maar aan je spanningsregelaar (is een CBR kwaal). De exacte waarden van de spanningen en weerstanden kun je vinden in een werkplaatshandboek.

Kijk ook je stekkerverbindingen na op corrosie, zwarte plekken, gesmolten plastic en of ze niet te los zitten.
 
Als het de spanningsregelaar is dan trekt ie de accu helemaal leeg als ik het goed heb. Na afslaan is dan ook niet meer electrisch te starten.
Wat ik ook wel eens hoor is dat er in de tankdop zelf een ontluchtinggaatje zit. Als dat verstopt is kan ie ook afslaan. succes!
 
De SR trekt je accu alleen leeg als er sluiting in zit . De verbruikers trekken je accu uiteindelijk leeg, aangezien er niet meer geladen wordt. Maar meten is weten heb je dat alvast uitgesloten. ff een volt meter op de accu polen zetten en meten 12.5 volt motor uit , starten stationair 13.8 volt en gas erop 4000 toeren 14,2 volt.
 
Laatst bewerkt:
Als het de spanningsregelaar is dan trekt ie de accu helemaal leeg als ik het goed heb. Na afslaan is dan ook niet meer electrisch te starten.
Wat ik ook wel eens hoor is dat er in de tankdop zelf een ontluchtinggaatje zit. Als dat verstopt is kan ie ook afslaan. succes!
Best kans dat het iets heel anders is, maar even een multimeter op je accupolen gaat een stukje sneller dan bijvoorbeeld vlotternaalden controleren, en dan kun je dat alvast uitsluiten.

Kost je ongeveer 5 minuten, incl kappen en zadel verwijderen. Kappen en zadel moeten er trouwens toch af wil je bij de carbs komen.
 
Ducktape, bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Echter ik heb de spanningsregelaar begin van dit jaar al vervangen, klachten waren toen verholpen. Heb het idee dat het meer aan de benzine toevoer o.i.d. ligt.
 
Je zegt dat je accu het moeilijk kreeg.
Meet je accuspanning eens als de motor uit staat, en als de motor draait. Als de laadspanning te laag of te hoog is (<12V= / >>14V=) is het je spanningsregelaar of dynamo.

Trek dan de stekker uit de spanningsregelaar (zit achter het rechtse kontkapje) en meet de wisselspanning tussen de 3 gele draden (3 keer meten dus) terwijl de motor draait. Dit moet ongeveer 75 V~ zijn. Je kunt ook de weerstanden tussen de spoelen en tussen spoelen en massa nog meten. Als dat allemaal in orde is ligt het niet aan je dynamo, maar aan je spanningsregelaar (is een CBR kwaal). De exacte waarden van de spanningen en weerstanden kun je vinden in een werkplaatshandboek.

Kijk ook je stekkerverbindingen na op corrosie, zwarte plekken, gesmolten plastic en of ze niet te los zitten.




Ducktape, bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Echter ik heb de spanningsregelaar begin van dit jaar al vervangen, klachten waren toen verholpen. Heb het idee dat het meer aan de benzine toevoer o.i.d. ligt.
 
De accu kreeg het toch pas moeilijk toen hij wéér moest doorstarten?

Zit er nog een brandstoffiltertje op?


De accu krijgt het pas moeilijk na een flink tijdje doorgestart te hebben (logisch), accu zal niet het probleem zijn.
Zit volgens mij i.d.d. een filterje tussen de tank en de benzinepomp, zou deze verstopt/vies kunnen zijn?? Zo ja kan ik deze dan reinigen (heb nog niet gekeken dus wellicht een domme vraag...)
 
Als het de spanningsregelaar is dan trekt ie de accu helemaal leeg als ik het goed heb. Na afslaan is dan ook niet meer electrisch te starten.
Wat ik ook wel eens hoor is dat er in de tankdop zelf een ontluchtinggaatje zit. Als dat verstopt is kan ie ook afslaan. succes!

Thanx,
Zal vanavond de benzinedop eens bekijken, volgens mij zit er geen beluchtingsgaatje in maar kan best zijn dat ik erover heen gekeken heb. Weet wel dat onder de tank een tube aangesloten zit voor de beluchting (deze is niet verstopt).
 
Ducktape, bedankt voor je uitgebreide uitleg!! Echter ik heb de spanningsregelaar begin van dit jaar al vervangen, klachten waren toen verholpen. Heb het idee dat het meer aan de benzine toevoer o.i.d. ligt.
No problem.

Denk er wel aan dat die dingen garantie tot aan de deur hebben. Sommigen rijden 80k km met een orginele, sommigen verbruiken meer SR's dan achterbanden. Dat je hem begin dit jaar vervangen hebt zegt eigenlijk weinig.

Hoe dan ook is dit het makkelijkste / snelste te controleren. Mocht alles in orde zijn, prima, kun je dat het lijstje schrappen.

Je zult de eerste niet zijn die zijn halve brommer uit elkaar heeft getrokken, een aantal veel te dure onderdelen heeft vervangen, want "dat kan het toch niet zijn".
Dan krijg je zoiets:
doh.gif
 
Kijk eens op er op het benzinefiltertje een pijl staat; die moet naar de carburateur wijzen en niet naar de tank (doorstroomrichting). Indien fout, niet omkeren want dan krijg je loskomende vuiligheid in je tank carburateur, maar meteen een nieuw filtertje kopen en wèl de goede kant uit aansluiten.

Dit wordt vaker fout gedaan dan je denkt en inderdaad gaat het spul zich dan meestal inwendig langzaam "afknijpen" zodat er niet genoeg doorstroming overblijft om nog volle snelheid te kunnen rijden; te arm mengsel dus, ook slecht voor de motor.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op er op het benzinefiltertje een pijl staat; die moet naar de carburateur wijzen en niet naar de tank (doorstroomrichting). Indien fout, niet omkeren want dan krijg je loskomende vuiligheid in je tank, maar meteen een nieuw filtertje kopen en wèl de goede kant uit aansluiten.

Dit wordt vaker fout gedaan dan je denkt en inderdaad gaat het spul zich dan meestal inwendig langzaam "afknijpen" zodat er niet genoeg doorstroming overblijft om nog volle snelheid te kunnen rijden; te arm mengsel dus, ook slecht voor de motor.
Das ook een goeie zeg! Alleen bedoel je dat het vuil uit het filtertje niet je tank in gaat, maar verderop je brandstofsysteem in ;) Een brandstoffiltertje gaat als het goed is van grof naar fijner. Het fijne zit zo verstopt als dat vooraan zit, vandaar de peil met de stroomrichting. Goeie tip Willem!

Oja en van die benzinedop wat ik zei: Ik heb er ook weleens naar gezocht, en kon ook geen gaatje in de dop vinden. Maar hij moet er wel ergens in zitten. Wat je kunt doen is als hij weer gaar loopt of afslaat na een poosje, meteen de tankdop openen. Als je dan een erg zuiggeluid hoort of de dop erg klemt dan weet je ook dat hij daar vacuum zuigt.
Verder nog een zijweggetje: Doet de motor het ook op een vlakke weg dat afslaan? Of toevallig net aldoor als je over een drempel of andere oneffenheden rijdt?
 
Er bestaan ook tanks met dop-zonder-gaatje; dan zit er een andere voorziening aan de tank om lucht binnen te laten ter vulling van de ruimte die vrijkomt door verbruik van brandstof maar ook zo'n voorziening kan bekneld/vervormd/defect/verstopt raken. Snelste proef is bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop want dan krijgt de tank lucht genoeg. Als dat beter gaat heb je bewijs dat de beluchtings-voorziening niet in orde is.

Brandstoffiltertje lijkt mij vaak van naar 1 kant fijn-geperforeerd materiaal te zijn, maar die gaatjes kunnen zich dan terug dicht-drukken als de vloeistof er verkeerd-om doorheen gaat.

Sommige vervuilingen zoals gom-achtige neerslag (oude benzine) kunnen ook het filter zwaar verstopt maken en je ziet dat meestal niet.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n filter(als er n open type opzit) is licht geel als je er een nieuwe inzet. Hij kleurt langzaam bruiner. Als ie echt donker is dan kan het sowieso geen kwaad om er n nieuwe tussen te zetten. Alleen vraag ik me wel af of er een opzit bij een CBR600F3. Bij een CB zit er namelijk een zeefje in de tank boven het benzinekraantje dat als filtertje fungeert. Maar t is wel iets om even naar te kijken in ieder geval :)
 
No problem.

Denk er wel aan dat die dingen garantie tot aan de deur hebben. Sommigen rijden 80k km met een orginele, sommigen verbruiken meer SR's dan achterbanden. Dat je hem begin dit jaar vervangen hebt zegt eigenlijk weinig.

Hoe dan ook is dit het makkelijkste / snelste te controleren. Mocht alles in orde zijn, prima, kun je dat het lijstje schrappen.

Je zult de eerste niet zijn die zijn halve brommer uit elkaar heeft getrokken, een aantal veel te dure onderdelen heeft vervangen, want "dat kan het toch niet zijn".
Dan krijg je zoiets:
[afbeelding]
 
Er bestaan ook tanks met dop-zonder-gaatje; dan zit er een andere voorziening aan de tank om lucht binnen te laten ter vulling van de ruimte die vrijkomt door verbruik van brandstof maar ook zo'n voorziening kan bekneld/vervormd/defect/verstopt raken. Snelste proef is bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop want dan krijgt de tank lucht genoeg. Als dat beter gaat heb je bewijs dat de beluchtings-voorziening niet in orde is.

Brandstoffiltertje lijkt mij vaak van naar 1 kant fijn-geperforeerd materiaal te zijn, maar die gaatjes kunnen zich dan terug dicht-drukken als de vloeistof er verkeerd-om doorheen gaat.

Sommige vervuilingen zoals gom-achtige neerslag (oude benzine) kunnen ook het filter zwaar verstopt maken en je ziet dat meestal niet.



Heb idd met geen mogelijkheid een gat kunnen vinden......zal het aankomend weekend gaan proberen met een tank zonder dop. Zal tevens op zoek gaan naar het benzinefilter, zoals ik van meerdere kanten begreep kan daar ook e.e.a. mis mee zijn. Jullie worden weer bedankt!!!!!
 
Kijk eens op er op het benzinefiltertje een pijl staat; die moet naar de carburateur wijzen en niet naar de tank (doorstroomrichting). Indien fout, niet omkeren want dan krijg je loskomende vuiligheid in je tank carburateur, maar meteen een nieuw filtertje kopen en wèl de goede kant uit aansluiten.

Dit wordt vaker fout gedaan dan je denkt en inderdaad gaat het spul zich dan meestal inwendig langzaam "afknijpen" zodat er niet genoeg doorstroming overblijft om nog volle snelheid te kunnen rijden; te arm mengsel dus, ook slecht voor de motor.

Thanx Willem, had nog geen filter kunnen vinden maar ga hier vanavond naar op zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan