Motor controleren na een crash

lennart0r

MF veteraan
11 jan 2012
4.302
1.100
Twente
Vorige week een glijder gemaakt op het circuit met de CB-1 (stalen buizenframe). Het voorwiel gleed weg met ongeveer 80 (gokje). Na het schuiven is hij in het gras wel over de kop gegaan. Valbeugels hebben hun werk goed gedaan: meeste schade zit rondom het stuur. Geen schade op het blok, wielen draaien nog soepel, voorvering veert ook nog soepel en de motor start nog net zo makkelijk als ervoor. Wat zou ik allemaal moeten controleren? Hoe kan ik bijvoorbeeld checken of het frame nog recht is?
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou de wielen goed uitlijnen en dan een stukje gaan rijden. Tijdens het rijden voorzichtig de handen los van het stuur en voelen of hij rechtuit gaat. Zo niet, dan is er iets mis.

Iets anders kan ik zo niet bedenken (behalve natuurlijk op een richtbank om te zien of alles nog recht is).
 
meeste frames zijn behoorlijk symmetrisch opgebouwd met alleen buigingen die zin hebben.
je kan dus goed een vergelijk maak tussen de linkerkant en de rechter. ook kan je makkelijk zoeken naar verbuigingen ie geen zin hebben. verder is het niet echt normaal om buizen een andere doorsnede te geven als rond. als er dus ergens en deuk of een ovaal stuk in een pijp zit is de kans groot dat dat niet origineel is.
punten die veel aandacht verdienen zijn de bevestiging van alle uitstekende delen. hierbij kan je denken aan de bevestigingspunten van de valbeugel, het balhoofd en de omgeving van de bevestiging van de achterbrug. dat zij de punten waar de meeste krachten met de grootste hefboom op komen te staan en die dus ook het makkelijkste vervormen.
verder natuurlijk goed opletten op scheuren in het frame in de buurt van punten met hoge belasting. vooral in d buurt van lasnaden
 
geef even wat extra aandacht aan je voorvork, die mag ook redelijk recht zijn...

en dan de motor poetsen, dan kom je ieder butsje of scheurtje wel tegen als die er zijn
 
Het belangrijkste is dat het z.g.n. rijwiel gedeelte recht is. Dit zorgt er voor dat je wielen recht achter elkaar staan. Als dit niet klopt stuur je motor niet goed.

Je kan dit controleren door aan beide zijden een rechte lat parallel langs je achterband te houden. De afstand tussen de lat en de voorvelg moet aan beide kant even groot zijn en gelijk aan de voor en achter kan van de velg.

Wat ook kan is dat je voorvork naar achteren is gebogen. Dit kan je min of meer optisch controleren maar beter is om de poten los te halen en over en plat oppervlakte te rollen.
 
Ik weet niet of het voor een motor ook zo gaat, maar bij een fiets gaat dat als volgt:

Touwtje om het balhoofd, en naar achteren op de liggende achtervork.
Vervolgens langs het touwtje meten naar het frame of dit aan beide zijden gelijke afstand is.

En de kroonplaten ff lossen om eventuele torsie voorvork / wiel recht te zetten..

lol.. zoiets dus:
http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm
 
Laatst bewerkt:
meeste frames zijn behoorlijk symmetrisch opgebouwd met alleen buigingen die zin hebben.
je kan dus goed een vergelijk maak tussen de linkerkant en de rechter. ook kan je makkelijk zoeken naar verbuigingen ie geen zin hebben. verder is het niet echt normaal om buizen een andere doorsnede te geven als rond. als er dus ergens en deuk of een ovaal stuk in een pijp zit is de kans groot dat dat niet origineel is.
punten die veel aandacht verdienen zijn de bevestiging van alle uitstekende delen. hierbij kan je denken aan de bevestigingspunten van de valbeugel, het balhoofd en de omgeving van de bevestiging van de achterbrug. dat zij de punten waar de meeste krachten met de grootste hefboom op komen te staan en die dus ook het makkelijkste vervormen.
verder natuurlijk goed opletten op scheuren in het frame in de buurt van punten met hoge belasting. vooral in d buurt van lasnaden
En lichte verbuiging ga je volgens mij niet op het oog zien
 
Voorvork goed controleren of deze recht is, en kijken of je bij het balhoofd (lager) los gesprongen stukjes verf ziet.
Zo ja : Dan is het daar krom.

En met de motor rijden op een relaxte manier, kilometer of 60 per uur, mooi rechtuit, en dan voorzichtig loslaten. De motor zou mooi rechtuit moeten gaan (e.v.t. kleine goed te corrigeren afwijking met je lichaam is geen ramp, dat kan aan meerdere dingen liggen) , maar als hij echt naar links of rechts wil duiken is er meer aan de hand.

Achterbrug kan je ook wel controleren, voordat je dat doet, kijk eerst een naar de uitlijning van de ketting, als dat nog mooi klopt is er waarschijnlijk niet veel aan de hand.

e.v.t. zou er verticaal verschil in kunnen zitten (dus links zit dan hoger als rechts) , maar ook dat is eenvoudig te controleren door even met een meetlinks links en rechts te meten, naar bijvoorbeeld de onderkant van de bijrijders stepjes.

Ik hoefde gelukkig niet lang na te denken of ik naar de richt meneer moest :+

003-23.jpg


015.jpg


009-5.jpg


018.jpg


002-36.jpg


:+

Is trouwens weer helemaal goed gekomen hoor ;)
 
balanceren van de wielen kan ook nog extra trillingen verhelpen.
ook omdat alles een tik heeft gehad.
wiellager controleren zonder dat de remmen er op zitten.
dus voelen aan het lager voel of hoor je een soort van zandjes dan vervangen.
 
Vandaag het grootste deel van de schade gerepareerde, wat gaat dat makkelijk op zo'n CB1tje, lijkt wel alsof die gemaakt is om aan te sleutelen. Het beestje start en loopt goed, balhoofd is ok, voorvork lijkt ok. Enige wat me niet duidelijk is, is dat een van de aansluitpunten van de linker valbeugel behoorlijk naar binnen is gebogen, ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of het frame daarbij niet verbogen is, daarvoor moet ik de zijplaatjes er eigenlijk afhalen.

Ik heb nog een aantal vragen:
- Ik heb goed gevoeld aan het achterwiel en daar zit heel iets speling in iets, maar net voelbaar, mag dat, of moet hij helemaal strak zijn?

- de uitlaat is bij de crash verbogen en klemt tegen de achterbrug en de remklauw aan, wat moet ik hiermee doen en wat is en handige manier om hem terug te buigen?
 
Vandaag het grootste deel van de schade gerepareerde, wat gaat dat makkelijk op zo'n CB1tje, lijkt wel alsof die gemaakt is om aan te sleutelen. Het beestje start en loopt goed, balhoofd is ok, voorvork lijkt ok. Enige wat me niet duidelijk is, is dat een van de aansluitpunten van de linker valbeugel behoorlijk naar binnen is gebogen, ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of het frame daarbij niet verbogen is, daarvoor moet ik de zijplaatjes er eigenlijk afhalen.

Ik heb nog een aantal vragen:
- Ik heb goed gevoeld aan het achterwiel en daar zit heel iets speling in iets, maar net voelbaar, mag dat, of moet hij helemaal strak zijn?

- de uitlaat is bij de crash verbogen en klemt tegen de achterbrug en de remklauw aan, wat moet ik hiermee doen en wat is en handige manier om hem terug te buigen?

gezien je vraagstelling zou ik er even iemand naar laten kijken die er meer kijk op heeft.
sommige dingen moet je zeker weten als je gaat sleutelen :]
 
haal de aluminium schetsplaatsjes bij het balhoofd even los. Opdat punt zit veel laswerk, controleren op (haar) scheurtjes. Uitlaat buig je niet zomaar terug, misschien als het een klein tikkie is. Beter eraf halen en herstellen of vervangen (is uit één deel toch?) Ik heb misschien nog wel een setje nieuwe uitlaat pakkingen liggen voor je.
 
Vandaag het grootste deel van de schade gerepareerde, wat gaat dat makkelijk op zo'n CB1tje, lijkt wel alsof die gemaakt is om aan te sleutelen. Het beestje start en loopt goed, balhoofd is ok, voorvork lijkt ok. Enige wat me niet duidelijk is, is dat een van de aansluitpunten van de linker valbeugel behoorlijk naar binnen is gebogen, ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of het frame daarbij niet verbogen is, daarvoor moet ik de zijplaatjes er eigenlijk afhalen.

Ik heb nog een aantal vragen:
- Ik heb goed gevoeld aan het achterwiel en daar zit heel iets speling in iets, maar net voelbaar, mag dat, of moet hij helemaal strak zijn?

- de uitlaat is bij de crash verbogen en klemt tegen de achterbrug en de remklauw aan, wat
moet ik hiermee doen en wat is en handige manier om hem terug te buigen?

Nee, je mag absoluut geen speling voelen in het achterwiel. Zodra dat het geval is zullen de lagers enorm snel gana verslijten. Wat nu nog een kleine speling is is vrij snel dus een grote speling. Maar ik denk eerder dat de speling komt door slijtage van de lagers dan de crash. De speling kan op twee plekken zitten. De wiellagers of de achterbrug lagers. Meestal zijn het de wiel lagers maar daar ben je zo achter. Hou met een hand de brug vast en met de andere hand het wiel en probeer de speling weer te voelen. Doe het zelfde maar dan met een hand het frame en de de andere hand de speling van de brug proberen te voelen.
 
haal de aluminium schetsplaatsjes bij het balhoofd even los. Opdat punt zit veel laswerk, controleren op (haar) scheurtjes. Uitlaat buig je niet zomaar terug, misschien als het een klein tikkie is. Beter eraf halen en herstellen of vervangen (is uit één deel toch?) Ik heb misschien nog wel een setje nieuwe uitlaat pakkingen liggen voor je.

Uitlaat is origineel uit een deel, maar die van mij heeft een demontabele einddemper. Ik heb geen zin om de hele uitlaat te vervangen, hoe is dit te herstellen? Kan het veel kwaad om het zo te laten? Ik kan mee voorstellen dat de achterremklauw last krijgt van de warmte van de einddemper, maar voor de rest lijkt er niet veel aan de hand.

Schetsplaatjes ga ik loshalen, gaan er meteen nieuwe bougies in.

@Hanzzz bedankt voor de aanwijzing, ik ga het nog een keer checken, naar het lijkt erop dat het het wiellager is. De speling is zo minimaal dat je hem alleen aan de rechterkant voelt. Ik ga er vanuit dat er twee lagers in zitten die tegelijk vervangen moeten worden?
 
Uitlaat is origineel uit een deel, maar die van mij heeft een demontabele einddemper. Ik heb geen zin om de hele uitlaat te vervangen, hoe is dit te herstellen? Kan het veel kwaad om het zo te laten? Ik kan mee voorstellen dat de achterremklauw last krijgt van de warmte van de einddemper, maar voor de rest lijkt er niet veel aan de hand.

Schetsplaatjes ga ik loshalen, gaan er meteen nieuwe bougies in.

@Hanzzz bedankt voor de aanwijzing, ik ga het nog een keer checken, naar het lijkt erop dat het het wiellager is. De speling is zo minimaal dat je hem alleen aan de rechterkant voelt. Ik ga er vanuit dat er twee lagers in zitten die tegelijk vervangen moeten worden?

Ik denk niet dat je ze tegelijk moet vervangen maar dat het dom is om het niet te doen. Immers als de ene versleten is dan is de andere waarschijnlijk toch bijna aan zijn eind. Aangezien je de boel toch los hebt en de lager het geld niet is kun je ze beter tegelijk vervangen.

Als de uitlaat tegen de brug en de remklauw aanzit kan deze niet meer in en uit veren.

Ik zou denk ik het risico nemen en de uitlaat zo goed mogelijk en met beleid terug buigen. Als de demper nog recht is en een los deel dan zou ik de demper eerst demonteren. Daarna een lange stok er diep in steken. Als je nu zou gaan trekken heb je de kans dat je de uitlaatpoorten van je blok sloopt. Daarom zou ik vervolgens ook iets bedenken om de uitlaat bochten te ondersteunen. Waardoor je tegelijker tijd tegen kracht kan uitoefenen op de uitlaat bochten terwijl je aan de stok trekt.

Alles staat of valt met je gevoel hoe ver je kan gaan. Aan de ene kant moet je behoorlijk hardtrekken aan de andere kant wel aanvoelen wanneer je te ver gaat en dingen aan het slopen bent.

O,ja in theorie moet het wat makkelijker gaan met een warme uitlaat. Dus motor even eerst warm laten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou indien mogelijk uitlaatbocht loshalen strak vol vullen met zand om knikvorming te voorkomen en buigen op een blok hout die je beetje rond maakt en idd warm stoken scheelt een hoop.
Ben zelf huiverig geworden met een lange stok in uitlaat.
Ligt ook aan hoe ver hij verbogen is.
 
zal ook de uitlaatbeugel zijn die rechtgebogen moet worden. Als ik het me goed herinner zit zie uitlaat vrij strak langs de achterbrug. Warmstoken kan helpen.

ongelofelijk dat die horken van knipperlichten de crash hebben overleefd _O-
 
zal ook de uitlaatbeugel zijn die rechtgebogen moet worden. Als ik het me goed herinner zit zie uitlaat vrij strak langs de achterbrug. Warmstoken kan helpen.

ongelofelijk dat die horken van knipperlichten de crash hebben overleefd _O-

Haha, die knipperlichten heb ik via dit forum geregeld. Die zijn echt zo goed als nieuw ondanks dat ze van een 26 jaar oude motor af kwamen. Van de originele had maar één het overleefd.

De uitlaat is al terug gebogen, ik heb de bout van de passagiersvoetsteum eruit gehaald, motor warm laten draaien en met twee stokken de uitlaat wat weggebogen met wat hefboomwerking met gebruik van de achterbrug. Hij zit nu een kleine centimeter van de relatie af en een paar millimeters vrij van de brug. Enige probleem is dat het boutgat van de uitlaat niet meer uitgelijnd is met het gat bij de voetsteun, ik denk niet dat ik die nog aan elkaar kan krijgen.
 
Bij het checken van het frame en balhoofd niets schokkends gevonden, de valbeugels hebben alles goed opgevangen en liggen nu in de ton want ze zijn afgeschreven.

Er viel mee één ding op; er zaten deuken in het "engine subframe" precies onder de aansluiting van de valbeugel, nummer 25 op onderstaande tekening. Alleen de deuken zijn precies symmetrisch en ik zag ook geen scheurtjes of andere aanwijzingen dat door niet zo hoorde, al het paus van de radiator is bijvoorbeeld onbeschadigd.

 
Terug
Bovenaan Onderaan