Motor circuit ready maken / ervaringen ?

gvanminnen

Die hard MF'er
26 jun 2007
706
0
Ik wil graag met mijn motor circuit gaan rijden. Momenteel rij ik met mijn auto's wel circuit en deze hebben de nodige aanpassingen gehad. Belangrijkste remblokken en remolie welke hogere temperaturen aankunnen.

Nu ben ik benieuwd wat er allemaal nodig is om een motor veilig te maken voor het circuit.
Is het bijvoorbeeld aan te raden om dikke viscositeit olie te nemen of koeling verbeteren?


Zijn er goede webshops welke goed materiaal kunnen leveren en de benodigde delen.

Ben benieuwd naar tips en ervaringen.

Alvast bedankt.
 
Als je begint met circuitrijden zijn fatsoenlijke remblokken, banden en een goede staat van onderhoud (waaronder dus ook recent geservicede vork en shock, en remvloeistof) gewoon belangrijk. De rest nog niet.

Als je de smaak te pakken hebt kan je natuurlijk altijd remmen en vering gaan upgraden, maar dat is in het begin nog niet echt nodig, en kom je wel op dat niveau dan kan je beter een dedicated circuitfiets kopen want dan ga je hem ook af en toe neerleggen.

Het meeste geld gaat zitten in banden en andere slijtagedelen. Als je met een 1000 goed hard rondgaat kan je bijna elke circuitdag een set banden erom leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil beginnen met een honda cbr 600 f 1996, omdat het een makkelijk te rijden motor is en weinig vermogen.

Kan er in dit remsysteem probleemloos dot 5,1 remolie ?
 
Laatst bewerkt:
In welk opzicht is dot4 beter? Dot5,1 heeft toch een hoger kookpunt?
Nee, de minimale eis voor het kookpunt is hoger bij DOT5.1, maar veel DOT4 vloeistoffen zitten zo ruim boven de minimale eis voor 4 dat ze ook ruim aan 5.1 voldoen.

Voor remvloeistoffen gelden nog meer eisen dan alleen kookpunt, zo is bij 5.1 de eis toegevoegd dat de vloeistof ook bij lage temperatuur dunvloeibaar moet zijn. Dit in verband met de dunne kanaaltjes in ABS systemen etc.

Als je niet aan die viscositeitseis kunt/wilt/hoeft te voldoen kun je meer naar kookpunt kijken. Vandaar dat de race vloeistoffen DOT4 zijn.


@TS: zorgen voor goede staat van onderhoud (remvloeistof, remblokken, banden, enz). Dan spiegels eraf of inklappen en gaan met die banaan. Als je de eerste keer het circuit op gaat krijgt de motor niet veel harder om de oren dan bij een "geïnspireerde" rit in de bergen. Dat komt later wel 8-)
 
Thx voor de tips tot nu toe.

Ik heb dot 5.1 op voorraad, omdat ik deze ook in mijn auto's gebruik.

Voldoet de standaard olie 10w40 voldoende ? Is het nog slim om een olietemperatuur meter te monteren?

Moeten de spiegels ingeklapt worden op het circuit? Heb dit nog niet gelezen in de eisen.

Dutch: ik dacht de eerste keer met de auto dat het wel goed zou gaan. Was binnen een dag door de standaard remblokken heen en had geen remdruk meer :) Op de motor is het net allemaal iets gevaarlijker.
 
Spiegels er af halen of afplakken , snelheids meter trouwens ook leidt alleen maar af. Volgens mij staan er zat goede tips op de site`s die circuitdagen aan bieden.
 
Upgrade nummer 1 is toch stalen remleidingen en gesinterde remblokken.
Voor de rest heeft hij wel deugd van een goed onderhoud (bougie's, filters, verse olie).
En zorgen dat de vering in de mate van het mogelijke goed afgesteld staat.
Zoveel mogelijk demonteren (spatbord, spiegels, ...)

Dan nog degelijk rubber eronder en knallen maar.
 
Eerst maar eens goed onderhoud, geen keiharde banden, spiegels inklappen en gaan met die banaan. Met motor circuitrijden is toch anders dan met een auto. Stel ik mee voor want ik heb alleen circuitervaring met twee wielen.

Wanneer ben ik met de FZ 750 voor het laatst op het circuit geweest? Volgens mij ruim 10 jaar geleden. En toen was het al de enige motor die op eigen kracht naar Zolder was gereden en op het eind van de dag ook weer zelf naar huis moest. Niks nie aanhanger, busje of bandenwarmers. Wel gaaf gereden *D
 
Gezien dit de eerste keer is dat je met de motor het circuit op gaat, zo ik me niet zo druk maken over het circuit ready maken. Zorg gewoon dat je motor geen gebreken vertoond, verlaag wellicht je bandenspanning iets en ga gewoon lol hebben ;)

Mocht je wat verder zijn dan kun je altijd nog gaan denken aan dingen als andere remleidingen, remblokken, remvloeistof, vering, tandwiel verhoudingen, enz.
 
Moeten de spiegels ingeklapt worden op het circuit? Heb dit nog niet gelezen in de eisen.

Met wat er achter je gebeurt moet je niet bezig zijn. De snellere moeten maar zorgen dat ze je veilig voorbij geraken. Jij moet enkel met je eigen rijlijnen bezig zijn. Ga je in de spiegels kijken en je gedrag daaraan aanpassen ga je onvoorspelbare zaken doen en creeer je zelf gevaarlijke situaties.

Spiegels bevatten glas, dus nog beter is ze te verwijderen. Indien niet : inklappen EN volledig afplakken. Je koplamp ook trouwens.
 
En is het een PC31 geworden? Het volgende kan je daar simpel aan aanpassen voor circuit gebruik:
- voorvork +/- 8mm door de kroonplaten laten zakken,
- gesinterde remblokken voor,
- 2x staalomvlochten leiding voorkant, dus vanaf de pomp naar elke zijde 1,
- verse remolie, kookpunt maakt niet heel veel uit, als er vocht in zit is het toch te laag,
- spiegels er af (=aanhanger),
- setje SC2's of ander plakkers eronder (=aanhanger),
- en wat eerder al gezegd is, goede staat van onderhoud!

En ik geloof dat op de PC31 het licht nog uit kan (PC35 niet meer), maar anders moet je daar ook nog een schakelaar voor maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat carbon remblokken beter zijn voor op het circuit. Zeker wanneer je wat sneller gaat (vorderingen gaan in het begin best snel) en ook wanneer het een warme zomer dag is (uiteraard niet in de regen tenzij je misschien heel snel bent).

Ik reed de eerste 2 dagen ook met sintered blokjes (straat Brembo blokjes), maar de tweede dag (nadat het allemaal wat vlotter ging en het 25+ graden was) miste ik remkracht. Plus die blokjes waren aan vervanging toe.

Spiegels zou ik er af halen. Ook ingeklapt kunnen deze afleiden is mijn ervaring. Je ziet de grond of zonlicht of wat dan ook. Het leid af.

Ik neem gewoon een rateltje mee en schroef ze er daar af. Voor de rest is alles wel gezegd denk ik.

In den beginne ben je vooral bezig met goed leren rijden met de juiste zithouding (hoewel de ervaring met de auto altijd mooi meegenomen is).
 
Ik denk dat carbon remblokken beter zijn voor op het circuit.
Brembo heeft vier compounds:
- carbon keramisch voor straatgebruik (m.n. de oudere motoren)
- gesinterd voor straatgebruik
- gesinterd voor zeer sportief straat en circuit
- carbon racing voor intensief circuitgebruik

Ik heb toevallig een paar weken geleden overleg gehad met Brembo betreffende een vergelijkbare case, iemand die nog niet veel circuitervaring heeft een een 600 cc rijdt. Zolang de rondetijden op Assen eerder 2.15 - 2.30 zijn dan onder de twee minuten zijn gewone gesinterde (SA compound) het meest geschikt.
 
Brembo heeft vier compounds:
- carbon keramisch voor straatgebruik (m.n. de oudere motoren)
- gesinterd voor straatgebruik
- gesinterd voor zeer sportief straat en circuit
- carbon racing voor intensief circuitgebruik

Ik heb toevallig een paar weken geleden overleg gehad met Brembo betreffende een vergelijkbare case, iemand die nog niet veel circuitervaring heeft een een 600 cc rijdt. Zolang de rondetijden op Assen eerder 2.15 - 2.30 zijn dan onder de twee minuten zijn gewone gesinterde (SA compound) het meest geschikt.

En na de SA heb je ook nog de SC.
 
Ik had de SA straatblokjes en vond dat geen succes. Ik heb geen ervaring met de andere varianten van Brembo, maar ik zou zelf niemand aanraden om die SA blokjes te kopen wanneer je het circuit op gaat. Wanneer je deze al hebt en je begint net is het wellicht overbodig om ze te vervangen, maar als je toch wat moet uitkiezen dan zou ik niet voor die blokjes kiezen.

Ik ben zelf nog maar beginner. Ik heb afgelopen jaar voor het eerst vrij gereden dus ik ga zeker niet als een raket rond. :')
 
Laatst bewerkt:
Zoals door meerdere gezegd; goede staat onderhoud

Olie
Remblokken
Banden (die SC2's die worden genoemd zijn heerlijke banden, maar als je niet onder de 2min komt op Assen dan zijn ze overkill)
Vering

Is die 600 momenteel een straatmotor met standaard vering? Dan heb je grote kans dat die vering vanaf het begin al niet voldoet (waarschijnlijk veel te slap). Kan je alsnog leuk mee rond rijden uiteraard, maar ik gok dat ie in elke bocht wijd gaat lopen.

Vering dus goed afstellen op gewicht en dat houdt bijna zeker in dat je een andere veer moet steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan