Motor controleren na een crash

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.302
1.100
Twente
Vorige week een glijder gemaakt op het circuit met de CB-1 (stalen buizenframe). Het voorwiel gleed weg met ongeveer 80 (gokje). Na het schuiven is hij in het gras wel over de kop gegaan. Valbeugels hebben hun werk goed gedaan: meeste schade zit rondom het stuur. Geen schade op het blok, wielen draaien nog soepel, voorvering veert ook nog soepel en de motor start nog net zo makkelijk als ervoor. Wat zou ik allemaal moeten controleren? Hoe kan ik bijvoorbeeld checken of het frame nog recht is?
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou de wielen goed uitlijnen en dan een stukje gaan rijden. Tijdens het rijden voorzichtig de handen los van het stuur en voelen of hij rechtuit gaat. Zo niet, dan is er iets mis.

Iets anders kan ik zo niet bedenken (behalve natuurlijk op een richtbank om te zien of alles nog recht is).
 
meeste frames zijn behoorlijk symmetrisch opgebouwd met alleen buigingen die zin hebben.
je kan dus goed een vergelijk maak tussen de linkerkant en de rechter. ook kan je makkelijk zoeken naar verbuigingen ie geen zin hebben. verder is het niet echt normaal om buizen een andere doorsnede te geven als rond. als er dus ergens en deuk of een ovaal stuk in een pijp zit is de kans groot dat dat niet origineel is.
punten die veel aandacht verdienen zijn de bevestiging van alle uitstekende delen. hierbij kan je denken aan de bevestigingspunten van de valbeugel, het balhoofd en de omgeving van de bevestiging van de achterbrug. dat zij de punten waar de meeste krachten met de grootste hefboom op komen te staan en die dus ook het makkelijkste vervormen.
verder natuurlijk goed opletten op scheuren in het frame in de buurt van punten met hoge belasting. vooral in d buurt van lasnaden
 
geef even wat extra aandacht aan je voorvork, die mag ook redelijk recht zijn...

en dan de motor poetsen, dan kom je ieder butsje of scheurtje wel tegen als die er zijn