Motor conserveren. Tips gevraagd.

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
  • Merk: Honda
  • Type: XR600R
  • Bouwjaar: 1986
  • Kmstand: nvt
  • Probleem: onderdelen beschermen zodat ze over 25 jaar niet vervangen hoeven te worden.
  • Wanneer is het probleem onstaan: sinds het idee is ontstaan

Ik wil dus een van mn motoren wegstallen en ergens aan de muur hangen. Veel lol mee beleefd in mn jeugd en nog steeds. Is voor mij een stukje nostalgie. Ik loop tegen het eind van het herbouwen en ben klaar met afstellen e.d.

Het plan is om over 25jaar nog een keer dit ding weer lopend te maken en herinneringen op te doen zonder dat ik een probleem krijg met uitgedroogde onderdelen die nergens meer verkrijgbaar zijn. Waar ik me vooral druk om maak zijn de rubberen afdichtingen( keerringen/oringen en inlaatrubber) maar ik weet niet wat ik het beste kan doen om dit te conserveren.

Wat ik al bedacht had:
- Tank leeg, kunststof tank. Die dampen weken na verloop van tijd alleen maar stickers los.
- Motor op een bok zetten voor de vering
- De oude banden laat ik erop zitten denk ik
- Carbs leeg

Vragen waar ik nog mee zit:
1. Wat doe ik met het blok/Cilinder? Vol olie/leeg?
2. De rubberen afdichtingen, heeft het zin om deze in het vet oid te zetten. Of een nieuwe set bestellen en deze apart erbij bewaren?
3. Vergeet ik nog dingen?
 
Ik ga je topic doorlezen Roy :t

De benzine maak ik me niet zo druk over. Wat Rob RD zegt, als er vraag is, is er ook aanbod.
Een zak keerringen, oringen en andere rubbers vacuum verpakken zou ook nog een optie zijn inderdaad! Die kosten de wereld niet. En een zak klep- en koppelingsveren erbij. Briefje voor mezelf in de toekomst maken :')

Het blok heb ik net gereviseerd en testgereden.

Vind het overigens wel leuk om hem normaal te displayen zonder een zak eromheen. Misschien is een soort UV-werende cabine een idee, heb dit ooit gezien in een museum meen ik me te herinneren.
 
Ik ga je topic doorlezen Roy :t

De benzine maak ik me niet zo druk over. Wat Rob RD zegt, als er vraag is, is er ook aanbod.
Een zak keerringen, oringen en andere rubbers vacuum verpakken zou ook nog een optie zijn inderdaad! Die kosten de wereld niet. En een zak klep- en koppelingsveren erbij. Briefje voor mezelf in de toekomst maken :')

Het blok heb ik net gereviseerd en testgereden.

Vind het overigens wel leuk om hem normaal te displayen zonder een zak eromheen. Misschien is een soort UV-werende cabine een idee, heb dit ooit gezien in een museum meen ik me te herinneren.

Zolang er nog motoren uit 1940-1945 rond rijden ben ik niet zo bang geen onderdelen te kunnen krijgen.
Maak het je niet te moeilijk. Zoals Rob in mijn topic al zei, zolang je niet verwacht hem na 5 jaar te kunnen pakken, benzine erop en gas te kunnen geven.
 
Vind het overigens wel leuk om hem normaal te displayen zonder een zak eromheen. Misschien is een soort UV-werende cabine een idee, heb dit ooit gezien in een museum meen ik me te herinneren.
UV zal niet je grootste probleem zijn dat is redelijk makkelijk tegen te houden met glas. groter probleem is het buiten houden van zuurstof. dan moet je dus luchtdicht gaan bouwen en of doorspoelen met een inert gas zoals stikstof of je moet voor het dicht maken een stof inbrengen die zeer sterk reageert met zuurstof zodat alle zuurstof zich daar aan bind en geen andere delen aantast.
 
UV zal niet je grootste probleem zijn dat is redelijk makkelijk tegen te houden met glas. groter probleem is het buiten houden van zuurstof. dan moet je dus luchtdicht gaan bouwen en of doorspoelen met een inert gas zoals stikstof of je moet voor het dicht maken een stof inbrengen die zeer sterk reageert met zuurstof zodat alle zuurstof zich daar aan bind en geen andere delen aantast.
gewoon de ruimte in schieten
 
Glazen vitrine bouwen, een afsluitbare dop aan de bovenkant en aan de onderkant, verder luchtdicht. Vervolgens de motor er in zetten en de vitrine flushen met CO2, argon, of een ander inert gas.

Bij openen er wel aan denken om eerst goed te luchten voor je je snuit naar binnen steekt en met een goede snuif tegen de vlakte gaat ;)

db
 
Ben ooit eens wezen kijken bij nieuwe Gilera 125 cc. Ding was 15 jaar oud, altijd in donkere opslag gestaan. Heb hem lekker laten staan, alles van rubber was verdroogd.
Mijn werk heeft een geconditioneerd rubber hok en alsnog is het max 5 jaar volgens mij.
Zelfs lagers mogen max 10 jaar op de plank liggen bij ons.

De illusie dat je een motor of auto 25 jaar kan conditioneren moet je gewoon weg niet hebben als particulier. Misschien als je heel veel investeert als bedrijf dat je het enigszins voor elkaar krijgt. Maar daar zijn zelfs genoeg mislukte projecten van te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan